Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hauskaa Vappua! Uskokaa tai älkää, mutta tämä Vappu olikin minulle yllätysten Vappu! :D Minä nimittäin löysin ja sain alkuperäisen Saabin lisävarusteen, 96:sen nahkaratin! Ratti on tämän kuvan mukainen, mutta paljon parempi kuntoinen. :saab: :D

Kuva

Saan tämän ”herkun” käsiini, kun pääsen tästä ”eristyksestä”!? Tämä ratti on minulle kyllä tuttu, sillä olen aiemminkin tämän omistanut, siis se palaa takaisin kotiin! Ratti pääsee tähän autoon heti, kun saan auton takaisin kotipihaan ruostesuojauksen jälkeen.

Kuva

Minulla pitää olla näköjään monta projektia käynnissä! Yönsiniseen MR autooni olen nyt lopullisesti päättänyt vaihtaa uuden Weberin DGV kaasuttimen. Olen päättänyt ensivaiheessa rakentaa tälle kaasarille alkuperäisen ilmanputsarin pohjalta sopivan putsarin! Hommassa on haasteellisia kohtia, mutta olen mielestäni nyt löytänyt niihin useampia ratkaisuja! Homma vaatii varmasti joitain kokeiluja ja siksi homma on varmasti haasteellinen ja kiehtova! Siis perästä kuluu! :lol:

Kuva

Kuva

Tässä alkuperäisessä putsarin pohjassa on sellainen palonestolaite! Se pitää sisällään jotain teräsvillan näköistä? Putsarin pohjan lähtökohta on tuo Mikko_ H: n erinomainen idea. Homma vaatii kyllä melkoisen paljon askartelua ja käsityötä. Uskon kuitenkin lopputuloksen olevan toimivan ja tavoittelemisen arvoinen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kun jokaisena päivänä jotain aina nakertaa, niin kyllä nämä hommat hiukan etenevät! Tänään askartelin kahteen 96:seen takakonttiin uudet takimmaiset pohjalevyt. Jostain pitää löytää vielä uudet nepparit takakontin matoille ja sitten niittailla tai ruuvata levyn etureuna kiristyslistat paikalleen.

Lappilaiseen tulee nyt hieman siistimpi ja ehjä hattuhylly tuolta tallin ylähyllyltä. Olis ollut toinenkin vaihtoehto, missä olis ollut Saabin originaaalit takakaiuttimet, mutta tämän ehjän nyt kuitenkin valitsin.

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Aika harvakseen olen apuja kysellyt, nyt kysyn! Kukahan osaisi löytää sen kaupan tai nettiosoitteen, mistä löytäisin kuvassa näkyvät, mikä lieneekään oikea nimi, mutta minä nyt nimittelen tätä ”mattoneppariksi”!? :D

Kuva

Tässähän on 96:sen takakontin maton kiinnitysnepparit. Tuo vanerissa oleva on pohja ja matossa on kakspuoleinen pinta. Tuo pintaosan halkaisija on 15mm. Näitä neppareita on takakontin pohjan matossa on kolme nepparia kontin perällä ja kaksi kappaletta luukun edessä. Siis tarpeeni 10kpl yhteensä kahteen autoon.

Olen yrittänyt jäljittää näitä, mutta huonolla menestyksellä? Sikisi kyselen, voisiko joku hieman auttaa? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos Mikko ja Mimmi hyvistä osoitevinkeistä. Täytyy tutustua osoitteiden antiin! Toivottavasti löydän toimivan ratkaisun molempiin 96:siin.

Kuva

Nyt olen laittanut ”Lappilaiseen” puhtaan ja siistin hattuhyllyn. Mielestäni tämä on ihan siisti juttu! :D Nyt onkin edessä auton sisä-ja ulkopesu sekä vahaus. Sen jälkeen on edessä kirjalliset hommat museotarkastajille. Sitten nähdään tuleeko tästä museoajoneuvo?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

"Mimmin" vinkki kiinnostaa myös
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Muutaman hiljaiselon päivän jälkeen, tänään alkoi taas tapahtumaan! :D Laitoin äsken kesärenkaat menemään Sotkamoon, että ruostesuojauksen jälkeen saa heti laittaa ne alle. Ruostesuojaus alkaa tänään pesulla ja kun pohja kuivaa kunnolla, suojaus tehdään vielä viikonlopun aikana. Sitten laitetaan lokarit paikoilleen sekä kaikki kuraläpät uusitaan. Kun ei ole mitään kiirettä, niin suojaus saa kuivua kunnolla. Odotan kyllä kuivan kelin ja sitten vasta haen auton kotiin.

Olen tässä sivussa etsinyt noita pikkuosia tuohon takakontin siivous-projektiini. Sain Mikolta ja Mimmiltä hyviä osoitteita. Aivan alkuperäisen näköistä en ole tavoittanut, mutta tuolla Helsingin Nappikaupassa tähän asiaan innostuttiin. Odottelen sieltä kuvia heidän ehdotuksestaan. Heillä on tarjolla veneilijöiden käytössä oleva kookas neppari tähän kontin maton kiinnittämiseen. Katsellaan mallia, kun saan kuvat.

Olen etsinyt 96:sen ilmanpuhdistajaa ja huomasin lopulta, että putsarihan löytyy omasta Saarijärven tallista. Poika kaivoi putsarin esiin ja laittoi kuvat, mistä näkee että se on tähän tarkoitukseen sopiva!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Minä olen nyt päättänyt vaihtaa tuon vanhan Automaattirikastimella olevan Solexin DGV Weberiin. O

Kuva
Kuva

Olen ajatellut, että Weberille rakennan ilmanputsarin tämän alkuperäisen putsarin kannen alle!?? Täällä foorumilla on monia eri tapoja lähestyä tätä haastetta. Haastehan on, että saa alkuperäisen putsarin kannen mahtumaan konepellin alle. Mahtumista estää konepellin kääntäjän poikkiputki.
Itse olen ajatellut puuhailla ”Mikko_H”:n hienon idean pohjalta. Aihe on kiehtova ja kiinnostava, siksi tällainen haaste sattuu oikein hyvin minulle, kun ei ole minkään aikataulun alla! Voin luvata, että perästä kuuluu, kun homma pääsee kunnolla käyntiin. :D :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos se vielä niin että mitä weberin kylmäkäynnistyksessä voittaa niin solexilla kuitenkin kulkee paremmin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Voihan se niin olla, mutta minä olen jo näissä ajotuntemuksissa siirtynyt tähän ”pappakerhoon”. Ei ole enää kiire mihinkään ja rauhalliset ajokokemukset ovat jo kovaa kamaa! :mrgreen: :saab:

Se on kyllä varmasti totta, että käynnistyminen on Weberillä helpompaa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos haluaa fiilistellä ni dgv kaasaria saa myös vesiryypyllä heh .

ei tarvii vaijeria vetää konttoriin :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Vaijerin veto kabiiniin taitaa olla helpoin osa hommasta! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on alustan käsittely alkanut. Pesun jälkeen alusta on kuivumassa ja odottelee ekaa suoja-ainetta! Oma ajatukseni on, että lähtökohta on hyvä! :D

Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Homma jatkuu suojaamolla. Lokarit ovat paikoillaan ja kuraläpätkin on jo löytäneet paikkansa. Seuraavaksi varmaan laitetaan renkaat paikoilleen ja auton saa hyllyltä alas. :D

Kuva
Kuva
Kuva

Odottelen innolla nyt kuivia kelejä, että pääsen hakemaan auton kotitalliin ja saa jatkaa auton virittelyä edelleen. Tosin tarkoitusenani on vaihtaa kaasutin ja bensapumppu ja -suodatin uusiksi, ennenkuin ajan auton Sotkamosta Kajaaniin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tämähän rupeaa näyttämään ihan Saab-merkkisellä henkilöautolta! Taidan nyt olla aika tyytyväinen tähän vaiheeseen! :D :saab:

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Valkosivut ja vanteet kyllä sopii hyvin. :saab:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin