Auto tallissa 4 kk

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tuo ihan pelkästään 2020 vuosimallin autoja koske. Joku tarvikemankka joka tarvitsee sähköä pelkästään kellon ja muistipaikkojen säilyttämiseen vie varmaan helposti sen 20 mA. Alkuperäinen kysymys koskee kuitenkin ihan nykyaikaista autoa, ja tuon nalleoluelle lekan koskenkorvaa kotipihaan, jos onnistuu seisottamaan normikokoisella akulla varustettua TTiD-Saabia 4kk lataamatta, akku kiinni ja saa seisonnan päätteeksi koneen käyntiin sillä kiinni olleella akulla ilman apuvirtaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä en juo koskenkorvaa.. huomasitko kirjoituksessasi...

tuon nalleoluelle lekan koskenkorvaa kotipihaan, jos onnistuu seisottamaan normikokoisella akulla varustettua TTiD-Saabia 4kk lataamatta, akku kiinni ja saa seisonnan päätteeksi koneen käyntiin sillä kiinni olleella akulla ilman apuvirtaa.

eli akku saa olla mistä vaan kunhan se saab on seisonu 4kk ilman akkua??

vai jatketaanko viisastelua??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärsit jotain väärin. Kuten mainittua, akun pitää olla normaalikokoinen kyseiseen autoon, akun tulee olla kiinni ja kengät kytkettyinä autossa seisonnan ajan, akkua ei saa ladata tai autoon muuten syöttää virtaa seisonnan aikana ja auton pitää startata 4kk seisonnan päätteeksi ilman apuvirtaa. Lisäksi tietenkin autossa pitää olla normaalit toimivat varusteet kytketyinä ja sulakkeet paikoillaan.

Akku toki saa olla mistä vain kotoisin.

Saat vaihtaa Koskenkorvan vapaasti valitsemaasi juomaan samassa hintaluokassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja 387 »

Tämähän on mielekiintoista, mutta asiaan sovittiin omistajan kanssa että laittaa laturin päälle kerran kk:ssa 24h Siellä on lähes uusi akku paikoillaan.
Hese
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mulla oli 9-3 -02 akun johdot kiinni seisomassa kylmässä tallissa nyt joulukuun alusta huhtikuun alkuun, lähes päivälleen 4 kk. Auto lähti juuri ja juuri tallista käymään, jonka jälkeen ajoin sillä muutaman kilometrin ja kävi tyhjäkäyntiä päälle jonkun minuutin. Reilun vartin päästä ei enää käynnistynyt. Kunnon latauksen jälkeen akku on toiminut normaalisti. Eli kyllä tässä 4kk kohdalla tässä tapauksessa rajoilla oltiin.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Autot ei tykkää siitä, että niillä ei ajeta :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja SS »

KN/Lieto kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 23:53
Mulla oli 9-3 -02 akun johdot kiinni seisomassa kylmässä tallissa nyt joulukuun alusta huhtikuun alkuun, lähes päivälleen 4 kk. Auto lähti juuri ja juuri tallista käymään, jonka jälkeen ajoin sillä muutaman kilometrin ja kävi tyhjäkäyntiä päälle jonkun minuutin. Reilun vartin päästä ei enää käynnistynyt. Kunnon latauksen jälkeen akku on toiminut normaalisti. Eli kyllä tässä 4kk kohdalla tässä tapauksessa rajoilla oltiin.
OG-kolkki (ainakin T7) lähtee muuten käsittämättömän heikolla pyöräytyksellä käyntiin, en ole minkään muun auton kanssa törmännyt moiseen. Muutaman kerran olin heikolla akulla talvella virta-avainta kääntäessä ihan varma ettei lähde, mutta aina se vaan käynnistyi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pari kuukauttakin jo kova saavutus, 6kk tarkottaisi, että auto ei vie yhtään virtaa. Ilman kenkää ties vaikka pitäisikin virrat niin kauan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja cc »

Kesäauton akun latasin viimeksi tammikuun alussa, auto seisoi miinusnapa irrotettuna kuivassa noin +15C lämpösessä tallissa. Huhtikuun lopussa testeri sanoi jännitteeksi 12,5V ja käynnistysvirraksi 590A Akun EN-luku 670. Eli neljän kuukauden varastoinnin jälkeen 80% tallessa.
Navat kytkettyinä en kokeilis edes kuukauden seisotusta, lyhenee akun ikä turhan takia jos pääsee tyhjäksi.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Auto tallissa 4 kk

Viesti Kirjoittaja viggen »

viggen kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 11:35
anv kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 10:55
Eiköhän tuohon sovi samat säännöt kuin moottoripyörän talvisäilytykseen. Renkaat vähän ylitäyteen, akku irti (miinusnapa riittää) ja mielellään tuoreet moottoriöljyt koneeseen. Ei tarvii välikäyttöjä tms. Ennen käyttöönottoa olisi hyvä latailla akku täyteen.
Näitä metodeja olen käyttänyt myös ja avannut peräkontin, sekä laittanut ikkunat hiukan raolleen. Tallissa käy ilmavirta, joten ei kosteutta missään. Ei ole koskaan ollut ongelmia millään lailla, heti startista käyntiin ja menoksi.
Näkyy olleen seitsemän kuukautta tallissa viimeisen kahden talven aikana ja hyvin on lähtenyt käyntiin ilman akun lataamista ennen starttia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin