Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
JereJ
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 23, 2020 12:20

Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja JereJ »

Ostin juuri ensimmäisen Saabbini, vuoden 2004 9-3:sen. Autossa on kaikki tarvittavat varusteet ja löysin vielä väriltään ja sisultalta itseäni miellyttävän yksilön. Automaattinen ilmastointi autosta kuitenkin puuttuu. Eihän se tietenkään välttämätön ole ja pärjäähän tuolla manuaalisellakin, mutta olisihan se automaattinen mukavampi käyttää ja paremman näköinenkin. Kuinka iso homma olisi siis vaihtaa manuaalisesta automaattiseen ilmastointiin tai onko se ylipäätään mahdollista?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä se on niin iso homma, ettei mitenkään kannata. Ennemmin kannattaa vaihtaa autoa, mikäli sitä kaipaa.

Nyt voin "kaivaa veistä haavassa" ja kertoa, että se on todella hyvä. Ei tarvitse koskea säätöihin: auto-asento ja sitten vain mieleinen lämpötila astettelu niin se on siinä.
Itse on huolisi autoa ilman auto-ilmastointia. Manuaaliset jäväät "kylmästi" sivuun. Tämä on kuitenkin tottumiskysymys.

Tervetuloa Saabin pariin, niin onhan siinä paljon muuta hyvää, joten älä anna tuon asian painaa mieltäsi. Ajoa vaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JereJ
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 23, 2020 12:20

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja JereJ »

Selvä, kiitos! Koitetaan tuolla sitten pärjätä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
To Huhti 23, 2020 14:48
Itse on huolisi autoa ilman auto-ilmastointia. Manuaaliset jäväät "kylmästi" sivuun.
Ei kai sitä enää saakaan uusia autoja ilman automaatti-ilmastointia ja sähköikkunoita?
Vai onko joku autovalmistaja niin "sniiduilija", että jättää ne pois ja myy lisärahalla? :roll:

Samoilla linjoilla kuin sinä. Kun lokakuussa 1999 ostin NG900 Turbo Sensonicin, niin yhtensä kriteerinä oli, että siinä on automaatti-ilmastointi.

Manuaali-ilmastoinnin vaihtaminen automaatti-ilmastointiin on melkein yhtä "tekemätön paikka" kuin oikealla olevan ohjauksen vaihtaminen vasemmalle. Joku Jaguar -harrastaja on kuulemma joskus tehnyt sellaisen harvinaisemmalle Jaggelle, mutta oli siinä duunia kerrakseen. Ja rahaa paloi myös :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Uskon, että on hyvinkin tehtävissä, mikäli esim. löydät samaa ikäpolvea olevan osien luovuttajan (purkuauto) - kysehän on vaan omasta harrastuskyvystä.

Saabin korjaamotietojärjestelmä (WIS) ja varaosatietojärjestelmä (EPC) dokumentoivat AC- ja ACC-järjestelmät melko kattavasti, tietoa latauslinkeistä löytynee ETSI-toiminnolla. Lisäksi tarvittaneen ohjainlaitteen käyttöönottoa varten pääsy huoltotesterille (Tech 2, löytyy usealta Saab-harrastajalta).

Projekti on toki sellainen, että sitä ei kannata tarvittavien työtuntien takia teettää ulkopuolisella (kylmäaineiden poistoa ja täyttöä lukuunottamatta), vaan se pitää pystyä mekaanisen ja sähköisen asennuksen osalta tekemään itse.

Projektin kannattavuus ja mielekkyys pitää arvioida itse :wink:
Saabiton Saabisti
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

JereJ kirjoitti:
To Huhti 23, 2020 12:29
olisihan se automaattinen mukavampi käyttää ja paremman näköinenkin
Ulkonäköön on vaikea ottaa kantaa, mutta oma muistikuvani NG9-3:n manuaali-ilmastoinnista oli, että lämpötilasäätö puoles välis, puhallin kakkosella ja puhallus lasin ja jalkatilan puoleen väliin. Kutakuinki ympärivuotisesti.

Hiutalenappi saa olla päällä aina, myös talvet. Huurteenpoistos pitää hantaakeja joskus kääntää poikkeuskeleillä, mutta niin pitää automaattisellakin nappeja renklata. Eli suosittelen elämään sen kanssa vaikka puoli vuotta, jotta hoksaat, että niitä namiskoja tarttee yllättävän vähän säätää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tälläne keli on pahin manuaali-ilmastoinnin kanssa aamul joutuu kääntää tuulilasil ja iltapäivästä tuuletusasentoon. Lämpötilaan joutuu koskee sillo tällöin.
Yllättävän vähän tuo harmittaa vaiks 2/3 onkin automaattiset.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja cc »

Kunhan tuosta aurinko vähän enempi taas alkaa lämmittää niin kyl sitä automaatin kanssakin käsi käy jos auto seissyt auringossa. Minä en ainakaan jaksa kuunnella kun puhallin huutaa täysillä ensimmäiset pari minuuttia.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

TommyW kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 10:08
Uskon, että on hyvinkin tehtävissä, mikäli esim. löydät samaa ikäpolvea olevan osien luovuttajan (purkuauto) - kysehän on vaan omasta harrastuskyvystä.
Onpa varmaan hyvinkin, mutta täytyy ottaa huomioon, että auton johtosarjaakin menee uusiksi.
Voihan sitä harrastaa, mutta mitään järkeähän tuossa ei ole, kun suurimmaksi osaksi nämä saabit lienee automaatti-ilmastoinnilla, niin vaihto sellaiseen malliin on parempi vaihtoehto.

Nyt auto on tullut tuolla ostettua, niin heti tämän takia ei auton vaihtokaan liene kovin varteenotettava vaihtoehto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Nämä on tietysti makuasioita, joku asia on tärkeä toiselle, toiselle ei. Minä en edes ajattelisi ruveta muuttamaan ilmastointia, jos se nyt edes on mahdollista. Meillä on Saabissa automaatti-ilmastointi, Golfissa manuaalinen. Molemmilla pärjää mainiosti, enkä edes tykkää automaattiversion nopeasta jäähdytyksestä suurella puhalluksella. Muutenkin vältän suoraa viileää vetoa suoraan kasvoille, vaikka sitten viileyden tunnussa vähän menetetäänkin. Molempia tulee säädettyä, että saa mieleisekseen.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ilmastoimattomaan OG-kolkkiin lankomies asensi automaatti-ilmastoinnin itse. NG-kolkkiin voi toki olla modernimpana autona teknisesti haasteellisempi homma, mutta ihmisen rakentamia nämä autot on, joten kyllä niihin harrastavainen ihminen asentaa samat vehkeet kuin tehtaallakin.

Ja kyllä autoja edelleen saa uusina ilman autokylmästöintiä, se on eri asia kuinka moni tehtaalta ilman sitä lähtee. Esimerkiksi sitikan C4 Aircrossissa ja Cactuksessa, Opel Corsassa ja Ford Focuksessa ei ole perusversiossa automaatti-ilmastointia vakiona, kaikissa ei ilmastointia ollenkaan.

Joku Dacia sitten vielä oma lukunsa, pari vuotta sitten ainakaan ei ollut keskuslukitusta, sähköikkunoita tai edes radiota vakiona halvimmissa malleissa. Ovat tainneet siitä jo vähän parantaa, tosin ikäväähän se on että ne sikahalvat no-nonsense-versiot on poistuneet valikoimasta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo täys automaattinen ilmastointi ei olekaan ihan välttämätön, kunhan ilmastoinnissa on lämpötilan säätö automaattinen. Se usein riittää.
Ilman suuntauksen ja puhallusnopeuden voi säätää manuaalisesti ja niin tulee usein tehtyä myös tämän automaattisenkin kanssa, kun automaatin valinta ei aina ole ihan juuri silloin itselle mieleinen. Sitä vastoin lämpötilan säätö on mukava olla automaatinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 19:26
Voihan sitä harrastaa, mutta mitään järkeähän tuossa ei ole, kun suurimmaksi osaksi nämä saabit lienee automaatti-ilmastoinnilla, niin vaihto sellaiseen malliin on parempi vaihtoehto.
Muistaakseni NG9-3:ssa oli vakiona automaatti-ilmastointi vm. 2007 lähtien, kun mm. mankka ja ilmastointipaneeli muuttuivat konserninalleiksi.
Itse en aluksi pitänyt koko asiasta, mutta nyt jälkikäteen miettiessä se olikin hyvä asia. Mankan pystyy vaihtamaan lähes mihin tahansa Android -mankkaan sovitinjohdotuksen avulla, ja jos on NG9-3:n ostoaikeissa, niin ei tarvitse miettiä tuota ilmastointiasiaa kunhan vain valitsee vm 2007-> mallin.

Itse en automaatti-ilmastoinnissa koske yleensä muuta kuin lämpötilaan. Jos lasit ovat huurtuneet esim. sadeilmalla, niin silloin täytyy toki ohjata puhallus ikkunoihin. Muutoin riittää, että antaa ilmastoinnin olla 21 asteessa, eikä koske mihinkään :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Huhti 26, 2020 09:27
Itse en automaatti-ilmastoinnissa koske yleensä muuta kuin lämpötilaan. Jos lasit ovat huurtuneet esim. sadeilmalla, niin silloin täytyy toki ohjata puhallus ikkunoihin. Muutoin riittää, että antaa ilmastoinnin olla 21 asteessa, eikä koske mihinkään :D
Eikö tuossa ole ristiriita :?:
Ensimmäisessä lauseessa mainitaan, että ei kosketa muuhun kuin lämpötilaan ja sitten viimeisessä lauseessa mainitaan, että lämpötila annetaan olla 21 asteessa.
Mutta mitäpä tuosta, kävi siinä "säädöt" selviksi :lol:

Minä en taas koske lämpötilaan, mutta silloin tällöin ajoon lähtiessä puhallusnopeuteen ensimmäisiä kilometrejä varten. Sitten palautan auto -asentoon parin kilometrin jälkeen. Ei tietenkään aina näin vaan tarvittaessa.
Peilin- ja takalasin lämmittimet ovat automaatilla, mutta penkin lämmittimet eivät.Toki käytän penkinlämmitintäkin tarvittaessa, mutta silloin päätän itse.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 manuaalisen ilmastoinnin vaihto automaatti-ilmastointiin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Huhti 26, 2020 09:41
Eikö tuossa ole ristiriita :?:
Ensimmäisessä lauseessa mainitaan, että ei kosketa muuhun kuin lämpötilaan ja sitten viimeisessä lauseessa mainitaan, että lämpötila annetaan olla 21 asteessa.
Mutta mitäpä tuosta, kävi siinä "säädöt" selviksi :lol:
Niin, suurimmaksi osaksi automaatti-ilmastoinnin kytkimiin ei tarvitse koskea, mutta cabbessa ei ole takana B-pilareissa (kun ei ole B-pilareita) suulakkeita, jotka puhaltaisivat takasivuikkunoihin. Tällöin täytyy säätää puhallusta voimakkaammaksi huurteen poistoa varten.

Lämpötilaan en koske muutoin kuin tällaisilla keleillä (8-15 astetta), kun haluaa ajaa katto auki :mrgreen:
Lämppäri 26 asteeseen, jotta tarkenee paremmin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin