OG9-5 Aero ”Super”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

OG9-5 Aero ”Super”

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tarina alkaa loppuvuodesta, kun minulle tarjottiin välikäden kautta ”ylimääräiseksi jäävää” karvalakki-femmaa vara-autoksi talven pakkasten jne varalta. En ihan täysillä innostunut asiasta, vaikka hetken harkitsinkin. Joulun aikaan kävimme morjestelemassa ja tallissa oli silloin yksi lievästä kolariyksilöstä parsittu femma, johon meidän entisen Toffen osia oli kierrätelty. Pihalla seisoi myös 9-5 Aero.

Aero on pelastettu Copartsilta ja tämä peltiseppä+Saab-taitoinen hahmo on sen parsinut viime vuoden keväällä/kesänä ajokuntoon. Vauriot olivat oikealla takana ja itse asiassa Toffesta on kierrätetty osaa tähänkin yksilöön ainakin takaluukun verran. Heitin puoliksi tosissani, että tarjoaa Aeroa minulle, jos siitä aikoo luopua. Ja sattumalta oli niin, että tämä Aero oli jäämässä ylimääräiseksi ja menossa kiertoon. Pari viikkoa myöhemmin puhelin soi ja autoa tarjottiin. Mietin asiaa hinnan kuultuani noin kolme sekuntia ja tehtiin kaupat.

Super tulee siitä, että takaluukun badgeksi on jostakin löytynyt 96/99(?) Superin kyltti. Olkoon siinä!
Kuva

Noudin auton ja ajelin sillä pimeintä vesisadetalvea muutaman sata kilometriä todeten, että pientä puuhasteltavaa on, mutta auto on pääosin ok. Mittarissa noin 245tkm, moottori vaihdettu tehdasuuteen noin 130tkm kohdilla. Super päätyi puhtaana (kylmään) suojaan odottamaan kevättä ja valoa; käyttöautoa tästä ei tulisi, vaan harrastepainotteinen auto, joka toisaalta toimii varakulkineena, kun pitää saada enemmän tavaraa matkaan tai tulee tarve vetää peräkärryä.

Ajelin Superin suojasta pihalle ja se sai vapautuksen talvirenkaista viime viikonloppuna. Samalla tuli pintapuolisesti käytyä erilaisia puuhastelutarpeita läpi.

Talven varastopölyt ovat päällä kaikissa kuvissa. Tässä ennen:
Kuva

Ja jälkeen:
Kuva

Kuvat otettu siltä kuuluisalta paremmalta puolelta. Minulle auton myynyt henkilö rakensi tuosta itselleen käyttöautoa ja maalaushommat jäivät pienemmälle pieteetille, kyljen maalausjälki kertoo itsestään kuvana parhaiten:
Kuva
Kuva

Tämän olisin ainakin tulevana kesänä vielä yksinään sietänyt, mutta renkaita vaihtaessa perinteinen rapeus alkoi hirvittämään jo muoveja irrottamatta:
Kuva

Tiedustelin hetken ”luottosepän” työtilannetta ja se oli kuulemma tällä hetkellä aika heikko. Eli olisi juuri hyvä aika viedä hänelle töitä! Työtilaus on tässä vaiheessa seuraava:
* Tilannekuvan muodostaminen: Auto ylös, renkaat pois, helmat ja lokarien sisämuovit pois.
* Pintaruosteet pois ja muiden vaurioiden korjaaminen. Ruostesuojausta.
* Oikean takakulman ja takaoven maalaus oikeaan sävyyn.

Ylimaalaus ei valitettavasti sillä pajalla onnistu, mutta korjataan tuo näkyvin. Paljon muutakin korjausmaalattavaa olisi, mutta mennään toistaiseksi tällä (jos nyt muovien alla on korjauskelpoinen työmaa :mrgreen:)

Näiden hommien jälkeen teetän jollakin Saab-spesialistilla laajemman perushuollon: kaikki nesteet ja kaikki suodattimet. Ja ylipäätään tietävä läpikäynti. Pienenä nyanssina ratin etäisyysäädön korjaaminen; jostain syystä ratti ei säädy ulos/sisään ja vilkkuviiksi ei ole kohdallaan. Jarruissakin on puuhasteltavaa.

Hyvä se on, ja parempi siitä tulee!
Viimeksi muokannut lauriolio, Ma Touko 16, 2022 14:20. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Super-Aero harrasteena

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eihän tuo järin mädältä näytä päälle päin. Mulla oli -05 Aero, jossa luukku oli oikeasti aika rapea ja helmoissa on varmasti seuraavalla omistajalla ollut jossain vaiheessa hitsattavaa. Kaiholla muistelen Aeroa, mutta siinä oli kuitenkin liikaa laitettavaa omaan makuun.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Joo, ei tämä varmasti yhtä karussa kunnossa ole kuin tuo aiempi OG-farkku mikä meillä oli, johon tämän kyseisen takaluukun hankin ja siitä konerikon päätteeksi se kierrättyi tähän. Tuleva viikko kertonee, että onko hitsattavaa, vai selviääkö suojaamisella.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja mestari »

pitäskö ne jarruputket stekata/vaihtaa sinne taakse ajoissa jos ruostettakin näkyy jo noin paljon?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika normaalin ruosteinen Femma... Paha mieli tulee alle katsoessa, mutta nuo alustan osat on lähtökohtaisesti huonosti maalattuja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mulla meni jarruputket uusiksi 13 vuoden 370tkm ikäisenä eli eiköhän ne tässäkin ole jo aika valmiit.

Toivottavasti hitsattavaa ei ole kovin paljoa. Helman takaosat ja varapyöräkotelo taitaa olla ne varmimmat mätäpaikat.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Siisti harraste femma tuosta tulee :) itsekin aina haaveillut aero femmoista mutta suoraan sanoen rahkeet ei ole riittänyt noihin siistikuntoisimpiin yksilöihin ja olen taipunut monesti toisen ruotsalaismerkin välineisiin..
Onko GM saabeissa sit rautaputket jarruissa vai niin huonolla paikalla kun aika paljon kuulee noita menevän uusiks koko vartalon matkalta..
En oo omiin tonnareihin vielä joutunut koskaan laittamaan putkia.. 8O
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Terästä putket ja liitos on tulipellissä. Siksi se menee niin pitkänä vaihtoon. Kahteen femmaan tehneenä toinen kerta oli jo helpompi, kun tiesi mitä on tulossa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Esitutkinta suoritettu ja peltimies teroittelee hitsipillin kärkeä jo kiivaasti. Sinänsä harmi, kun ei nyt kuvia saanut / päässyt itse tähän hätään ottamaan :D

Lokarimuovien sisäpuolelta oli kaiveltu kämmenen kokoinen reikä esille. Helmoissa sanomista myös. Sinänsä positiivista, että nyt hyvin alkanut ruostuminen saadaan kiinni ja suojausta riittävä määrä kriittisiin paikkoihin.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kas näin! Superi seisoo jälleen omassa pihassa ja alkavat ruosteongelmat on korjattu pois. Kaikki paikallistui kuskin puolelle, johon saatiin puolisen metriä uutta helmaa ja kämmenen kokoinen paikka lokasuojaan. Hiekkaa poistettiin molemmilta puolilta kuulemma "riittävästi". Pintaruosteet oli samalla hiottu pois, maalattu ilmeisesti happopohjamaalilla ja päälle kotelosuoja+alustamassa-sekoitusta. Omaan korvaan kuulostaa hyvältä, nyt vaan seurantaa, ettei pääse pahaksi vuosien aikana.

Kyljen maalaus tai tarkemmin lakkaus oli valitettavasti syystä tai toisesta epäonnistunut, ja tämä korjataan joskus kesemmällä.

Nyt pääsee keskittymään perushuoltoihin, joitakin tullee tehtyä itse ajan salliessa ja osan käyn suoraan teettämässä. Tähän teetettävään sarjaan kuuluu automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla, samalla voisi jäähdytysjärjestelmän huuhdella ja vaihtaa nesteet, sekä vaihtaa jarrunesteet. Ehkä ohjaustehostimenkin öljyt. Nämä ajattelin teettää jotakin paikallista liikettä tukemalla.

Vielä kun olis syytä ajella. Kun on arkiajotkin ihan minimissä, niin näennäisesti edullisempi käyttöpeleillä siirtyminen menee ihan harrasteautoilusta :D
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Ratin etäisyyssäätö. Se ei Superissa ole kohdallaan, ts. ratti liiku auton suunnassa yhtään. Ylhäältä alas se säätyy. Myöskään vilkkuviiksi ei ole kohdillaan eli välillä ei lukitu (ja välillä ei meinaa oikein kääntyäkään).

Ensimmäinen mieleen herännyt kysymys on siinä, että onhan kaikissa 9-5:ssa ratin etäisyyssäätö? Yksilössä on vaihteenvaihtoläpät ratissa kiinni.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Katselehan jarruputkien kunto ennenkuin vaihdat nesteitä, ettei tarvi vaihtaa parinkuukauden välein.

Sieltä tankin päälle nousevasta mutkasta ovat monesti aika happamassa kunnossa nuo putket.

Toki toivotaan että on tuo remontti jo tehty :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Fakiiri kirjoitti:
Ti Huhti 21, 2020 07:07
Katselehan jarruputkien kunto ennenkuin vaihdat nesteitä, ettei tarvi vaihtaa parinkuukauden välein.

Sieltä tankin päälle nousevasta mutkasta ovat monesti aika happamassa kunnossa nuo putket.

Toki toivotaan että on tuo remontti jo tehty :D
Täytyypä muuten tsekkailla nuo vielä erikseen, kiitos! Ei tullut tuossa edellisellä kierroksella esiin, toki fokus oli peltihommissa. Nytkään ei ole jarrunesteitä hukannut, menee vaihtoon lähinnä määräaikaishuoltona, kun ei ole mitään tietoa koska on viimeksi vaihdettu.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Hyvät aurinkokelit houkuttelivat käymään kaupassa Superilla ja muutenkin tekemään hyötyajoja sillä. Ilmastointi vaikuttaisi olevan tyhjä/toimimaton, täytynee sitä jossain kohtaa selvitellä.

Mutta ilohan tällä on ajella! Automaatti-Saabia ei meillä ole ennen ollut niin vähän aikaa on kestänyt tottua laatikon toimintaan. Sehän on pääosin ihan huomaamatonta, mutta jotenkin vaikuttaa laiskalta tuo Aero sen kanssa, kun verrokkina muistojen 2.0T/Stage1. No, S-nappia painamalla tuokin ongelma ratkesi, ei ole laiskan oloista sen jälkeen.

Perushuollot jätin lopulta nyt myöhempään vaiheeseen, kun tuli pikkuisen muita hankintoja pöydälle. Motonetistä hain sentään ilmansuodattimen, raitisilmasuodattimen ja tulpat. Ne kun vaihtelee juuri vaihdettujen öljyjen lisäksi niin perusperusasiat ovat kunnossa. T7-perusasiat sitten erikseen..

Wapunaattona ja Wapunpäivänä sitten pientä ajelutusta ympäri maakuntia, sen jälkeen laitetaan joksikin aikaa seisontaan. Eipä tässä ole mitään intoa pitää kolmea autoa liikenteessä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG9-5 Aero ”Super” harrasteena

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä on 1- ja 2-vaihteilla väännöt rajoitettu. Vasta kolmosella saat kaiken ilon koneesta. Omassa kolkissa on softa puukotettu niin, että kaikilla vaihteilla n. 350Nm vääntöjä. Alkoi rengasta harmittamaan ihan selvästi sen jälkeen paikaltaan lähtiessä. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin