Koiranluut, Meylet vai originaalit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Allekirjoituksen TTiD:ssä on ruvennut sopivissa kohdissa kuulumaan kolinaa ja oma paras arvaus visuaalisen tarkistuksen perusteella olisi koiranluut. Nykyiset Meylet tuli vaihdettua pari vuotta takaperin ja nyt on ruvennut etupää taas ääntelemään. Katkenneita jousenpätkiä ei näkynyt. Yläpäästä ei päässyt tietenkään katsomaa. Alapäässä puolestaan ne muovisukat olivat vähän rispaantuneet eivätkä mielestäni kokonaan jousen päällä.

Onko noiden koiranluiden kesto merkistä riippumatta käytännössä se pari vuotta? Ajattelin, että nuo Meylet olisivat olleet pitkäikäisemmät. Kenen valmistamia marmorilta haettavat koiranluut ovat ja miten vertautuvat kestoltaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja patu »

Mä ottaisin orkkikset omiin kokemuksiin perustuen. Toki en osaa sanoa mikä tällä hetkellä on marmoritiskin tilanne, onko nekin jo tarvikeosiksi muuttuneet. Ainakin bumerangit olivat Lemfördereitä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Motonetista saa Meyle-HD. Luulisi olevan ihan hyvä. Taisin Vectraan vaihtaa monta vuotta sitten nuo, eikä valittamista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Meylen hoodeet on alla tällä hetkellä ja etupää kolisee parin vuoden ajon jälkeen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla on vielä kuskin puolella edessä vielä originaali (300tkm/ 13v), mutta oikealle puolelle on pitänyt noin vaihtaa kolmen vuoden välein. Merkkiliikkeestä hommannut, ei tietoa valmistajasta. Nyt viimeisimpään laitoin lisää rasvaa noihin palloniveliin, mutta en nyt muista milloin viimeksi vaihdettu. Auto kun on jo pojalla, niin sen kirjanpito on siellä kans.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tsaarela kirjoitti:
Ti Huhti 21, 2020 11:27
^Meylen hoodeet on alla tällä hetkellä ja etupää kolisee parin vuoden ajon jälkeen.
Jaa, onpa mielenkiintoista.

Huvikseni katselin Autodocista niin Meyle HD on kalliimpi kuin esim. TRW tai Febi, joita aika hyvinä valmistajina voitanee pitää. Eihän se hinta silti takaa parempaa kestävyyttä.

Olisiko kuitenkin vain ollut huonoa tuuria tai sitten "kovalla" ajolla kulutettu :lol: :?:
Sikäli tuo jälkimmäinen ei ihan vitsi ole, koska itse varon ja pyrin väistelemään tiessä olevia kuoppia ja monttuja, ihan autoa "sääliäkseni". Myös muut meillä autoilevat toteuttavat samaa, kun on mennyt heillekin "oppini" perille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Oululaiset tiet, kun ottaa huomioon, niin täällä saa kyllä ajella kieli keskellä suuta.

Ja tosiaankin, se on oikea puoli, kun ääntää. Ilmeisesti jakopään puolella enämpi painoa kuin lootan päässä. Tiedä sitten, onko dieselkoneet kuinka paljon bensoja painavampia.

Jotakin edistystä noissa loppupään kolkeissa on mielestäni tapahtunut verrattuna alkupään NG-kolkkeihin, kun mielestäni tolpat ei kolise, vaikka ovat jo 9-vuotiaat ja liki 140000 km ajetut. Samoin ei ainakaan omassa omistuksessa (4v ja 40000 tkm) ole bumerangeja tarvinnut vaihtaa (kop kop).
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joutui S40 nuo meyle hd vaihtamaan pois. Isompi kokoinen osana kuin normaali niin ottikin nivelen juuren suojamuovi pelkääjän puolella kiinni peltiin ja hieroi suojaosan siitä juuresta puhki, kuskinpuolella ei ollut taas tilaongelmaa edes isomman koon takia.. Lemförderit tuli tuohon tilalle.
Muissa kuten entisessä vectrassa kesti nuo hd meylet hyvin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meylen HD-luissa on ainakin Motonetistä ostaen 4v takuu, eli jos sieltä ostit ja on kuitti tallessa tai kanta-asiakkuus, niin käy hakemassa uudet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onhan tuota kanta-asiakkuus moponetissä. Pitäisi varmaan vielä varmistaa, että probleema on tosiaankin noissa luissa. Olikos se nyt niin, että rengas irti maasta ja sitten kammeta sitä korkeussuunnassa ja katsoa, onko luiden nivelissä klappia?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja patu »

tsaarela kirjoitti:
Ti Huhti 21, 2020 13:17
^Oululaiset tiet, kun ottaa huomioon, niin täällä saa kyllä ajella kieli keskellä suuta.

Ja tosiaankin, se on oikea puoli, kun ääntää. Ilmeisesti jakopään puolella enämpi painoa kuin lootan päässä. Tiedä sitten, onko dieselkoneet kuinka paljon bensoja painavampia.

Jotakin edistystä noissa loppupään kolkeissa on mielestäni tapahtunut verrattuna alkupään NG-kolkkeihin, kun mielestäni tolpat ei kolise, vaikka ovat jo 9-vuotiaat ja liki 140000 km ajetut. Samoin ei ainakaan omassa omistuksessa (4v ja 40000 tkm) ole bumerangeja tarvinnut vaihtaa (kop kop).

Samanlaisia pa....a nää loppupään on :lol: ja toiseen autoon tulee vain n.10tkm vuodessa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
tonnikala
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Tammi 13, 2006 18:03
Paikkakunta: Joutseno

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja tonnikala »

Omassa alko myös kolisee vuosi vaihdon jälkee (n.25000 km)!Syy ei ollu koiranluun väljyys vaan iskarinpuolen kiinnitys löysä,oli kyllä oikeaan momenttiin vedetty kai ylikin!
Kannattaa tarkistaa nuo kiinnityksetkin!
Kyseessä siis ng 9-3 tids sc -08 :saab:
Viimeksi muokannut tonnikala, La Touko 23, 2020 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC TTiD Vector-10 ja 9-3 SC TTiD Aero-08
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

tsaarela kirjoitti:
Ti Huhti 21, 2020 14:00
Onhan tuota kanta-asiakkuus moponetissä. Pitäisi varmaan vielä varmistaa, että probleema on tosiaankin noissa luissa. Olikos se nyt niin, että rengas irti maasta ja sitten kammeta sitä korkeussuunnassa ja katsoa, onko luiden nivelissä klappia?
Juuri näin. Tarkasta samalla ovatko nivelten suojakumit ehjiä, ettei esim. joku ulkopuolinen osuma ole rikkonut suojakumia. Kuten AZP mainitsi, niin 4 vuoden takuu on Motonetistä ostetuilla Meyle-HD tuotteilla. Sama lukee myös nettisivuilla:https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla kun kolisi koiranluut kolkissa, niin en saanut klappia tuntumaan millään kun kokeilin auton ollessa pukkien varassa tallin lattialla. Siiten katsastuksessa kun asiasta mainitsin, niin nosturilla auton alla sai hyvin tuntuman tuohon klappiin. Ääni tulee jo niin pienestä välyksestä, että siitä pyöränkotelosta käsin yrittäessä ei saa riittävästi voimaa siihen riuhtomiseen. Kun oli auton alla ja pääsi koiranluuhun vähän niinkuin roikkumaan, niin voimaa oli riittävästi, klappi tuntui selvästi ja kolina hävisi vaihtamalla luut.

Ehkä menemällä auton alle makaamaan saa riittävän hyvän otteen, että voi käsin tuntea pienenkin klapin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluut, Meylet vai originaalit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ehkä välyksen tuntee parhaiten siten, että auto on omalla painollaan ja apumies keinuttaa lokasuojasta autoa ja samalla toinen tunnustelee välystä nivelistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin