Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Eli potilaana -95 aero tonttu ja lämpinä tyhjäkäynti on noin 1200-1250. Etsi-toiminnolla kahlasin lähes kaikki ketjut läpi mitkä viittasivat sinne päinkään vaan ei tunnu löytyvän vikaa.

Taustaa saabista:
- muuten vakio pois lukien 3" putki alusta loppuun
- joskus dynossa säädetty noin stage 1 etanolille
- tcs poistettu
- vaihdettu puhistetut kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori
- koitettu kahdella eri kaasuläpän asentoanturilla
- letkuja ja niiden liittimiä vaihdeltu ja tarkasteltu useita tunteja --> pitäisi olla tiivistä
- ei check engine-koodeja
- ilmastointi ollut econ asennossa ja kalibroitu vähintäänkin riittävän useasti
- ilmastointi tyhjä, ei puhalla kylmää
- putki vuotaa etummaisen äänenvaimentajan juuresta takamatkustajan persuksen alla
- bensapumppu ämpäreineen käytetty pois ja puhdistettu ja tarkastettu että kaikki ok liittimiä myöten
- tulpat myös kaikki saman väriset harmaan sävyiset

Käyntiin lähtee hyvin ja kylmänä kierrokset ovat juuri hyvät mitkä pitäisi lämpinä olla eli noin 850. Hiljalleen kun kone lämpiää niin kierrokset nousee edellä mainitulle tasolle. Tyhjäkäyntiä käy hyvin. Pienen pientä humppaamista kun kierrokset vaihtuu tai laskee vaan neula tasottuu sen jälkeen. Ei nyi eikä ryi ajossa ja vedot muutenkin tallessa. Kun painaa tyhjäkäyntimoottorilta kaasuläppäkotelolle tulevaa letkua tippuu kierrokset ja saa sammumaan asti. Viikon sisällä saan todennäköisesti tech-sessioon missä selviää koodit.

Mitä itsellä pyörii mielessä missä voisi olla vikaa niin ruiskuanturi/lämpötila-anturi imusarjassa keskellä on tcs-mallinen eli musta. Voisiko antaa väärää tietoa boksille?! TCS:n poistossa joskus jollain jäänyt jokin huomioimatta tai tekemättä? Toimiiko lambda oikein tai onko ehjä? Näistä ei tosiaan tule ainakaan check engine-koodeja.

Leimaus olisi kuun lopulla ja ajossa olisi kiva aero pitää. Tuskin menee nuilla kierroksilla päästömittauksista läpi. Jos jollain olisi heittää ajatusta mahdollisesta viasta tai ongelmasta niin kiitollisena otan kaikki vastaan.

-T
Viimeksi muokannut Mikki2, La Loka 03, 2015 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jani »

katoppas kaasuläpän perus asento. Siellä on toppariruuvi + lukitus että onko se oikeasssa asennossa. Tsekkaa samalla kaasuvaijerin asento että on himpun löysää tyhjäkäynnillä ollessa.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Juu oon tuotakin säätäny ja kaasuvaijerin kans ettei kanna. Läpän perusasennon pähkäilin niin minimiin ku voi että läppä ei takerra.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Vika löyty. Vähän hävettää vaan joskus perushommien löytyminen kestää. Tyhjäkäyntimoottorin maapiuha oli irronnut. Kiitoksia kaikille tähän ajatuksia uhranneille. Hienosti käy tyhjäkäyntiä ja tulipahan puhistettua/tarkasteltua perusjuttuja.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Samanlainen ongelma kuin Mikki2:lla. Potilaana sattuu kuitenkin olemaan 9000 B202i koneella ja siis 1990 malli virranjakajalla.

Käynnistyy normaalisti. Kylmänä pitää kierrokset siinä tuhannen paikkeilla ja kun alkaa vähän lämpenemään, niin laskee siihen 850-900 kierrokseen. Sitten kun lisää lämpenee, niin nousee kierrokset ensin tuohon n. 1000-1100 kierrokseen ja sitten täysin lämpimänä 1200-1350 kierrokseen.

Vaihdettu ilmamassamittari, sininen lämpötilanturi, kaasuläpän asentoanturi, puhdistettu/voideltu tyhjäkäyntimoottori ja puhdistettu kaasuläppäkotelo.

Tsekattu imuvuodot ja en ainakaan kuule, että jarrutehostin vuotaisi.

Pitäiskö sitten seuraavaksi kokeilla toisella tyhjäkäyntimoottorilla ja kaasuläppäkotelolla (saa lähettää tarjouksia)? Jotenkin en tajua miksi kylmänä ja haaleena toimii kuten pitää, mutta hieman lämpimämpänä ja viimeistään kuumena nostattaa kierrokset...

Auton menoon ei ainakaan tunnu mitenkään vaikuttavan muuten.

Mikki2 kirjoitti:
Pe Loka 02, 2015 11:26
Eli potilaana -95 aero tonttu ja lämpinä tyhjäkäynti on noin 1200-1250. Etsi-toiminnolla kahlasin lähes kaikki ketjut läpi mitkä viittasivat sinne päinkään vaan ei tunnu löytyvän vikaa.

T
Käyntiin lähtee hyvin ja kylmänä kierrokset ovat juuri hyvät mitkä pitäisi lämpinä olla eli noin 850. Hiljalleen kun kone lämpiää niin kierrokset nousee edellä mainitulle tasolle. Tyhjäkäyntiä käy hyvin. Pienen pientä humppaamista kun kierrokset vaihtuu tai laskee vaan neula tasottuu sen jälkeen. Ei nyi eikä ryi ajossa ja vedot muutenkin tallessa. Kun painaa tyhjäkäyntimoottorilta kaasuläppäkotelolle tulevaa letkua tippuu kierrokset ja saa sammumaan asti. Viikon sisällä saan todennäköisesti tech-sessioon missä selviää koodit.

Mitä itsellä pyörii mielessä missä voisi olla vikaa niin ruiskuanturi/lämpötila-anturi imusarjassa keskellä on tcs-mallinen eli musta. Voisiko antaa väärää tietoa boksille?! TCS:n poistossa joskus jollain jäänyt jokin huomioimatta tai tekemättä? Toimiiko lambda oikein tai onko ehjä? Näistä ei tosiaan tule ainakaan check engine-koodeja.

Leimaus olisi kuun lopulla ja ajossa olisi kiva aero pitää. Tuskin menee nuilla kierroksilla päästömittauksista läpi. Jos jollain olisi heittää ajatusta mahdollisesta viasta tai ongelmasta niin kiitollisena otan kaikki vastaan.

-T
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kone saa liikaa ilmaa ja siksi pyörii kovempaa. Kylmänä tarttee vähän enemmän potkua (=ilmaa ja bensaa) pyörimiseen, joten siksi kylmänä käynti on sopivampaa.

Ettei vaan olisi käynyt ns. perinteistä tonnarismia, että kun tk-moottori on alkanut takkuamaan, on säädetty lisää ilmaa kaasuläpän ohi ruuvista (kai tässä on vielä se säätöuuvillinen kaasuläppä? Muistaakseni säätöruuvi poistui jossain kohtaa) ja sitten kun tk-moottori puhdistetaan ja saadaan toimimaan oikein, lisääntyy ilmamäärä ja kone pyörii kovempaa.

Jos kaasuläppäkotelon päällä on pieni säätöruuvi, muistaakseni hieman vino, niin säädä siitä lämpimänä tyhjäkäynti pienemmälle ja varmista, että kylmänäkin toimii kuten pitäisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Enpä ole mitään ruuvannut. Kaasuläppäkotelo on oheisenlainen ks. https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/ ... 0000/1280/

Mitäköhän noista kuvan numeroiden mukaista ruuvia tarkoitat?
aero kirjoitti:
Su Huhti 05, 2020 17:56
Ettei vaan olisi käynyt ns. perinteistä tonnarismia, että kun tk-moottori on alkanut takkuamaan, on säädetty lisää ilmaa kaasuläpän ohi ruuvista (kai tässä on vielä se säätöuuvillinen kaasuläppä? Muistaakseni säätöruuvi poistui jossain kohtaa) ja sitten kun tk-moottori puhdistetaan ja saadaan toimimaan oikein, lisääntyy ilmamäärä ja kone pyörii kovempaa.

Jos kaasuläppäkotelon päällä on pieni säätöruuvi, muistaakseni hieman vino, niin säädä siitä lämpimänä tyhjäkäynti pienemmälle ja varmista, että kylmänäkin toimii kuten pitäisi.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuosta minun nähdäkseni jo puuttuu ko. säätöruuvi. Se on (oli) vanhassa läppäkotelomallissa pituussuunnassa mielestäni aika lähellä kaasuläppää.

Koetahan muuten puristaa tk-moottorilta toinen letku umpeen lämpimällä koneella, asettuuko tyhjäkäynti järkeväksi? Jos asettuu, niin sieltä kauttahan se liika ilma menee, silloin voisi tosiaan alkaa tutkimaan tk-moottoria tarkemmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Vielä tuota tekee. Välillä jo hetken toimi oikein, mutta nyt taas lähes normaalilämpötilassa nostaa kierrokset 1100-1300 paikkeille.

https://foorum.saabiklubi.ee/images/con ... abLH24.pdf ohjeen mukaan olisi ilmeisesti limb home moodissa tuolloin ja syynä vika joko AIC:ssä tai sitten kaasuläpän asennossa tai sitten jossain muussa...

Uusi happitunnistin ja käytetty kaasuläppäkotelokin on ostettu varuiksi (pitäisikö vielä uusi tyhjäkäyntimoottorikin ostaa?), mutta kotikonstein (=lämpöä) noita ei kyllä kokeiksi vaihda.

CE valo ei pala.

Apu kelpaisi ja erityisesti LH 2.4 osaaja.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Läpän ja asentoanturin säätämisellä sain kuin sainkin tuon tyhjäkäynnin toimimaan parkkipaikalla ihan oikein kylmästä kuumaksi ja ei kertaakaan kierrokset nousseet kuumassakaan päässä vaan näyttivät ihan oikein n. 850 rpm. Kaasuun en koskenut, enkä jarrupolkimeen.

Ilo oli lyhytaikainen, koska ajokeikan aikana nousi kierrokset tyhjäkäynnillä taas.

Lisää kokeilua.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja jus »

Seuraavan kerran ongelman ilmetessä varmista, että kaasuläpän asentokytkimen johtoliittimen kakkosnapa on yhteydessä maahan (maadoituspiste moottorin nostosilmukan vieressä) ja että asentokytkimen ykkös- ja kakkosnastan välillä on yhteys. kokonaisuudessaan siis asentokytkimen tulee maadottaa ruiskuboksin napa kaksi silloin, kun kaasua ei paineta.

Asentokytkin säädetään kaasuläpän liikeradan mukaiseksi niin, että asentokytkimen sisällä oleva mikrokytkin naksahtaa kiinni, kun kaasuläppä päästetään kiinni. Lisäksi tietysti pitää mikrokytkimen olla ehjä eikä asentokytkimen sisällä saa olla kylmäjuotoksia mikrokytkimen ja asentokytkimen liitinrungon välillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kiitos JUS. Pitääpä ensin hankkia jokin yleismittarri ja aloittaa siitä.

Kokeilin äsken ja kaasuttaminen moneen kertaan sai joutokäynnin taas ylös (sitä ennen kaasua koskettamana toimi kylmästä kuumaan oikein).

Kokeilen ensin kahdella muualla asentoanturilla.

OK, olenko sitten väärin säätänyt, koska laitoin, että kytkeytyy, kun vähänkin kaasua painaa? Pitääkö säätääkin siten, että anturi naksahtuu, kun kaasu menee tyhjäkäyntiasentoon?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja jus »

Se naksahtava mikrokytkin kertoo "kaasuläppä on kiinni". Kyllähän se naksahtaa sekä kaasuläpän avautuessa että sulkeutuessa. Olennaista on, että läpän ollessa kiinni ruiskuboksi saa tiedon läpän kiinniolosta (ruiskuboksin pin 2 maadoitus).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

jus kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 11:30
Se naksahtava mikrokytkin kertoo "kaasuläppä on kiinni". Kyllähän se naksahtaa sekä kaasuläpän avautuessa että sulkeutuessa. Olennaista on, että läpän ollessa kiinni ruiskuboksi saa tiedon läpän kiinniolosta (ruiskuboksin pin 2 maadoitus).
Ok ja kaiken aikaa olen luullut, että se toimii niin, että kun naksahtaa, niin tietää, että kaasua painetaan ja täyskaasulla taas tietty asento. Säädin äsken uudelleen tuon ja vaikuttanee toimivan nyt niin kuin tuossa kerroit ja ainakin paikallaan kaasua nostaen ja hölläten en kuumallakaan koneella saanut kierroksia tyhjäkäynnillä enää pomppaamaan. Happotesti on seuraavaksi tietenkin ajaa autolla.

Ja ensimmäisen lenkin jälkeen toimi edelleen oikein.

Kiitos jälleen korvaamattomasta avustasi JUS.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Tonnarin korkea tyhjäkäynti --> vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Nyt alkoi tonnarin tyhjäkäynti sekoilla, eli kylmällä koneella reilu 1500 ja lämpimällä on 2100.
Tehtyä / kokeiltua :
-vaihdoin tulpat uusiin.
-virrat oli pois : ecun nollaus.
-jarrun painaminen ei vaikuta.
-kaasuläppäkotelon säätöä ruuvattu. Ei vaikutusta. Kun johdon irrottaa anturista kierrokset nousee.
-tk moottorin letkujen rutistaminen ei vaikuta.

Mitäs seuraavana ? Imusarjan puolelta ehkä kuuluu suhiseva ääni mutta saatan kuvitella ja kun kone lämpenee niin moottorin ääni jättää se alleen. Käsittääkseni imuvuodon pitää olla aika iso että nostaa kierrokset noi ylös.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Vastaa Viestiin