Og 900 jarrujen ilmaus?
Og 900 jarrujen ilmaus?
Og 900 jarrujen ilmaus yksinkertaisuudessaan? Meneekö niinkuin normaalisti toinen pumppaa polin pohjaan... Ilmaruuvi auki... Toistetaan niin monesti että pelkät nesteet kiertää???
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23921
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
voi myös käyttää imupumppua . aloitetaan kauimmaisesta pisteestä sen varmaan tiesitkin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Helpoin tapa on avata jarrunestesäiliön korkki, löysätä ilmausnipat ja seuraa et säiliössä on kokoajan nestettä. Antaa painovoiman hoitaa homma, valuttelee aikansa nestettä läpi ja nipat kiinni. Kas kummaa, ilmat onkin hävinneet kuin itsestään.
Nestepinnan tarkistus/lisäys ja korkki kiinni ja kovaa ajoa.
Nestepinnan tarkistus/lisäys ja korkki kiinni ja kovaa ajoa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Noinko helposti se tosiaan käy?vfr kirjoitti: ↑Ma Syys 10, 2018 16:06Helpoin tapa on avata jarrunestesäiliön korkki, löysätä ilmausnipat ja seuraa et säiliössä on kokoajan nestettä. Antaa painovoiman hoitaa homma, valuttelee aikansa nestettä läpi ja nipat kiinni. Kas kummaa, ilmat onkin hävinneet kuin itsestään.
Nestepinnan tarkistus/lisäys ja korkki kiinni ja kovaa ajoa.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Peiaatteessa ainakin nesteen voi vaihtaa noin. Mutta kyllä sinne järjestelmään silti voi ilmaa jäädä niin
että jarrupolintuntuma jää epämääräiseksi.
että jarrupolintuntuma jää epämääräiseksi.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
itse yksin kun ilmailee niin letku nipasta pyttyyn ja polkee poljinta ja sivupeilistä näkee kun takaa ilmat loppuu ja sit vaan lumiharja polkimen ja penkin väliin taikka muu spoiva vertyg ja ilmaruntti kiini
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Mulle riittää, että pääsen mökiltä ajamaan auton kaupunkiin sen 70km turvallisesti. Kotona voin sitten tehdä kunnolla. Veikkaatko, että saisi tolla tarpeeksi hyväksi?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Jarrujen ilmauksessa "tarpeeksi hyvä" on yhtä kuin kunnolla tehty, ainakaan minä en näe mitään välimuotoa suositeltavana, eikä se ilmaus nyt mikään maailman kauhein temppu ole. Ilmauksessa on se hyvä puoli, että jarrutuntuma on helppo testata koeajolla ja nähdä miten toimii.
Letkuhan kannattaa kierrättää kohtuullisen ylhäältä (takana vaikka ovenkahvan kautta), niin sitä kautta ei pääse helposti hörppimään takaisinpäin ja pehmeään maahan auttaa vaikka vanerilevy.
Letkuhan kannattaa kierrättää kohtuullisen ylhäältä (takana vaikka ovenkahvan kautta), niin sitä kautta ei pääse helposti hörppimään takaisinpäin ja pehmeään maahan auttaa vaikka vanerilevy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
No joo, lähinnä sitä meinaan kun sanotaan, että pitäisi ilmata koko piiri jos on yhtä ilmaamassa. Tänään menossa mökille katsomaan ja ihmettelemään minkälaista jälkeä tulee.aero kirjoitti: ↑Ti Touko 05, 2020 07:30Jarrujen ilmauksessa "tarpeeksi hyvä" on yhtä kuin kunnolla tehty, ainakaan minä en näe mitään välimuotoa suositeltavana, eikä se ilmaus nyt mikään maailman kauhein temppu ole. Ilmauksessa on se hyvä puoli, että jarrutuntuma on helppo testata koeajolla ja nähdä miten toimii.
Letkuhan kannattaa kierrättää kohtuullisen ylhäältä (takana vaikka ovenkahvan kautta), niin sitä kautta ei pääse helposti hörppimään takaisinpäin ja pehmeään maahan auttaa vaikka vanerilevy.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
No ristikkäiset on ne piirit, eli takapyörästä kun aloittaa vaikka oikealta, sitten vasen etunen. Seuraavaksi vasen takaa ja oikea edestä. Parhaimmillaan se tosiaan ilmautuu painovoimalla, mutta onpahan ollut joskus niin hidas kulkemaan tai ei vaan valu. Silloin polkimella saa liikettä aikaan. Ja sitten vielä se 10 pisteen vinkki, kannattaa vaihtaa kytkimen nesteet samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Sen tosiaan tuppaa polkimessa tuntemaan, jos on merkittävästi ilmaa. Mutta jos takajarrun vaihdat ja onnistut päästämään etujarruun ilmaa, niin se etujarrun jarrutuskyky heikkenee ja se on helposti iso asia turvallisuuden kannalta yllättävässä tilanteessa. Eniten vituttaa kolhia kotimatkalla tuollasen takia kun vähän oikasi lähdössä.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ti Touko 05, 2020 10:31No joo, lähinnä sitä meinaan kun sanotaan, että pitäisi ilmata koko piiri jos on yhtä ilmaamassa. Tänään menossa mökille katsomaan ja ihmettelemään minkälaista jälkeä tulee.
Ei se vastakkaisen kuilman ilmaus kuitenkaan mikään ameriikantemppu ole. Vähän tunkkausta, 4 pulttia/mutteria pyörälle ja yksi ilmausruuvi - ei voi puhua kovin isosta operaatiosta. Pölkky tietty auton alle siksi aikaa kun on ilmassa, ettei tunkin varassa rupee rempomaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Sain ilmattua vfr:n niksillä sellaiseen kuntoon vas. takajarrun, että jarrut ylipäätään tekevät mitään. Ihan hyvin se pysähtyy, mutta poljintuntuma kyllä ihan erilainen kuin toisessa Saabissani, jossa kaikki ok. Laitan kotona kunnolla sitten jarrut. Myönnän, että ei saisi tinkiä tällaisista turvallisuusasioista... Mutta..aero kirjoitti: ↑Ti Touko 05, 2020 20:15Sen tosiaan tuppaa polkimessa tuntemaan, jos on merkittävästi ilmaa. Mutta jos takajarrun vaihdat ja onnistut päästämään etujarruun ilmaa, niin se etujarrun jarrutuskyky heikkenee ja se on helposti iso asia turvallisuuden kannalta yllättävässä tilanteessa. Eniten vituttaa kolhia kotimatkalla tuollasen takia kun vähän oikasi lähdössä.vilhosyvis kirjoitti: ↑Ti Touko 05, 2020 10:31No joo, lähinnä sitä meinaan kun sanotaan, että pitäisi ilmata koko piiri jos on yhtä ilmaamassa. Tänään menossa mökille katsomaan ja ihmettelemään minkälaista jälkeä tulee.
Ei se vastakkaisen kuilman ilmaus kuitenkaan mikään ameriikantemppu ole. Vähän tunkkausta, 4 pulttia/mutteria pyörälle ja yksi ilmausruuvi - ei voi puhua kovin isosta operaatiosta. Pölkky tietty auton alle siksi aikaa kun on ilmassa, ettei tunkin varassa rupee rempomaan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
No, vastaisuuden varalle niksi. Jos joutuu esim. jarrusatulan irroittamaan, kannattaa jarrupoljin pönkittää jollain tavalla poljetuksi kevyesti. Silloin jarrupääsylinteri sulkee säiliön ja nesteet ei valu ulos määrättömästi. Käytännössä ilmaa menee hyvin vähän järjestelmään. Hyvä kikka esim. satulan letkua vaihtaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Yksin ilmaamiseen voin suositella tällaista settiä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017000
Ilmaaminen on hyvin yksinkertaista, jos on apumies mukana tai tuo setti käytössä. Suurin vaiva on auton nostaminen, pyörän irrottaminen ja ilmausruuvin avaaminen ehjänä. Sen jälkeen tehtävät toimenpiteet vasta määrittävät sen tuleeko homma tehtyä kunnolla vai vähän sinnepäin, ja sinnepäin tekemällä ei säästä siis tuota vaivaa yhtään. Sen sijaan joutuu tekemään myöhemmin uusiksi, eli vaiva tuplaantuu.
Löytyy Biltsusta toki ilmauslaitekin, joka imee nesteet: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634
Itsellä ei tuosta laitteesta kokemuksia.
Ilmaaminen on hyvin yksinkertaista, jos on apumies mukana tai tuo setti käytössä. Suurin vaiva on auton nostaminen, pyörän irrottaminen ja ilmausruuvin avaaminen ehjänä. Sen jälkeen tehtävät toimenpiteet vasta määrittävät sen tuleeko homma tehtyä kunnolla vai vähän sinnepäin, ja sinnepäin tekemällä ei säästä siis tuota vaivaa yhtään. Sen sijaan joutuu tekemään myöhemmin uusiksi, eli vaiva tuplaantuu.
Löytyy Biltsusta toki ilmauslaitekin, joka imee nesteet: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634
Itsellä ei tuosta laitteesta kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Og 900 jarrujen ilmaus?
Mulla on kokemusta, täysin tyhjää nopan takajarrulinjaa ei jaksanut imeä vaan vaati pumppausta ja lisää pumppausta takaiskusarjan kera kunnes nestepinta tuli nipalle. Oli muuten hämmentävän vaikeat jarrut saada neste läpi vaikka letkut oli uudet joten niiden umpeen turpoaminenkaan ei selittänyt asiaa.AZP kirjoitti: ↑Ke Touko 06, 2020 09:52
Löytyy Biltsusta toki ilmauslaitekin, joka imee nesteet: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634
Itsellä ei tuosta laitteesta kokemuksia.
Sen sijaan nesteiden vaihtoon tai ilmaamiseen kun koko linja ei ole käynyt tyhjänä oikein nopea laite.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)