TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

petrisa kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 09:24
On kai vesipumppu vaihdettu jakohihnan yhteydessä?
Ostin tämän siis vasta. Mutta oli tehty jakopään yhteydessä viime kerralla. Alkaa olla kohta vaihtoväli täynnä eli menee muutenkin vaihtoon.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 09:24
On kai vesipumppu vaihdettu jakohihnan yhteydessä?
Ja kiristinrullat?

Juttelin tästä TiD vs. TTiD T. Holmbergin kanssa, kun cabbe oli hänellä jarrurempassa.

TiD:ssä ei kuulemma ilmene sitä öljypumpun O-renkaan (olikohan tuo nyt se oikea termi?) kovettumista, joka ilmenee TTiD:ssä.
Pohdimme siinä, että asia saattaisi johtua moottoreissa käytettävistä erilaisista öljylaaduista, sillä perusmoottorihan on suurin piirteinen suht sama molemmissa (OK, TTiD:ssä eri männät jne.).

Eli ehkäpä tuo TTiD:ssä käytettävä 0W40 -öljy "kovettaa" tuon O-renkaan???
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämä öljy onkin mielenkiintoinen asia.

Useissa TTiD:ssä huoltokirjoissa, niin omassani kuin nettiauton ilmoituksissakin, on merkinnöissä mainittu öljyn laaduksi 5W-30. On siellä myös
0W-40 merkintöjäkin seassa. Kumpaakin öljylaatua on siis huolloissa käytetty.

Toinen asia liittyy DPF suodattimeen ja öljyyn. Onko myös TiD:ssä DPF ja missä vuosimalleissa jos on?
Nimittäin tämä DPF yhteensopiva öljy ei ole muilta ominaisuuksiltaan kuulemma niin hyvä kuin ei-DPF yhteensopiva. Vaan pakko sitä sopivaa laatua on DPF:llä varustetussa käyttää, ettei se tukkeennu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaikissa alkupään 1,9 TiD:ssä ei ole DPFää, mutta ainakin vuosimallista 2008 eteenpäin lienee kaikissa, ellei jo aiemmin. MY2005 autoja on ainakin ilman suodatinta myyty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Jatkoa vielä tähän lämpenemistarinaan. Piti käydä kiusaksi vielä kokeilemassa. Alkumatkan mittari roikkui taas ka lämmöt siellä 70 tuntumassa. Pienempi vaihde tupaan ja enemmän vautia, niin lämmöt kipuavat sataan, samassa lakkaa puhaltamasta lämmintä. Kutonen tupaan ja rullaten, niin lämmöt laskevat heti 80 paikkeille. Oireilee melko samalla tavalla kuten edellisessä, kun vesipumppu alkoi luistaa. Pistin varmuudeksi kuitenkin termostaatinkin tilaukseen. Eiköhän se niillä tokene. Ei tee painetta järjestelmään ja vedet ja öljyt pysyvät omilla puolillaan.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos vikaa epäilee vesipumpussa niin varoisin ajamasta paljoa. Ihan vaan sen takia että jos pumppu hirttää kiinni niin voi mennä jakohihnakin samalla.

Oireiden perusteella kuulostaisi tosiaan pumppuvialta tai periaatteessa voisi olla ilmaa järjestelmässäkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

AZP kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 19:47
Jos vikaa epäilee vesipumpussa niin varoisin ajamasta paljoa. Ihan vaan sen takia että jos pumppu hirttää kiinni niin voi mennä jakohihnakin samalla.

Oireiden perusteella kuulostaisi tosiaan pumppuvialta tai periaatteessa voisi olla ilmaa järjestelmässäkin.
Juu ei kestä ajaa yhtään. Jotenkin en usko tuohon ilmaankaan, kun tuon tapahtuman pystyy toistamaan halutessaan.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 11:38
Tämä öljy onkin mielenkiintoinen asia.

Useissa TTiD:ssä huoltokirjoissa, niin omassani kuin nettiauton ilmoituksissakin, on merkinnöissä mainittu öljyn laaduksi 5W-30. On siellä myös
0W-40 merkintöjäkin seassa. Kumpaakin öljylaatua on siis huolloissa käytetty.
Jep. TID:hen suositellaan öljyä 5W30, TTiD:hen 0W40.
Olisiko tuossa 0W40:ssä sellainen ominaisuus, joka "kovettaa" tuon O-renkaan?
petrisa kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 11:38
Toinen asia liittyy DPF suodattimeen ja öljyyn. Onko myös TiD:ssä DPF ja missä vuosimalleissa jos on?
Nimittäin tämä DPF yhteensopiva öljy ei ole muilta ominaisuuksiltaan kuulemma niin hyvä kuin ei-DPF yhteensopiva. Vaan pakko sitä sopivaa laatua on DPF:llä varustetussa käyttää, ettei se tukkeennu.
Muistaakseni ensimmäiset DPF:t tulivat vm. 2006-2007 autoihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tätä vaan TTID:kin koneeseen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/595064/ ... gJxRPD_BwE

Lisäksi tuon päälle tämä tarra oveen
https://www.antikvariaatti.net/tuotteet/408541
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

TTiD:ssähän suositus oli 0W sen pienemmän turbon takia joka on koneen ylänurkassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 10:44
TTiD:ssähän suositus oli 0W sen pienemmän turbon takia joka on koneen ylänurkassa.
Niinhän se on, vaan... :roll:
Kuitenkin merkkihuolloissakin tuota 5W-30 öljyä on käytetty. Miksiköhän :?:
Ehkä sillä kun kerran yksiturboiseenkin sitä laitetaan ja täyttää DPF vaatimukset.

En tiedä sitten onko tuolla oikeasti pikkuturbon kestävyyteen mitään merkitystä. Tällä hetkellä omassani 0W-40 Teboilin Diamond Plussaa, vaikka vankasti olen aina ollut ja edelleen "Mobilin miehiä" :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ma Touko 11, 2020 11:25
Niinhän se on, vaan... :roll:
Kuitenkin merkkihuolloissakin tuota 5W-30 öljyä on käytetty. Miksiköhän :?:
Ehkä sillä kun kerran yksiturboiseenkin sitä laitetaan ja täyttää DPF vaatimukset.

En tiedä sitten onko tuolla oikeasti pikkuturbon kestävyyteen mitään merkitystä. Tällä hetkellä omassani 0W-40 Teboilin Diamond Plussaa, vaikka vankasti olen aina ollut ja edelleen "Mobilin miehiä" :lol:
Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat vaikutukset, jos tuohon TTiD:hen käyttäisi 5W30:stä.
Onko sillä haitallista vaikutusta, vai selviääkö ilman ~500 € remonttia, kun tuota O-rengasta lähdetään vaihtamaan +100 000 km:n jälkeen :roll:

Meillä cabbessa 5W30:stä, NG9-5:ssa 0W40:stä. Jälkimmäisestä meni tuon O-renkaan vaihto K*m*x*n piikkiin :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Taitaa olla vaikeaa löytää vastausta, eipä näistä taida turbojakaan juuri olla mennyt. 5W30:stä oli mullekin laitettu merkkiliikkeen vikassa vaihdossa. Itse olen laitellut 0W40, eka Mobilia ja sittemmin Teboilia. Seuraavaksi vuoroaan odottaa kannu Neolta tilattua SAAB öljyä kun tuli kohtuuhintaan muun sälän mukana.

Kai se ero voi näkyä turbon voitelussa jos on käynnistyksiä kunnon pakkasilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petrisa kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 11:38
Tämä öljy onkin mielenkiintoinen asia.

Useissa TTiD:ssä huoltokirjoissa, niin omassani kuin nettiauton ilmoituksissakin, on merkinnöissä mainittu öljyn laaduksi 5W-30. On siellä myös
0W-40 merkintöjäkin seassa. Kumpaakin öljylaatua on siis huolloissa käytetty.

Toinen asia liittyy DPF suodattimeen ja öljyyn. Onko myös TiD:ssä DPF ja missä vuosimalleissa jos on?
Nimittäin tämä DPF yhteensopiva öljy ei ole muilta ominaisuuksiltaan kuulemma niin hyvä kuin ei-DPF yhteensopiva. Vaan pakko sitä sopivaa laatua on DPF:llä varustetussa käyttää, ettei se tukkeennu.
Eikös noiden moottoreiden tulisi käydä dieselöljyllä, eikä moottoriöljyllä? Jos ja kun sielltä nyt jotain olematon määrä moottoriöljyä karkaa katille ja DPF:lle, niin en mitenkään usko että se vaikuttaisi DPF:n tukkeutumiseen tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei kai se uskon asia ole, fysiikkaa lähinnä. Jos se vähäinen palamaan pääsevä öljy palaa karkeaksi tuhkaksi, niin kyllähän se väistämättäkin ajan mittaan filtteripurkkia tukkii. Tukkeutumisnopeus on toki sitten eri asia ja vaikeammin ennustettavissakin, kun riippuu siitä paljonko sitä öljyä pääsee palamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin