OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Ipa65
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 16:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja Ipa65 »

Ennakoin vähän, sillä vasta huomenna tulee täyteen 10-vuotta allekirjoituksen saabilla, mutta seuraavassa käyttökulujen arviontia ym.

Auto on otettu käyttöön 1998 syksyllä. Ostaessani siinä oli 169 tkm mittarissa ja maksoin siitä 4400 euroa. Turboa ei ole, mutta automaattivaihteet ja automaatti-ilmastointi sitävastoin löytyvät. Viimeksi tankatessa auton mittarissa oli 331577 km. Kymmenessä vuodessa kilometrejä tullut siis maltilliset 163446 lisää.

Autoa on huollettu vähintään moottoriöljynvaihdon verran 10 tkm välein minun omistusaikana. Lisäksi on korjailtu aina sitä mukaa, kun jotain on rikkoutunut tai havaittu olevan muuten aihetta vaihtaa. Valitettavasti itse ei ole ollut mahdollista tehdä paljon, koska ei ole siihen soveltuvaa paikkaa. Taloyhtiössä katsotaan pahalla silmällä, kun jotain yrittää ropata ja lopulta kielsivät auton korjaamisen pihalla. Auto ei tiputa öljyä eikä muitakaan nesteitä ja aina olen jälkeni siivonnut, mutta tällainen päätös kuitenkin yhtiökokouksessa tehtiin. Jollekin se oli kai liikaa, kun kerran kesässä jarruja putsailin ja silloin tällöin polttimoita vaihtelin. Onneksi Holmbergin autokorjaamo on suhteellisen lähellä. Siellä olen enimmät huollot ja korjaukset teettänyt. Jotain pientä toki olen itsekin aina välillä vaihtanut, kuten polttimot, ilmansuodattimet yms.

Seuraavassa isompia huoltoja/korjauksia:

- 14.10.2010 177 tkm lohkolämmittimen vastus
- 13.12.2010 179 tkm akku
- 6.5.2011 185 tkm Finikor-ruosteenestokäsittely
- 15.11.2011 199 tkm jarrupalat eteen
- 11.7.2012 207 tkm uutta pakoputkea
- 10.8.2012 209 tkm vesipumppu, apulaitehihna ym. huoltoa
- 18.2.2013 216 tkm virranjakajan kansi ja pyörijä
- 22.5.2013 218 tkm uusi virtalukkosylinteri, kun avaimet alkoivat jumittaa kuluneisuuden vuoksi
- 4.7.2013 220 tkm ilmastoinnin kompura hajosi ( hihnapyörä meni jumiin ), käyttöhna suli poikki, joten uusi lyhyt hihna ja
ilmastointi pois pelistä
- 23.1.2014 226 tkm uusi virranjakaja, vanhasta vuoti öljyä ylävesiletkun päälle akselitiivisteen ja akselin välistä, myös uusi
ylävesiletku samalla
- 28.2.2014 229 tkm Holmberg teki hyvän tarjouksen ilmastoinnin korjaamisesta, joten uusi kompura, kuivain yms.
- 24.7.2014 235 tkm uudet etujarrulevyt, jarrupalat ja käsijarruvaijeri
- 10.1.2016 261 tkm uutta pakoputkea taas
- 11.5.2016 267 tkm check engine-valo yllätti elämäni ensimmäisen ( ja toistaiseksi ainoan ) kerran. Holmberg etsi vian, korjasi
sen ja kuitttasi vikakoodin suorastaan käden käänteessä ( ilmavuoto )
- 21.2.2017 279 tkm uudet etujouset, etuiskarit ja alatukivarret ( katsastusmies oli syksyllä huomauttanut suullisesti välyksestä
alatukivarressa ja lähemmin tarkasteltuna huomattiin, että toisella puolella oli jousesta pieni pala poikki.
Laitatin sitten uutta osaa etupäähän ja maksoihan se, mutta hyvä tuli.
- 12.6.2017 282 tkm uusi akku
- 21.12.2018 309 tkm normihuollon yhteydessä laitatin uuden laturin, varmuuden vuoksi, kun noita kilometrejä alkoi olla.
Olishan tuo saattanut kestää vielä vaikka kuinka, mutta uskonpuute iski
- 16.5.2019 316 tkm vesipumppu simahti ajossa, olis pitänyt reagoida ajoissa kitinään ja pieneen jäähdytysnestehävikkiin,
mutta... saab hinausauton lavalla Holmbergille ja uusi pumppu. Korjauksen yhteydessä ohjaustehostimen
paineputki päästi nesteet korjaamon lattialle ja uutta putkea tilattiin ja asennettiin.
- 19.6.2019 318 tkm takajarrukengän kitkapinta irtosi taajamassa ja jumitti koko pyörän. Eka kerta, kun saabista jäi mustaa vanaa
asfaltille. Takajarrut olikin jo uusimisen tarpeessa muutenkin, joten uudet levyt, palat ja jarrukengät taakse.
Samalla myös ilmastoinnin täyttöhuolto ja uusi pakoputken jousto-osa
- 27.1.2020 329 tkm oli vielä näköjään yksi vanha ohjaustehostimen hydrauliletkunpätkä, mikä vuoti eli uutta letkua
- 18.2.2020 330 tkm tilasin yhden uuden virta-avaimen. Muutama vuosi sitten yritin säästää ja tilasin vain lukkopesän ja alkoivat
nuo vanhat avaimet hieman taas lumittaa lukossa, mutta nyt siis yksi uusi avain lisää

Siinä suurimmat korjaukset. Tässä vaiheessa saabisti ihmettelee, miten bensapumppu jakselee. No auton mukana tulleiden papereiden mukaan se oli jo kertaalleen vaihdettu ensimmäisen omistajan aikana. Kohtahan se varmaan taas...

Bensankulutus on tämän kymmenen vuoden aikana ollut kaikki tankkaukset ja kilometrit laskettuna keskimäärin 10,09 litraa / 100 km.
Bensaan on mennyt euroina 23538,13 euroa ja kaikki muut autoon liittyvät kustannukset (hankintahinta, huollot, korjaukset, verot vakuutukset ym.ym. ) kymmenessä vuodessa 22306,67 euroa.

Edellämainitusta laskien ( oletusarvona auton arvo 0 euroa ), kilometrikustannukset ovat 0,28 euroa / ajettu kilometri. Onko se paljon vai vähän, jää lukijan arvioitavaksi.

Kaikki kulut kuukausikustannuksina keskimäärin 382,04 euroa ( ja siis keskimäärin yli 16 tuhatta km kuukaudessa ). Minkähänlaista liisaria tuolla rahalla voisi ylläpitää...

Vuosittainen vero on aikalailla 300 euroa ja pelkkä liikennevakuutus Lähitapiolassa noin 200 euroa.

Tämä on ollut meidän perheessä välillä ykkösautona, välillä kakkosautona ja rahallisen arvonsa puolesta nyt kolmosautona. Sillä on ajanut minun lisäksi vaimoni, molemmat aikuiset tyttäreni ja vävykin jonkin verran. Kaikki ovat tykänneet, kun on päässyt paikasta a paikkaan b, paitsi sen kerran kun akku simahti huoltiksen pihassa ja sitten vesipumppu päiväkodin pihalla. Pieniä vastoinkäymisiä, mutta pientä huoltoa ja korjausta ja matka jatkuu.

Jonkin aikaa ( 2006 tammikuusta 2011 huhtikuuhun asti ) meillä oli tämän lisäksi myös toinen saab. 9-3 2.0t 2001 mallia, mutta se sai lähteä kun ei ollut automaatti ja alkoi kuluttaa öljyä. Silläkin tuli ajettua melkein satatuhatta ennen kun myytiin. Olihan siinä potkua, toisin kun tässä.

Onhan näissä OG kolkeissa oma viehätyksensä, mutta aika ajaa ( vai ajoiko jo ) ohi jossain vaiheessa. Rauhallliseen ajoon tuo automattikin on oikein leppoisa peli. Kiihtyy just työmatkalla motarin rampin päähän sen 120, sehän riittää ).
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hieno ja kattava raportti pitkältä ajalta. Mystisen lähelle menee tuokin omia havaintoja siitä että autoiluun menee väkisin noin viisi tonnia per vuosi. Tuohon kun vielä lisäisi kaskovakuutuksen niin ei paljoa jäisi vajaaksi. Toki kilsoja on tullut reilusti enemmän kuin mitä mulla tulee keskimäärin vuodessa. Mutta jonkun ihmeen kautta aina nuo luvut päätyy suunnilleen tuolle tasolle, ellei sitten ajele jollain selvästi kalliimmalla pelillä jossa pelkästään arvonalenema ylittää viisi tonnia joka vuosi, tai kohdalle osu isoja porsimuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Voisin laittaa vähän omia kokemuksiani tähän samaan ketjuun myös (päivittelen sitten hiukan jos jotain unohdin):

19.8.2019 ostin kolmannen Saabini. Melkeinpä heräteostos - selasin epätavalliseen tapaani nettiauton kaikkia Saabeja (normaalisti tsekkaaan vain 1993 ja vanhemmat), tuli vastaan samana päivänä myyntiin laitettu punainen 9-3 coupe 2.0 vapari manuaali opetuspolkimella, joka oli vieläpä tosi lähellä. Autosta jopa löytyi nahkapenkkiä ja muuta. Itselläni ei ollut vielä korttia silloin ja opetusluvalla ajelin faijan kanssa. No, onneksi faijalla oli aikaa sinä päivänä lähteä kanssani autoa katsomaan. Sitten mentiin kattomaan autoa ja lähdettiin koeajolle, kaikki tuntui hyvältä ja kaupat tehtiin - siitä huolimatta, että autosta puuttui huoltokirja ja avaimia oli vain yksi.

Tässä sitten sitä listaa mitä autoon olen tehnyt/on tehty, onneksi asun rivitalossa, jossa suhteellisen kookas piha, missä mahtuu laittamaan useampaakin autoa samaan aikaan:

8/2019 178 000km: ruosteenpoistoa lähinnä varapyöränkotelosta, lokareista ja helmoista, pelkkää pintaruostetta poislukien kuskin oviaukon tiivisteen alla ollutta pikku reikää, jonka paikkasin pakkelilla.

8/2019: uudet ajovalonpolttimot ja Boschin rungolliset pyyhkijänsulat

10/2019: SID ilmoitti, että jäähdytysnestettä tulisi lisätä. Lisäsin tilkan ja SID on sen jälkeen pysynyt tyytyväisenä. Myös ihan manuaalisesti tason tarkastaessani on kaikki ollut OK.

10/2019: sain kortin, joten aloin ajamaan enemmän. Kävi niin, että avain ei melkein lähtenyt kuskin oven lukosta, sain avaimen onneksi irti, mutta en uskaltanut enää laittaa takaisin, sitten lähdin irrottamaan koko ulkokahvaa kuskin ovesta, mutta sain hajotettua jonkun herkän muoviosan, minkä takia piti hommata kokonaan uusi ovenkahva... No, uutta kahvaa odotellessa ajelin siten, että piti avata ovi ja lukot matkustajan puolelta, koska hajonnut osa mahdollisti oven avaamisen ulkopuolelta. Sitten ovenkahva tuli ja laitoin sen paikalleen. Lukkopesä on eri ja vanha huonossa hapessa, joten piti avata lukitus aina matkustajan puolelta.

10/2019: öljyt, suodatin ja tulpat Kurttilan autohuollossa. Samalla kun auto oli nosturilla niin katseltiin auton pohjaa ja alustaa. Hyvältä näytti. Ei läpi menneitä ruosteita, tms.

11/2019: kävin erään saabistin luona, jolta ostin keskuslukituksen kaukosäädön vastaanottimen sekä kaksi kaukosäädintä ja niiden koodauksen autoon. Nyt ei enää tarvinnutkaan avata käsin ovea matkustajan puolelta. Vähän luksusta elämään. ;)

11/2019: uudenveroisen kitkarengassetin tilalle uudenveroiset nastarenkaat toisesta GM-saabista jonka ostin (maksoi 150€, myin pari kk myöhemmin pois 340€:lla)

12/2019: vihdoin jaksoin ottaa pois opetuspolkimen. Kortti oli ollut jo parisen kuukautta.

12/2019: ostin purkuauton, josta sain tarvitsemaani pienen pientä pisteosaa, kuten kuskin sisäovenkahvaan ruuvin muovisen peitelevyn. Purkuautosta sain myös takakontin kumimaton ja takalasinpyyhkimen moottorin.

12/2019: sain aika mukavan joululahjan, SIDin ja ACC:n pikselien korjauttamisen. Aikaisemmin ei ollut mitään hajua mitä ilmastoinnin säätöjä oli valittuna ja ikkunat huurustuivat jatkuvasti. Nykyään näin ei ole.

3/2020: kirkkaat sivuvilkut oranssien tilalle

4/2020 187 800km: kuivattelin ajovalonumpiota ja etuvilkkuja sisällä pari päivää, jotta kosteus niiden sisältä lähtisi. Kaikkiin muihin näyttäsi tepsineen, paitsi oikeaan etuvilkkuun, jossa halkeama mahdollistaa veden pääsyn sisälle jatkuvasti. Pienissä määrin tosin.

4/2020: tarkastin takakontin vedenpoistoaukot ja pesin ja kuivatin takakontin tekstiilisen pohjamaton (se ei kyllä sitten kuivu niin millään)

4/2020: vasen rekisterikilven valo

Muuta ei nyt tullut tähän hätään mieleen, pitää katsoa vielä huoltokirjasta, mitä olen sinne merkkaillut. Yleisesti ottaen auto on aina käynnistynyt heti ja ekalla, öljyä se ei vuoda, eikä myöskään jäähdytynestettä. Virranjakajan alla ylävesiletkun päällä tosin on öljyä. AP:n autossakin oli näin ollut jossain vaiheessa, täytyy tutkia asiaa. Voi olla, että ne on vanhoja joita ei ole putsailtu, mutta tosiaan tarkistan asian.
Ajossa auto on aina ollut jämäkkä,eikä ole vispannut tai tärissyt tai mitään.

Tällä hetkellä huomioita tulevista korjauskohteista:

-käsijarruvaijerin vaihto leimalle (25.5.2020 viimeistään)
-akku
-kytkinremppa häämöttää tulevaisuudessa
-hihnat jossain vaiheessa?
-vesipumppu luultavasti melko lähitulevaisuudessa
-joku bensapumppuun liittyvä asia, jota en nyt muista
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mielenkiintoista luettavaa kyllä. Minä olen aina tykännyt näistä OG9-3 malleista, kaikkine puutteinekin. Automaattina todella näppärä, mutta kulutus on yllättävän kova vrt. manuaali. Noita on ollut perhepiirissä useita. NG900 A -94 2000-2013, OG9-3 -99 2003-2015, OG9-3 -01 2017-2019, OG9-3 A -02 2005- ja OG9-3 A -02 2013-. Yhdessäkään ei ole ollut mitään mahdottomia vikoja. Yksi turbo, kaksi kompressoria (yhdestä ohitettu lyhyellä hihnalla), yksi poistettu tp.akselien ketju jne. Nykyajan turvavarusteet osittain puuttuu, mutta oman aikansa mittapuun mukaan melko turvallinen auto. OG9-3:n ulkonäkö on aina miellyttänyt ja tavaratila on hyvä. Tällä hetkellä on jäljellä siis nuo kaksi -02 vuoden automaattia, itsellä ja siskolla. Oman olen yrittänyt saada pysymään sen verran siistinä, että se voi ehkä tulla säilymään jonkun sortin harrasteautona ja muistona pitkästä Saab kaudesta. Ensimmäisen oman Saabin hankinnasta tuli 30 vuotta kuluneeksi.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mukavaa luettavaa :) !!

Pitääpä minunkin pikimiten koota vastaavaa, sopinee jatkaa tähän.

Mutta onkos teillä ollut ongelmia ruostuvien takimaisten jarruputkien (ne pitkät) kanssa? Muutama hajanainen kirjoitus jarruputkista foorumilla löytyi mutta aika vähän... Meillä tossa harmaassa olivat putket täysin lahot 8O
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tässä vähän kuvia tuosta omasta kulkineesta. :) Sen verran hienokuntoinen yksilö on kyseessä, että olen jo suuunnitellut pitäväni autoa niin kauan itselläni kuin mahdollista. 8-9 vuoden päästä luulisi olevan melko helppo museoitava.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tässä myös vielä pari kuvaa siitä 150€ ng satkusta, josta mainitsin ylemmässä viestissä, ja jonka myin voitolla eteenpäin (340€).

Kuva
Kuva
Kuva

Jälkikäteen vähän kaduttaa, että menin myymään, koska mökkireissuille tuo 5-ovinen olisi ollut paljon kätevämpi kuin 3-ovinen ja täysin karvalakkimalli ilman kierroslukumittaria oli sinällään ihan hauska, koska poikkeaa massasta. :wink:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tos satkus SIDissäkin oli pelkkä pieni ruutu? :P Kunnon Suomi-malli :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

VKe kirjoitti:
To Huhti 30, 2020 05:12
Mukavaa luettavaa :) !!

Pitääpä minunkin pikimiten koota vastaavaa, sopinee jatkaa tähän.

Mutta onkos teillä ollut ongelmia ruostuvien takimaisten jarruputkien (ne pitkät) kanssa? Muutama hajanainen kirjoitus jarruputkista foorumilla löytyi mutta aika vähän... Meillä tossa harmaassa olivat putket täysin lahot 8O
Jarruputket on säilyneet NG900 mallia lukuunottamatta hämmästyttävän siisteinä. Vas.takapyörän jarruletkun olen vaihtanut kolmeen 9-3:een, kun se letkun liitoskohta on ollut niin pahan näköinen. Muutenkin nämä loppupään 9-3:et on kestäneet ruostetta vastaan ihan kiitettävästi. Takakaaret on vähän arat ja etupyörin takaa ruostuu jonkin verran lokarin vierestä. Jopa muovisen helman alta oli kunnossa, kun omasta autosta katsoin. Tankin täyttöputken klemmarit mätänee poikki ja etutolpat ruostuu pahan näköisiksi. Sitten on niitä perusvikoja, kuten kampiakselin asentotunnistin ja by pass venttiili letkuineen. Niiden kanssa kuitenkin pärjää ja foorumilta löytää haku toiminnolla yleensä apua joka pulmaan.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tankin tuubin klemmarit petti harmaassakin. Takalokarin kaarien etukulmien ruosteet korjattiin merkkikorjaamolla vuosi sitten. Nyt ne s@#$%&nat kukkii taas ruostetta läpi. On työnjohtajan mukaan normaalia :roll: Pitää saada kuvat tänne näytille, mutta kun ei oo viä mitään mihin kuvia latailee.

Sinistä vaivasi bypass...

Tuttuja kyllä :)
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja VKe »

Vielä kerran jarruputkiremppaan :twisted:

Kuulemma nyt vuotaa tankin yläpuolella tjsp oleva putki :twisted:
Sininen Saab 9-3, '99
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Itellä oli - 00 S T5(matalapaine alunperin) ja siinä ei kyllä tullu n. 50tkm ajoilla ylimääräisiä korjauksia. Huoltoa sen sijaan tehtiin ja kuluvia osia uusittiin. Sama juttu tuon aiemman Viirun kanssa. Molemmissa toki olen ollut 2. omistaja ja pelit on olleet normaalisti huollettuja ja ajettu alle 200tkm. Kerran vuodessa käyttää Holmbergilla ja välissä vaihtelee kerran tulpat ja öljyt; tämä on ollut ainakin itselle toimiva resepti käyttö- :saab: issa.

Tuon Cabben kanssa onkin sitten ollut paljon enemmän ohjelmaa. Tielle on jääty lukuisia kertoja milloin bensapumpun, milloin hypänneen apulaitehihnan jne takia. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Mullakin 150€ satkussa myyjän mukaan bensantäyttöaukon kohdalta vuoti tankki, tms. Että jos laittaa ihan piripintaan tankin, niin vuotaa. Ei kyllä ollut itselle ongelma, kun ei tankki ikinä ole täynnä. :lol:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
Anahuj
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Touko 30, 2017 21:43
Paikkakunta: Helsinki/Nurmo

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja Anahuj »

Mitäpä mieltä raati on, jos löytyy 350tkm ajettu hyväkuntoinen og kolkki, paljonko siihen kannattaa vielä investoida? :D

Autolle on tehty hiljattain öljypohjan ja imusihdin putsaus, vaihdettu iskarit ja jouset, uusittu akku ja immu. Jossain 280tkm paikkeilla vaihdettu sytkäkasetti ja 330tkm paikkeilla vaihdettu pa-pumppu.

Mitkä asiat mietityttävät: Seuraavana autosta on todennäköisesti menossa vaihtoon kytkin. Takakaarien ruostevauriot pitäisi ottaa kunnolla kiinni. Alkaakohan ketju pian rallattelemaan? KAA ehkä. Kestääkö kansipahvi vielä pitkään? Männänrenkaat myös arveluttavat.
NG9-5 -10 (KA) | 9-3 SC 2.0t -07 (KA) | 96 -73 kesäauto (MR)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eikös tähän liittyen tuolta projekti-osastolta löydy hyvä esimerkki siitä, paljonko voi joutua investoimaan?! :roll:

viewtopic.php?f=29&t=192805
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: OG 9-3 kokemusta 10-vuoden ajalta

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siinä kohtaa kun auto on vain käyttöromu ilman jälleenmyyntiarvoa, niin ei sitä investointia korjauksiin kannata ajatella. Joo, mulla on alle tonnin kolkki jossa on yli kaks tonnia rahaa kii. Typerää? Tavallaan. Avopuolisolle ostin Insignian, johon on ostohinta ja osat summattuna vuodessa mennyt reilu 8000 € ja sen arvo nettiauton mukaan on ehkä 4000 €. Vieläkö se reilu tonni kuulostaa pahalta?

Toki rajansa kaikella, mutta kaikki korjaukset kannattaa ajatella kuukausieränä vaikka vuoden ajalle. Sillä pääsee siihen typerään ja inhorealistiseen lopputulemaan, että loppuunajettu ruoska voi tuurilla (eli harvoin) olla tosi halpa, muutaman tonnin paljon ajetut "paremmat" autot on tosi kalliita ja halvimmaks varmaan tulis muutaman vuoden ikäinen Corsa/Yaris/muu kippo, joka maksaa uutena 15000€.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin