Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kesä on mennyt mukavasti ajellessa, mittariin on kertynyt yli 8 500 km
Katsastuksen taas lähestyessä päätin tarkistaa pari paikka joissa epäilin oleva enempi ruostetta ja menihän se puukko läpi useamma kohdassa. Löysin reiät apukuskin jlkatilasta, tunkinkorvakkeen alta ja apukuskin ovesta.
Leikkasin ruosteet pois joka kohdasta reilukka kädellä. Paikkoja tulee useampi mutta taas ollaan vähän lähempänä sitä "ruosteetonta" Saabia.
Sain aupukuskin lattian ja tunkinkorvakkeen paikat hitsattua ja maalattua. Paikat oli suhteellisen työläät mutta lopputulos on tyydyttävä, ei kaikkein kauneinta jälkeä mutta lopputulos on lujaa tekoa.
Olin jo aiemmin katsellut oikeassa sisälokasuojassa olevaa kuoprusa ja epäillyt että siellä on reikä alla... ja olihan siellä. Nyt kun työkalut ja tarvikkeet olivat vieressä paikkasin myös tämän reijän. Nämä olivat sitten jo rostereijöt numerot 42-46, toivon tosissaan että 50 ei tarvitse mennä rikki...
Viimeisenä hommana massasin kaikki paikat huolellisesti jotta ne kesätisivät ajan kanssa. Ennen kuin asensin ovipahvin takaisin paikoilleen liimasin äänenvaimennus mattoa oven sisäpintaan, pikkuhiljaa yrittää hieman parantaa auton äänieristystä. Sitten Saabi onkin taas valmis katsastusinsinöörin tarkasteluun.
Katsastuksessa havaittiin että etuiskunvaimentimet olivat tiensä päässä ja toinen takaiskunvaimennin oli alkanut vuotaa.
Lisäksi tuli pari muuta huomautusta mutta nuo iskarit on nyt pakko vaihtaa.
Kävin ostamassa uudet iskunvaimentimet ja aloitin vaihtotyö oikeasta etukulmasta. Työ ei alkanut ruusuisesti kun iskarin alapään kiinnikkeestä hajosi kierteet.
Tämä hieman jarruttaa vaihtotyötä mutta ratkaisu löytynee kyllä.
Löysin Ruotsista Speed Partsin valikoimasta uuden alatukivarren jonka tilasin Pro-Carservisen kautta, nyt vain odottelen pakettia.
Uutta tukivartta odotellessa vaihdoin kaikki muut iskarit jo uusiin.
Juuri kun sain iskarien vaihdon melkein valmiiksi sain tekstairn että tukivarsi oli saapunut Matkahuoltoon. Kävin sen hakemssa jotta seuraavaksi pääsen sitten vaihtamaan tukivarren, puslat ja alapallonivelen ja sitten lopultakin saan viimeisen iskarin asennettua.
Katsastuksen taas lähestyessä päätin tarkistaa pari paikka joissa epäilin oleva enempi ruostetta ja menihän se puukko läpi useamma kohdassa. Löysin reiät apukuskin jlkatilasta, tunkinkorvakkeen alta ja apukuskin ovesta.
Leikkasin ruosteet pois joka kohdasta reilukka kädellä. Paikkoja tulee useampi mutta taas ollaan vähän lähempänä sitä "ruosteetonta" Saabia.
Sain aupukuskin lattian ja tunkinkorvakkeen paikat hitsattua ja maalattua. Paikat oli suhteellisen työläät mutta lopputulos on tyydyttävä, ei kaikkein kauneinta jälkeä mutta lopputulos on lujaa tekoa.
Olin jo aiemmin katsellut oikeassa sisälokasuojassa olevaa kuoprusa ja epäillyt että siellä on reikä alla... ja olihan siellä. Nyt kun työkalut ja tarvikkeet olivat vieressä paikkasin myös tämän reijän. Nämä olivat sitten jo rostereijöt numerot 42-46, toivon tosissaan että 50 ei tarvitse mennä rikki...
Viimeisenä hommana massasin kaikki paikat huolellisesti jotta ne kesätisivät ajan kanssa. Ennen kuin asensin ovipahvin takaisin paikoilleen liimasin äänenvaimennus mattoa oven sisäpintaan, pikkuhiljaa yrittää hieman parantaa auton äänieristystä. Sitten Saabi onkin taas valmis katsastusinsinöörin tarkasteluun.
Katsastuksessa havaittiin että etuiskunvaimentimet olivat tiensä päässä ja toinen takaiskunvaimennin oli alkanut vuotaa.
Lisäksi tuli pari muuta huomautusta mutta nuo iskarit on nyt pakko vaihtaa.
Kävin ostamassa uudet iskunvaimentimet ja aloitin vaihtotyö oikeasta etukulmasta. Työ ei alkanut ruusuisesti kun iskarin alapään kiinnikkeestä hajosi kierteet.
Tämä hieman jarruttaa vaihtotyötä mutta ratkaisu löytynee kyllä.
Löysin Ruotsista Speed Partsin valikoimasta uuden alatukivarren jonka tilasin Pro-Carservisen kautta, nyt vain odottelen pakettia.
Uutta tukivartta odotellessa vaihdoin kaikki muut iskarit jo uusiin.
Juuri kun sain iskarien vaihdon melkein valmiiksi sain tekstairn että tukivarsi oli saapunut Matkahuoltoon. Kävin sen hakemssa jotta seuraavaksi pääsen sitten vaihtamaan tukivarren, puslat ja alapallonivelen ja sitten lopultakin saan viimeisen iskarin asennettua.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Senverran pahis olin aikoinaan oman 900i:n kanssa, että tuo iskarin pultti kun meni poikki, tilalle hitsattiin M12pultista katkaistu kierre. Hyvin kesti 130tkm ajella, eikä se aiheuttanut mitään murheita, tai iskari irronnut tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kyllä ne kilsat vaa näemmä motivoi huoltohommiinki
Takaiskareiden yläpäiden kiinnitykset oli vissiin vahvat etteivät korkkaa kohta ku uudet iskarit
Itekki oon tehny uudet pienemmät jenkat tuoho iskarinpulttiin mut kannattaahan tuo uusii ku niitä vielä saa.
Takaiskareiden yläpäiden kiinnitykset oli vissiin vahvat etteivät korkkaa kohta ku uudet iskarit
Itekki oon tehny uudet pienemmät jenkat tuoho iskarinpulttiin mut kannattaahan tuo uusii ku niitä vielä saa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Itse onnistuin myös kerran vääntämään kierreosan poikki tuosta iskarin tapista. Käytettävissä ei ollu hitsausvehkeitä ja autoa ei voinu jättää seisomaan joten päädyin poraamaan tappiin reiän ja tein siihen kierteen muistaakseni M8 ruuville. Sitten vain pari sopivaa prikkaa väliin ja hyvin toimi. Mitä tuo villa muuten on mitä noissa kuvissa tursuilee? En ole aiemmin tuomosta nähny..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Veikkaisin et isketty tukko palovillaa estään ettei kipunat lentele...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Arvasit oikein
Jonkin verran harkitsin vanhan korjaamista mutta kun uusi maksoi 52 euroa niin ei viitsinyt
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Viimeinen este remontissa oli tuo etuiskarin alapään mutteri. Sen kierre oli vaikeasti selvitettävissä, koska kyseessä oli tuumainen hienokierre. Lopulta eräs Saabisti vinkkasi että kierre saattaisi olla 7/16" UNF hienokierre. Kyseinen mutteri oli haastava löytää mutta lopulta IKH:n valikoimasta löytyi kyseinen mutteri ja sain iskarin kiinnitettyä asianmukaisesti.
Sitten tein moottorille vielä öljyjen ja öljynsuodattimen vaihdon sekä korjasin peruutusvalot. Tiistaina 6.11.2019 Saabi sai taas leiman vuodeksi eteenpän.
Satku on nyt leimattu jo kolmannen kerran minun toimsesta joten jatko näyttää hyvältä. Satku saa vielä marraskuussa palvella ajo-autona kun vaimon 9-3 on tallissa saamassa huomiota.... Sitten satku pääsee talvilevolle...
Sitten tein moottorille vielä öljyjen ja öljynsuodattimen vaihdon sekä korjasin peruutusvalot. Tiistaina 6.11.2019 Saabi sai taas leiman vuodeksi eteenpän.
Satku on nyt leimattu jo kolmannen kerran minun toimsesta joten jatko näyttää hyvältä. Satku saa vielä marraskuussa palvella ajo-autona kun vaimon 9-3 on tallissa saamassa huomiota.... Sitten satku pääsee talvilevolle...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
OT; mutta taisit olla eilen Porttipuistossa ostoksilla?
Ja hyvä, että taas on ajoaikaa. Kylhän tuo vielä on ryhdikäs peli.
Ja hyvä, että taas on ajoaikaa. Kylhän tuo vielä on ryhdikäs peli.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Ja ryhtihän tällä menolla paranee vaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Olet Sinä Sitkeä ”sissi” laittamaan näitä vanhoja Saabeja! Tätä on todella mukava seurata ja ihastella. Odottelen itse aikaa, että saan tuon ”uuden 96:ni” tänne Kainuuseen askarreltavaksi. Kummasti nämä vanhat Saabit edelleen koukuttavat!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Joo, eilen oltiin liikenteessä satkulla kyllä
Pikkuhiljaa kohti parempaa
Näissä on vaan sitä "jotain"
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D
Moro Toni.
Saitko ebaysta mitään seurantakoodia kun tilasit spoilerin vai saapuiko ilman? Ite tilasin jo puolitoista viikkoa sitten samanlaisen, eikä oo tullu seurantakoodia eikä myyjä oo vastannu viestiin kun kysyin.
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab 900 2.1 3D
Ei tullu seurantakoodia tms. Kesti sen pari viikkoa että tuli. Nyt toki tää korona sekottaa myös postin kulkua.nuorempinykänen kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 14:00Moro Toni.
Saitko ebaysta mitään seurantakoodia kun tilasit spoilerin vai saapuiko ilman? Ite tilasin jo puolitoista viikkoa sitten samanlaisen, eikä oo tullu seurantakoodia eikä myyjä oo vastannu viestiin kun kysyin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Irroitin ohjausakselin alta muovin jotta näkisin mitä vauriota ohjausakseli sai viime syksyn peräänajossa. Kävi ilmi että kokoonpainumisvyöhyke oli pettänyt (kuten sen kuulukin tehdä). Ostin purkuautosta ehjän ohjauskaselin rikkoutuneen tilalle. Aloitin purkamaan kojelautaa jotta saan rikkoutuneen ohjausakselin irroitettua, kun keskikonsoli ja polvisuojus oli irroitettu pääsin ohjausakseliin suoraan käsiksi.
Vanha ohjausakseli oli kiinni vain 4 pultilla ja yhdellä pultilla rihlauksesta. Kun vanha akseli oli irti näin vauriot kokonaisuudessaan, vanha akseli oli murtunnut useasta kohtaa. Uuden akselin asennus oli suhteellisen helppoa ja nopeaa kun kaikki oli tuoreessa muistissa. Nyt uskaltaa ottaa hänet taas ajoon.
Vaihdoin alle vielä kesärenkaat ja pesin autosta talven pölyt. Sää oli todella hieno ja oli upeaa päästä taas ajamaan vanhuksella, kesä alkaa vasta tästä.
Vanha ohjausakseli oli kiinni vain 4 pultilla ja yhdellä pultilla rihlauksesta. Kun vanha akseli oli irti näin vauriot kokonaisuudessaan, vanha akseli oli murtunnut useasta kohtaa. Uuden akselin asennus oli suhteellisen helppoa ja nopeaa kun kaikki oli tuoreessa muistissa. Nyt uskaltaa ottaa hänet taas ajoon.
Vaihdoin alle vielä kesärenkaat ja pesin autosta talven pölyt. Sää oli todella hieno ja oli upeaa päästä taas ajamaan vanhuksella, kesä alkaa vasta tästä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Eikös näissä ollut se aktiivinen niskatuki myös peräkolareita varten? Se kuitenkin on ihan vaan mekaaninen linkku joka palautuu. Tuo kokoon painuva rattiakseli saattoi säästää käden murtumalta jopa... Kädellä tai päällä se nimittäin on litistetty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01