Blocketia selaillessa heräsi tälläkin kertaa mielenkiinto, vaikka Suomen, Ruotsin tai Saksan valikoimista ei tälläkään kertaa löytynyt oikeasti kiinnostavaa yksilöä. Sen sijaan Nettiautosta löytyi Virossa 1,5 vuotta ollut auto, joka herätti mielenkiinnon. Virallisesti tämä auto on Luxemburgin tuonti, koska tätä ei koskaan oltu rekisteröity Viroon. Sen verran täytyy tähän väliin sanoa, että en osta vähän sinne päin olevaa autoa, vaan sen pitää olla juuri sitä, mitä haluan. Esimerkiksi käyttis-BMW:tä 1,5 vuotta sitten etsiessä ei edes Saksasta löytynyt kuin yksi sopiva yksilö, kun ruksasi sopivat värit ja varusteet hakukenttään . Ja sitten takaisin aiheeseen, eli mikä tässä avossa nimenomaan oli kiinnostavaa
- 205hp Aero, ei 150hp perusmalli (tarkoitus ainakin toistaiseksi kumminkin pitää vakiona, vaikka biopower houkuttelisi)
- Tässä 2001 vuosimallissa on Viggenin puskurit, penkit ja nuo 17" vanteet, eli mielestäni perusmalleja paremman näköinen.
- Sininen väri, ei "väritön" harmaa tai musta, joita sitten olisikin löytynyt enemmän, mutta sen värisiä en halunnut.
- Manuaali. Automaatti kelpaa käyttikseen, mutta ei tällaiseen harrastepeliin.
- OG9-3 on vielä tehty Uudessakaupungissa, joten uudemmat jäi suosiolla pois.
- Ja tärkeimpänä tietysti budjettiin sopiva hinta.
Myyjä ei maininnut parista korin ruosteesta ja muutama muukin pikkuvika oli, mutta ostin silti auton. Onhan tämän ikäisissä aina jo hiukan fiksattavaa. Ja 210tkm ajettu tarkoittaa jo tarvetta öljynvaihtoa isommille huolloille, vaikka auto onkin ns. perussiisti. Ensimmäisen kerran sain moottorin vikavalon päälle heti Suomen puolella, kun kiihdytin kunnolla. Siitä selvisin ilmamassamittarin vaihdolla...
Tässä hiukan tehtyjä ja tulevia huoltoja
kesä 2017
- Ilmamassamittari antoi vikakoodia täyskaasukiihdytyksessä -> uusittu
- moottorin ilmansuodatin
- konepellin tuulihaka ruosteessa eikä pidä -> uusittu
- Käsijarrun toinen vaijeri jumissa "päällä" -asennossa -> uusittu vaijeri ja kaikki osat rumpujen sisään
- Eteen kummatkin poikittaiset alatukivarret + koiranluut
- Tankin luukku sisäsaumassa hiukan ruostetta -> vaihdettu ruosteettomaan
- moottoripesu (lisäaine öljyjen sekaan) + öljypohjan ja venttiilikopan puhdistus + huohottimen päivitys + uudet öljyt ja suodatin -> oli yllättävän vähän moskaa
- Uudet sytytystulpat
- Nesteiden vaihto: jarruneste, jäähdytinneste
- tupakansytyttimeen ei virtaa -> korjattu johtojen ranetukset
- Vaihdettu korjattu ilmastoinnin yksikkö kojelautaan (oli puolet LCD:stä pimeänä)
- Nahkapenkkien käsittely Furniture Clinicin tuotteilla
- Vetarin holkin vaihto ja laatikkoöljyn vaihto -> Oli muuten todella iso vaikutus ajettavuuteen myös pienemmillä nopeuksilla eikä vain maantienopeuksien tutinan poistossa
- ilmastoinnin täyttö
- kokeiltu modernimpaa radiota, mutta palattu alkuperäiseen. Rattiadapteri ei toiminut kunnolla eikä myöskään äänen laatu jälkiasennussoittimella päätä huimannut. Koko audiojärjestelmää en halua uusia, koska alkuperäisyys kunniaan tältä osin. Ainakin toistaiseksi.
- Mun aikana nyt ne 2tkm ajettu . Tuo holkkiremppa kyllä nosti ja fiilistä ja sitä myöten ajointoa tulevia vuosia ajatellen
- keväthuoltona vaihdettu öljy, jarruneste, jäähdytinneste ja raitisilmasuodatin
- Valojen korkeussäätönapin polttimon vaihto. Pieni juttu, mutta nyt kaikissa toimii valot eikä häiritse 1 pimeänä oleva nappi
- Peilin säätönapin uusinta
- tankin ripustuspantojen uusinta
- Hirsch 17" vanteiden maalaus + uudet kesärenkaat (225/45 Michelin Pilot Sport 4)
- Eibach ProKit (-30mm) asennus (autossa olleet Bilstein B6 jäi hyväkuntoisina paikoilleen). Taakse uudet pohjaanlyöntikumit.
- Etutolppien kunnostus ja samalla uudet raidetangot, jarrut (levy, palat, kilvet), laakerit ja iskarin yläpään osat.
- Maptun catback + alkuperäinen keskiputki
- Bensansuodatin + kiinnityspannan ruosteenpoisto + maalaus
- "parkkipaikkapainaumien" suoristus
- kampiakselin asentotunnistin (Bosch)
- 4kpl katon sylinterien kunnostus Saksassa
- audiopuolen täysi uusiminen
- nyt alkaa auto olla riittävän hyvässä kunnossa, että voi keskittyä enempi vain ajelemiseen
- keväthuoltona öljyt, jarruneste, jäähdytinneste ja moniturahihna (sis. kiristin ja rulla)
- myllytys
- ohjauksen clamppi (lisätuki). On tuossa hyllyssä ollut jo pidemmän aikaa odottamassa