9-3 etujousen vaihto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36
9-3 etujousen vaihto
Mistä saa selville onko autossa vakio vai sport alusta.Pitää ostaa uudet etujouset katkenneen tilalle ja tarjolla on vakio ja sport jousia.Auto on 9-3 1.9ttid sc vm.2011.
Re: 9-3 etujousen vaihto
Sitähän ei tiedä mitä sinne on matkan varrella vaihdeltu mutta tuolta linkistä voit katsella millä varusteilla auto on tehtaalta lähtenyt https://www.thesaabsite.com/.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: 9-3 etujousen vaihto
Kuskin oven takaa löydät koodilitanian, jos pitäisi selvitä auton alkuperäiset jouset.
Vakiona sporttialusta oli vain Aerossa, mutta lisävarusteena on voitu ruksata melkein mitä tahansa...
Täällä on jotain asiaa aiheesta -> viewtopic.php?f=15&t=136863&p=943619
Eski
Vakiona sporttialusta oli vain Aerossa, mutta lisävarusteena on voitu ruksata melkein mitä tahansa...
Täällä on jotain asiaa aiheesta -> viewtopic.php?f=15&t=136863&p=943619
Eski
Re: 9-3 etujousen vaihto
Siellä pitäisi olla dieselin vakio etujousi.
Ei ole käsittäkseni sama kuin bensassa. Sport onkin sitten jo aivan eri, kuten Aero malleissa.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuolta linkitetystä sivustosta millä alustalla auto on lähtenyt uutena. Sitä taas siten ei tiedä onko joku matkan varrella muuttanut alustaa esim. vakio -> sport.
Ei ole käsittäkseni sama kuin bensassa. Sport onkin sitten jo aivan eri, kuten Aero malleissa.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuolta linkitetystä sivustosta millä alustalla auto on lähtenyt uutena. Sitä taas siten ei tiedä onko joku matkan varrella muuttanut alustaa esim. vakio -> sport.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 etujousen vaihto
Tai sitten laittaa ne kummat haluaa, ero on hyvin pieni joka tapauksessa.
Parina kumminki suositellaan vaihdettavaksi ja säätääkki pitäis sen jälkee.
Omaanki odottaa vaihtoo, ne kumit sinne jousen alapäähän ei maksanu montaa euroo lisää.
Edit. Siis tuossa näkyvä
Diisselin sporttijouset pitäis olla..
Parina kumminki suositellaan vaihdettavaksi ja säätääkki pitäis sen jälkee.
Omaanki odottaa vaihtoo, ne kumit sinne jousen alapäähän ei maksanu montaa euroo lisää.
Edit. Siis tuossa näkyvä
Diisselin sporttijouset pitäis olla..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3 etujousen vaihto
Vähän voi tietenkin olla erikoinen juttu, jos autossa onkin sport jousitus ja nyt sitten laittaakin eteen vakiot.
Todennäköisemmin autossa on se alusta mikä tehtaalta on lähtenyt ja sen siis pystyi tuolta tarksitamaan. Itse vaihtaisin sen mukaiset jouset.
Sitten tuosta säätämisestä.
Etupäässä ei ole mitään muuta varsinaista säätöä kuin ohjauksen auraus. Tämän lisäksi apurunko on säädettävissä ja sitä liikuttamalla saadaan säädettyä camber ja caster kohdilleen. Näihin kumpaakaan ei kosketa iskaria/jousta vaihdettaessa.
Toki mikäli iskaritolpan alaosan pultin reiät ovat väljät muuttuu camberkulma todennäköisesti jonkin verran. Pyörännavan olkavarren pultin rei'issä on boorit, joten niiden asennus on tiukka. Itse vaihdoin ex ng9-3:een kerran iskarit ja kerran jouset sekä samat jutut Vectra C:en eikä missään niissä tapauksissa ollut tarvetta etuosan säätöön. Eikä sitä edes useimmissa 4-pyöräsuuntauspaikoissa edes säädetä, kun sitä ei ole ohjeistettu.
Edes Saabin WIS ei ohjeista mitään säätöjä, kun jouset tai iskarit vaihdetaan eteen.
ps. Tottahan toki 4-pyöräsuuntaus (-tarkistus) on hyvä tehdä määrävälein ja mikäli se on aikomus jossain vaiheessa tehdä niin nyt tuon remontin jälkeen se olisi tietenkin oiva paikka.
Todennäköisemmin autossa on se alusta mikä tehtaalta on lähtenyt ja sen siis pystyi tuolta tarksitamaan. Itse vaihtaisin sen mukaiset jouset.
Sitten tuosta säätämisestä.
Etupäässä ei ole mitään muuta varsinaista säätöä kuin ohjauksen auraus. Tämän lisäksi apurunko on säädettävissä ja sitä liikuttamalla saadaan säädettyä camber ja caster kohdilleen. Näihin kumpaakaan ei kosketa iskaria/jousta vaihdettaessa.
Toki mikäli iskaritolpan alaosan pultin reiät ovat väljät muuttuu camberkulma todennäköisesti jonkin verran. Pyörännavan olkavarren pultin rei'issä on boorit, joten niiden asennus on tiukka. Itse vaihdoin ex ng9-3:een kerran iskarit ja kerran jouset sekä samat jutut Vectra C:en eikä missään niissä tapauksissa ollut tarvetta etuosan säätöön. Eikä sitä edes useimmissa 4-pyöräsuuntauspaikoissa edes säädetä, kun sitä ei ole ohjeistettu.
Edes Saabin WIS ei ohjeista mitään säätöjä, kun jouset tai iskarit vaihdetaan eteen.
ps. Tottahan toki 4-pyöräsuuntaus (-tarkistus) on hyvä tehdä määrävälein ja mikäli se on aikomus jossain vaiheessa tehdä niin nyt tuon remontin jälkeen se olisi tietenkin oiva paikka.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36
Re: 9-3 etujousen vaihto
Katsoin ovipilarista koodin joka ei kerro minulle yhtään mitään.Voisiko joku viisaampi avata tuon koodin tiedot.Tässä koodi: 44-AL-4-2--42-65-AB-BB-CB-DB . Saab 9-3 Hector 1.9D 160hp.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36
Re: 9-3 etujousen vaihto
Korjaus edelliseen: ei hector vaan vector.
Re: 9-3 etujousen vaihto
Vissii vakiot...
Article : Spring
PartNo : 93190599
Usage : 2010-2011, 5D, CODE=44
Supplementary Description : green/white Kit contains 2 springs Increased ride With Front Wheel Drive (FWD)
Order Quantity : 1
Article : Spring
PartNo : 93190599
Usage : 2010-2011, 5D, CODE=44
Supplementary Description : green/white Kit contains 2 springs Increased ride With Front Wheel Drive (FWD)
Order Quantity : 1
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3 etujousen vaihto
Kuva on 2006 vuoden mallista..
Yleensä jousen katkeaminen johtuu laakerin jumittamisesta eli nro 10
Article : Ball bearing
PartNo : 93191295
Usage : 2006-2007, NLS-USE 13270705
Order Quantity : 2
Article : Ball bearing
PartNo : 13270705
Usage : 2008-2011
Order Quantity : 2
Mun kuvassa näkyvät siniset suojat on noi 2A
Article : Protecting hose
PartNo : 12755342
Usage : 2006-2007, NLS-USE 13178464
Order Quantity : 2
Article : Protecting hose
PartNo : 13178464
Usage : 2008-2011
Order Quantity : 2
Yleensä jousen katkeaminen johtuu laakerin jumittamisesta eli nro 10
Article : Ball bearing
PartNo : 93191295
Usage : 2006-2007, NLS-USE 13270705
Order Quantity : 2
Article : Ball bearing
PartNo : 13270705
Usage : 2008-2011
Order Quantity : 2
Mun kuvassa näkyvät siniset suojat on noi 2A
Article : Protecting hose
PartNo : 12755342
Usage : 2006-2007, NLS-USE 13178464
Order Quantity : 2
Article : Protecting hose
PartNo : 13178464
Usage : 2008-2011
Order Quantity : 2
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36
Re: 9-3 etujousen vaihto
Mitä eroa on vakio ja sport jousilla,onko esm. jäykkyys tai pituus ero?Lieneekö iso vahinko jos vakio jousen asemasta laittaakin sport jousen?
Re: 9-3 etujousen vaihto
Sport-jousitus on n. 10 mm matalampi kuin vakio ja varmaankin myös jäykempi. Ei sillä varmaan autoaan pilaa jos laittaa eteen sporttijouset vaikka muu alusta olisi vakiota.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 etujousen vaihto
Sporttialusta on vain 10mm matalampi, eikä muutenkaan suurta eroa ole, joten en näkisi mitään ongelmaa jos vakiotolppaan laittaisi sporttijouset. Itse olen vaihtanut omaan ttidin vakioalustan muistaakseni noin 200K ajettuna sporttialustan, kun sellaisen sai niin halavalla. Mitään suurta eroa en huomannut, eli vanhakin alusta oli ehjä. Etujouset oli tosin jo kertaalleen vaihdettu, kun toinen katkesi... Spedepartsita taitaa saada vieläkin diisselin etutolpat kokonaisuudessaan, olivat tosin halvemmat aikanaan -> https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... sport.html Itse laitoin taakse sporttijouset ja tilasin neobrossilta Bilsteinin B6-iskarit, kun ne olivat muistaakseni noin puolta halvemmat kuin saapin sportit
Eski
Eski
Re: 9-3 etujousen vaihto
Itse päivitin pari vuotta sitten farkkukolkin kaikki iskarit ja jouset sekä kääntölaakerit n. 300 eurolla uusiin. Iskareiksi Monroe Reflex ja jousiksi Eibach Pro-Kit. Autodocilta tilasin ja oli mielestäni hyvinkin edullinen paketti.
Lisäkustannusta tuli vielä pyöränsuuntauksesta ja muutoskstsastuksesta.
Lisäkustannusta tuli vielä pyöränsuuntauksesta ja muutoskstsastuksesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 etujousen vaihto
Kyseessä oli kai jokin ei -vakio alusta sarja, kun kerran muutoskatsastettiin.AZP kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 09:16Itse päivitin pari vuotta sitten farkkukolkin kaikki iskarit ja jouset sekä kääntölaakerit n. 300 eurolla uusiin. Iskareiksi Monroe Reflex ja jousiksi Eibach Pro-Kit. Autodocilta tilasin ja oli mielestäni hyvinkin edullinen paketti.
Lisäkustannusta tuli vielä pyöränsuuntauksesta ja muutoskstsastuksesta.
Takapää tietenkin säädettiin, kun se on jo tehty täysin säädettäväksi, mutta entäpä etupää?
Miten se säädettiin ja oliko sinulla etutolpassa nämä https://www.partsforsaabs.com/product_i ... ts_id=3697?
Kiinnostaa sen vuoksi, koska muutoin etupään säätäminen ei käytännössä onnistu camber- ja caster- kulmien osalta kuin apurunkoa liikuttamalla. Siltikin camber säätyy yhtäaikaa molemmilta puolilta, kun alatukivarret ovat apurungossa kiinni ja sitä liikutellaan poikittaissuunnassa. Caster taas säätyy pituussuunnassa apurunkoa liikuttamalla. Casteria voi lisätä ja vähentää molemmille puolille kelkaa liikuttamalla auton pituussuunnassa, mutta camberia ei voi lisätä ja vähentää molemmille puolille yhtäaikaa, kun kelkka ei "kapene" tai "levity". Jos toiselle puolelle lisää, niiin toisella puolella vähenee.
Ainoa keino säätää camberia kohdilleen haluutuun arvoon molemmilta puolilta on käyttää tuota olkavarren iskaritolpan säätöpulttia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)