Eberi
Re: Eberi
B0483 00 Mahdollinen ylikuumentuminen! Tuollaista herjaa pukkaa välillä!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Eberi
Vinkkejä kaivattaisiin tuoreen NG9-3 1.9 TIDs -08 omistajana. Tässä yksilössä on ilmeisesti EGR tulpattu, joten saattaa olla kylmä kabiini talvella.
Oireet: Eber käynnistyy vain muutamaksi sekunniksi koneen ollessa kylmä. Ei toimi siis parkissa, eikä moottorin käydessä kylmänä.
Toimii kuitenkin, kun moottori on lämmin ja myös parkissa ajon jälkeen. Mittariston merkkivalo pysyy päällä, kun kone on lämmin. Techillä katsottu vikakoodit ja näyttäisi toimivan kunhan on kone on lämmin.
Vikakoodit B0449: Paloilmapuhallin, tukossa
B0452: Polttoilmapuhallin piiri, katkos
Mikä voisi olla vikana ja missä kannattaisi pk-seudulla huollattaa Eberiä?
Eberin ilmeisesti voinee huoltaa, eikä tarvitse vaihtaa koko laitetta? Vai mikä on hintaerona?
Oireet: Eber käynnistyy vain muutamaksi sekunniksi koneen ollessa kylmä. Ei toimi siis parkissa, eikä moottorin käydessä kylmänä.
Toimii kuitenkin, kun moottori on lämmin ja myös parkissa ajon jälkeen. Mittariston merkkivalo pysyy päällä, kun kone on lämmin. Techillä katsottu vikakoodit ja näyttäisi toimivan kunhan on kone on lämmin.
Vikakoodit B0449: Paloilmapuhallin, tukossa
B0452: Polttoilmapuhallin piiri, katkos
Mikä voisi olla vikana ja missä kannattaisi pk-seudulla huollattaa Eberiä?
Eberin ilmeisesti voinee huoltaa, eikä tarvitse vaihtaa koko laitetta? Vai mikä on hintaerona?
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
Re: Eberi
Tämän tyyppivika kyseessä: juotosvika ohjainkortilla paloilmapuhaltimen liitoksessa.
Joko korjaa juotosvian itse, korjauttaa tai vaihtaa korjatun ohjainkortin tilalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Eberi
Hei, itsellä 9-3 2005 tids ja toimimaton eberi. Pystyykö sen irrottamaan ja jatkaa auton käyttöä? Auto pitäisi olla ajossa mutta olisi mukavempaa ajan kanssa ihmetellä lämmitintä.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Eberi
Pystyy, mutta lämmittimelle tulevat vesiletkut pitää yhdistää sopivalla mutkalla että nesteet saa pysymään sisässä. Olikohan sopiva putken paksuus 20mm luokkaa, harmi kun en varmaksi muista
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33
Re: Eberi
petrisa kirjoitti: ↑Ma Maalis 02, 2020 11:03Lainaan omaa kirjoitustani.
Nyt sain lopultakin aikaiseksi yhteyden OpCommilla Eberiin
Tai....tarkemmin ottaen en OpCommilla vaan sitä vastaavalla VauxCommilla
Siinä näyttäisi olevan kaikki samat ja enemmänkin kuin OpCommissa, joten tällä VauxCommilla voisi nyt korvata OpCommin kokonaan.
Tästä Eberistä luki vikakoodin; B0449-00 Not Present,
Ei nyt ole vikatilassa ollutkaan, kun on toiminut taas.
Wissin mukaan tuo tarkoittaa; paloilmapuhallin tukossa.
Liekö sitten tämä paloilmapuhaltimen juotosvaiva (tyyppivika) tässä nyt se varsinainen syy
Nollasin kuitenkin tämän vikakoodin ja samalla kului Eberistä hetken aikaa surinaa, joten jotain se sai aikaiseksi ja vikakoodi pyyhkiytyi pois.
Että näin.
Joten tuo yksi koodi (B0449 00) tarkoittaa paloilmapuhallin tukossa. Sama siis joka minulla esiintyy.
Se kyllä käsittääkseni tarkoittaa myös sitä ohjainkortin juotosvikaa.
Tuo toinen B0484 00 tarkoitaa: käynnistysaika ylitetty.
Muistatko, mistä valikosta löysit eberin vikakoodit? Ja pitääkö olla moottori käynnissä vai riittääkö pelkkä ON-asento virtalukosta?
Yritin etsiä Op-Comilla, mutta en löytänyt. Moottori ei ollut käynnissä, mutta virtalukko oli ON-asennossa.
Mulla siis ongelmia vm2011 9-3 1.9TTiD:n eberin kanssa. Kyseessä tehdasasenteinen väyläohjattu eberi.
Joskus pari talvea sitten oli sellainen ongelma, että eberi kävi normaalisti hetken aikaa (alle minuutin, puhallin pyöri, polttoainepumppu naksutti, poltto alkoi käynnistyä) kunnes sammui itsestään, jos auto ei ollut käynnissä. Jos auto oli käynnissä, eberi toimi tuolloin normaalisti. Tästä ”viasta” selvisi sillä, että heilutteli hiukan eberiin menevän johtosarjan liitintä.
Nyt pari talvea myöhemmin ongelmat alkoivat taas. Olin jo pidempään kuunnellut, että eber oli käydessään äänekkäämpi kuin normaalisti. Välillä äänenvoimakkuus muuttui hetkeksi. Liekö puhallin otti välillä oikein kunnolla kierroksia?
Seuraava askel oli se, ettei eber ajoittain käynnistynyt kuin hetkeksi, mutta pääasiassa muulloin toimi.
Nyt ollaan tilanteessa, ettei se käynnisty enää ollenkaan. Oli auto käynnissä tai ei, koittaa eberin manuaalikäynnistystä tai kellolla ajastusta, niin aina sama laulu; merkkivalo syttyy mittaristoon, puhallin alkaa pyöriä ja muutaman sekunnin päästä palataan OFF-asentoon ja merkkivalo mittaristossa sammuu. Eberin polttoainepumppu ei ehdi käynnistyä.
Liekö surullisenkuuluisa ohjainlaitteen vika, mutta olisi kiva saada joku koodi/koodit ulos.
Re: Eberi
SCombimies kirjoitti: ↑Ti Syys 22, 2020 10:34
Muistatko, mistä valikosta löysit eberin vikakoodit? Ja pitääkö olla moottori käynnissä vai riittääkö pelkkä ON-asento virtalukosta?
Yritin etsiä Op-Comilla, mutta en löytänyt. Moottori ei ollut käynnissä, mutta virtalukko oli ON-asennossa.
Ei sitä Eberiä taida OpCom:lla löytyäkään vaan VauxCom:lla.
Vaikka on tavallaan sama ohjelma, mutta joku ero noissa on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33
Re: Eberi
petrisa kirjoitti: ↑Ti Syys 22, 2020 16:30SCombimies kirjoitti: ↑Ti Syys 22, 2020 10:34
Muistatko, mistä valikosta löysit eberin vikakoodit? Ja pitääkö olla moottori käynnissä vai riittääkö pelkkä ON-asento virtalukosta?
Yritin etsiä Op-Comilla, mutta en löytänyt. Moottori ei ollut käynnissä, mutta virtalukko oli ON-asennossa.
Ei sitä Eberiä taida OpCom:lla löytyäkään vaan VauxCom:lla.
Vaikka on tavallaan sama ohjelma, mutta joku ero noissa on.
Se on muuten just näin. Latasin myös Vaux-Comin ja siellähän oli vaikka kuinka paljon enemmän valikoita kuin Op-Comissa.
Eberille oli oma kohtansa Body -> AHM/PHM (Additional / Park Heater Module) ja sieltä löytyi koodit
B0438-02 ja
U2139~71
Nollasin molemmat ja testasin eberiä uudestaan. Ihan sama toistui eli merkkivalo syttyy mittaristoon, puhallin alkaa pyöriä (taitaa kuitenkin olla eberin vesipumppu, koska ääni on niin matala surina ja alkaa välittömästi eberin käynnistyksen jälkeen) ja muutaman sekunnin päästä palataan OFF-asentoon ja merkkivalo mittaristossa sammuu. Eberin polttoainepumppu ei ehdi käynnistyä.
Tämän testin jälkeen toinen vikakoodeista eli B0438-02 oli taas muistissa.
Re: Eberi
Minulla 1.9 tidsissä ei lähde eberi käyntiin. Tekillä antaa koodit b0481 ylikuumeneminen ja b1000 ohjausyksikkö, sisäinen vika.
Onko näissä lämpötila anturi missä kun tekki näyttää eberin lämmöt 90 asteiseksi kun koneen lämpö näyttää samaan aikaan 10 astetta ja ulkolämpö 12 astetta sidissä.
Onko näissä lämpötila anturi missä kun tekki näyttää eberin lämmöt 90 asteiseksi kun koneen lämpö näyttää samaan aikaan 10 astetta ja ulkolämpö 12 astetta sidissä.
Re: Eberi
Onko suosituksia mihin lähettää eberi ohjainkortin huoltoon? Mielellään sellainen, joka pystyy testaamaan koko laitteen toimivuuden samalla.
Vaatiiko tech2:lla käyntiä operaation jälkeen?
Mietin samalla akun vaihtoa, kun edellinen omistaja on mennyt vanhalla ~60 Ah akulla, joka nipparilla köytetty kiinni, kun on niin lyhyt.
Vaatinee sen ~80 Ah akun, jos eberi saadaan jälleen pöhisemään.
Vaatiiko tech2:lla käyntiä operaation jälkeen?
Mietin samalla akun vaihtoa, kun edellinen omistaja on mennyt vanhalla ~60 Ah akulla, joka nipparilla köytetty kiinni, kun on niin lyhyt.
Vaatinee sen ~80 Ah akun, jos eberi saadaan jälleen pöhisemään.
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
Re: Eberi
Täällä palstalla vaikuttaa henkilö, nimimerkkiä en juuri nyt muista mikä se oli, joka on korjannut noita eberin ohjainlaitteita. En tiedä tekeekö noita hommia enää. Korjattu tulee ja vanha kai lähetettiin sinne tilalle.exoduse kirjoitti: ↑Pe Marras 06, 2020 12:28Onko suosituksia mihin lähettää eberi ohjainkortin huoltoon? Mielellään sellainen, joka pystyy testaamaan koko laitteen toimivuuden samalla.
Vaatiiko tech2:lla käyntiä operaation jälkeen?
Mietin samalla akun vaihtoa, kun edellinen omistaja on mennyt vanhalla ~60 Ah akulla, joka nipparilla köytetty kiinni, kun on niin lyhyt.
Vaatinee sen ~80 Ah akun, jos eberi saadaan jälleen pöhisemään.
Ehdottomasti 80 Ah akku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Eberi
^ Muistaakseni nimim. JohnJocke memberlist.php?mode=viewprofile&u=15560
Re: Eberi
Kyllä, tästä samasta ketjusta löytyy JohnJocken turinoita ohjainlaitteen korjaamisesta: viewtopic.php?f=48&t=88865&start=840
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K