Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

^etunimellä on Länsiauton myyjiä täällä ennenkin kehuttu :D

Joskus ne kai onnistuu marmorillakin. Ja toki suurin napina yleensä tulee marmorin hintatasosta. Ehkä sullakin olis hieman eri sävy kehuissa jos auto ei olisi vasta hankittu eli joutuisit maksamaan lystin itse, ja laskuerittelyssä olisi työtä 5h à 110 €/h ja osan hinta 2,5x se mitä Moponetissä :mrgreen:

Siis vaikka toki itse prosessi kuulostaa menneen suoraan Strömsööseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No se nyt on varmaan kaikkien valittavissa upottaako rahansa marmorille vai muualle? Jos eivät olisi osallistuneet kustannuksiin tai hinta-arvio olisi ollut jotain naurettavaa, kuten tuhansia euroja, olisihan sitten mennyt tarkempaan selvitykseen korjauksen hintataso muualla.

Lisäksi olivat itse huollossa hyvin epäileviä, että osaavatko etsiä vikaa, koska ei ole heidän edustamansa merkki. Mutta hienosti meni.

Ja vertailukohtana: eräs merkkiliike jolla rosterissa on sekä Mitsu, että Patonki, ei saanut 1,5 vuorokaudessa annettua mulle hinta-arviota (siis karkeata haarukkaa esim. 500-2000e) vikakoodien ja oireiden perusteella. En pidä sitäkään kyllä hitaana, jos ensi viikolla tulisi. Länsiauto vaan salamannopea.

Edit. Vaikka taisin haistaa sarkasmin, niin Tommihan se. Ja oli näemmä jokunen aika sitten mun premium-Rellukin lähtenyt seuraavalle onnelliselle ajoon.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Turhaa parjataan merkkareita. Kilpailu on nykyään kovaa, eikä hölmöilyyn ole varaa. Paha kello kantaa kauas ja nopeasti. Esimerkillistä toimintaa oli sun kohdalla. Itse olen huollattanut meidän ykkösautot merkkiliikkeessä vuodesta 2012 lähtien, eikä minulla ole huonoa kokemusta. Toki ei mitään hirveää ole kohdalle sattunut, mutta onhan noita vaihtoautojakin laitettu jopa maalarilla asti myyjän piikkiin. Porvoon Autotarvike, Laakkonen, Rinta-Joupin Autoliike ja Autotalo Hartikainen, ne kehtaa mainita nimeltä palvelun ym. puolesta. Mainitsen myös Kamuxin, toki olen ollut extra-huolellinen heidän kanssaan, mutta omat kaupat ovat aina menneet mallikkaasti eikä mistään ole nikoteltu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Pe Helmi 28, 2020 19:37
Edit. Vaikka taisin haistaa sarkasmin, niin Tommihan se.
Hyvä Tommi! Ja kehuminen ei ollut sarkasmia, Raision Länkkärin Iiris on tullut muutamassa ketjussa vastaan positiivisessa valossa. Jostain syystä välttelee mua, kun aina saan asioida siellä jonkun jäppisen kanssa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hynkky on kyllä kova! Aloin kuuntelemaan tarkemmin muutamaa omaa tekelettä vuosikausien tai jopa -kymmenien takaa. Nämä tietysti tiedän miten on miksattu ja miltä pitää kuulostaa. Lisäksi kuuntelin Nightwishin kahta uusinta biisiä.

Sanoisin, että tasapainoisin soundi autossa mitä olen kuullut pitkään aikaan. Ja tämä toteutettu kahdella diskantilla ja keskiäänellä (tai mitä ikinä ovatkaan) pelkästään edessä. Toki ajomelu peittää alempia taajuuksia ja ei sieltä varmasti mitään tule alle 50hz, mutta todella tasapainoista oli esim. bassokitaran linjat.

Asetukset (jotka tein jo aiemmin muutamalla referenssiäänitteellä kompromissina kaupunki- ja maantieajo) ovat tyyliin diskantit nollassa, kekkarit -1 ja bassot +4. Skaala on -10 - +10. Paikallaan ollessa bassot voisi olla +2.

Aika hyvä viilinki. Jos jäisi pitoautoksi, niin voisi jotakin lättysubbaria hyvin miedosti kokeilla tukemaan alapäätä. Toki. Sittenhän se mahdollisesti kunnolla tehtaalla tehty suunnittelu menisi jo vituiksi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

IC1970 kirjoitti:
Pe Helmi 28, 2020 20:40
Turhaa parjataan merkkareita. Kilpailu on nykyään kovaa, eikä hölmöilyyn ole varaa. Paha kello kantaa kauas ja nopeasti.
Tuntiveloitushinta on noilla melko tähtitieteellinen verrattuna esim. T. Holmbergin tai Pro-Car Servicen hintoihin :roll:

Onhan niillä tietysti todennäköisesti suuremmat kiinteät kulut johtuen tiloista ja henkilön määrästä.

Onneksi nykyään on kuitenkin noita vaihtoehtoisia huoltofirmoja ja osiakin voi tilata netistä tai valveutuneilta kanssa-saabisteilta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toisaalta perushommat on tarkkaan hinnoilteltu ja ohjeajat on kilpailukykyisiä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aika vähän on ollut raportoitavaa autoista. Ne pelittää, kesärenkaat pitäisi jaksaa vaihtaa tai vaihdattaa, kaikki tars pesettää jne. Vakkari ja softauskin vielä tekemättä avoon korona takia.

Mutta venemarkkinoilla on käynyt vilske. Tuli ostettua viikonloppuna neljäs vene vajaaseen vuoteen. Pieniä ja vanhojahan nuo kaikki ovat olleet, mutta nyt taisi löytyä oikea venetyyppi päiväcruisailuun Tuusulanmerellä. Laitan tarkempaa rapsaa ja kuvaa kunhan ehdin kotiuttaa laitteen. 30 vuotta vanhasta jenkki-bowrideristä kuitenkin on kyse.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tänään kävin vaihdattamassa avoon kesärenkaat FH-autossa. Kerran aiemminkin käynyt siellä ja on kyllä mukava tyyppi, ilmeisesti virolaistaustainen. Kertoi, että hällä ollut seitsemän Saabia, mukaan lukien samanlainen aero kuin mulla. Saabismi loppui, kun vaimonsa oli sanonut, että voisitko hankkia jonkun hyvän näköisen auton :lol: :saab:

https://www.fhauto.fi/

Samalla keikalla pesetin auton siinä samassa naapurustossa. Ei ollut kallis (20e) käsinpesu, mutta ei ollut laatuakaan liiemmin.

Täytyy varmaan teetättää tuohon joku vähän parempi vahaus ja sen jälkeen alkaa pesemään itse. Vaemon tiluksilla sekin on mahdollista. Eikös tuollaiseen riittäisi joku pumppuvaahdotin ja painepesuri?

Herrasmies jolta avon ostin, kertoi että nuo lähes ajamattomat kesärenkaat Linglong Greenmax 225/45/17-koossa vetelevät ihan sikana ja olisi kuulemma hankkinut toiset renkaat, jos olisi auton pitänyt. 10km kaupunkiajelu ei minusta paljastanut vielä mitään ihan mieletöntä. Sport Sedanissa aluksi olleet Firestone Firehawkit oli kyllä vetelyssä omaa luokkaansa, vaikka muistijälki onkin n. kuuden vuoden takaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2.polvi kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 13:32
Herrasmies jolta avon ostin, kertoi että nuo lähes ajamattomat kesärenkaat Linglong Greenmax 225/45/17-koossa vetelevät ihan sikana ja olisi kuulemma hankkinut toiset renkaat, jos olisi auton pitänyt. 10km kaupunkiajelu ei minusta paljastanut vielä mitään ihan mieletöntä. Sport Sedanissa aluksi olleet Firestone Firehawkit oli kyllä vetelyssä omaa luokkaansa, vaikka muistijälki onkin n. kuuden vuoden takaa.
En usko, että ne LingLongit vetelevät yhtään sen enempää kuin muutkaan 225/45/17" renkaat.
Se on vain sellainen rengaskoko Suomen teillä, että ne vetelevät vähänkin uraisella tiellä enemmän tai vähemmän.

Nuo LingLongit ovat hinta-laatusuhteeltaan suht hyvät, mutta itse en ole (toistaiseksi) ostanut niitä niiden nimen vuoksi. En halua, että auton alla olevien renkaiden nimi kuulostaa ovikellolta :lol:

Meillä on cabben alla jotkut GoodRichin renkaat. Ei mitään hajua mitä ne ovat, mutta ajan ne ensin loppuun, ennen kuin lähden ostamaan uusia. Kyllä niillä vielä tämän kesän ajaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Risto »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 15:58
En halua, että auton alla olevien renkaiden nimi kuulostaa ovikellolta :lol:
Eihän tuo ovikello ole vielä paha. Joillakin on renkaat, joiden nimi lausutaan "hang cock" :mrgreen: . Ostaisitko sellaiset?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

2.polvi kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 13:32
Tänään kävin vaihdattamassa avoon kesärenkaat FH-autossa. Kerran aiemminkin käynyt siellä ja on kyllä mukava tyyppi, ilmeisesti virolaistaustainen. Kertoi, että hällä ollut seitsemän Saabia, mukaan lukien samanlainen aero kuin mulla. Saabismi loppui, kun vaimonsa oli sanonut, että voisitko hankkia jonkun hyvän näköisen auton :lol: :saab:

https://www.fhauto.fi/
Ite hain fh autosta myös uuden venttiilin vuotavan tilalle (ei ollu sielu,van siitä venan juuresta vuoti). Palvelusta jäi pelkästään hyvä mieli,ja hinta autona alta irrotettu rengas,rengas irti vanteelta, uus vena, rengas paikalleen, tasapainotus ja alle laitto 25€.
Jos on vastaisuudessa samoja tarpeita, niin FH autolle mars.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 15:58
[En usko, että ne LingLongit vetelevät yhtään sen enempää kuin muutkaan 225/45/17" renkaat.
Se on vain sellainen rengaskoko Suomen teillä, että ne vetelevät vähänkin uraisella tiellä enemmän tai vähemmän.
Ei se ole uskon asia, se on perusfysiikkaa - kuten eräs audisti sanoi tehon ja väännön suhteesta. Renkaissa, samankokoisissakin, on aivan jäätäviä eroja käytöksen suhteen eri mallien välillä. Se on kyllä totta, että tarpeeksi korkea pullarengas ei voi olla uraherkkä kun runko taipuu väkisinkin paljon enemmän kuin matalaprofiilisissa, mutta ei ole totta, että matalaprofiilisissa renkaissa koko olisi pahiten käytöstä määrittelevä tekijä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jep. Olen täällä aiemminkin kirjoitellut, että Sport Sedan muuttui aivan eri autoksi, kun Firestonet vaihtui Nokian Z Lineiksi.

Toki, Firestoneissa pintaa varmaan 2-3mm ja Nokianit uudet, mutta silti.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi - Japanin patonki pelasti Rellulta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Risto kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 20:03
Eihän tuo ovikello ole vielä paha. Joillakin on renkaat, joiden nimi lausutaan "hang cock" :mrgreen: . Ostaisitko sellaiset?
:lol: :lol: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin