Fiat Multibla lienee Sähkö-Saabin inkarnaatio ilman sähköäAZP kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 19:03Tähän Saabiin en ollut ennen törmännytkään:
https://tekniikanmaailma.fi/saabillakin ... li-jotain/
Harmi sinänsä, että Saab jossa yhdistyy Berlingon tilat, sähköinen voimalinja ja hävittäjän istuimet (oletan siis että niissä on heittoistuimet) olisi kyllä ollut täydellinen yhdistelmä kun viimeksi autoa vaihdoin
Mikä naurattaa topic
Re: Mikä naurattaa topic
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Mikä naurattaa topic
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mikä naurattaa topic
Mikäs tässä torstai-iltaa viettäessä, kuin uusia kuvalinkkiä aina vähän väliä. Taas varmaan hetken näkyy
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mikä naurattaa topic
No nyt näkyi!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2233
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Mikä naurattaa topic
Alkaa näkyä tuolla nettiautossa taas pieni piikki tonnarien myyntimäärissä ja hinnoissa
Ensin joku laittaa siitä ajokunnottomasta romusta tonnin pyynnin ja sitten loput seuraa perässä.
Kuulemma vanhoista osistakin jo saa 2000€ kun vain purkaa.
Eise pieni kilkatus siellä koneessa vielä tarkoita että se on rikki, juu ei.
Ei muutakuin keräämään taas syksyllä satoa, kun hinnat tulee ensin sinne oikealle romuraudan tasolle.
Ensin joku laittaa siitä ajokunnottomasta romusta tonnin pyynnin ja sitten loput seuraa perässä.
Kuulemma vanhoista osistakin jo saa 2000€ kun vain purkaa.
Eise pieni kilkatus siellä koneessa vielä tarkoita että se on rikki, juu ei.
Ei muutakuin keräämään taas syksyllä satoa, kun hinnat tulee ensin sinne oikealle romuraudan tasolle.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä naurattaa topic
Olen tässä miettinyt, millä korvaan Sitikan sitten kun siinä on mittarissa jotain nelosella alkavaa, ja jokin parin tonnin osa ottaa ja räjähtää laakista. Alunperin olin vain vaihtamassa HDi V6-versioon samasta C5:stä, mutta sitten autokuumeinen mieli hylkäsi moisen tylsän ajattelun. Ei samaa automallia kahdesti, ellei ero ole yhtä yö-päivä kuin 89-92 satkuilla. Jotain uutta ja käyttökuluiltaan edullisempaa laihialaiselle mielenlaadulle.
Ensin ajattelin, että reilusti uudempi diesel, ehkä Citroen, Ford, jopa Jaguar tai saksalais’remium; joka tapauksessa päivän mielialasta riippuen joko C-segmentin säästöpossu tai D-segmentin V6-malli. Näissä kuitenkin pääoma- ja vakuutuskulut saavat kilometrikustannuksen näyttämään kovin ikävältä nykyiseen verrattuna kun kulutusero ei todennäköisesti ole yhtä valtava kuin paperilla; lisäksi uusimmat dieselit ovat päästötekniikan vuoksi luotettavuudeltaan suurikokoinen kysymysmerkki.
Sitten ajattelin, että miten olisi sähköauto. Meillä yösähkö on halpaa, ja tekninen yksinkertaisuus lupaisi hyvää huoltokustannuksien puolesta. Käyttömaksutkaan eivät ole poskettomia. Mutta hinnat ovat. Kysyntä ja tarjonta määrää, että surkean toimintamatkan Leafit ja kumppanit ovat kalliita, ja uudemman sukupolven Hyundait yms. todella kalliita, eikä halpenemista ole lähiaikoina luvassa, varsinkaan kun tuotanto on nyt erittäin vähissä. Eli pääomakulut karkaavat käsistä.
Entäs plug-in-hybridi. Työmatka on tällä haavaa vajaa 50 kilometriä maantietä suuntaansa, tullen todennäköisesti tulevaisuudessa vaihtelemaan tuosta +-20 kilometriä. Eli kaikista uusimmissa ja kalleimmissa malleissa range riittää yhteen suuntaan, jos riittää (edes kesällä), eikä bensakoneen käynnistyminen viimeisissä valoissa kuulosta hauskalta sen enempää lompakon kuin moottorin puolesta. Ja sitten pitäisi ladata työmaalla aina kun mahdollista, jos mahdollista. Lisäksi pääomakulut lähtevät jälleen totaalisesti käsistä.
Noh, vielä on pelkkä hybridi. Spritmonitorissa on väki saanut ihmeen hyviä kulutuslukemia uusimman mallin Corolla Hybridistä, joka on samalla ensimmäinen Corolla ikinä joka vaikuttaa sekä ulkoisesti että koeajojen perusteella hauskalta ja mukavalta autolta. Mutta jos katsoo maantiekulutuslukemia edes hieman pessimistisesti, ja muistaa miten itse ohittelee päivittäin nutaajia, voi todeta että kyseessä olisi kuitenkin kokoluokkaa nykyistä autoa pienempi Toyota, jossa olisi ehkä hieman pienemmät polttoainekulut ja melko kovat pääomakulut. Eli ei kannata.
Tässä kohtaa tuli pikainen paluu aiempaan pakkomielteeseen Teslan ostamisesta, edustaahan koko merkki tällaiselle omenaihmisille tervettä vaihtoehtoisuutta tylsän, harmaan puuron automarkkinoilla. Mutta ne hinnat. 40 tuhatta seitsemänvuotiaasta, pian kokonaisuudessaan takuun ulkopuolelle putoavasta autosta. Eikä polttoaine-sähkökuluvertailussa säästöä olisi tulossa kuin reilut pari tonnia vuodessa, millä maksetaan hädin tuskin sikahintaiset vakuutukset ja pari osamaksuerää. Eli ei tällä lompakolla.
Nyt olen palannut lähtöpisteeseen, ja katselen vajaat kymmenen vuotta vanhoja C5:sia. Farmarit hyvillä varusteilla ja 2.2-litran dieselillä tippuvat tuota pikaa nelinumeroisiin hintoihin. Kuulostaa hyvältä.
Ensin ajattelin, että reilusti uudempi diesel, ehkä Citroen, Ford, jopa Jaguar tai saksalais’remium; joka tapauksessa päivän mielialasta riippuen joko C-segmentin säästöpossu tai D-segmentin V6-malli. Näissä kuitenkin pääoma- ja vakuutuskulut saavat kilometrikustannuksen näyttämään kovin ikävältä nykyiseen verrattuna kun kulutusero ei todennäköisesti ole yhtä valtava kuin paperilla; lisäksi uusimmat dieselit ovat päästötekniikan vuoksi luotettavuudeltaan suurikokoinen kysymysmerkki.
Sitten ajattelin, että miten olisi sähköauto. Meillä yösähkö on halpaa, ja tekninen yksinkertaisuus lupaisi hyvää huoltokustannuksien puolesta. Käyttömaksutkaan eivät ole poskettomia. Mutta hinnat ovat. Kysyntä ja tarjonta määrää, että surkean toimintamatkan Leafit ja kumppanit ovat kalliita, ja uudemman sukupolven Hyundait yms. todella kalliita, eikä halpenemista ole lähiaikoina luvassa, varsinkaan kun tuotanto on nyt erittäin vähissä. Eli pääomakulut karkaavat käsistä.
Entäs plug-in-hybridi. Työmatka on tällä haavaa vajaa 50 kilometriä maantietä suuntaansa, tullen todennäköisesti tulevaisuudessa vaihtelemaan tuosta +-20 kilometriä. Eli kaikista uusimmissa ja kalleimmissa malleissa range riittää yhteen suuntaan, jos riittää (edes kesällä), eikä bensakoneen käynnistyminen viimeisissä valoissa kuulosta hauskalta sen enempää lompakon kuin moottorin puolesta. Ja sitten pitäisi ladata työmaalla aina kun mahdollista, jos mahdollista. Lisäksi pääomakulut lähtevät jälleen totaalisesti käsistä.
Noh, vielä on pelkkä hybridi. Spritmonitorissa on väki saanut ihmeen hyviä kulutuslukemia uusimman mallin Corolla Hybridistä, joka on samalla ensimmäinen Corolla ikinä joka vaikuttaa sekä ulkoisesti että koeajojen perusteella hauskalta ja mukavalta autolta. Mutta jos katsoo maantiekulutuslukemia edes hieman pessimistisesti, ja muistaa miten itse ohittelee päivittäin nutaajia, voi todeta että kyseessä olisi kuitenkin kokoluokkaa nykyistä autoa pienempi Toyota, jossa olisi ehkä hieman pienemmät polttoainekulut ja melko kovat pääomakulut. Eli ei kannata.
Tässä kohtaa tuli pikainen paluu aiempaan pakkomielteeseen Teslan ostamisesta, edustaahan koko merkki tällaiselle omenaihmisille tervettä vaihtoehtoisuutta tylsän, harmaan puuron automarkkinoilla. Mutta ne hinnat. 40 tuhatta seitsemänvuotiaasta, pian kokonaisuudessaan takuun ulkopuolelle putoavasta autosta. Eikä polttoaine-sähkökuluvertailussa säästöä olisi tulossa kuin reilut pari tonnia vuodessa, millä maksetaan hädin tuskin sikahintaiset vakuutukset ja pari osamaksuerää. Eli ei tällä lompakolla.
Nyt olen palannut lähtöpisteeseen, ja katselen vajaat kymmenen vuotta vanhoja C5:sia. Farmarit hyvillä varusteilla ja 2.2-litran dieselillä tippuvat tuota pikaa nelinumeroisiin hintoihin. Kuulostaa hyvältä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mikä naurattaa topic
Eiei
Jatka vaan sinne aitoon lähtöpisteeseen, siis pisteeseen
Jatka vaan sinne aitoon lähtöpisteeseen, siis pisteeseen
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Mikä naurattaa topic
Takaisin GM-leiriin ja Ämpärit, siis Amperat, chattiauton hakuun. Hinnat ihmisten tasolla ja sähkörangea uhataan jopa 60km asti.Rattivaihde kirjoitti: ↑La Huhti 18, 2020 23:09Entäs plug-in-hybridi. Työmatka on tällä haavaa vajaa 50 kilometriä maantietä suuntaansa, tullen todennäköisesti tulevaisuudessa vaihtelemaan tuosta +-20 kilometriä. Eli kaikista uusimmissa ja kalleimmissa malleissa range riittää yhteen suuntaan, jos riittää (edes kesällä), eikä bensakoneen käynnistyminen viimeisissä valoissa kuulosta hauskalta sen enempää lompakon kuin moottorin puolesta. Ja sitten pitäisi ladata työmaalla aina kun mahdollista, jos mahdollista. Lisäksi pääomakulut lähtevät jälleen totaalisesti käsistä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä naurattaa topic
^ ja ^^, muuten hyvä suunnitelma mutta GM-allergia ei ole lainkaan helpottanut Honda- ja PSA-vuosina, pikemminkin päinvastoin. Kaikki omat ja muilta kuullut kokemukset uudemmista Saabeista ja Ooppeleista menevät kategoriaan olisihan se kiva, jos ei toteutuksen laatu olisi mitä on. Itse autot kyllä suurelta osin kiinnostaisivat (esim. NG-kolkki, uudemmat Insigniat ym.).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7537
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mikä naurattaa topic
Höh..parempaa autoa kuin og kolkki on, minulla ei ole ikinä ennen ollut,ja tuskin tulee olemaankaan.
Ja tuo opel sukulaisuus ei haittaa pätkääkään,kuin ei myös tonnarissa haitannut fiat yms..geenit.
Eikä satkun triumph geenit. Opelin omistaneena tuo on vaan plussaa.
Näihin jos jotain vikaa tulee, on helppo fiksata jopa itsekkin. Ja osat ovat kohtuuhitaisia.
Toisin kuin eräässä merkissä joka kuuluu vag leiriin, aina menee yksi raha jos teet mitä tahansa.
Ja tuo opel sukulaisuus ei haittaa pätkääkään,kuin ei myös tonnarissa haitannut fiat yms..geenit.
Eikä satkun triumph geenit. Opelin omistaneena tuo on vaan plussaa.
Näihin jos jotain vikaa tulee, on helppo fiksata jopa itsekkin. Ja osat ovat kohtuuhitaisia.
Toisin kuin eräässä merkissä joka kuuluu vag leiriin, aina menee yksi raha jos teet mitä tahansa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mikä naurattaa topic
Muakin kiinnostaisi tietää, mikä niissä GM-veheiden toteutuksessa on niin pahasti pielessä, ettei sellaista voi hankkia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8084
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Mikä naurattaa topic
Mulla ollut kaks OG-kolkkia, diisseli ja biopoweroitu "aerowannabe". En tykännyt loppuviimein kummastakaan. Luotettavuus ihan normi Saabia / GM:ää, eli bensapumppua, egr-hässäkkää yms. mystistä vikavaloa (diisselissä), bypassin spedeilyä, takaiskujen jumittelun takia peruspaineilla randomisti, ACC puski pakkasilla pelkkää kylmää aika-ajoin (kalibrointi korjas) jne. Ei siis mitään katastrofaalista, mutta vähän väliä jotain laittoa ja krenaa. Sitten kun ynnäilee vielä sen, että kulutus on ihan sama kuin kokoluokkaa isommissa ja hitosti paljon paremmalla ajettavuudella varustetuissa og-femmoissa, niin yhtään kolkkia ei enää tähän taloon tule.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Mikä naurattaa topic
https://tekniikanmaailma.fi/maailman-en ... kilegenda/
Ei tuossa jutussa muuten mitään erityisen hauskaa ole, paitsi viimeinen virke:
Ei tuossa jutussa muuten mitään erityisen hauskaa ole, paitsi viimeinen virke:
Suomen tiestön tuntien iskunvaimennus kannattaa kyllä autoa ostaessa ruksia mukaanMustana ja tummanvihreänä tilattavissa oleva Mustang Bullitt maksaa lisävarusteena saatavalla iskunvaimennuksella 90 575 euroa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mikä naurattaa topic
GM:ssä kokonaisuudessaan ja sen valmistamissa autoissa tökkii
1. Toteutuksen laatu, eli mallista toiseen toistuvat moottori- ja ruosteongelmat sekä pikkuviat (pelkästään yhden merkin asioista melko laajasti materiaalia tällä foorumilla)
2. Puutteelliset ominaisuudet -> huonosti toimivat alustat, muoviset ja karusti toteutetut sisustat, kulmikkaat vaihteistot, käsijarrun rakenne yms. yms.
3. Täysin linjaton toiminta automerkkien ja mallien suhteen: tukahdutetaan ja lopetetaan tai myydään pois automerkkejä ja malleja joissa on potentiaalia (Saab, Pontiac, Opel, Chevy Volt/Opel Ampera) ja lyödään miljardeja paikallaan junnaaviin merkkeihin (Buick, Chevrolet) sekä toisten tekohengittämiseen (Cadillac). Tuodaan viiden-kymmenen vuoden välein Eurooppaan jokin jenkkimerkki tai -malli ja lopetetaan jonkin ajan kuluttua kuin seinään. Ylipäätään Eurooppa on ollut aina lapsipuolen asemassa vrt. esim. Honda tai Ford.
4. Autojen ja uuden tekniikan kehittelyn laiminlyöminen: mikä uusi ominaisuus, moottoritekniikka tai muotoilupiirre on tullut ensimmäisenä GM:n autoihin viimeisen parinkymmenen vuoden aikana? Saabin kehittämiä siedettiin ja jaettiin johonkin pisteeseen asti, mutta sen jälkeen on ollut ainakin minun nähdäkseni varsin hiljaista. Merkillepantavaa on millainen kuhina Opelin mallistossa ja konepellin alla on alkanut Peugeotin alaisuudessa (ei varmaan pelkästään positiiviseen suuntaan).
Ylipäätään kyse lienee siis asenteesta, sekä GM:n että minun. En pidä PSA:ta millään tapaa täydellisenä autonvalmistajana, ja Fordeista en edes pahemmin pidä, mutta molemmat ovat mielestäni valovuoden edellä GM:ää toimintakulttuurissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7537
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mikä naurattaa topic
Kohta 1 ja 2 sopii myös erääseen Italialaiseen merkkiin.
Kohtaan 3 lisäys: holden.
Kohtaan 3 lisäys: holden.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#