Nopeat kysymykset
Re: Nopeat kysymykset
Joo, nuo kaksihan ovat ne tyypillisimpiä käyntiinlähdön estäviä vikoja. Lisäksi molemmat löytyvät kaikista bensiinimoottorisista autoista, merkistä riippumatta, kaasutinmoottoreita lukuunottamatta (kohta joku keksii poikkeuksen ). Ja molemmat noista hajoavat ennemmin tai myöhemmin. Onneksi noiden diagnosointi parkkipaikkaolosuhteissa on suhteellisen helppoa.
Pensapumppu: Valtaosassa kaikista autoista, pumppu pyörii muutaman sekunnin kun kääntää virrat päälle. Lopuissa vaatii moottorin pyörähtämisen ja sen erottaminen siten kampuran tunnistimen viasta vaikeutuu. Sen ääni kuuluu kyllä jostain, kun sitä vain osaa kuunnella. Suosittelenkin että kuuntelee tuon äänen silloin kun oma auto toimii.
Kampuran asentoanturi (KAA): Yleensä sen hajoamisen ensioireet ovat juurikin kuumakäynnistyksessä. Tyypillinen vika = "Ajoin kauppaan, enkä päässyt pois" -oireet. Ja kuten Kupari tuossa yllä kertoikin, valtaosassa autoja kierroslukumittarissa näkyy eloa, jos anturi toimii. Jos auton antaa jäähtyä, tai kuten Kupari tuossa yllä mainitsi, jäähdyttää tuota anturia kylmällä vedellä, auton saa käyntiin, vika on lähes varmasti tuossa anturissa. Tämä anturi osaa kyllä hajota mitä erilaisimmin tavoin ja oirein, mutta tämä lienee se kaikkein yleisin.
Turvallisuussyistä pensapumppua ei pyöritetä pitkään moottorin ollessa sammuksissa vaikka virrat olisivatkin päällä (KAA antaa tiedon moottorin pyörimisestä). Tästä johtuu usein turhat pumpun vaihdot, kun vikana onkin tuo KAA. Elikäs kun vikaa haarukoidaan, tulisikin varmistaa ensimmäiseksi kipinän olemassaolo.
Taitaa muuten tuo KAA löytyä nykydieseleistäkin samoine oireineen, mutta tästä minulla ei ole kokemusta.
Pensapumppu: Valtaosassa kaikista autoista, pumppu pyörii muutaman sekunnin kun kääntää virrat päälle. Lopuissa vaatii moottorin pyörähtämisen ja sen erottaminen siten kampuran tunnistimen viasta vaikeutuu. Sen ääni kuuluu kyllä jostain, kun sitä vain osaa kuunnella. Suosittelenkin että kuuntelee tuon äänen silloin kun oma auto toimii.
Kampuran asentoanturi (KAA): Yleensä sen hajoamisen ensioireet ovat juurikin kuumakäynnistyksessä. Tyypillinen vika = "Ajoin kauppaan, enkä päässyt pois" -oireet. Ja kuten Kupari tuossa yllä kertoikin, valtaosassa autoja kierroslukumittarissa näkyy eloa, jos anturi toimii. Jos auton antaa jäähtyä, tai kuten Kupari tuossa yllä mainitsi, jäähdyttää tuota anturia kylmällä vedellä, auton saa käyntiin, vika on lähes varmasti tuossa anturissa. Tämä anturi osaa kyllä hajota mitä erilaisimmin tavoin ja oirein, mutta tämä lienee se kaikkein yleisin.
Turvallisuussyistä pensapumppua ei pyöritetä pitkään moottorin ollessa sammuksissa vaikka virrat olisivatkin päällä (KAA antaa tiedon moottorin pyörimisestä). Tästä johtuu usein turhat pumpun vaihdot, kun vikana onkin tuo KAA. Elikäs kun vikaa haarukoidaan, tulisikin varmistaa ensimmäiseksi kipinän olemassaolo.
Taitaa muuten tuo KAA löytyä nykydieseleistäkin samoine oireineen, mutta tästä minulla ei ole kokemusta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Nopeat kysymykset
Joo KAA on tilauksessa, täytyy vaihtaa eka se. Bensapumppu onkin odotellut hyllyssä monta vuotta varalla. Suurin ongelma tässä on se, ettei vika ole toistunut eikä autoa vikatilanteessa startannut henkilö osaa sanoa kierroslukumittarin toiminnasta. Kun itse pääsin auton luo se käynnistyi normaalisti ja on sittemmin toiminut.
Se tässä eniten huvittaa että ongelmaan törmäsi katsastusmies konttorin pihassa...
Se tässä eniten huvittaa että ongelmaan törmäsi katsastusmies konttorin pihassa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Nopeat kysymykset
Ok, tuon pa- pumpun surinan kyllä kuulee kuten anv laittoi ja jos ei surise voipuneella kopautus tankin pohjaan saattaa sen verran elvyttää että jonkin aikaa pääsee eteenpäin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nopeat kysymykset
Juu pumppu on surissut huolestuttavan äänekkäästi jo vuosia... Täytynee nyt sekin vaihtaa sopivan hetken tullen, foorumilta löytyykin hyviä ohjeita siihen.
Omasta entisestä pumppu meni kerrasta tien päällä, se ei ollut koskaan näin äänekäs.
Omasta entisestä pumppu meni kerrasta tien päällä, se ei ollut koskaan näin äänekäs.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Nopeat kysymykset
Niin joo, ja tuo pensapumppu osaa hajota niinkin että pyörii ja suhisee, mutta ei jaksa tehdä painetta. Onneksi tuo vaihe ei itsellä kestänyt tuntia kauempaa ennenkuin laukesi kokonaan. Tyhjäkäynnillä kesti nimittäin ajaa, mutta kaasua ei kestänyt yhtään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Nopeat kysymykset
Ymmärsihän se kääntää välissä täysin virrat nolliin? Oma kolkki toki on Motronicilla, en tiedä onko siinä eroa, mutta siinä on sellainen ominaisuus että jos autoon mennessä kääntää virrat päälle ja odotteleen liian kauan ennen käynnistystä, se ei enää käynnisty. Ennen kuin kääntää täysin nolliin. Ja näinhän saattaisi juuri katsurilla käydä, kun tarkastelee merkkivalojen toiminnan, mittarilukemat ym asioita pihalla ennenkuin käynnistää auton.SS kirjoitti: ↑Ma Huhti 06, 2020 17:37Joo KAA on tilauksessa, täytyy vaihtaa eka se. Bensapumppu onkin odotellut hyllyssä monta vuotta varalla. Suurin ongelma tässä on se, ettei vika ole toistunut eikä autoa vikatilanteessa startannut henkilö osaa sanoa kierroslukumittarin toiminnasta. Kun itse pääsin auton luo se käynnistyi normaalisti ja on sittemmin toiminut.
Se tässä eniten huvittaa että ongelmaan törmäsi katsastusmies konttorin pihassa...
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Nopeat kysymykset
Kyllä sitä katsurin jälkeen kokeili toinenkin henkilö, avaimet oli välillä taskussa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Nopeat kysymykset
Kuskin ikkunan lasi kallistuu laskiessa eteenpäin, nostaessa kun vetää kädellä lasin takaisin pystyyn samalla, kun toisella kädellä painaa napista, niin lasi menee ihan tiiviisti kiinni saakka.
Ei hirveästi ole uskaltanut aukoa enää, jos tuo jääkin raollee, mutta ennen kesää lieneen aiheellista selvittää, että mikähän helvetti
Minkäslaiset lasinnostimet tässä on (-00) ja voiko se noin vikaantua?
Ei hirveästi ole uskaltanut aukoa enää, jos tuo jääkin raollee, mutta ennen kesää lieneen aiheellista selvittää, että mikähän helvetti
Minkäslaiset lasinnostimet tässä on (-00) ja voiko se noin vikaantua?
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1081
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Nopeat kysymykset
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/499/au ... eryhma=275
Tuollaiset rullat kun laittaa, asia korjaantuu.
Tuollaiset rullat kun laittaa, asia korjaantuu.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Nopeat kysymykset
Kiitos eegas, no eipä oo paha hinta korjata. Onko ovipahvin irroituksessa jotakin muistettavaa?eegas kirjoitti: ↑Ti Huhti 07, 2020 11:38https://m.motonet.fi/fi/varaosat/499/au ... eryhma=275
Tuollaiset rullat kun laittaa, asia korjaantuu.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7550
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Eilen korjasin nuo rullat apukuskinovesta, kannattaa vaihtaa sitten suosiolla molemmat.
Takimmainen rulla oli jo antautunut, ja etummainenkin veteli viimeisiään.
Ja vaihtaminen ei ole paha rasti, n.20min.
Sitä ylhäällä olevaa kolmionmallista muovisuojusta ei tarvitse irroittaa, pidikkeet hajoavat helposti.
Myöskään ikkunaa ei tarvitse nostella pois oven uumenista.
Takimmaisen rullan irroitin, ja uuden rullan työnsin paikoilleen ikkunan ollessa noin puolessa välissä.
**tajuat kyllä kun näet ovessa olevat kolot**
Etummaisen rullan vaihdoin ikkunan ollessa ala asennossaan.
Ja rullien sokkia on turha irroitella, nosto mekanismin pallo painetaan sokanläpi sokan ollessa paikallaan.
Alla olevassa linkissä homma tehdään todella vaikeasti,ne rullat saa irti ja paikalleen ilman että lasia tarvitsee
repiä irti oven uumenista.
https://www.youtube.com/watch?v=FH_rbuvyCpk
Takimmainen rulla oli jo antautunut, ja etummainenkin veteli viimeisiään.
Ja vaihtaminen ei ole paha rasti, n.20min.
Sitä ylhäällä olevaa kolmionmallista muovisuojusta ei tarvitse irroittaa, pidikkeet hajoavat helposti.
Myöskään ikkunaa ei tarvitse nostella pois oven uumenista.
Takimmaisen rullan irroitin, ja uuden rullan työnsin paikoilleen ikkunan ollessa noin puolessa välissä.
**tajuat kyllä kun näet ovessa olevat kolot**
Etummaisen rullan vaihdoin ikkunan ollessa ala asennossaan.
Ja rullien sokkia on turha irroitella, nosto mekanismin pallo painetaan sokanläpi sokan ollessa paikallaan.
Alla olevassa linkissä homma tehdään todella vaikeasti,ne rullat saa irti ja paikalleen ilman että lasia tarvitsee
repiä irti oven uumenista.
https://www.youtube.com/watch?v=FH_rbuvyCpk
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Mistä Saab 9-3 alavesiletku, moottori B204E? Motonetin, bilteman ja maptunin sivuilta nopeasti vilkaisin, enkä löytänyt. Kokeilin myös foorumin hakua.
Vanha letku on haljennut.
Vanha letku on haljennut.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Nopeat kysymykset
Alkuperäinen ei näytä maksavan hirveitä:vilhosyvis kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 14:02Mistä Saab 9-3 alavesiletku, moottori B204E? Motonetin, bilteman ja maptunin sivuilta nopeasti vilkaisin, enkä löytänyt. Kokeilin myös foorumin hakua.
Vanha letku on haljennut.
https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... tor-hose-3
Speedpartsillakin näyttäisi olevan:
https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... 13872.html
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Kiitos. Onhan toi nyt se joka on siellä kuskin puolella syylärin alakulmassa? Letkun muoto ei näytä tutulta, mutta voi olla, että mielessäni on og 900 letku..?Jortsu kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 15:34Alkuperäinen ei näytä maksavan hirveitä:vilhosyvis kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 14:02Mistä Saab 9-3 alavesiletku, moottori B204E? Motonetin, bilteman ja maptunin sivuilta nopeasti vilkaisin, enkä löytänyt. Kokeilin myös foorumin hakua.
Vanha letku on haljennut.
https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... tor-hose-3
Speedpartsillakin näyttäisi olevan:
https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... 13872.html
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Nopeat kysymykset
Tuo on alavesiletku, joka menee vesipumpulta syylärille. Sehän on apukuskin puolella alhaalla.vilhosyvis kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 15:41Kiitos. Onhan toi nyt se joka on siellä kuskin puolella syylärin alakulmassa? Letkun muoto ei näytä tutulta, mutta voi olla, että mielessäni on og 900 letku..?Jortsu kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 15:34Alkuperäinen ei näytä maksavan hirveitä:vilhosyvis kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 14:02Mistä Saab 9-3 alavesiletku, moottori B204E? Motonetin, bilteman ja maptunin sivuilta nopeasti vilkaisin, enkä löytänyt. Kokeilin myös foorumin hakua.
Vanha letku on haljennut.
https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... tor-hose-3
Speedpartsillakin näyttäisi olevan:
https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... 13872.html
Siitä on ilmeisesti kahta eri versiota, vanhemmassa on vähemmän mutkia ja uudemmassa hiukan enemmän, jotta letku väistää cross flow IC:n letkua.
Linkin kuvassa numero 9:
https://webautocats.com/imgs/epc/gm/foxpro/4508.png
Kuva otettu tuolta:
https://webautocats.com/epc/saab/sbc/02-29726/1090/
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja