Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllähän jokainen autovalmistaja pohtii sitä auton elinkaarta ja mitoittaa auton pääkomponenttien kestoiän suunnilleen siihen. Toisin sanoen ei ole mitään järkeä että moottori suunnitellaan kestämään 15 vuotta ja 300 tkm, mutta vaihteisto 10 vuotta ja 200 tkm. Nykyisin yleisimmät luvut lienevät siellä 250-300 tkm ja 10-15 vuoden paikkeilla, jonka jälkeen hyvinpidetty auto voi kestää hyvin vielä toisen mokoman.

Ei kuitenkaan ole mitään syytä olettaa, etteikö Teslan akku pysyisi oikein käytettynä hyvässä kunnossa vähintään tuota 300 tkm ja 15 vuotta. Nykyaikaisen litiumakun voi olettaa pitävän 80 % kapasiteetistaan 2000 lataussyklillä, eli tyhjästä täyteen -latauksella. Esim. 85 kwh akulla ja keskikulutuksella 25 kwh/100 km tulisi täyteen 680 tkm kohdalla. Vaikka käyttötavoista (mm. ladataan aina puolikkaasta täyteen, joka rasittaa akkua enemmän kuin tyhjästä puolikkaaseen) ja olosuhteista (äärimmäinen kylmä tai kuuma) johtuen akun syklikestävyys putoaisi puoleen, oltaisiin silti 340 tkm:ssa.

Tässäkään kohtaa akkua ei ole pakko vaihtaa, vaan autolla pääsee kulkemaan latauksella 20 % vähemmän kuin uutena. Akun kunto ei vaikuta esim. katsastukseen toisin kuin väljäksi kulunut kone, joten kukaan ulkopuolinenkaan ei tule vaatimaan että akku pitää vaihtaa jos autolla haluaa ajaa. 340 tkm tulee suomalaisella keskivertosutoilijalla täyteen 20 vuodessa, ja sen ikäinen ja noilla kilsoilla oleva auto on joka tapauksessa rahallisesti lähes arvoton, oli se sitten poltto- tai sähkömoottorilla varustettu. Sen puolesta pähkäily moottorin tai akun vaihdosta elinkaaren päässä on isoakkuisissa sähköautoissa mielestäni melko triviaalia.

Lataushybrideillä ja pieniakkuisilla sähköautoilla syklejä kertyy paljon nopeammin, joten ne ovat kovemmassa rasituksessa ajan ja kilsojen mukana. Omassa töpselikärsässäni on auton järjestelmän mukaan takana 1253 sykliä 131 tkm ja kuuden vuoden kohdalla, ja akun kapasiteetista on jäljellä 85 %. Ihan ei välttämättä päästä siis 2000 sykliin/80 %:iin, mutta Teslalla olisi noilla sykleillä siis ajettu jo luokkaa 400 tkm.

Akun kulumista suurempi potentiaalinen ongelma on yksinkertaisesti sen hajoaminen ennen aikojaan. Tätä pelkoa valmistajat kompensoivat sitten pitkillä akkutakuilla. En tiedä että yhdessäkään sähköautossa tai hybridissä olisi markkinoille päässyt merkittävää sarjavikaa akuissa, eli tekniikka on kohtalaisen luotettavaa. Yksittäisiä totaalihajoamisia sattuu kaikelle tekniikalle, uudelle ja vanhalle.

Mitä tulee sähköautoilun kustannuksiin, niin veropaineet on aika selvät. Toisaalta kun samaan aikaan ilmastotavoitepaineet on vähintään yhtä selvät, voi olettaa että sähköautoilun kallistuessa verojen vuoksi kallistuu polttomoottoriautoilu suhteessa vähintään saman verran. Turha unelmoida siitä että liikennesähköä alettaisiin verottaa raskaasti mutta liikennepolttoaineiden verotus ei kiristyisi, tai että tietullit olisivat muinaisautoille edullisemmat kuin sähköautoille.

Sähkön markkinahintaan voi tulevilla investointitarpeilla olla joko korottava tai jopa alentava vaikutus. Suomessakin on uumoiltu että Eurajokisen järkkykalliin ikuisuusprojektin valmistuminen tulee laskemaan sähkön markkinahintaa, kun kapasiteettia tulee markkinoille niin paljon. Tuuli- ja aurinkovoimassa muuttuvat kulut on noin nolla, joten koko sähkön hinta menee kuolettamaan investointia. Jos mietitään historiaa, niin viimeisen sadan vuoden aikana on investoitu aika isosti ja kalliisti sähkökapasiteettiin, ja sähkön hinta on nyt mikä se on. Miksi tulevien vuosien investoinnit olisivat niin paljon kalliimpia kuin menneiden, että sillä olisi erityisen merkittävä vaikutus sähkön hintaan?

Ja toisaalta vaikka sähkön kokonaishinta nousisi 50 %, niin edelleen sähköllä ajaminen maksaisi kolmesta neljään euroa per 100 km. Nousuvaraa verrattuna polttonesteisiin siis riittää.

Ristosille vielä: näin pääasiassa sähköllä ajavana välillä kauhistuttaa miten tavan pulliaisella on varaa maksaa polttoainelaskuja :D Teslahan ei mitenkään ole tavallisen pulliaisen auto, joten huolto- ja korjauskustannuksetkaan eivät merkkihuollossa ole välttämättä kukkaroystävällisiä. Noissa perusmerkkien sähköautoissa lienee ihan eri tason korjaushinnat ja pitää myös muistaa että sähköautossa määräaikaishuoltokohteita on polttomoottoriautoja vähemmän, joten niissäkin pitäisi syntyä säästöä. Ei sähköautoilu ilmaista ole, ei välttämättä kokonaisuudessa edes edullisempaa kuin polttomoottoriautoilu, mutta kustannukset kohdistuvat erilailla kuin mihin on totuttu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No katsotaan sitten 20v kuluttua, uskon, että sillon tällaisen kivikautisen Teslan kaikki tarvittavat huollot moottorin- ja akunvaihdoista lähtien pyöräyttää jokainen kyläseppä ja Tee-Se-Itse-Mieskin ymmärtää jo melko hyvin sähkömoottoreita jne ja osia saa noutoa vastaan tai parilla eurolla, kunhan saa rojut nurkista pyörimästä. Ja sitten taas kohistaan silloisesta uudesta tekniikasta, jonka kanssa jokainen on ihan kädetön..

Niin se vaan on käynyt kaikelle uudelle tekniikalle. Muistan vielä elävästi vuoden 1995 kun faijalle tuli työsuhdeautoksi 850 2.5 10V. Kaikki kauhisteli, että onpa kaikki monimutkaisen näköistä moottoritilassa 740 jälkeen ja sähkölaitteita niin paljon, että "eihän tollaselle voi mitään enää itse tehdä", tätä ei taida enää monen suusta kuulla nykypäivänä kasipätkää koskien. Ja kaikkien uusien moottoreiden ja laitteiden kanssa ylipäätään havaittavissa samaa käyttäytymistä, tekniikat arkipäivästyy ajan kuluessa.

Ja toisaalta kuinka monelle ostajlle on relevantti vertailu pääsisikö 20v vanhalla corollalla tai 10v Saabilla pienemmillä käyttökuluilla seuraavat vuodet, kun siihen auton ostamiseen liittyy aika paljon muitakin faktoreita kuin pelkkä kustannusfaktori, fiilisfaktori on se aika iso tekijä kuitenkin varsinkin kalliimmissa autoissa ja sitten tavallisempien autojen kohdalla käyttövarmuus ja käytön huolettomuus aika iso tekijä, ja tietysti tilat tarpeen mukaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tähän Teslaan liittyen vielä sellainen juttu, että onkohan Model 3:n ylläpito yhtä kallista kuin noiden kalliimpien Tesla-mallien?
En usko, että siinä on lähdetty "alennusmyyntiin" muuta kuin hankintahinnan suhteen, ja ylläpito osineen ja töineen on varmasti saman hintaista kuin kalliimmissa malleissa. Merkin käytettyjen autojenkin hinnat pysyvät korkeana hypen suhteen, vähän niin kuin puhelimissa iPhonen hinnat.
Rommitommi kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 11:10
Ja toisaalta kuinka monelle ostajlle on relevantti vertailu pääsisikö 20v vanhalla corollalla tai 10v Saabilla pienemmillä käyttökuluilla seuraavat vuodet, kun siihen auton ostamiseen liittyy aika paljon muitakin faktoreita kuin pelkkä kustannusfaktori, fiilisfaktori on se aika iso tekijä kuitenkin varsinkin kalliimmissa autoissa ja sitten tavallisempien autojen kohdalla käyttövarmuus ja käytön huolettomuus aika iso tekijä, ja tietysti tilat tarpeen mukaan.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Tällä hetkellä kaikista järkevintä olisi hankkia pieni sähkö-/kaasuauto, jos esimerkiksi suurin osa ajosta olisi kaupunkiajoa.

Mutta sitten kun sillä autolla pitäisi joskus matkustaa koko perheen, ja mökillekin pitäisi päästä 170 km:n päähän kaikkien tavaroiden kanssa jne., niin ei voi hankkia mitään pientä kinneriä.

Ja sitten se fiilisfaktori: meillä ei ole yhtään autoa, joka ei olisi normaalina käyttöautona. Toistaiseksi en ole nähnyt yhtään cabbe-sähköautoa, eikä suurin osa noista muista automerkeistä (mm. Kia, Hyundai, VW jne. + mikään japsi paitsi Subaru) kiinnosta, joten sitten täytyisi miettiä, mihin tarkoitukseen autoa on ostamassa ja mitä siitä on valmis maksamaan.

Järjen puolesta joku Skoda Octavia kaasuautona voisi olla fiksu, fiilisen mukaan taas Volvo.
Saksalaisissa merkeissä on mielestäni "hinnassa ilmaa", joten niitä en lähtisi ostamaan.

Jos tuo NEVS ei ole saanut mitään ulos 2023 mennessä, niin sitten olen kyllä menettänyt toivoni siihen firmaan, ja sitten täytyy alkaa miettimään muita vaihtoehtoja :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja ristos »

Joo, kyllä minäkin sähköautoihin menon ymmärrän ja jos ajotkin ovat vain lyhyiden matkojen kulkua. Se on selviö, että liikkuminen on silloin edullista. Omat ajot tuntuvat vähenevän koko ajan ja näillä kairoilla matkat ovat aina ”hiukan pitkiä”, niin tämä pienen bensa-auton ajelu tuntuu vielä järkevältä. Tilanne varmasti muuttuu, kun sähköautojen hankintahinnat tulevat hieman alemmaksi.

Se on varmaa, että kyllähän valtiovalta tämän alkuvaiheen jälkeen jonkun keinon keksii, millä mittaa meiltä kaiken tarvitsemansa! :D

Teillä on todella mukava keskustelu käynnissä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Unohdin kirjoittaa tuohon aiempaan postaukseeni, että koskakohan sähköautojen valmistajat tai vakuutusyhtiöt heräävät siihen, että "ylimääräisellä akkuvakuutuksellä/-takuulla" voisi ansaita vielä vähän lisätienestiä?

Muistaakseni Ruotsissa tietyt vakuutusyhtiöt myyvät/myivät moottoritakuuta autoihin, joten miksi sitä ei voisi myydä myös akustoihin ja sähkömoottoreihin. Mutta veikkaan, että noiden sähköautojen akkujen ja moottoreiden kestävyydestä ei vielä(kään) ole täysin aukotonta tietoa, vaikka niitä onkin pukattu maailmalle jo lähes 10 vuoden ajan. Näin riskin evaluoiminen vakuutusyhtiöissä saattaa olla hieman vaikeampaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähkömoottoreissa ei pitäisi olla kestävyyden kanssa mitään ihmeellistä, ne on hyvin vanhaa ja koeteltua teknologiaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

ristos kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 12:02
Joo, kyllä minäkin sähköautoihin menon ymmärrän ja jos ajotkin ovat vain lyhyiden matkojen kulkua. Se on selviö, että liikkuminen on silloin edullista.
Itse näkisin tämän vähän eri tavalla, varsinkin näin pk-seutulaisen näkökulmasta. Täältä kun reissaa melkeen mihin tahansa suuntaan, niin joko Teslan akku riittää päiväreissuun hyvin tai sitten matkalle asettuu Teslan oma supercharger, jossa voi käydä ottamassa lisää virtaa nopeasti, ja hyvin monelle käyttäjälle se on vieläpä ilmaista. Nämä jotka rullaa 80tkm vuoteen lähinnä Etelä-Suomea, niin heille Tesla on täysin ylivertainen kokonaiskulujen puolesta verrattuna dieseliinkin, eikä tarvitse edes liikaa latureilla istua, reilu 350km per työpäivä tuosta tulee(olettaen ettei omaa ajoa tulisi), eli yölatauksilla ton pääsee jo keskimäärin, uudemmissa paljon pidemmällekin..

Ja mitä tulee kaasuun, niin toi kaasu nyt ei ollut edes vaihtoehto Skodan osilta, vaikka hinoittelu ja varusteet onkin kohdillaan, homma tyssää siihen, ettei Itä-Suomessa ole kaasupistettä 200km säteellä ja 9 litran tankilla pääsee mökiltä just kauppaan ja takasin, ja jotkut sitten valittaa sähköautojen rangesta, vaikka sitä sähköä saa joka niemestä ja notkosta.
Tomppa & Saabit myyty :(
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 09:32
Cona kirjoitti:
La Touko 09, 2020 11:36
Ei kait se markkinamies katso muuta kuin volyymeja ja katteita. Miksi myydä Corollan tarvikeosia pienellä katteella, jos Teslan osia voi myydä hyvällä tai huikealla katteella.
Tähän liittyy mm. myös matkapuhelimet ja oman alani tuotteet noiden autojen lisäksi:
tuotteen elinkaari pyritään "optimoimaan" niin, että voidaan tietyn ajan päästä myydä uutta tuotetta vanhan tilalle.
Vaikka kunnossapito onkin hyvin tuottava bisnes, on laskettu, että korvaamalla vanha tuote uudella ja myymällä siihen kunnossapitoa saa vielä parempaa tuottoa kuin pelkästään kunnossapitämällä vanhaa.
Kyseinen kommentti ei liittynyt itse Teslan jälkimarkkinointiin ja originaaliosiin vaan tarvikevalmistajien logiikkaan ottaa jonkun tietyn merkin osia valmistukseen. Olet varmasti oikeassa siinä, että Teslaa ei kiinnosta luoda mitään säästöhuoltopaketteja ikääntyviin Model S:Iin tms.

Kun puhe oli kännyköistä niin itselläni tulee jatkuvasti mielleyhtymä Teslan ja Applen IPhonen kanssa. Hinta, brändi, hype, ostajaryhmä on saman oloisia molemmissa tapauksissa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 17:18
Nämä jotka rullaa 80tkm vuoteen lähinnä Etelä-Suomea, niin heille Tesla on täysin ylivertainen kokonaiskulujen puolesta verrattuna dieseliinkin, eikä tarvitse edes liikaa latureilla istua, reilu 350km per työpäivä tuosta tulee(olettaen ettei omaa ajoa tulisi), eli yölatauksilla ton pääsee jo keskimäärin, uudemmissa paljon pidemmällekin.
80tkm vuodessa on kyllä jo helvetin paljon 8O Täytyy melkein olla jo taksiyrittäjä, jotta ajaa noin paljon vuodessa (paitsi nyt tietysti koronavirusepidemian aikana taitaa heidänkin ajot olla kortilla).

Noilla kilsoilla Teslalla ajo jo kannattaa, vaikka tulisikin joku 6 500 € remppa vastaan.

Eräs entinen työkaveri asuu Jyväskylässä, ja hänellä on aika laaja myyntialue hoidettavanaan. Hän kelaa 60-70tkm vuodessa, mutta ajaakin JKL:stä Tampereelle, Kuopioon jne.

Toisaalta kyllä pääkaupunkiseudullakin voi päivän aikana ajaa helposti 100 km, vaikka ei varsinaisesti ammatikseen ajaisikaan :roll: Mutta 350 km / työpäivä on kyllä aika paljon, jos ei aja ammatikseen.
Rommitommi kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 17:18
Ja mitä tulee kaasuun, niin toi kaasu nyt ei ollut edes vaihtoehto Skodan osilta, vaikka hinoittelu ja varusteet onkin kohdillaan, homma tyssää siihen, ettei Itä-Suomessa ole kaasupistettä 200km säteellä ja 9 litran tankilla pääsee mökiltä just kauppaan ja takasin, ja jotkut sitten valittaa sähköautojen rangesta, vaikka sitä sähköä saa joka niemestä ja notkosta.
Kaverilla on vähän vanhempi kaasu-Octavia (olikohan se vm. 2016?), jossa on vähän isompi bensatankki. Uudemmissa malleissa bensatankin tilavuutta on pienennetty, jolloin kaasutankkauspisteitä täytyy matkareitin varrella olla huomattavasti enemmän, jos ajaa pitkää matkaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Cona kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 18:53
Kun puhe oli kännyköistä niin itselläni tulee jatkuvasti mielleyhtymä Teslan ja Applen IPhonen kanssa. Hinta, brändi, hype, ostajaryhmä on saman oloisia molemmissa tapauksissa.
Täysin samaa mieltä. Jälkimmäisestä pysyn visusti erossa, koska hinta-/laatusuhde ei mielestäni ole tarpeeksi hyvä.
Hype ja laite ilmeisesti "koukuttaa", koska suurin osa kyseisen laitteen ostajista päivittää luurinsa juuri samaan merkkiin.
Naapurin rouva on yksi niistä harvoista, joka vaihtoi iPhonen Huaweihin. Onnittelin häntä "rohkeasta" valinnasta :wink:

Mutta aika moni tuotteen valmistaja on alkanut "päivittää" omaa toiminta- ja markkinointistrategiaansa Applen suuntaan. Tesla, eräs oman alani yritys jne.

Minulla on ollut aina se periaate, että "talk is cheap". Itse tuotteen/palvelun ominaisuudet ratkaisevat.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vähän sivuraiteelle mennään, mutta itsellä onenaluurin pariin on ohjannut saadut huonot käyttäjäkokemukset Androidista. Ainakin Samsungin esitys aiheesta on äärimmäisen epäkäytettävä ja aikoinaan omistamani Googlen Nexus meni Marshmallow -päivityksen myötä täiksi, joka rämpi tervassa. Ylipäätään Androidin päivityspolitiikka on vähintääkin hajanainen. Appleen päivitys lävähtää juurikin luvattuna päivänä ja niitä tippuu myös vanhempiinkin malleihin. Ei Apple täydellinen ole ja hinnassa on todellakin brändilisää. Itse haluan luurin, joka vastaa omiin käyttötarpeisiini ilman sen kummempia kommervenkkejä ja iPhone on tästä tehtävästä suoriutunut hyvin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jos hieman offtopicia jatketaan, niin iphone taitaa edelleen olla jotakuinkin kannattavin tuote valmistaa maailmassa. Tuota päivityspolitiikkaa mietin itsekin kun ostin pädiä pari vuotta sitten. halvin ipad oli silloin omaan käyttöön hinta-laatusuhteeltaan paras. Kriteerit oli hyvä näyttö, pitkä akkukesto ja pitkä elinkaari. Kaikki saman hintaluokan Anteropädit tuli jo valmiiksi vanhalla ohjelmistoversiolla. Vaimon puhelin pitäis kohta päivittää ja vakavasti harkitsen iphonea hänelle. Suurimpana syynä tuo käyttöjärjestelmä- ja tietoturvapäivitysten saatavuus. Montaa satasta ei toki tuosta viitsi preemiota maksaa. Katsotaan :roll:

Applen ja Teslan ostajien joukosta löytyy näitä ärsyttäviä fanityyppejä, jollaiseksi ei itse haluaisi leimautua :mrgreen:
Eli jos raha ei olisi este, heti seuraava este Teslan ostamiselle olisi se Muskin fanipojan maine joka siitä omassa päässä seuraisi :lol: :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 08:54
Tobbana kirjoitti:
La Touko 09, 2020 19:40
Oriohan suplaa jo esim. volvon osia.
Eikös ne luopuneet noiden Volvon ja muiden merkkien osien diilaamisesta?
Näin minä kuulin vähän aika sitten, en tiedä sitten onko se totta :roll:
Huonosti on kyllä tietoa tarjolla. Ei ihan tuoreita uutisia löydy. :/

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Onnistuu se rahastaminen näköjään bemarihuollossakin. Kaverin i8 ylikuumeni syystä tai toisesta maantiellä ja sammahti sinne, huoltohintaa uudesta 1,5l koneesta vaihtoineen tuli kuulemma n.18k€ (meni fragus-takuun piikkiin.)

Samalla olivat huomanneet etuvetarissa olevan jotain, 1600e maksoi sitten yhden koko vetoakselin vaihto.

Eli 120tkm ajettuun bemmiin kevyt 20k€ huoltokustannus.

On nää hienoja ja edullisia pelejä kun merkkihuollon kanssa pelailee.. :)
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olisipa mielenkiintoista, jos jokin autojulkaisu tekisi porsimus maximus -vertailun joistakin suosikkimalleista jollakin sopivalla km -lukemalla. Tai en tiedä onko silläkään väliä paljonko on ajettu. Toki voi mainita, mikä on tyypillinen km-lukema kyseiselle mallille. Ja nimenomaan sitten mitä korjaus merkkihuollossa maksaa ja löytyykö goodwilliä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin