Kojetaulun paneelin vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Elikkäs tuota muoviosaa olisin vaihtamassa parempikuntoiseen tuohon allekirjoituksen sedaniin. Radionhan se irroituttaa niin tarviiko akunkenkää ottaa irti tai tarviiko tech 2 tuohon hommaan vai voiko vaan nyppästä johdot irti ja takasin?

Muitakin hyviä vinkkejä tuohon hommaan saa myös antaa .
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ei pitäisi tarvita Techiä vm. 2007-> autoilla.
Mutta akun piuha kannattaisi varmaan irroittaa ennen puuhaan ryhtymistä.

Radion irroitus:
Irroita ensin radion yläpuolella oleva ilmastointiririlä.
Aloita oikealta puolelta. Siellä on muistaakseni ritilän alaosassa kolme pidikettä, jotka pitää päästää irti talttapäisellä ruuvitaltalla samalla, kun kampeaa ritilää irti muovisella verhoilutyökalulla aloittaen oikealta ylhäältä ja siirryen siitä vasemmalle.

Kun olet saanut ritilän irti, irroita radiota kiinni pitävää (muistaakseni 2 kpl Torx 25) ruuvia. Sen jälkeen radio lähtee irti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kiitokset vinkeistä. Voikos tuosta suulakkeesta edes saada vääriä klipsejä auki muuta kuin väkisin vääntämällä. Ne vääräthän ei taida kuvien perusteella olla esillä kun osa on paikoillaan jos oikein katsoin :)

Onko jollain varmaa tietoa tuosta techin tarpeesta koska sellaisen saatavuushan pitää tiedustella sitten etukäteen jos siihen mahdollisesti tarvii.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Onkos kukaan täällä kokeillut tuollaista korttikikkaa? Löysin youtubesta videon missä kaveri työntää 6 kpl "pankkikortteja" noiden lukituskynsien kohdalle. Näytti näppärältä ja suulake irtosi.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

No siinähän oli selkeet ohjeet. Kiitos.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tomi V kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 10:41
Kiitokset vinkeistä. Voikos tuosta suulakkeesta edes saada vääriä klipsejä auki muuta kuin väkisin vääntämällä. Ne vääräthän ei taida kuvien perusteella olla esillä kun osa on paikoillaan jos oikein katsoin :)

Onko jollain varmaa tietoa tuosta techin tarpeesta koska sellaisen saatavuushan pitää tiedustella sitten etukäteen jos siihen mahdollisesti tarvii.
Ethän sinä ole vaihtamassa koko soitinta, vaan pelkän etupanelin eli ulkokuorta, eikö näin :?:

Ei silloin mitään Tech:ä tarvitse, kun soitin irroitetaan piuhoista ja sama peli laitetaan takaisin. Ei vaikka akun kengät olisi paikallaan, puhumattakaan mikäli ne on irrotiettu, joka on tietenkin suositeltavaa. Kun otat akun kengän irti, niin "Saabisi" ei edes tiedä kengän paikalleen laiton jälkeen mitä kaikkea olet tuossa välillä puuhastellut :lol:

Aivan eri asia on, jos tai kun sähköisiä "älylaitteita" vaihdetaan uuteen tai toisesta autosta hankittuana. Ne on ohjelmoitava Techillä. Ainoastaan uudemman mallin soitin menettää sähköttömänä säätöjen asetukset esim. taajuuskorjain, ja ne palavaat kaikki keskiasentoon. Radioasemat pysyvät muistissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Juu en ole soitinta vaihtamassa ainakaan vielä :)

Noniin nytpä kaikki on selvää tämän homman suhteen. Kiitokset kaikille vastanneille. Näin amatööri korjailijalle täytyy kaikki olla varmaa ennenkuin uskaltaa edes aloittaa :lol: Onneksi tuo sedani on niin rujossa kunnossa niin sillä on hyvä harjoitella tuollaisia pienempiä korjauksia.

Taidan kokeilla tuota korttikikkaa tuon suulakkeen irroitukseen.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Noniin. Homma tehty. Korttitemppu osoittautui tuon keskisuulakkeen irroitukseen todella hyväksi. Se sivusuulake meinasi kyllä väkisin aueta just niistä vääristä klipsuista. Olis vaan pitäny ostaa uusi tuo paneeli kun tilalle laitetussa käytetyssä on sellasia ruuvimeisselillä kampeamis jälkiä mut on se nyt vähän siistimpi kun se mikä paikoillaan oli :)

Tuosta radiostahan on pintaa kuoriutunut myöskin pois niin mieleen juolahti jos siihen laittas sellasen orkkis navimankan. Tämä aihe on varmasti jo monesti käsitelty mutta jos joku vielä kerran haluaa kertoa mitä tuollaisen karvalakkimallin 7 kajarin järjestelmään tarviis että sen saa toimimaan tai laittaisi linkin keskusteluun missä aihetta on käsitelty. Kiitäen jo etukäteen :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Homma jatkuu. Ei taida nyt navimankkaa orggista tai aftermarkettia viittiä ruveta laittaa mutta soittimen aattelin kuitenkin vaihtaa koska nykyinen kulunut ja pintaa irronnut niin häiritsee joka kerta kun autoon menee :) meinasin jos laittas tuollaisen 6 cd:n vaihtajalla olevan. Neobrosilla olis käytettynä jos laittas muun tavaran yhteydessä tulemaan.

Elikkäs testerinhän siihen vissiin tarvii kun tuon vaihtaa mutta missä vaiheessa sen tarvii. Voinko siis laittaa tuon "uuden" paikoilleen ja ajella vaikka paripäivää ja käydä sitten sen yhdistämässä autoon vai pitääkö se tehdä heti? Kait tuo auto toimii ilman soitintakin :D

Autona siis tuo allekirjoituksen linear.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tomi V kirjoitti:
Su Maalis 22, 2020 22:00
Homma jatkuu. Ei taida nyt navimankkaa orggista tai aftermarkettia viittiä ruveta laittaa mutta soittimen aattelin kuitenkin vaihtaa koska nykyinen kulunut ja pintaa irronnut niin häiritsee joka kerta kun autoon menee :) meinasin jos laittas tuollaisen 6 cd:n vaihtajalla olevan. Neobrosilla olis käytettynä jos laittas muun tavaran yhteydessä tulemaan.

Elikkäs testerinhän siihen vissiin tarvii kun tuon vaihtaa mutta missä vaiheessa sen tarvii. Voinko siis laittaa tuon "uuden" paikoilleen ja ajella vaikka paripäivää ja käydä sitten sen yhdistämässä autoon vai pitääkö se tehdä heti? Kait tuo auto toimii ilman soitintakin :D

Autona siis tuo allekirjoituksen linear.
https://www.aliexpress.com/item/3295422 ... 2e0e9KnvbQ

Pitäisi toimia rattinapitkin tuolla mankalla.

En ole vielä hommannut itse, mutta ajatuksissa on ollut jossain vaiheessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja upi »

Ei taida rattinapit toimia tuossa härpäkkeessä, sillä can-mokkula puuttu ja on vain ohjauskarvat.
Laitteessa myös vain alle 7 tuuman "tirkistely näyttö".
Jos haluaa toimivia laitteita ja vielä 9 tuuman näytöllä, jotka käyvät suoraan Saabin asennuspaikkaan, niin tässä linkki:
https://drive.google.com/drive/u/0/mobi ... hgBIO02u0_
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

upi kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 16:18
Ei taida rattinapit toimia tuossa härpäkkeessä, sillä can-mokkula puuttu ja on vain ohjauskarvat.
Laitteessa myös vain alle 7 tuuman "tirkistely näyttö".
Jos haluaa toimivia laitteita ja vielä 9 tuuman näytöllä, jotka käyvät suoraan Saabin asennuspaikkaan, niin tässä linkki:
https://drive.google.com/drive/u/0/mobi ... hgBIO02u0_
Tämä olisi kyllä hieno vehje ja oli vakavasti jo harkinnassa mutta sitten iski tämä hemmetin koronativoli niin täytyy nyt tyytyä budjettiluokan ratkaisuun toistaiseksi.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kojetaulun paneelin vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

upi kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 16:18
Ei taida rattinapit toimia tuossa härpäkkeessä, sillä can-mokkula puuttu ja on vain ohjauskarvat.
Laitteessa myös vain alle 7 tuuman "tirkistely näyttö".
Jos haluaa toimivia laitteita ja vielä 9 tuuman näytöllä, jotka käyvät suoraan Saabin asennuspaikkaan, niin tässä linkki:
https://drive.google.com/drive/u/0/mobi ... hgBIO02u0_
Ei toimi, ainakin mitä on uskomista noihin laitteen yhteydessä oleviin ostajien kommentteihin.
Myyjä nyt voi taas väittää mitä tahansa :roll:

Ruudun koosta: alkuperäisessäkin navimankassa on se 7" näyttö, joten en pitäisi sitä ongelmallisena.
Yhteensopivuusongelmat olisivat minusta se suurempi syy olla ostamassa tuota mankkaa.

Oliko tuo 9" näyttö se VW:n malli, joka on "istutettu" Saabiin?
Miten sen kiinnitykset?

Se "hyvä puoli" tuossa AliExpressissä myytävässä mankassa on, että näyttäisi olevan kiinnityspisteet samassa kohdassa kuin NG9-3:n alkuperäisessä mankassakin. Siihen se sitten varmaan jääkin. Mutta jos liitännät ovat oikeanlaiset, niin kai siihen voisi askarrella jonkun adapterin, jolla saisi rattinapit toiminaan. En vain itse jaksa alkaa tekemään sitä, vaan haluaisin "plug'n'play" Android-mankat sekä NG9-3:een että NG9-5:een. Jälkimmäiseen se on huomattavasti vaikeampaa, kun navimallissa on sekä kosketuskäyttö että sen alla olevia rotaatiokytkimiä, jotka vaikuttavat mankkaan. NG9-3:ssa ei tuollaisia ole, vaan pitäisi "ainoastaan" saada rattipainikkeet toimimaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin