1,9 TTID mikä moottoriöljy?
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta liittyy moottoriöljyn määrään. Mikäli DPF on poistettu ja ECU ohjelmoitu DPF off, niin se ongelma poistuu, jossa kesken jääneen DPF -polton seurauksena menee dieseliä öljyn sekaan?
Eli dieselin joutuminen öljyn sekaan johtuu DPF:stä ja lyhyistä ajomatkoista? Ymmärsinkö oikein?
Eli dieselin joutuminen öljyn sekaan johtuu DPF:stä ja lyhyistä ajomatkoista? Ymmärsinkö oikein?
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Ehkä jotenkin noin se menee.900Caasutin kirjoitti: ↑To Huhti 16, 2020 09:54Hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta liittyy moottoriöljyn määrään. Mikäli DPF on poistettu ja ECU ohjelmoitu DPF off, niin se ongelma poistuu, jossa kesken jääneen DPF -polton seurauksena menee dieseliä öljyn sekaan?
Eli dieselin joutuminen öljyn sekaan johtuu DPF:stä ja lyhyistä ajomatkoista? Ymmärsinkö oikein?
Sinälläänhän, kun poltto on keskeytynyt, ei dieseliä enää mene öljyn sekaan tietenkään. Ongelma kai johtuu siitä, kun poltto pitää taas aloittaa tavallaan alusta. Tämän vuoksi sitä tehdään enemmän. Lisäähän se kai selvästi myös kulutusta. Näin ymmärrän asian.
Onhan lyhyt ajo muutenkin rasittavampaa, joten öljynvaihtoa kannattaisi tihentää.
Sitten taas DPF:n poistaminen kai vaikuttaa jollain tavalla ehkä myös öljyn laatuvaatimuksiin. Käsittääkseni DPF:n kanssa vähätuhkaisuus on ydintekijä. Ellen väärin tulkinnut, niin ACEA C luokitus on tarkoitettu juuri DPF dieselmoottoreille, ja voisin ajatella, että siitä ei tarvitsisi niin kirjaimellisesti nyt pitää kiinni. Huomioi vain muut ominaisuudet mitä tarvitsee.
Toki eihän tuo öljyn hinnassa sitten kuitenkaan niin merkittävästi näy, jos hyvä öljyä käyttää joka tapauksessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Öljysuositushan näissä on se Dexos 2, joka korvaa Gm LL luokitukset myös. Esim Teboililla löytyy 0-40 Dexos 2 luokituksen öljy. Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon. Itse käytän Esid2 palikkaa, joka kertoo Dpf polton tilan, niin saa käyttää, vaikka tyhjäkäynnillä polton loppuun, jos alkaa vähän ennen kotipihaan laskeutumista. Samoista suuttimista se diesel menee dpffälle,kun sylintereille. Dpf poltto tapahtuu ajoituksella, jolla päästetään palamaton diesel dpffälle, jossa se sitten syttyy ja polttaa karstat pois.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltäkeskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 20:58Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
Tämän mukaan: https://oilpoint.fi/a/hiukan-hiukkassuodattimista öljyn sekaan menee polttoainetta juurikin polton ollessa käynnissä.
Kaikki pakotahdin ajalle suunniteltu polttoaine ei palakaan ja puhdista dpf:ää vaan osa valuu öljyn sekaan. Näin minä sen olen ymmärtänyt.
Tässä taas juttua polton epäonnistumisesta: https://www.wolflubes.com/FI_FI/Blog/20 ... oblem.aspx
Tämä on minusta se ongelma ja johtaa toistuviin uusiin polttoihin ja kuten edellä kävi ilmi öljyn laatu vain huononee ja huononee.
On tietenkin selvä, että auton sammuttaminen polton ollessa käynnissä, aiheuttaa mahdollisesti juuri pakotahtiin siirtyvään sylinteriin polttoaineruiskutuksen, mutta kone ei enää pyörähdäkään niin, että polttoaine menee dpf:ään vaan jää sylinteriin. Näin kai se käsittääkseni tapahtuu. Polton ruiskutusmäärä yhteen sylinteriin on kuitenkin pieni, joten tämä tuskin on se varsinainen ongelma öljyn "laimenemisen" suhteen. Se on se polton ollessa käynnissä mikä ei pala.
Lyhyessä ajossa poltot ovat tiheässä ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä ne myös keskeytyvvät. Mikäli itse ei anna niitä tehdä loppuun, kun tietää sen olevan menossa. Minulla ei ole tämän suhteen mitään pelkoa, kun auto ei ole lyhyen ajon käyttöä varten vaan matka-ajoon. Olen seurannut aina välillä OpCom:lla miten poltot edistyvät niin melko lailla n. 1000 km välein auto niitä tekee. Tämä on kai jonkin sortin maksimikin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Eikös noissa jutuissa juurikin mainittu aktiivisen regeneroinnin keskeytymisestä johtuva öljylaadun huonontuminen, eli dieseliä männänrenkaiden läpi öljytilaan..petrisa kirjoitti: ↑Su Huhti 19, 2020 10:34Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltäkeskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 20:58Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
^^aika pitkään pääset polttojen välillä. Meillä tosin kaupunkiajoa ja lyhyitä pätkiä niin polttojen väli 400-700km.
Oletko katsonut kuinka tyhjäksi poltto suoriutuu? Meillä jää 12-16% riippuen tapahtuuko poltto maantie- vai kaupunkinopeudessa.
Ja tästä keskustelusta viisastuneena pitääkin öljynvaihtoväliä hiukan lyhentää kun meillä polttoja tulee niin usein.
Oletko katsonut kuinka tyhjäksi poltto suoriutuu? Meillä jää 12-16% riippuen tapahtuuko poltto maantie- vai kaupunkinopeudessa.
Ja tästä keskustelusta viisastuneena pitääkin öljynvaihtoväliä hiukan lyhentää kun meillä polttoja tulee niin usein.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
400...700km on polttoväli täälläkin, riippuen paljonko on osunut maantieajoa välille. Polton jälkeen prosentit samaa luokkaa. Nyt kun on tullut tehtyä enempi etätöitä ja päivittäinen 15km työmatka-ajo vähentynyt on polttoväli pidentynyt ja keskikulutuskin tippunut melkein litralla (7,5-->6,7).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Eihän noissa mainita mitään, kun auto sammutetaan, vaan regeneroinnin ollessa käynnissä ja mitä haittaa siitä on kun se epäonnistuu.KapteeniMahtava kirjoitti: ↑Su Huhti 19, 2020 17:09Eikös noissa jutuissa juurikin mainittu aktiivisen regeneroinnin keskeytymisestä johtuva öljylaadun huonontuminen, eli dieseliä männänrenkaiden läpi öljytilaan..petrisa kirjoitti: ↑Su Huhti 19, 2020 10:34Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltäkeskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 20:58Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
" Ajoneuvon puhdistaessa hiukkasloukkua eli regeneroitaessa öljyn sekaan pääsee polttoainetta. Myös tämä ominaisuus on otettu huomioon öljyn valmistuksessa. Öljyn pitää kestää hyvin polttoainelaimentumaa."
" Jos autoja käytetään kaupunkiympäristöissä pääasiassa lyhyillä matkoilla ja alhaisilla nopeuksilla, regenerointi voi epäonnistua.
Se ei tiedä hyvää. Aktiivista regenerointia varten sylintereihin ruiskutettu lisäpolttoaine ei pala, vaan valuu öljypohjaan – tämän tuloksena öljyn laatu huononee ja öljyn taso nousee, mikä voi olla vahingollista tai jopa tuhoisaa moottorille."
Ongelmana siis lyhyessä ajossa on se, että regenerointi epäonnistuu eikä pala vaan valuu öljytilaan tai jää kesken ja sitten sitä on taas aloitettava uudelleen ja se ei ole hyväksi tietenkään.
Viittasin siis siihen, ettei auton sammuttamisen jälkeinen yhden sylinterin määrä, joka ei pala, ole varsinainen ongelma.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
No, jos mitä seurasin polttoja, niin aika tasan 1000 km välein se niitä teki. Nämä seurattuna OpCom:lla siitä, että kuinka pitkään ajettu viimeisen polton jälkeen. Samalla myös katsoin aina sillä hetkellä olevat prosentit. Esimerkiksi ajettu 800 km ja dpf 80 prosenttisesti täynnä. Näitä aina silloin tällöin seuraamalla pääsin selville. En katsonut paljonko prosentteja jää heti polton jälkeen, kun juuri silloin ei tullut OpCom:a viriteltyä.Jonenii kirjoitti: ↑Su Huhti 19, 2020 17:32^^aika pitkään pääset polttojen välillä. Meillä tosin kaupunkiajoa ja lyhyitä pätkiä niin polttojen väli 400-700km.
Oletko katsonut kuinka tyhjäksi poltto suoriutuu? Meillä jää 12-16% riippuen tapahtuuko poltto maantie- vai kaupunkinopeudessa.
Ja tästä keskustelusta viisastuneena pitääkin öljynvaihtoväliä hiukan lyhentää kun meillä polttoja tulee niin usein.
Varmaan syy pitkiin väleihin on ollut yli 800 km viikottaiset ajot, joten ne ovat olleet maantieajoa. Kaupunkiajoa ei juuri nimeksikään. Autossa ei ole mitään virilastuja, jos sillä olisi jotain tekemistä tämän asian kanssa. Tämä vähän mietityttääkin, että arvaako tähän laitokseen sellaista edes laittaa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
petrisa kirjoitti: ↑Su Huhti 19, 2020 10:34Siis häh, oletko tosiaan tässä asiassa tuota mieltäkeskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 20:58Öljyn lisääntyminen dpf polton keskeytyessä johtuu siitä, kun auto sammuu, niin sylintereihin jää palamatonta naftaa, joka sitten valuu renkaiden ohi öljyn joukkoon.
"Uudemmissa dieseleissä on hiukkassuodattimet pakokaasujen puhdistamiseksi. Ylimääräistä polttoainetta syötetään sylinteriin, joka ohjaa palotapahtumaa niin, että palaminen jatkuu pakokanavassa karstan polttamiseksi. Pelkästään lyhyitä matkoja ajettaessa tapahtuma jää toistuvasti kesken, ja näin on vaara, että dieseliä joutuu öljyn joukkoon"
https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liiken ... staa+oljyt
Kyllä autossa ei ole männänrenkaita lainkaan, jos pakotahdin aikana vilahtaa dieselit öljyn joukkoon.
No ei viitsi väitellä, mutta tosissani olen tätä mieltä, kunnes tulee laadukkaampaa tekstiä, kuin tuo oilpointin juttu.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Samasta asiastahan molemmat puhuu. Poltto keskeytyy, löpöä päätyy öljyyn. Poltto voi keskeytyä sen epäonnistumisen vuoksi tai siksi että kone sammutetaan kesken polton.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Oma mielikuva asiasta, että se keskeytynyt poltto aiheuttaa polttoaineen pääsyn öljyn joukkoon.
Omassa nuo poltot ollut 250-800km välillä.
Maantiellä ja reiluilla kierroksilla tehty poltto jättää soot% 12-16% välille.
Kerran jätin tyhjäkäynnillä tekemään polttoa ja silloin soot% jäi 86%:in. Eli sillä on väliä tapahtuuko poltto moottoritiellä vai liikennevaloissa.
Omassa nuo poltot ollut 250-800km välillä.
Maantiellä ja reiluilla kierroksilla tehty poltto jättää soot% 12-16% välille.
Kerran jätin tyhjäkäynnillä tekemään polttoa ja silloin soot% jäi 86%:in. Eli sillä on väliä tapahtuuko poltto moottoritiellä vai liikennevaloissa.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Mulla on polttanut polton loppuun tyhjäkäynnillä useammankin kerran ja 12-16 on soot% ollut myös. Toki pyrin mahdollisuuksien rajoissa aina saattamaan ajon aikana polton loppuun. Öljy ei ole lisääntynyt kahdella viime vaihdolla yhtään, mutta kun ostin auton ja vaihdoin heti öljyt, niin ne oli naftalle haisevaa ohutta luirua ja sitä oli yli 5 litraa. Edellinen oli ajanut kaupungissa viimeisen 15tkm ja minä ajan 120km matka ajoa päivittäin.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Meidän ttidin poltot on pyörineet koko ajan noin 400-500km välillä normiajossa. Esidin soot on polton jälkeen yleensä noin 16%, mutta maantiellä se on usein 8%. Autolla on nyt ajettu 300K ja dpf on toiminut ihan samalla tavalla koko ajan.
Äskettäin vaihdettiin taas uudet Teboilin 0W-40 diamondit koneeseeen. Lievä öljynkulutus alkoi noin 250K ajettuna, jonka myötä vaihdettiin ahdinpaketti uuteen. Surkeaa öljytikkua dippaamalla olen yrittänyt seurata tilannetta ja välillä öljyntaso on hieman pudonnut, kun aikaisemmin tikun perusteella öljyt pysyivät aina ylämerkissä. Kovin tarkkaan öljyn määrää on vaikea seurata, koska sekin vaikuttaa onko auto jäähtynyt 5 vai 15 min, kun tikkua nostelee. Edellisellä 10K vaihtovälillä lisäsin joskus puolivälin nurkilla noin 3dl, mutta sitten öljyt pysyivätkin taas koneessa myös pitemmällä maantiereissulla...
Eski
Äskettäin vaihdettiin taas uudet Teboilin 0W-40 diamondit koneeseeen. Lievä öljynkulutus alkoi noin 250K ajettuna, jonka myötä vaihdettiin ahdinpaketti uuteen. Surkeaa öljytikkua dippaamalla olen yrittänyt seurata tilannetta ja välillä öljyntaso on hieman pudonnut, kun aikaisemmin tikun perusteella öljyt pysyivät aina ylämerkissä. Kovin tarkkaan öljyn määrää on vaikea seurata, koska sekin vaikuttaa onko auto jäähtynyt 5 vai 15 min, kun tikkua nostelee. Edellisellä 10K vaihtovälillä lisäsin joskus puolivälin nurkilla noin 3dl, mutta sitten öljyt pysyivätkin taas koneessa myös pitemmällä maantiereissulla...
Eski
Re: 1,9 TTID mikä moottoriöljy?
Juttelin tuossa äskettäin puhelimessa tästä asiasta erään tuttavani autoalan asiantuntijan kanssa, tosin "VAG-konsernin mies", mutta samat lainalaisuudet ne pätevät sielläkin.
Ensinnäkin, kun auto sammutetaan, sähköisesti ohjatut ruiskutusjärjestelmän suuttimet eivät enää aukea, vaan pysyvät kiinni. Mikäli juuri tätä ennen on ehditty avata suutin, kone pyörähtää vielä sen verran, että juuri käynnissä oleva tahti menee loppuun. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollinen pakotahdin dpf-poltto palaa kuumuudessa, aivan niinkuin sen kuuluukin tapahtua.
Öljyn lisääntyminen ja/tai laadun huonontuminen johtuu tiheästä dfp-poltosta, mikä on seuraus lyhyestä pätkäajosta. Dpf-polton seurauksena kaikki polttoaine ei pala täydellisesti vaan jää jäämiä sylinteriin. Tämä kulkeutuu sitten öljyn sekaan. Pitkässä juoksussa tämän seuraus on sitten ihan "nähtävissä ja haisteltavissa". Kun poltot jäävät kesken, sitä aloitetaan sitten aina uudelleen heti tilaisuuden tullen niin "oravanpyörä on valmis". Poltto lisää polttoaineen kulutustakin ihan merkittävästi näissä tapauksissa.
Matka-ajossa dpf-poltto saadaan loppuun ja aivan samalla tavalla siinäkin ajautuu dieseliä öljyn sekaan. Merkittävä asia on kuitenkin se, että se saadaan loppuun ja sitä tarvitsee tehdä siten harvemmin. Toinen seikka on se, että matka-ajossa öljyn sekaan jutunut diesel ehtii haihtua kuumassa koneessa (öljyssä) ositain pois, jolloin sitä ei pääse sinne juurikaan kertymään.
Yhtä kaikki, samasta asiasta tässä on kuitenkin kyse. Öljy huononee dpf:n ja siihen liittyvän polton takia etenkin toistuvilla lyhyillä ajomatkoilla. Lisäksi kuulemma nykyisten dpf- vaatimusten vähätuhkaisuus johtaa huonompaan voiteluominaisuuteen öljyllä, mutta vaihtoehtoa ei ole. Niin, ellei poista koko härpäkettä.
Ensinnäkin, kun auto sammutetaan, sähköisesti ohjatut ruiskutusjärjestelmän suuttimet eivät enää aukea, vaan pysyvät kiinni. Mikäli juuri tätä ennen on ehditty avata suutin, kone pyörähtää vielä sen verran, että juuri käynnissä oleva tahti menee loppuun. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollinen pakotahdin dpf-poltto palaa kuumuudessa, aivan niinkuin sen kuuluukin tapahtua.
Öljyn lisääntyminen ja/tai laadun huonontuminen johtuu tiheästä dfp-poltosta, mikä on seuraus lyhyestä pätkäajosta. Dpf-polton seurauksena kaikki polttoaine ei pala täydellisesti vaan jää jäämiä sylinteriin. Tämä kulkeutuu sitten öljyn sekaan. Pitkässä juoksussa tämän seuraus on sitten ihan "nähtävissä ja haisteltavissa". Kun poltot jäävät kesken, sitä aloitetaan sitten aina uudelleen heti tilaisuuden tullen niin "oravanpyörä on valmis". Poltto lisää polttoaineen kulutustakin ihan merkittävästi näissä tapauksissa.
Matka-ajossa dpf-poltto saadaan loppuun ja aivan samalla tavalla siinäkin ajautuu dieseliä öljyn sekaan. Merkittävä asia on kuitenkin se, että se saadaan loppuun ja sitä tarvitsee tehdä siten harvemmin. Toinen seikka on se, että matka-ajossa öljyn sekaan jutunut diesel ehtii haihtua kuumassa koneessa (öljyssä) ositain pois, jolloin sitä ei pääse sinne juurikaan kertymään.
Yhtä kaikki, samasta asiasta tässä on kuitenkin kyse. Öljy huononee dpf:n ja siihen liittyvän polton takia etenkin toistuvilla lyhyillä ajomatkoilla. Lisäksi kuulemma nykyisten dpf- vaatimusten vähätuhkaisuus johtaa huonompaan voiteluominaisuuteen öljyllä, mutta vaihtoehtoa ei ole. Niin, ellei poista koko härpäkettä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)