SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Huollatin ilmastoinnin juuri täyttöhuollolla, eli järjestelmässä on ainetta, ei vuotoa.
Ilmastointi toimii satunnaisesti ja silloin kun se toimii, se toimii hyvin. Yleensä se toimii heti käynnistettäessä noin 2 min. ja sitten lakkaa. Myös silloin tällöin jos ajon aikana ottaa sen pois päältä manuaalisesti ja laittaa takaisin päälle, se pelaa taas 2 min.
Kun olin Saab spesialistiin (Autohuolto Holmberg) yhteydessä, niin he epäilevät tarinani kuultuaan, että kompressori menee todennäköiusesti vaihtoon, sillä oireet (satunnainen toimiminen pari minuuttia) on kuulemma klassinen merkki siitä, että kompura on finitto.
Kysymykseni kuuluu siis: pitääkö koko kompressori vaihtaa vaikka kyse lienee jostain sen sisällä olevasta kytkimestä? Pystyykö kytkintä korjaamaan vai onko todellakin ainoa vaihtoehto kalliin kompressorin vaihto? Autolla on ajettu nyt 160tkm.
(Harmittaa sinänsä, että autoja ei enää osata korjata - vaan niihin ainoastaan vaihdetaan osia)
Kiitos jo etukäteen!
Ilmastointi toimii satunnaisesti ja silloin kun se toimii, se toimii hyvin. Yleensä se toimii heti käynnistettäessä noin 2 min. ja sitten lakkaa. Myös silloin tällöin jos ajon aikana ottaa sen pois päältä manuaalisesti ja laittaa takaisin päälle, se pelaa taas 2 min.
Kun olin Saab spesialistiin (Autohuolto Holmberg) yhteydessä, niin he epäilevät tarinani kuultuaan, että kompressori menee todennäköiusesti vaihtoon, sillä oireet (satunnainen toimiminen pari minuuttia) on kuulemma klassinen merkki siitä, että kompura on finitto.
Kysymykseni kuuluu siis: pitääkö koko kompressori vaihtaa vaikka kyse lienee jostain sen sisällä olevasta kytkimestä? Pystyykö kytkintä korjaamaan vai onko todellakin ainoa vaihtoehto kalliin kompressorin vaihto? Autolla on ajettu nyt 160tkm.
(Harmittaa sinänsä, että autoja ei enää osata korjata - vaan niihin ainoastaan vaihdetaan osia)
Kiitos jo etukäteen!
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Miten kävi Jeltsin, vaihdettiinko kompressori?
Käytin oman 2011 2.0:n huollossa ja 550g ainetta tuli ulos ja 680g laitettiin sisään. Joten vuotoa ei pahemmin ole ollut.
Kompura ei kuitenkaan pyöri, joten magneettikytkintä epäilivät.
Täytyy varmaan napata kompressorille (magneettikytkimelle) menevä liitin auki ja mitata tuleeko sinne 12V. Näin voi rajata onko vika magneettikytkimessä vai sähköpuolella (johdot, rele jne.).
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... ytkin.html
t. Mika
Käytin oman 2011 2.0:n huollossa ja 550g ainetta tuli ulos ja 680g laitettiin sisään. Joten vuotoa ei pahemmin ole ollut.
Kompura ei kuitenkaan pyöri, joten magneettikytkintä epäilivät.
Täytyy varmaan napata kompressorille (magneettikytkimelle) menevä liitin auki ja mitata tuleeko sinne 12V. Näin voi rajata onko vika magneettikytkimessä vai sähköpuolella (johdot, rele jne.).
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... ytkin.html
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
En tiedä pystyykö näihin fiksaamaan magneettikytkintä samoin kuin noihin vanhempiin Saabeihin.
Sieltähän otetaan ohut prikka välistä pois niin alkaa taas magneettikytkin pelittämään. Voisiko kokeilla samaa?
Sieltähän otetaan ohut prikka välistä pois niin alkaa taas magneettikytkin pelittämään. Voisiko kokeilla samaa?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Samanlainen kytkin noissa pitäisi olla, kannattaa kokeilla prikan poistoa jos magneetti ja sen sähkönsyöttö näyttävät muuten toimivan.
Yhden OG-kolkin ilmastointi tuli just korjattua tällaisella:
https://www.trodo.fi/magneettikytkin-il ... -ktt040008
Vanhassa oli käämi vielä ehjä, se jäi varastoon. Hihnapyörä ja laakeri olivat rikki.
Edit: Jostain syystä tuo top-autonosat ja Trodo tarjoavat eri tuotenumeroa mutta molemmat listaavat yhteensopivuudet 2l bensakoneisille OG ja NG kolkeille.
Yhden OG-kolkin ilmastointi tuli just korjattua tällaisella:
https://www.trodo.fi/magneettikytkin-il ... -ktt040008
Vanhassa oli käämi vielä ehjä, se jäi varastoon. Hihnapyörä ja laakeri olivat rikki.
Edit: Jostain syystä tuo top-autonosat ja Trodo tarjoavat eri tuotenumeroa mutta molemmat listaavat yhteensopivuudet 2l bensakoneisille OG ja NG kolkeille.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Onnistuukohan magneettikytkimen vaihto, kun kompura on autossa kiinni? Ei kompuraa oikein voi irtikään ottaa tai muuten aineet karkaa pihalle.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Kävin kurkkimassa pellin alle ja ahdasta näyttää olevan. Magneettikytkin on vain yhdellä mutterilla kiinni kompuran akselissa ja sinne väliin mahtuu todennäköisesti kiintoavaimella. Moniurahihnan kiristin pitää ensin saada löysälle ja hihna pois kompuran hihnapyörän päältä. Se voi olla hankala homma yksin tehdä, ainakin mitä tätä keskustelua luin: viewtopic.php?f=15&t=126554&hilit=hihna
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Se hihnapyörän irrotuskin vaatii todennäköisesti ulosvetäjän, eli sille pitäisi saada tilaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Se moniurahihna ei todellakaan ole ongelma. Sen irroitus ja paikalleen laitto on helppo homma.
Työhön ei tarvita mitään erikoistyökalua tmv. Ainoastaan tunkki ja sopivan mittainen tukevahvo keppi/tanko esim. jääkiekkomailan varsi. Auton alta tunkataan kiristäjää ylöspäin tunkin ja tangon avulla niin se löystyy. Sitten vain pujottaa hihna pois ja vapauttaa tunkin. Takaisin laitossa homma sitten uudelleen samalla tavalla. Ei tarvita apumiestä vaan homma tältä osin hoituu yksin.
Näin olen tehnyt itse kaksi kertaa.
Ensimmäisellä kerralla Vectra C:stä (sama kone ja rakenne) katkesi hihna ja laitoin uuden paikalleen.
Toisella kerralla vaihdoin Saabiin laturin ja tämä sama homma oli edessä.
ps. Niin tämä koskee bensakoneisia.
Työhön ei tarvita mitään erikoistyökalua tmv. Ainoastaan tunkki ja sopivan mittainen tukevahvo keppi/tanko esim. jääkiekkomailan varsi. Auton alta tunkataan kiristäjää ylöspäin tunkin ja tangon avulla niin se löystyy. Sitten vain pujottaa hihna pois ja vapauttaa tunkin. Takaisin laitossa homma sitten uudelleen samalla tavalla. Ei tarvita apumiestä vaan homma tältä osin hoituu yksin.
Näin olen tehnyt itse kaksi kertaa.
Ensimmäisellä kerralla Vectra C:stä (sama kone ja rakenne) katkesi hihna ja laitoin uuden paikalleen.
Toisella kerralla vaihdoin Saabiin laturin ja tämä sama homma oli edessä.
ps. Niin tämä koskee bensakoneisia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: SS vm. 09 ja ilmastointi reistailee
Petrisa, tuohan oli hyvä ohje. Kiitos!
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero