Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Jos Suomessa joutuisi asumaan jossain muualla kuin Helsingissä, niin Turku olisi ihan selkeästi se seuraava vaihtoehto, kaikesta huolimatta Mutta eihän tälläisiä noloja tunnustuksia saisi julkisesti kirjoitella ettei saa vielä kahelimman mainetta?
Ei kait juuri kukaan enää bamlaa kunnon stadin slangia, pari tyyppiä tunnen jotka ovat asuneet ikänsä pitkänsillan "oikealla" puolella, mutta ovat jo aika iäkkäitä. Nykystadilaisten (laajennettu käsite, kattaa nykyään etenkin itäisen Helsingin) puhevikaa on havaittavissa mm. jo ajat sitten edesmenneen Nylon Beatin biiseissä. Sellaista nasaalihonotus - ässällä sössöttämistä kuulee ihan tämän tästä täällä idässä, plus tietty noita lainasanoista väännettyjä juttuja, mutta ne ovat jo aika vakiintuneita, eikä niihin tule juurikaan enää huomiota kiinnitettyä
Mutta edelleen täällä asuessa huomaa kuka on paikallinen ja kuka junantuoma
Tuo Tampereen ja Turun vastakkainen naljailu on mulle aika uusi asia, itse asuin opiskeluaikoinani vuoden verran Tampereella (1993-1994), enkä siellä kyllä asiaa huomannut, tosin opiskelijalla oli varmaan aika vähäiset kontaktit kantaväestöön? Sen verran tuli Tampereella kuitenkin pyörittyä ettei se vaikuttanut kovinkaan mukavalta asuinpaikalta (edes Seinäjoen jälkeen).
Mistä tuo vihanpito voi johtua, ovatko tamperelaiset käyneet vuosisatoja sitten jossain TPS:n matsissa ja ryöstäneet kaikki turkulaisten naiset mukaansa (tyyliin roomalaisten suorittama sabiinittarien ryöstö) vai mitä ihmettä on tapahtunut, ei kait noin kaukaisilla pikkukaupungeilla ole voinut ollut juurikaan mitään kontakteja keskenään ?
Ei kait juuri kukaan enää bamlaa kunnon stadin slangia, pari tyyppiä tunnen jotka ovat asuneet ikänsä pitkänsillan "oikealla" puolella, mutta ovat jo aika iäkkäitä. Nykystadilaisten (laajennettu käsite, kattaa nykyään etenkin itäisen Helsingin) puhevikaa on havaittavissa mm. jo ajat sitten edesmenneen Nylon Beatin biiseissä. Sellaista nasaalihonotus - ässällä sössöttämistä kuulee ihan tämän tästä täällä idässä, plus tietty noita lainasanoista väännettyjä juttuja, mutta ne ovat jo aika vakiintuneita, eikä niihin tule juurikaan enää huomiota kiinnitettyä
Mutta edelleen täällä asuessa huomaa kuka on paikallinen ja kuka junantuoma
Tuo Tampereen ja Turun vastakkainen naljailu on mulle aika uusi asia, itse asuin opiskeluaikoinani vuoden verran Tampereella (1993-1994), enkä siellä kyllä asiaa huomannut, tosin opiskelijalla oli varmaan aika vähäiset kontaktit kantaväestöön? Sen verran tuli Tampereella kuitenkin pyörittyä ettei se vaikuttanut kovinkaan mukavalta asuinpaikalta (edes Seinäjoen jälkeen).
Mistä tuo vihanpito voi johtua, ovatko tamperelaiset käyneet vuosisatoja sitten jossain TPS:n matsissa ja ryöstäneet kaikki turkulaisten naiset mukaansa (tyyliin roomalaisten suorittama sabiinittarien ryöstö) vai mitä ihmettä on tapahtunut, ei kait noin kaukaisilla pikkukaupungeilla ole voinut ollut juurikaan mitään kontakteja keskenään ?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ihmettelyketju
Tääkin on aika suhteellista. Oulun seutua matalammalle en itse kyllä ihan mielellään lähtisi.
Helsinki olisi tasan se viimeinen vaihtoehto, jos ei mitään muuta saa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Ihmettelyketju
Sanoo henkilö jolla on asuinpaikaksi merkitty Rovaniemi? Eikö mikään pahuus tai kylmyys riitä teille pohjoisen eläjille?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ihmettelyketju
Ei. Ei riitä Suorastaan ärsyttää, kun viime talvena tai tänä talvena ei kunnolla ollut alle -30°C viikkojang900aero kirjoitti: ↑Su Maalis 29, 2020 00:44Sanoo henkilö jolla on asuinpaikaksi merkitty Rovaniemi? Eikö mikään pahuus tai kylmyys riitä teille pohjoisen eläjille?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Ihmettelyketju
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Eikös tuo toimi juurikin Kuparin esittämällä tavalla jo nyt?
Esim: https://yle.fi/uutiset/3-7600328
https://veroblogit.com/2017/11/15/yhtei ... etaan/amp/
Esim: https://yle.fi/uutiset/3-7600328
https://veroblogit.com/2017/11/15/yhtei ... etaan/amp/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Mm stora enso ei maksanut viime vuonna imatralle senttiäkään yhteisöveroa tehtaastaan, ovako edes jotain marginaalista maksoi. Nuo isot firmat kikkailevat konsernin sisällä tulosyksiköiden kesken sekä sisällä tuotot, kulut, velat sekä muut sisäiset kustannussiirrot niin ettei tarvitse sijaintipaikkakunnille maksaa. Samaan konsernin tulosyksikköön imatran kanssa kuuluu yksi toinen suomen tehdas sekä mm ruotsista isot nestepakkausyksiköt. Jo imatran tehtaisen sisällä on useita tulosyksiköitä (mm sellu, kartonkikoneet, päällystys, varasto) jotka laskuttavat toinen toistaan, ennen koko tehdas oli vain yksi yksikkö eli kuluja raaika-aineet, valmistus, tuotekäsittely ja myyntihinnasta vähennettiin suoraan nuo.
Aikoinaan ennen noita konsernin sisäisiä verokikkailuja oli suurin tämän kylän yhteisöveron maksaja, infraa kuitenkin kaupunki joutuu tehtaallekin hoitamaan mm teitten ja viemäri- ja vesiverkoston osalta. Työntekijämääräkin tehtaalla kun pudonnut vuodesta -85 2500 henkilöstä nykyiseen alle 1200 niin työntekijöiden verotuottokin pienentynyt.
Upm laajempi tuotevalikoima joten tulosksiköitä enemmän. Kaukas lpr taitaa olla ihsn oma yksikkönsä ilman muita tehtaita.
Aikoinaan ennen noita konsernin sisäisiä verokikkailuja oli suurin tämän kylän yhteisöveron maksaja, infraa kuitenkin kaupunki joutuu tehtaallekin hoitamaan mm teitten ja viemäri- ja vesiverkoston osalta. Työntekijämääräkin tehtaalla kun pudonnut vuodesta -85 2500 henkilöstä nykyiseen alle 1200 niin työntekijöiden verotuottokin pienentynyt.
Upm laajempi tuotevalikoima joten tulosksiköitä enemmän. Kaukas lpr taitaa olla ihsn oma yksikkönsä ilman muita tehtaita.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
Ainoa tapa yrityksen vaikuttaa siihen mihin kuntaan yhteisöveron kunnille kuuluva jako-osuus päätyy on työllistää porukkaa eri kunnassa. Ei ole kovin yksinkertaista siirtää paperitehtaan verran porukkaa työskentelemään virallisesti toisessa kunnassa, jos paperitehdas sijaitsee Imatralla. Eli en kyllä usko siihen että Stora Enso olisi mitenkään kikkaillut yhteisöveronsa kuntajako-osuutta pois Imatralta, kun ei siihen edes ole yrityksellä mitään houkutinta; yrityksen maksamien verojen määrään kun tuo kuntajako ei vaikuta.verontilityslaki 13§ kirjoitti:Jos yhteisöllä on toimipaikka useassa kunnassa, yhteisön vero lisätään näiden kuntien laskentaeriin yhteisön toimipaikkojen kunnittaisten henkilöstömäärien suhteessa. Konserniavustuksesta verotuksessa annetun lain (825/1986) mukaisessa konsernisuhteessa olevien yhteisöjen verot lasketaan kuitenkin yhteen ja lisätään asianomaisten kuntien laskentaeriin kyseiseen konserniin kuuluvien yhteisöjen toimipaikkojen kunnittaisten henkilöstömäärien suhteessa
Joka tapauksessa käsitys siitä, että yhteisöveron kuntaosuus perustuisi pääkonttorin sijaintiin tai yhtiön kotipaikkaan on väärä. Se perustuu nimen omaan toimipaikkoihin ja siellä niiden työllistämän henkilökunnan määrään.
Jos siis Imatra sai Stora Ensolta pienet verot huolimatta kunnassa sijaitsevasta tehtaasta ja isosta työntekijämäärästä, on syynä joko verotettavan tuloksen puuttuminen eli huono kannattavuus, tai se, että yhtiö kuntakikkailun sijasta kikkailee veronsa muualle kuin Suomeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Tuo tulos saadaan muuttumaan kun kerrotaan tulos yhtiöstä ulos tulosyksikön tasolla eikä tehdaskohtaisesti.
Ollut aikoinaan 4 vuotta hommassa jossa näki puhtaan tehtaan tuloksen ilman sisäisiäkään vahennyksiä,, tehtaan sisäisten laskutuksien jälkeen sekä tulosyksikkö kohtaisena. Plussa yhden tehtaan osalta kuten imatra jo tuolloin ja myös nyt on saadaan konsernitasolla kokonaistulokseen kyllä miinukseksi jos yksi yksikkö tuottaa plussa, toinen nollaa ja pari miinusta. Mm investointikulut ja tuotonn lasku seisonnan ajan rasittavat koko tulosyksikköä sen yhden tehtaan sijaan.
Ollut aikoinaan 4 vuotta hommassa jossa näki puhtaan tehtaan tuloksen ilman sisäisiäkään vahennyksiä,, tehtaan sisäisten laskutuksien jälkeen sekä tulosyksikkö kohtaisena. Plussa yhden tehtaan osalta kuten imatra jo tuolloin ja myös nyt on saadaan konsernitasolla kokonaistulokseen kyllä miinukseksi jos yksi yksikkö tuottaa plussa, toinen nollaa ja pari miinusta. Mm investointikulut ja tuotonn lasku seisonnan ajan rasittavat koko tulosyksikköä sen yhden tehtaan sijaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
Kyllä saman yhtiön sisällä eri tulosyksiköt ynnää toisensa yhteen, ja konsernissakin jos käytetään konserniavustusta. Verotukseen tuo vaikuttaa tietenkin siten, että yhtiö maksaa veronsa yhtiön kokonaistuloksesta, yksittäiset yhtiön sisäiset kotimaiset tulosyksiköt eivät ole verovelvollisia, eivätkä maksa veroja oman tuloksensa mukaan. Tämä eri tulosyksiköiden, tehtaiden tai minkä tahansa muun yhtiön sisäisen osan tulos on ns. sisäistä laskentaa, eikä se ole verottajan asia. Eikä tulosten tasaaminen kotimaisten yksiköiden välillä yhtiön sisäisessä kirjanpidossa vaikuta yhtiön verotukseen saatikka maksettujen verojen jakautumiseen kuntakohtaisesti.
Jos yhtiössä (tai konsernissa) yksiköt tuottavat yhteenlaskettuna verotettavan nollatuloksen, ei veroja tule maksuun (konsernissa edellyttää päätöstä konserniavusta konsernin yhtiöiden välillä). Eli jos Imatran tehdas tekee voittoa, mutta muualla tehdään niin paljon tappiota, että yhtiön tulos painuu nollaan, ei ole veroja joita Imatralle jaettaisiin. Tähän ei tarvita yhtiön kikkailua, koska verottaja laskee joka tapauksessa yhtiökohtaista, ei tulosyksikkökohtaista tulosta. Oma asiansa on sitten se, millä keinoin yhtiön verotettava tulos on painettu nollaan, eli onko siirtohinnoittelussa tulosta siirretty ulkomaille.
Jos yhtiö tai konserni tuottaa positiivisen verotettavan tuloksen, maksetaan tuloksesta yhteisöveroa, ja sen kuntaosuus jaetaan jako-osuuksina verontilityslain 13§ mukaisesti, eli henkilöstön kuntajakauman mukaan.
Jos yhtiössä (tai konsernissa) yksiköt tuottavat yhteenlaskettuna verotettavan nollatuloksen, ei veroja tule maksuun (konsernissa edellyttää päätöstä konserniavusta konsernin yhtiöiden välillä). Eli jos Imatran tehdas tekee voittoa, mutta muualla tehdään niin paljon tappiota, että yhtiön tulos painuu nollaan, ei ole veroja joita Imatralle jaettaisiin. Tähän ei tarvita yhtiön kikkailua, koska verottaja laskee joka tapauksessa yhtiökohtaista, ei tulosyksikkökohtaista tulosta. Oma asiansa on sitten se, millä keinoin yhtiön verotettava tulos on painettu nollaan, eli onko siirtohinnoittelussa tulosta siirretty ulkomaille.
Jos yhtiö tai konserni tuottaa positiivisen verotettavan tuloksen, maksetaan tuloksesta yhteisöveroa, ja sen kuntaosuus jaetaan jako-osuuksina verontilityslain 13§ mukaisesti, eli henkilöstön kuntajakauman mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Niin, tuo pääkaupunkiseutu on vaan vähä syrjässä , tästä näkövinkkelistä. Tosin en minäkään ensimmäisenä rovaniemelle muuttaisi, vaikka sitä Kemiläisten Las Vegasina mainostavatkinduuduu kirjoitti: ↑Su Maalis 29, 2020 00:47Ei. Ei riitä Suorastaan ärsyttää, kun viime talvena tai tänä talvena ei kunnolla ollut alle -30°C viikkoja
Seinäjoki , Jyväskylä ,Tampere, tässä järjestyksessä, jos pitäisi johonkin perämeren aanuksesta sukeltaa.
Oikeasti on nuo läpötilat olleet kumman helteisiä, jo muutaman vuoden. viimme talvena meni nippanappa kerran alle -30, tänä talvena ei ole tainnut -23 alittua tällä perällä, kuin ehkä kahdesti.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Ihmettelyketju
Pieni koukkaus takaisin sähkövertailuun. Tein vielä huvikseni kilpailutuksen uudestaan ja nyt väre tarjosi jo 4,09 snt/kwh. Koska 14 vrk on aikaa perua laitoin Helenille sähköpostia. Kerroin kehuneeni heidän hintaansa muille ja hämmentyneeni kun muut saavat järjestään parempia hintoja Laskivat hinnan 4,14 yhdellä sähköpostilla. Parempaan eivät kuulemma pysty. Rittää mulle, en jaksa irtisanoa ja tehdä uutta sopparia. Säästöä tulee arviolta 25 € tulevien kahden vuoden aikana. Nyt pitääkin sitten katsoa että verkkopankissa on sopiva automaattihyväksyntä sähkölaskulle ja unohtaa tämä pariksi vuodeksi
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
25e säästöä ja montako tuntia piti uhrata tämän asian kilpailuttamiseen?
mä oon kuvitellu et säästöt on useita satoja parhaimmillaan
mä oon kuvitellu et säästöt on useita satoja parhaimmillaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Mänttä-Vilppula on ihan sekasin lentokenttänsä kans, mut on kyllä polttoaineiden hinnotteluki aika jännä
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
^nyt alkaa olla hinta kohdillaan, ei oo hetkeen tullu alle 1,3 bensaa tankattua...
Jos koko sähkölasku on reilut 300 vuodessa ja siitä 1/3 on kilpailutettavissa niin ei siellä suuria voittoja oo tarjolla
Tää viimesin kierros vei yhteensä vartin
Jos koko sähkölasku on reilut 300 vuodessa ja siitä 1/3 on kilpailutettavissa niin ei siellä suuria voittoja oo tarjolla
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16