Kiinaskootterin valoihmettelyä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kiinaskootterin valoihmettelyä
Täällä foorumilla on tietysti kaikki skootteritietäjätkin, eikö?
Solifer Retro 4-tahtiskootteri (oisko joku viitisen vuotta vanha max) eli aito kiinan ihme, ajovalot ei toimi edessä eikä takana. Jarruvalo + vilkut toimii ja mopo käy ja kukkuu ongelmitta.
Tiedän, että ajo/parkkivalojen kuuluu toimia vain kuin kone käy.
Testattu polttimo antamalla suoraan virtaa akulta. Toimii.
Mitattu latausjännite koneen käydessä, akun navoilla n. 14,5V. Saman verran tulee jännitteensäätäjältä tasajännitettä pihalle myös.
Ajovalon liittimeltä mitattu maadoitus kunnossa, mutta jännitettä ei tule. Maapiuha ja maadoituskohtakin koneen kyljestä katsottu, ihan priimaa, ei hapettumia tms:
https://photos.app.goo.gl/mgEeNFjfYr6sXHhcA
Staattoria koitin liittimiltä mittailla, se on tämmönen nelipiuhanen:
Valkoinen ja keltainen johto tuossa isommassa liittimessä kuten kuvassa ja kaksi erillistä piuhaa omine liittimineen, värit tuossa Soliferissa sinikeltainen ja punamusta (kuvassa sinivalkonen ja punainen). Sinikeltainen ja punamusta menevät suoraan CDI-boksille, valkoinen ja keltainen jännitteensäätäjälle.
Tulokset oli melko hämmentäviä...Osaako kukaan kertoa, mitä lukemia sieltä pitäisi tulla? Jännite kone käynnissä? Ohmit kone sammutettuna eri piuhojen välillä / maihin?
Ja kyllä, mittasin yleismittarin vaihtovirtapuolella.
Johtosarjakin revitty auki pitkältä matkalta eikä mitään katkoksia tai hapertumia löytynyt, samoin liittimet tuntuis olevan OK.
Kohta menee hermo ja askartelen virtalukon piuhoilta erillisellä katkaisimella uudet sähköt ajovaloille.
Bonuskysymyksenä, tietääkö joku mikä virka tällä vekottimella on:
https://photos.app.goo.gl/ZK97TQuDYbUuHhRL9
Tuossa pömpelissä on kaksi piuhaa, mutta sille tulee kolme, joista yksi (vihreä = maajohto) ei ole tuon "pömpelin" pinneihin yhteydessä.
Solifer Retro 4-tahtiskootteri (oisko joku viitisen vuotta vanha max) eli aito kiinan ihme, ajovalot ei toimi edessä eikä takana. Jarruvalo + vilkut toimii ja mopo käy ja kukkuu ongelmitta.
Tiedän, että ajo/parkkivalojen kuuluu toimia vain kuin kone käy.
Testattu polttimo antamalla suoraan virtaa akulta. Toimii.
Mitattu latausjännite koneen käydessä, akun navoilla n. 14,5V. Saman verran tulee jännitteensäätäjältä tasajännitettä pihalle myös.
Ajovalon liittimeltä mitattu maadoitus kunnossa, mutta jännitettä ei tule. Maapiuha ja maadoituskohtakin koneen kyljestä katsottu, ihan priimaa, ei hapettumia tms:
https://photos.app.goo.gl/mgEeNFjfYr6sXHhcA
Staattoria koitin liittimiltä mittailla, se on tämmönen nelipiuhanen:
Valkoinen ja keltainen johto tuossa isommassa liittimessä kuten kuvassa ja kaksi erillistä piuhaa omine liittimineen, värit tuossa Soliferissa sinikeltainen ja punamusta (kuvassa sinivalkonen ja punainen). Sinikeltainen ja punamusta menevät suoraan CDI-boksille, valkoinen ja keltainen jännitteensäätäjälle.
Tulokset oli melko hämmentäviä...Osaako kukaan kertoa, mitä lukemia sieltä pitäisi tulla? Jännite kone käynnissä? Ohmit kone sammutettuna eri piuhojen välillä / maihin?
Ja kyllä, mittasin yleismittarin vaihtovirtapuolella.
Johtosarjakin revitty auki pitkältä matkalta eikä mitään katkoksia tai hapertumia löytynyt, samoin liittimet tuntuis olevan OK.
Kohta menee hermo ja askartelen virtalukon piuhoilta erillisellä katkaisimella uudet sähköt ajovaloille.
Bonuskysymyksenä, tietääkö joku mikä virka tällä vekottimella on:
https://photos.app.goo.gl/ZK97TQuDYbUuHhRL9
Tuossa pömpelissä on kaksi piuhaa, mutta sille tulee kolme, joista yksi (vihreä = maajohto) ei ole tuon "pömpelin" pinneihin yhteydessä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Itse itselleni vastaten, taitaa olla vilkkurele?? Ainakin vastaavan näköinen kolmella piuhalla oleva vilkkurele löytyi guuggelista. No, pitänee huomenna testaa vaikuttaa tuo vilkkujen sielunelämään.V.J.S kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 20:14Bonuskysymyksenä, tietääkö joku mikä virka tällä vekottimella on:
https://photos.app.goo.gl/ZK97TQuDYbUuHhRL9
Tuossa pömpelissä on kaksi piuhaa, mutta sille tulee kolme, joista yksi (vihreä = maajohto) ei ole tuon "pömpelin" pinneihin yhteydessä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Ja vielä vähän itseäni opastaen: https://www.youtube.com/watch?v=AZbg-krvZM4
Videon katsottuani, niin pitäiskö mun tuon staattorilta tulevan keltasen piuhan ja rungon (=maan) väliltä mittailla AC jännite ja saada lukemaksi vähintään 15V tyhjäkäynnillä ja sit isompi kierroksilla? Vai onko parempia vinkkejä?
Videon katsottuani, niin pitäiskö mun tuon staattorilta tulevan keltasen piuhan ja rungon (=maan) väliltä mittailla AC jännite ja saada lukemaksi vähintään 15V tyhjäkäynnillä ja sit isompi kierroksilla? Vai onko parempia vinkkejä?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
onko tuolla sivun 17 kaavio yhtään sama?
https://docplayer.fi/91708-Bt49qt-12a-k ... kirja.html
Virtalukollekko asti tulee sähkö?
https://docplayer.fi/91708-Bt49qt-12a-k ... kirja.html
Virtalukollekko asti tulee sähkö?
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
AC:ta taita tulla aina polttimolle saakka. Tulee eri käämistä kuin muut sähköt.V.J.S kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 20:43Ja vielä vähän itseäni opastaen: https://www.youtube.com/watch?v=AZbg-krvZM4
Videon katsottuani, niin pitäiskö mun tuon staattorilta tulevan keltasen piuhan ja rungon (=maan) väliltä mittailla AC jännite ja saada lukemaksi vähintään 15V tyhjäkäynnillä ja sit isompi kierroksilla? Vai onko parempia vinkkejä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Suattaapi olla aika pitkälti sama, kiitos, perehdynpä lisää huomenna.
Guugle/juutuubi on kyllä monesti jo ollut sitä mieltä, että jos vehje lataa ja käy hyvin, mutta valot on kaputt, niin staattori olis vaihdon tarpeessa.
Guugle/juutuubi on kyllä monesti jo ollut sitä mieltä, että jos vehje lataa ja käy hyvin, mutta valot on kaputt, niin staattori olis vaihdon tarpeessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Joo, siellä on tasavirta (DC) ainakin läsnä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Kaavion saa isommaksi sillä 4 päisellä nuolella.
Väri koodit on siellä oikeassa yläreunassa.
Näyttäisi R punainen johto menevän säätimeltä akulle/virtalukolle ja G vihreä sitten valoille.
Saatko sitä G merkittyä johtoa mittailtua (tai polttimolla kuormitettua) eri paikoista.
Jos tuo kaavio on vastaava kuin sulla.
Väri koodit on siellä oikeassa yläreunassa.
Näyttäisi R punainen johto menevän säätimeltä akulle/virtalukolle ja G vihreä sitten valoille.
Saatko sitä G merkittyä johtoa mittailtua (tai polttimolla kuormitettua) eri paikoista.
Jos tuo kaavio on vastaava kuin sulla.
-
- "Viggen"
- Viestit: 600
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Eikö se staattori hoida kipunan ja akun latauksen enimmäkseen? Jos valot kavoksissa niin metsästä (ehkä akun lähistöltä?) omassa kotelossaan oleva sulake. Joissakin vehkeissä se on 7,5a ja katso onko palanut?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Tänään taas ihmetelty.
Staattorin mittaus tuotti molemmista piuhoista päälle 40VAC kierroksilla ja 11-15V tyhjäkäynnillä.
Sulake akun tienoilla tietty ehjä (sen mittasin jo eilen).
En vaan keksinyt, että missä vika, joten ranettamaan.
Valojen kytkimelle (OFF, parkki, ajovalo) menevän johtonipun liittimeen tulevaan keltaseen piuhaan tuli ainakin "plussaa" 12VAC. Siitä ryöstäen suoraan ajovalon liittimeen ja tuikku palaa aina kun kone käy. Helppoa, ei tarvinnut mitään ekstrakatkaisimia tms. Sit pitää askarrella lisää jos haluaa, että voi vaihdella pitkien ja lyhyiden välillä.
On kyllä mystisiä vempaimia
Tosiaan, se eilen ihmettelemäni pömpeli oli kuin olikin vilkkurele. Vilkut ainakin lopetti toimimasta kun sen nyppäs irti. Nyt vielä öljyt vaihtoon ja kovaa ajoa.
Staattorin mittaus tuotti molemmista piuhoista päälle 40VAC kierroksilla ja 11-15V tyhjäkäynnillä.
Sulake akun tienoilla tietty ehjä (sen mittasin jo eilen).
En vaan keksinyt, että missä vika, joten ranettamaan.
Valojen kytkimelle (OFF, parkki, ajovalo) menevän johtonipun liittimeen tulevaan keltaseen piuhaan tuli ainakin "plussaa" 12VAC. Siitä ryöstäen suoraan ajovalon liittimeen ja tuikku palaa aina kun kone käy. Helppoa, ei tarvinnut mitään ekstrakatkaisimia tms. Sit pitää askarrella lisää jos haluaa, että voi vaihdella pitkien ja lyhyiden välillä.
On kyllä mystisiä vempaimia
Tosiaan, se eilen ihmettelemäni pömpeli oli kuin olikin vilkkurele. Vilkut ainakin lopetti toimimasta kun sen nyppäs irti. Nyt vielä öljyt vaihtoon ja kovaa ajoa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Eli valokytkin takkuis.
Ite ihmettelin ku Italian ihmeestä oli starttivirta hukassa, kytkimelle tuli ja lähti sähkö muttei koskaan päätynyt starttireleel asti. Riittävästi purettuani löyty liitos kakstahtiöljysäiliön alta, voitte arvata miltä se näytti kun siihen valunu kaikki mitkä on menny vuosien saatos ohi siitä kahden sentin reiästä mistä pitää säiliötä täyttää. Ja on vielä niin ahtaassa välissä ettei näe koska säiliö täyttyy niin on itelläni lipsahtanu..
Ite ihmettelin ku Italian ihmeestä oli starttivirta hukassa, kytkimelle tuli ja lähti sähkö muttei koskaan päätynyt starttireleel asti. Riittävästi purettuani löyty liitos kakstahtiöljysäiliön alta, voitte arvata miltä se näytti kun siihen valunu kaikki mitkä on menny vuosien saatos ohi siitä kahden sentin reiästä mistä pitää säiliötä täyttää. Ja on vielä niin ahtaassa välissä ettei näe koska säiliö täyttyy niin on itelläni lipsahtanu..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kiinaskootterin valoihmettelyä
Mulla oli Hondassa aikaa sitten sellainen mystinen kontaktihäiriö akun pluskaapelissa, että virrat päälle laittaessa kaikki sähköt toimi ok, mutta starttia painaessa solenoidi ehti naksahtaa ja sen jälkeen kaikki sähköt pimeni. Yleensä blackout kesti pari minuuttia, jonka jälkeen taas virrat päälle laittaessa kaikki toimi.
Jotenkin mystisesti päävirtakaapelin liitos sen liittimeen oli hapettunut siten että kaikki virran kulkeminen lakkasi, kun virtaa pyysi riittävän paljon (koitti startata). Hetken päästä kontakti palasi. Oli aika hankala paikallistaa.
Kiinaskootterin kohdalla tutkisin kyllä tarkkaan valokatkaisijan noilla oireilla. Eiköhän se liene ainoa asia joka maadoituksen lisäksi yhdistää noita kahta toimintoa (parkki- ja ajovalo) ja vain niitä?
Jotenkin mystisesti päävirtakaapelin liitos sen liittimeen oli hapettunut siten että kaikki virran kulkeminen lakkasi, kun virtaa pyysi riittävän paljon (koitti startata). Hetken päästä kontakti palasi. Oli aika hankala paikallistaa.
Kiinaskootterin kohdalla tutkisin kyllä tarkkaan valokatkaisijan noilla oireilla. Eiköhän se liene ainoa asia joka maadoituksen lisäksi yhdistää noita kahta toimintoa (parkki- ja ajovalo) ja vain niitä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K