Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Epäuskoisena luin Rommitommin kokemusta "asiakaspalvelusta" vuonna 2020. AZP:n diagnoosi taitaa olla aika lähellä totuutta. Touhuhan on kuin Katsastuskonttorilla ennen kilpailun vapautumista. Piti ottaa hattu kouraan ja olla kiitollinen, kun hakattiin jakoavaimella reikiä Corollan pohjaan. Maksaa ja kiittää, poistua kumarrellen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kuulostaa aivan hurjalta tuollainen palvelu, ei kyllä pitkään onnistu täälläpäin. Jos ei palvelu pelaa niin kyllä asiakkaat hoitaa homman niin, että työt loppuu siinä yrityksessä. Tavallaan otetaan yhteyttä yrityksen johtoon ja jos se ei auta niin siitä saa kyllä lukea lehdistä ja netistä useamman kerran.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

duuduu kirjoitti:
To Touko 07, 2020 22:44
Ei se tesla autona sen kummempi ole kuin mikään muukaan. Eri voimanlähteellä vain.
Ei ole mitään järkevää perustelua sille, miksi normaalit alusta- ja jarrutyöt maksavat tuon verran
Automalli on kuitenkin vielä niin "tuore", että luulisin tarvikeosien loistavan poissaolollaan?

Tällöin autonvalmistaja voi itse määritellä valmist(utt)amiensa osien hinnat.
Hieman voi ehkä "halpuuttaa" korjauskustannuksia teettämällä työn jollakulla muulla korjaamolla, jos joku kolmas osapuoli suostuu korjaamaan/huoltamaan Tesloja :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuore ja tuore, Model S on esitelty kahdeksan vuotta sitten ja myynyt kuitenkin vuosien saatossa ihan hyvin. Varsinkin kun autokanta jenkeissä on kohtalaisen suuri, niin tuossa ajassa kyllä tarvikefirmojen luulisi laittaneen perusosatuotannon käyntiin. Tukivarsien ym. palikoiden valmistaminen ei nyt ole mitään rakettitiedettä ja jos orggisosat on hinnoiteltu tuohon malliin, niin siellä on tarvikevalmistajille hilloa tarjolla muhkeilla katteilla myös.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ehkä tarvikevirmatkaan eivät ole vielä ehtineet innostua näistä patteriautoista, kun niiden käyttöikä on hyvin todnäk noin 10v, kun akku poksahtaa ja mitkään takuut ei ole enää voimassa. Vanhan liiton vehkeisiin ei 10v ikäisenä vielä kaikkia tukivarsia vaihdettu :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

^^ ja ^

Ihan samoja asioita tuli itsekin ajateltua.

Samalla mietin, mikä on Orion tulevaisuus, kun SAAB -määrä teillä vähenee :roll:

Veikkaan, että laittavat jossain vaiheessa lapun luukulle, jos NEVS ei saa pukattua niitä 9-3EV:eitä pihalle. Epäilen, että jos joskus saavat pukattua niitä pihalle, niin voisivat tehdä varaosien suhteen yhteistyötä Orion kanssa, tai siis ainakin toivon niin.

Erään saabistin kanssa käytiin toissapäivänä keskustelu siitä, kannattaako enää ostaa 9-2x:ää ja uittaa sitä Suomeen. Päästöjen ja kulutuksen puolesta ei, mutta siihen saattaa ehkäpä saada osia pidempään kuin mihinkään aitoon Saabiin (keulan osia lukuunottamatta), joten sen puolesta olisi suht varma ostos.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eski kirjoitti:
La Touko 09, 2020 09:59
Ehkä tarvikevirmatkaan eivät ole vielä ehtineet innostua näistä patteriautoista, kun niiden käyttöikä on hyvin todnäk noin 10v, kun akku poksahtaa ja mitkään takuut ei ole enää voimassa. Vanhan liiton vehkeisiin ei 10v ikäisenä vielä kaikkia tukivarsia vaihdettu :twisted:

Eski
Jos sulla on mielikuvien lisäksi jotain kylmää faktaa tuohon sähköautojen max 10 vuoden ikään, niin kerro ihmeessä muillekin. Sinänsä vaikka näin olisikin, niin se ei eroa länsimaiden normaalista auton käyttöiästä kuutenkaan. Esim Länsi-Euroopassa autojen keski-ikä on noin 10 vuotta. Eli tarvikefirmojen bisneslogiikan kannalta tuolla ei pitäisi olla mitään vaikutusta.

Tosiasiassa esim Teslan alumiinikoreineen, sähkömoottoreineen ja isoine akkuineen voi olettaa kestävän enemmän vuosia ja kilsoja kuin teräskoristen muinaisautojen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei kait se markkinamies katso muuta kuin volyymeja ja katteita. Miksi myydä Corollan tarvikeosia pienellä katteella, jos Teslan osia voi myydä hyvällä tai huikealla katteella.

En tiedä, pystyykö Tesla jotenkin torppaamaan tarvikeosien valmistuksen tai myynnin tai vaikeuttamaan sitä esim. USAssa, mutta jotain Kiinalaisia firmojahan ei Teslan mielipide kiinnosta, jos haluavat tuutata tarvikeosia myyntiin.

Lienee vain ajan kysymys, kun Teslankin korjaus onnistuu ei-merkkiliikkeessä. Eihän yksi merkki voi rajoittaa kilpailua kryptaamalla laitteensa sellaiseksi, että mitään huoltotoimenpidettä ei voi tehdä ilman merkkitesteriä ilman, että auto on ajokelvoton/limp-modessa/lukittu/mittaristo huutaa Hra Muskin äänellä ja naamalla "traitor!" :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Max 10v käyttöikä on ihan oma näkemys, kun akkutakuut ovat päättyneet ja 10-30ke patteri menee vaihtoon. Vanhan korollan tai saapin voi pitää ajokunnossa huomattavasti halvemmalla ja helpommin vaikka 20 vuotta.

Eski
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 09, 2020 10:09

Samalla mietin, mikä on Orion tulevaisuus, kun SAAB -määrä teillä vähenee :roll:

Veikkaan, että laittavat jossain vaiheessa lapun luukulle, jos NEVS ei saa pukattua niitä 9-3EV:eitä pihalle. Epäilen, että jos joskus saavat pukattua niitä pihalle, niin voisivat tehdä varaosien suhteen yhteistyötä Orion kanssa, tai siis ainakin toivon niin.
Oriohan suplaa jo esim. volvon osia. Ja orio logistiikka hoitaa mm. opelin osien varastointia ja toimituksia. Eivät jätä tulevaisuuttaan kuolleen merkin varaan siis.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Juzze »

AZP kirjoitti:
La Touko 09, 2020 11:20
Eski kirjoitti:
La Touko 09, 2020 09:59
Ehkä tarvikevirmatkaan eivät ole vielä ehtineet innostua näistä patteriautoista, kun niiden käyttöikä on hyvin todnäk noin 10v, kun akku poksahtaa ja mitkään takuut ei ole enää voimassa. Vanhan liiton vehkeisiin ei 10v ikäisenä vielä kaikkia tukivarsia vaihdettu :twisted:

Eski
Jos sulla on mielikuvien lisäksi jotain kylmää faktaa tuohon sähköautojen max 10 vuoden ikään, niin kerro ihmeessä muillekin. Sinänsä vaikka näin olisikin, niin se ei eroa länsimaiden normaalista auton käyttöiästä kuutenkaan. Esim Länsi-Euroopassa autojen keski-ikä on noin 10 vuotta. Eli tarvikefirmojen bisneslogiikan kannalta tuolla ei pitäisi olla mitään vaikutusta.

Tosiasiassa esim Teslan alumiinikoreineen, sähkömoottoreineen ja isoine akkuineen voi olettaa kestävän enemmän vuosia ja kilsoja kuin teräskoristen muinaisautojen.
Niin, onko sama vai ei. Teslojen kanssa 10v olettamalla keski-iäksi tulis alle 5v...
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Erittäin hyvin sanottu siellä. En vain halunnut antaa matematiikan pilata hyvää tarinaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tobbana kirjoitti:
La Touko 09, 2020 19:40
Oriohan suplaa jo esim. volvon osia.
Eikös ne luopuneet noiden Volvon ja muiden merkkien osien diilaamisesta?
Näin minä kuulin vähän aika sitten, en tiedä sitten onko se totta :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Cona kirjoitti:
La Touko 09, 2020 11:36
Ei kait se markkinamies katso muuta kuin volyymeja ja katteita. Miksi myydä Corollan tarvikeosia pienellä katteella, jos Teslan osia voi myydä hyvällä tai huikealla katteella.
Tähän liittyy mm. myös matkapuhelimet ja oman alani tuotteet noiden autojen lisäksi:
tuotteen elinkaari pyritään "optimoimaan" niin, että voidaan tietyn ajan päästä myydä uutta tuotetta vanhan tilalle.
Vaikka kunnossapito onkin hyvin tuottava bisnes, on laskettu, että korvaamalla vanha tuote uudella ja myymällä siihen kunnossapitoa saa vielä parempaa tuottoa kuin pelkästään kunnossapitämällä vanhaa.

Varmasti Teslalla on tehty tuollaisia kunnossapito- ja kannattavuuslaskelmia auton elinkaaresta, etenkin akkujen yms. takuun kestosta.

Komppaan Eskiä siinä, että vanhalla Corollalla tai Saabilla ajaa kunnossapidon näkökulmasta halvemmalla esim. 20 vuoden ajan, jos jätetään polttoaineet pois laskuista. Jonkun jakohihnan vaihto maksaa esim. 500 €, moottoreita saa nykyään noin 2 500 €:lla jne. Kun sähköautoon joutuu vaihtamaan akut, se "kertapompsi" auton kunnossapidossa saattaa loppupelissä olle sellainen, josta kuluttajat eivät pidä, eivätkä välttämättä osaa asennoitua siihen. Mieluummin pidetään siitä, että kunnossapitokustannukset ovat suht tasaisia auton koko elinkaaren ajan.

Sähköautoilussa luotetaan siihen, että 1) sähkön hinta on vielä halpaa verrattuna fossiilisten polttoaineiden hintoihin, ja 2) ihmiset alkavat olla entistä ympäristötietoisia kulutustottumustensa puolesta.

Tämä tuskin jatkuu kovin kauan, sillä jos sähköautot yleistyvät, tulee sähkönkulutus kasvamaan ja tällöin täytyy sähköyhtiöiden investoida uusiin sähköntuoton kohteisiin, olisi se sitten ydin-, tuuli- tai vesivoimaa tms. Nämä investoinnit tulevat aikanaan nostamaan sähkön hintaa, jolloin sähköautoilukin tulee olemaan kalliimpaa.

Lisäksi sähköautojen yleistyessä Suomen valtion täytyy nykyisten verokertymien vähentyessä keksiä uusia tapoja verottaa autoilua. Se saattaa olla tietullit tai joku muu "rahankeruumuoto".

Olen kirjoitellut näistä aiheista muillekin foorumeille ja todennut, että en ole sähköautovastainen, mutta asioita pitää pystyä katsomaan useammasta näkökulmasta ja punnita niiden hyötyjä ja haittoja.

Toistaiseksi markkinoille ei ole vielä tullut sellaista sähköautoa, joka kiinnostaisi minua, joten odottelen edelleen niitä NEVSin autoja. Kai tässä voi vielä muutaman vuoden odottaa. Jos sen jälkeen sieltä ei ilmesty markkinoille mitään, voi lopullisesti todeta koko homman olleen pelkkä kupla :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olen lukenut mielenkiinnolla näitä keskusteluja ja samalla ”kauhistellut”? Luulen, että ainakin omalla kohdalla kuvittelen bensaa vielä sen verran riittävän, ettei tarvinne näihin sähköisiin autoihin turvautua! Ajattelen tilannetta, että miten ns.” Matti Meikäläinen” pystyy tällaisia Teslojen ja vastaavien huoltoja kustantamaan, ei mitenkään. :oops:

Olen omalta kohdaltani kyllä tyytyväinen, että tämä Saab-harrastuskin on nyt rajautunut näihin ”mekano-malleihin”! :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin