Tunkin hankintaan vinkkejä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Viime vuosikymmenen lopussa meni hermot vanhan 2,5t tunkin kanssa, silla auton laskeminen alas oli sellainen "kertarysäys" tyyppinen toimenpide. Äkkiä katsottuna tuo Bilteman tunkki on hyvin samannäköinen vanhan tunkin kanssa. Tilalle tuli sitten hommattua tämmöinen kampe Joulun alla, hyödyntäen 10% kanta-asiakkuus alennusta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807573/ ... -90-550-mm
Tuota Bahcon 3t tunkkia olen sen verran testaillut Saabin alle, että vaihdoin talvirenkaat edestä taakse ja takaa eteen pari viikkoa sitten. Tuommoisen kevyen testikäytön jälkeen voin sanoa että käytettävyys on aivan huippuluokkaa verrattuna vanhaan 2,5t tunkkiin.
Nostokorkeus tuossa on omiin tarpeisiin riittävä, mutta ei tuolla pysty nostamaan maasturia ilmaan rungon alta, vaan tunkki on pukattava rohkeasti etu- ja taka-akselin alle, ja nostettava auto ilmaan sillä tavalla. Dusterin tapauksessa se ei taida olla mahdollista.
Painoa tuolla on enemmän kuin monella muulla tunkilla, mutta ainakin lumen/jäätikön päällä kulki oikein hyvin, kesällä tuota pitää kuljetella sitten soran ja pihakiveyksen päällä, joskus ehkä betonilaatallakin autotallissa.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Bahco 13000
Nostokapasiteetti 3000 kg
• Nostoalue 90–550 mm
• Pituus 820 mm
• Paino n. 50 kg
239e

Bahco BH11500 -hallitunkki 1,5 tn "Low".
• Hallitunkki on erittäin matala, korkeus ala-asennossa 70 mm, pituus 900 mm
• Tunkki nostaa korkealle, nostokorkeus maks. 610 mm
• Varustettu jalkapolkimella, kumipinnoitteinen nostosatula, teräspyörät PU-pinnoitteella
• Ergonomisesti muotoiltu käsivipu
• Tunkin päällä kaukalo esim. pyöränmuttereille
• Paino 50,5 kg
239e

Joo. Siinä ootte oikeessa et aika paljo enemmän noi isommat bahcot tarjoo et melko turhaa ostaa puolentoistasadan versiota.

Toi 61senttii rupee oleen sellane et jarrurempassakaa ei tarvii iha kyyryssä olla. Toki painoo on sitten jo reilusti, no vetämällä nykyistäki pääasiassa liikutellaa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

Harmittaako ketään muuta se, että pitkärunkosemmissa tunkeissa on about poikkeuksetta nivellys sieltä puolivälistä runkoa? Siis tyyliin metrin runko, nivellys puolivälissä runkoa ja sitä kautta efektiivinen nostokorkeus sen luokkaa 50cm ja nostokykyä just joku kolome tonnia.

Minä meinaan paljon mieluummin ottasin siitä takarenkaiden edestä nivelletyn version, joka nostaisi vaikka vaan 1500kg mutta tarvittaessa lähemmäs metriä ja mikä mukavinta, siihen ~50 senttiin nostoympyrän kaaren nousevalla reunalla, jolloin auto ei valuis sitä viittä senttiä taaksepäin pukeille laskiessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja jus »

https://m.motonet.fi/fi/tuote/807652

33,5 kg, kaksimäntäinen pumppu, venttiilin käyttö nivelakselilla, 90 - 460 mm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tässä ois aerolle tunkki
https://www.virtasenkauppa.fi/hydraulin ... kg-ac-6200

Periaatteessa toi mtx riittäis ihan hyvin mut oon kerran ostanut tuosta sen pienemmän version mut palautin kauppaan ku ei oikein suostunu laskee alas tai jotain.

Mut jos jollain on postiivisii käyttökokemuksii tuosta niin otetaan uusiks harkintaan :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

vfr kirjoitti:
La Huhti 11, 2020 17:25
Kotonta löytyy Bahco BH11500 hallitunkki 1,5 tn "Low" ja pois en antaisi. Aikoinaan tuli tunkkailtua halvoilla ja paskoilla tunkeilla mut sitten vaan tuli mitta niitä täyteen. Toi bahco on matala ja nostaa riittävän korkealle kerralla. Ei voi muutakuin suositella.
Komppaan näitä bahcon tunkkeja, itellä tallissa tuosta se 2tn versio (https://m.motonet.fi/fi/tuote/7000376/B ... nkki-20-tn ) ja aivan mahtava. Tulee hyvin perässä myös sorapihalla vetämällä 8) vanhemmissa versioissa meni aika helposti rikki se sokka mikä yhistää kahvan lasku ruuviin, mutta näissä uusissa se on korjattu eikä itellä ainakaan ole ollut sen kans ongelmia.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lankomiehen bahco low:lla nousee sivustakin tunkaten auto riittävän ylös että saa sekä etu- että takarenkaan vaihdettua samalla nostolla. Onhan se painava esim sepelillä vetää mutta todella pätevä laite.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:
La Huhti 11, 2020 22:22
Tässä ois aerolle tunkki
https://www.virtasenkauppa.fi/hydraulin ... kg-ac-6200
!

Just tommonen, ylttäis ehkä brittisportin keulan tunkkauspisteeseen asti ja riittää nostovara eikä tosiaan tartte sitä viimestä viittä senttiä norminostoissa nostaa viiden sentin vaakasiirtymällä. Hitusen on arvokas, en tilaa ainakaan heti, mutta jätetään korvan taakse. Kiitos!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
molby
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja molby »

Yleensä tunkeissa se vika että liian matalia, esim. Og900 tunkkauksessa tunkki saisi olla hyvin korkea.
Tuossa hyvä n.100e luokkaan, riittävän tukeva ei kaadu, nosto 1/2 metriin asti ja on tuo pikanosto poljin.

https://www.ikh.fi/fi/hallitunkki-3ton- ... anex-meg12
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sulla ei taida olla satkussa pohjapanssaria heh

mites tuo bahco onks se yhtä laadukas ku nimi kertoo vai pelkkä nimi enään???

entä onko kokemuksia tuosta helmanostimesta joka isompiin tunkkeihin saatavilla ??

tätä tunkkia katselin hiukan https://m.motonet.fi/fi/tuote/807573/Ba ... -90-550-mm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei kai se tunkin alimman tilanteen mataluus haittaa satkunkaan kanssa, kunhan pystyy nostamaan tarpeeksi? Ei tuolla Meganexilläkään huippukorkeus ole kuin 500mm ja kun minimi on 145mm, jää varsinaista nostokykyä n. 35cm. Kyllähän sillä renkaan vaihtaa, mutta moneen hommaan (jarruhuoltoon, vetaritunnelointiin, öljynvaihtoon jnejnejne) vaikka 10cm lisää tuo ihmeesti iloa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toi Molbyn linkkaama IKH:n tunkki näyttää ihan samalta kuin mun Motonetistä satasella noin 10v sitten ostama. Varmaankin sama tuote enkä ihmettelisi jos sama vehje löytyisi myynnissä eri tarroilla Motonetin ja IKH:n lisäksi Biltemasta, Bauhausista, Puuilosta, Kärkkäiseltä jnpp.

On ollut hyvä ja kestävä vaikka onkin käytännössä merkitön ja kai Kiinasta tullut. Ei se kauhean nopea kyllä ole, mutta tolla pedaalilla pääsee nopeutetusti alkuun.

Oldsin ja teinimadalletun Saabin kanssa ongelma on/oli lähinnä aavistuksen liian korkea alin asento, siihen auttaa kun vaihtaa nostokohtaa tai ajaa auton renkaat 28mm paksun levyn päälle. Jos nyt olisin uutta ostamassa, niin ostaisin jonkun matalan mallin.

Mitsun kanssa onnistui vaihtaa molemmat kyljen renkaat samalla nostolla, sen verran korkealle tuo siis nostaa.

Alaslaskun kanssa sai alkuun opetella varovaiseksi, ettei rysähdä. Kun on näppituntuma löytynyt, niin rauhalliset laskut on helppoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Vuosien varrella on ollut monenlaista halvempaa hallitunkkia ja kun pihassa ei ole asfalttia/kivetystä, niin se on ollut aina vähän jännittävää. Nyt kun mulla on Bahco https://www.motonet.fi/fi/tuote/807562/ ... -15-tn-Low niin ei ole tarvinnut jännittää, että tunkki kaatuu. Kriteerit oli mahdollisimman alhaalta mahdollisimman ylös. Vielä kun kävi niin iloisesti, että hyvä ystäväni antoi tunkin mulle palkkiona hänen autonsa ropaamisesta. :D

Helkutin hyvä tunkki. Ahtaassa tallissa hieman hankala, jos pitää nostaa kyljestä ylös, kun "pumppausvarsi" tulee melko kauas.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juu, tommosella kolmen tonnin Bahcolla on tullut nelisen vuotta touhuttua. Pelkkää plussaa. Sanotaan, että harvoin olen saanut 169 eurolla yhtä paljon vastinetta rahalle. Eihän tuo mulla kovassa käytössä ole, neljä autoa keväällä ja neljä syksyllä. Vähän painaa, kampi on pitkä, kyllä ja kyllä, mutta ei tartte touhutessa miettiä tunkkia siltä kantilta, että onnistuuko tms.

Neliveto-Hiacea varten sen ostin, kun oli niin kätevä mm. nostaa koko takapää kerralla ylös
Kuva

Pikkuautonhan tuolla kaataa vaikka kyljelleen
Kuva

Pystyy nätisti vaihtamaan etu-ja takaset yhdellä nostolla jos haluaa, minä aina käytän henkilöautossa auton omia nostokohtia, niin tulee enempi jumppaa. Mutta eipä tuo haittaa, ilohan tuolla on tunkkailla. Sen voin sanoa, että Citikan C1:n kanssa tuo tuntui jo vähän liioittelulta, kun oli kolmannella pumppauksella tarpeeksi korkealla :lol:

Siinä vähän arkistojen kätköistä kuveja.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://www.ikh.fi/fi/hallitunkki-3ton- ... anex-meg12
Tuollainen minulla, Joensuun Konekeskuksesta hankittu, muuten toimiva ja edullinen, mutta raskas "kannella" :wink:
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin