Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Se metsän hakkaamisen sivutuotteena syntyvän tisleen käyttäminen biopolttoaineen on kyllä ekologista. Nimittäin jos se vaihtoehto olisi kipata ne sivutuotteiksi hyödynnettävät jätteet penkkaan tai jättää mätänemään sinne metsään, jolloin niistä vapautuva hiilidioksidi päätyy hyödyntämättömänä ilmakehään.
Tuossa Neste vs. tutkijat -asetelmassa on kyllä molemmilla puolilla pointtinsa. Media valitsee otsikoinnit ja jutun näkökulmat helposti sitten sen mukaan kumpi on raflaavampaa: syyttää isoa polttoaineyhtiötä valehtelusta vai tutkijoita asioiden vääristelystä. Jokainen voi arvata kumpi näkökulma saa enemmän klikkauksia.
Periaatteessa jos ajaettelee, että öljypalmuja kasvatetaan ja hakataan joka tapauksessa, niin sivutuotteena tai jätteenä syntyvän tisleen osalta on tietenkin hyvä asia, että se tulee käytettyä järkevästi. Vähän kuin ennen vanhaan eläimen teurastamisen seurauksena käytettiin hyväksi myös nahka, luut, sisäelimet yms. tuhon osat. Pääasiallinen syy teurastukseen oli kuitenkin syötävä liha, muu oli selvästi sivutuotetta.
Ongelmahan tuleekin siitä, että jos palmuöljytuotannon sivutuotteille syntyy oikeaa kysyntää esimerkiksi biopolttoaineiden valmistukseen, ovatko ne enää sivutuotteita tai jätteitä? Nythän näin on käynyt, ja kun sivutuotteistakin todennäköisesti maksetaan palmutuottajalle rahaa, se on osa palmutalouden ekonomiaa, eli osallistuu palmuviljelmien rahoittamiseen ja niiden kannattavuuteen. Jossain pisteessä viljelmän perustaminen sademetsää hakkaamalla ei olisi kannattavaa, ellei myös tisleistä maksettaisi jotain.
Samaa analogiaa voi hakea fossiilisen öljyn jalostamisesta. Jalostettaessa tonni raakaöljyä, siitä syntyy eri tisleitä, joista voidaan jalostaa esim dieseliä, bensaa, kerosiinia ym. öljypohjaisia tuotteita. Jos tuotetaan x määrä kerosiinia lentokoneisiin, syntyy puoliväkisin myös y määrä dieseliä ja z määrä bensaa. Ovatko diesel ja bensa siis sivutuotteita kerosiinin valmistamisesta? Vai toisinpäin? Voiko siis fossiilista bensaa pian kutsua "jätteistä ja tähteistä valmistetuksi polttoaineeksi", kun kerosiinin tarve jatkaa kasvuaan, mutta bensan kysyntä saattaa kääntyä rajuun laskuun liikenteen sähköistymisen myötä?
Sinänsä palmuviljelmissä ei kai olisi mitään pahaa, sehän on vain kasvin kasvattamista erinäköisiin ihmisen tarpeisiin ihan kuin kauran tai porkkanan, mutta kun uusia viljelmiä varten hakataan sademetsiä, jotka ovat hiilinieluja ja osallistuvat ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Lisäksi sademetsät ovat osa trooppista biodiversiteettiä, jonka tuhoaminen uhkaa tuhansia eliölajeja sekä paikallisten alkuperäiskansojen elintapoja. Nämä jälkimmäiset tekijät eivät niinkään ole ilmastoasioita, mutta ympäristöllisesti tärkeitä silti.
Palmupohjaista biodieseliä ei kukaan voi vääntää fossiiliseksi polttoaineeksi, eli sen bioluonne on selvä asia. Sen käyttö ei suoraan lisää ilmakehän co2-pitoisuutta pitkällä aikavälillä, koska palmut ovat sitoneet ennen kaatamistaan itseensä vastaavan määrän co2:a. Ongelma syntyykin palmujen kasvattamisesta johtuvista välillisistä seikoista. Vähän kuin se, että hakattaisiin sademetsää auronkopaneelien tieltä: aurinkopaneelit ovat ympäristölle tosi jees, mutta siinä meni voimalaa perustaessa lastentarhallinen lapsia pesuveden mukana.
Toisaalta hiilinieluja ei juurikaan tarvittaisi, jos fossiilisia polttoaineita ei käytettäisi laisinkaan, vaan koko maailma pyörisi uusiutuvalla energialla. Kuka siis onkaan se oikea rosvo? Keskustelu biodieselin ilmastovaikutuksista on hyvä esimerkki siitä, miten monimutkainen mekanismi globaali ympäristötalous on.
Tuossa Neste vs. tutkijat -asetelmassa on kyllä molemmilla puolilla pointtinsa. Media valitsee otsikoinnit ja jutun näkökulmat helposti sitten sen mukaan kumpi on raflaavampaa: syyttää isoa polttoaineyhtiötä valehtelusta vai tutkijoita asioiden vääristelystä. Jokainen voi arvata kumpi näkökulma saa enemmän klikkauksia.
Periaatteessa jos ajaettelee, että öljypalmuja kasvatetaan ja hakataan joka tapauksessa, niin sivutuotteena tai jätteenä syntyvän tisleen osalta on tietenkin hyvä asia, että se tulee käytettyä järkevästi. Vähän kuin ennen vanhaan eläimen teurastamisen seurauksena käytettiin hyväksi myös nahka, luut, sisäelimet yms. tuhon osat. Pääasiallinen syy teurastukseen oli kuitenkin syötävä liha, muu oli selvästi sivutuotetta.
Ongelmahan tuleekin siitä, että jos palmuöljytuotannon sivutuotteille syntyy oikeaa kysyntää esimerkiksi biopolttoaineiden valmistukseen, ovatko ne enää sivutuotteita tai jätteitä? Nythän näin on käynyt, ja kun sivutuotteistakin todennäköisesti maksetaan palmutuottajalle rahaa, se on osa palmutalouden ekonomiaa, eli osallistuu palmuviljelmien rahoittamiseen ja niiden kannattavuuteen. Jossain pisteessä viljelmän perustaminen sademetsää hakkaamalla ei olisi kannattavaa, ellei myös tisleistä maksettaisi jotain.
Samaa analogiaa voi hakea fossiilisen öljyn jalostamisesta. Jalostettaessa tonni raakaöljyä, siitä syntyy eri tisleitä, joista voidaan jalostaa esim dieseliä, bensaa, kerosiinia ym. öljypohjaisia tuotteita. Jos tuotetaan x määrä kerosiinia lentokoneisiin, syntyy puoliväkisin myös y määrä dieseliä ja z määrä bensaa. Ovatko diesel ja bensa siis sivutuotteita kerosiinin valmistamisesta? Vai toisinpäin? Voiko siis fossiilista bensaa pian kutsua "jätteistä ja tähteistä valmistetuksi polttoaineeksi", kun kerosiinin tarve jatkaa kasvuaan, mutta bensan kysyntä saattaa kääntyä rajuun laskuun liikenteen sähköistymisen myötä?
Sinänsä palmuviljelmissä ei kai olisi mitään pahaa, sehän on vain kasvin kasvattamista erinäköisiin ihmisen tarpeisiin ihan kuin kauran tai porkkanan, mutta kun uusia viljelmiä varten hakataan sademetsiä, jotka ovat hiilinieluja ja osallistuvat ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Lisäksi sademetsät ovat osa trooppista biodiversiteettiä, jonka tuhoaminen uhkaa tuhansia eliölajeja sekä paikallisten alkuperäiskansojen elintapoja. Nämä jälkimmäiset tekijät eivät niinkään ole ilmastoasioita, mutta ympäristöllisesti tärkeitä silti.
Palmupohjaista biodieseliä ei kukaan voi vääntää fossiiliseksi polttoaineeksi, eli sen bioluonne on selvä asia. Sen käyttö ei suoraan lisää ilmakehän co2-pitoisuutta pitkällä aikavälillä, koska palmut ovat sitoneet ennen kaatamistaan itseensä vastaavan määrän co2:a. Ongelma syntyykin palmujen kasvattamisesta johtuvista välillisistä seikoista. Vähän kuin se, että hakattaisiin sademetsää auronkopaneelien tieltä: aurinkopaneelit ovat ympäristölle tosi jees, mutta siinä meni voimalaa perustaessa lastentarhallinen lapsia pesuveden mukana.
Toisaalta hiilinieluja ei juurikaan tarvittaisi, jos fossiilisia polttoaineita ei käytettäisi laisinkaan, vaan koko maailma pyörisi uusiutuvalla energialla. Kuka siis onkaan se oikea rosvo? Keskustelu biodieselin ilmastovaikutuksista on hyvä esimerkki siitä, miten monimutkainen mekanismi globaali ympäristötalous on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Tulipa tänään tankilla käydessä pantua merkille, että MY:n hinta ei tässä koronakurimuksessa ole tippunut senttiäkään. MY:n mittarihinta tänään paikallisella kylmäasemalla oli 1,579 €/l. Vastaavasti perus-Futura toisella kylmäasemalla oli 1,209 €/l. Taidan siirtyä taas norminaftaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Luultavasti ajoin eilen Oulussa saman kylmäaseman ohi, hinnasta päätellen. Piti oikein katsoa toisenkin kerran, että voiko tosiaan diesel olla kalliimpaa kuin 98 oktaaninen täällä tällä hetkellä. Hullua! Mistä ihmeestä sitä käyttövoimaveroa sitten joutuu maksamaan, jos hintasuhde on näin päin. Täytyy olla todellinen luonnonystävä, että tuota MyDieseliä tankkaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Tankkasin cabben viime viikolla Vantaan Petikon ST1:llä "käteisalennuskortilla" saatavalla alennuksella 1.177 € / litra.tsaarela kirjoitti: ↑Ke Huhti 15, 2020 21:54Tulipa tänään tankilla käydessä pantua merkille, että MY:n hinta ei tässä koronakurimuksessa ole tippunut senttiäkään. MY:n mittarihinta tänään paikallisella kylmäasemalla oli 1,579 €/l. Vastaavasti perus-Futura toisella kylmäasemalla oli 1,209 €/l. Taidan siirtyä taas norminaftaan.
Halvinta, mitä olen nähnyt tämän vuoden aikana.
Eräs kaveri tankkaa MY:tä autoonsa "ympäristöystävällisyyden" nimissä, ja väittää sen jopa kuluttavan vähemmän sillä.
Minä en taas tankkaa sitä ennen kuin se on saman hintaista kuin normidiesel. En ymmärrä, miksi kuluttajien pitäisi maksaa "ympäristöystävällisiin" polttoaineisiin siirtyminen. Kyllä niihin "talkoisiin" pitää osallistua myös verottajankin.
Sitä paitsi viime aikoina on alkanut esiintyä sellaista uutisointia, että tuo MY ei sitten loppupelissä olisikaan niin ympäristöystävällistä kuin sen valmistaja on antanut ymmärtää. Mainostivat nimittäin aiemmin, että se olisi jopa 90% ympäristöystävällisempää kuin normidiesel. Kun tuo em. uutisointi tuli julkisuuteen, valmistaja lopetti tuon "ympäristöystävällisyyden" mainostamisen kuin seinään
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Itse olen tankannut sitä lähinnä tuon korkeamman setaaniluvun vuoksi. Shellillä olisi myöskin korkeamman setaaniluvun dieseliä, joka on hinnaltaan lähempänä normaalia. Taidan siirtyä sinne.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Verottajahan (me!) osallistuu (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941472 ), mutta myyjä ei halua osallistua.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Huhti 16, 2020 06:14miksi kuluttajien pitäisi maksaa "ympäristöystävällisiin" polttoaineisiin siirtyminen. Kyllä niihin "talkoisiin" pitää osallistua myös verottajankin.
Edit: lisään vielä, että vaikka poikkeusoloissa eletään, valtio ei voi edelleenkään määrätä polttoaineiden ulosmyyntihintoja.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Kyllä, verottaja osallistuu vahvasti biopolttoaineen vslmistuksen ja myynnin kannattavuuteen. Myyjillä on sitten omat strategiansa hinnoittelun suhteen, ja siihen vaikuttavat psikallisen kilpailun lisäksi mm. maailmanmarkkinat ja biokomponenttien sekoitusvelvoitteet.
Lisäksi myös valmistuskustannuksilla on vaikutusta, biopolttoaineiden raaka-aineet ja jalostusprosessit kun ovat aivan erilaisia kuin fossiilisten polttoaineiden. Kun raakaöljyn hinta putoaa tämän kevään tapaan 60-70 %, niin biopolttoaineiden raaka-ainekustannukset eivät välttämättä laske laisinkaan, eikä sieltä löydy vastaavaa hintajoustoa vähittäishintaan.
Nämä seikat huomioiden voi olla ettei Nesteen kannata Suomen mittareilla myydä biodieseliä esim. paljoa alle 1,50 euron. Sille ei Neste sitten voi mitään, jos jakelumarkkinoilla fossiilisen pumppuhinta alittaa samaan aikaan jo 1,20 euroa.
Lisäksi myös valmistuskustannuksilla on vaikutusta, biopolttoaineiden raaka-aineet ja jalostusprosessit kun ovat aivan erilaisia kuin fossiilisten polttoaineiden. Kun raakaöljyn hinta putoaa tämän kevään tapaan 60-70 %, niin biopolttoaineiden raaka-ainekustannukset eivät välttämättä laske laisinkaan, eikä sieltä löydy vastaavaa hintajoustoa vähittäishintaan.
Nämä seikat huomioiden voi olla ettei Nesteen kannata Suomen mittareilla myydä biodieseliä esim. paljoa alle 1,50 euron. Sille ei Neste sitten voi mitään, jos jakelumarkkinoilla fossiilisen pumppuhinta alittaa samaan aikaan jo 1,20 euroa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Huhti 16, 2020 06:14Tankkasin cabben viime viikolla Vantaan Petikon ST1:llä "käteisalennuskortilla" saatavalla alennuksella 1.177 € / litra.tsaarela kirjoitti: ↑Ke Huhti 15, 2020 21:54Tulipa tänään tankilla käydessä pantua merkille, että MY:n hinta ei tässä koronakurimuksessa ole tippunut senttiäkään. MY:n mittarihinta tänään paikallisella kylmäasemalla oli 1,579 €/l. Vastaavasti perus-Futura toisella kylmäasemalla oli 1,209 €/l. Taidan siirtyä taas norminaftaan.
Halvinta, mitä olen nähnyt tämän vuoden aikana.
Eräs kaveri tankkaa MY:tä autoonsa "ympäristöystävällisyyden" nimissä, ja väittää sen jopa kuluttavan vähemmän sillä.
Minä en taas tankkaa sitä ennen kuin se on saman hintaista kuin normidiesel. En ymmärrä, miksi kuluttajien pitäisi maksaa "ympäristöystävällisiin" polttoaineisiin siirtyminen. Kyllä niihin "talkoisiin" pitää osallistua myös verottajankin.
Sitä paitsi viime aikoina on alkanut esiintyä sellaista uutisointia, että tuo MY ei sitten loppupelissä olisikaan niin ympäristöystävällistä kuin sen valmistaja on antanut ymmärtää. Mainostivat nimittäin aiemmin, että se olisi jopa 90% ympäristöystävällisempää kuin normidiesel. Kun tuo em. uutisointi tuli julkisuuteen, valmistaja lopetti tuon "ympäristöystävällisyyden" mainostamisen kuin seinään
Juuri näin. En tankkaa minäkään MY-dieseliä ennenkuin hinta sama normi dieselin kanssa. En tankannut aiemmin enkä nytkään. Ihmettelen suuresti kuka oikeasti maksaa MY dieselistä yli 1,50 kun normidieseliä saa 1,20 pintaan vaikka olisi kuinka "vihreä". Kun hintaero oli reilut 10 senttiä, niin sen vielä jotenkin ymmärärsi.
Eilen oli muuten diesel Iissä 1,11 .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Aika raju on ollut tuo varsinaisen myytävän aineen hinnan lasku, kun vero on ollut koko ajan 0,60 € paikkeilla (karkeasti 0,80 € -> 0,50 €).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Minä ainakin olen tankannut, tosin samaan aikaan ei kyllä ole 1,20 saanut tavallista. Nyt kun tavallinen on 1,20 tienoolla niin MyDiesel on ollut 1,40 paikkeilla. Näin ainakin Tampereen kupeessa. Hintaero tuntuu säilyvän, on 15...20cnt kalliimpaa asemasta ja laadusta riippuen.petrisa kirjoitti: ↑To Huhti 16, 2020 10:25Juuri näin. En tankkaa minäkään MY-dieseliä ennenkuin hinta sama normi dieselin kanssa. En tankannut aiemmin enkä nytkään. Ihmettelen suuresti kuka oikeasti maksaa MY dieselistä yli 1,50 kun normidieseliä saa 1,20 pintaan vaikka olisi kuinka "vihreä". Kun hintaero oli reilut 10 senttiä, niin sen vielä jotenkin ymmärärsi.
Eilen oli muuten diesel Iissä 1,11 .
Ajomäärät on pieniä ja nyt tankissa vaihteeksi fossiilisempaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
En minä sitä tarkoitakaan, että ulosmyyntihintoja pitäisi kontrolloida, koska se ei kuulu kapitalistiseen yhteiskuntaan, mutta vauhdittaakseen biopolttoaineisiin siirtymistä pitäisi hintataso saada samalle tasolle kuin normaaleissa fossiilisissa polttoaineissa. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ostaa sähkö- tai kaasuautoa, eikä noita kaasuautojen tankkauspisteitä ole edes joka puolella Suomea. Biopolttoaineiden kanssa voidaan käyttää olemassa olevaan polttoaineiden jakeluverkostoa.HEV kirjoitti: ↑To Huhti 16, 2020 09:14Verottajahan (me!) osallistuu (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941472 ), mutta myyjä ei halua osallistua.
Edit: lisään vielä, että vaikka poikkeusoloissa eletään, valtio ei voi edelleenkään määrätä polttoaineiden ulosmyyntihintoja.
Vai onko asia niin, että kun volyymi ja kysyntä on pienempi, niin hinnatkin ovat kalliimmat (vrt. esim. hampurilaisfirmojen kasvishampparit )?
Tämä pitää täysin paikkansa. Ja eipä tuota kilpailua juurikaan ole, kun (R)E85:sta myy vain ST1 ja S-ketju sekä biodieseliä vain Neste. Tämä pitää hinnat korkeina, aivan kuten pienemmät volyymit (edelleen vertaus niihin kasvishamppareihin).AZP kirjoitti: ↑To Huhti 16, 2020 09:33Kyllä, verottaja osallistuu vahvasti biopolttoaineen valmistuksen ja myynnin kannattavuuteen. Myyjillä on sitten omat strategiansa hinnoittelun suhteen, ja siihen vaikuttavat paikallisen kilpailun lisäksi mm. maailmanmarkkinat ja biokomponenttien sekoitusvelvoitteet.
Lisäksi myös valmistuskustannuksilla on vaikutusta, biopolttoaineiden raaka-aineet ja jalostusprosessit kun ovat aivan erilaisia kuin fossiilisten polttoaineiden. Kun raakaöljyn hinta putoaa tämän kevään tapaan 60-70 %, niin biopolttoaineiden raaka-ainekustannukset eivät välttämättä laske laisinkaan, eikä sieltä löydy vastaavaa hintajoustoa vähittäishintaan.
Nämä seikat huomioiden voi olla ettei Nesteen kannata Suomen mittareilla myydä biodieseliä esim. paljoa alle 1,50 euron. Sille ei Neste sitten voi mitään, jos jakelumarkkinoilla fossiilisen pumppuhinta alittaa samaan aikaan jo 1,20 euroa.
Kyllä niitä löytyy sellaisia "viherpiipertäjiä", jotka haluavat tukea ympäristöystävällisyyttä ostamalla tuota polttoainetta, kuitenkin ostamatta sähkö- tai kaasuautoa. Ei tuota muuten myytäisi Nesteen polttoaineasemilla. Ja voin tavallaan ymmärtää sen, koska esimerkiksi noita cabbeja ei löydy sähkö- tai kaasuautoina. Itse asiassa NEVS tykkäsi LinkedInissä kommentistani "don't forget the convertible", kun kirjoitin siitä, että pitäisi saada NG9-3CV:n ja NG9-5 kaltaisia autoja NEVSiltä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 06:39
Kyllä niitä löytyy sellaisia "viherpiipertäjiä", jotka haluavat tukea ympäristöystävällisyyttä ostamalla tuota polttoainetta, kuitenkin ostamatta sähkö- tai kaasuautoa.
Muistuu mieleen armeija-ajan sanonta: "tyhmä saa olla, muttei tykkimies". Pitäisikö päivittää....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
No omasta puolestani voin sanoa, että tuo ”ekologisuus” ei ole hirveästi painanut vaakakupissa, kun olen MY:ta tankannut. Olen vain pitänyt vähemmän nokeavaa polttoainetta paremmin nurkkapyörittelyyn sopivampana. EGR:ää en ole ruvennut tulppaamaan, kun homma on kuitenkin kertainvestointina aika hinnakas. On minullakin toki semmoinen EGR-tulppa, jossa noin 10 mm reikä odottamassa paikalleenlaittoa. Tämä ei vaatisi disablointia, mutta vähentääkö se sitten merkittävästi nokeamista. Loppukaneettina totean kuitenkin, että joku roti sentään ja vaihdan nyt Shellin GTL:ään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Aikanaan kun dieselillä vielä ilmaa pilasin, niin tankkasin sen viimeiset 2,5 vuotta pelkkää Mytä. Tuolloin hintaero oli 15-20 senttiä litralta. Mun ajoilla se oli noin satanen vuodessa lisää autoilun kuluihin. Se on sitten jokaisen omasta elämäntilanteesta kiinni onko se iso vai pieni raha kellekin.
Perusteluja valinnalle olen täällä foorumilla jakanut siellä sun täällä, mutta lyhyesti sanottuna kyse oli siitä, että My on ekologisen lisäksi parasta mitä dieseliin voi moottorin kannalta tankata ja tulipa kiva fiilis siitä että etanolisaabista luopumisen jälkeen saattoi taas tankata jotain muuta kuin mitä peruskorollamiehet autohinsa tankkaa.
Moni voi pitää tyhmänä, mutta tietäisittepä mihin kaikkeen vielä tyhmempään olen autojen kanssa rahojani syytänyt
Perusteluja valinnalle olen täällä foorumilla jakanut siellä sun täällä, mutta lyhyesti sanottuna kyse oli siitä, että My on ekologisen lisäksi parasta mitä dieseliin voi moottorin kannalta tankata ja tulipa kiva fiilis siitä että etanolisaabista luopumisen jälkeen saattoi taas tankata jotain muuta kuin mitä peruskorollamiehet autohinsa tankkaa.
Moni voi pitää tyhmänä, mutta tietäisittepä mihin kaikkeen vielä tyhmempään olen autojen kanssa rahojani syytänyt
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Neste aloittaa 100-prosenttisen biodieselin myynnin Suomessa
Pullonkaulana on tuotantokapasiteetti. Nyt sitä on saatu sen verran että ainetta riittää yksityisillekin kuluttajille muutamasta pisteestä jaettuna. Jos se maksaisi saman kuin normidiesel, niin se olisi aina lopussa. Kaikki menee nytkin mitä saadaan jalostettua.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Huhti 17, 2020 06:39... vauhdittaakseen biopolttoaineisiin siirtymistä pitäisi hintataso saada samalle tasolle kuin normaaleissa fossiilisissa polttoaineissa. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ostaa sähkö- tai kaasuautoa, eikä noita kaasuautojen tankkauspisteitä ole edes joka puolella Suomea. Biopolttoaineiden kanssa voidaan käyttää olemassa olevaan polttoaineiden jakeluverkostoa.
Vai onko asia niin, että kun volyymi ja kysyntä on pienempi, niin hinnatkin ovat kalliimmat (vrt. esim. hampurilaisfirmojen kasvishampparit )?
...
Ja onhan se ympäristöystävällisyyden lisäksi myös kotimaista. Joku on onneksi valmis maksamaan vähän enemmän siitä että tuote tehdään Suomessa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.