Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Joo n. 2000 km pitäis riittää että RVS on lootassa tehtävänsä tehnyt.
Kyllä tuo nyt sen verran hyvin toimii kuitenkin että en taida alkaa laatikkoa vaihtamaan kuitenkaan. Ku ei tiedä että onko se enempi ominaisuus kun vika että kylmänä takertelee vähän niin ei välttämättä laatikkoa vaihtamalla parane. On vaan tottunut VAGilaisissa (esim. Tällä hetkellä kakkosautona -03 A4 Audi) siihen että vaihtamiseen ei tartte kiinnittää mitään erityishuomiota, sen ku lykkii pykälää sisään...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Pitääpä nyt vähän päivittää tätä tilannetta. Edellisestä viestistäni meni ehkä viikon verran kun totesin että vaihteisto alkoi toimimaan selkeästi jouheammin kuin siihen saakka. Nyt on jo useamman tuhat kilsaa ajettu sen jälkeen ja hyvin toimii. Kylmänä välillä edelleen kolmoselle vaihtaessa takertelee, mutta paljon vähemmän kuin aiemmin, eikä sitäkään aina. Ilmeisesti siis tässä tapauksessa RVS:n piti tehdä työtään, eli muodostaa tribokeraamipintaa, hieman pidempään kuin keskivertotapauksessa... :)
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

manuLe kirjoitti:
La Kesä 13, 2020 20:47
Pitääpä nyt vähän päivittää tätä tilannetta. Edellisestä viestistäni meni ehkä viikon verran kun totesin että vaihteisto alkoi toimimaan selkeästi jouheammin kuin siihen saakka. Nyt on jo useamman tuhat kilsaa ajettu sen jälkeen ja hyvin toimii. Kylmänä välillä edelleen kolmoselle vaihtaessa takertelee, mutta paljon vähemmän kuin aiemmin, eikä sitäkään aina. Ilmeisesti siis tässä tapauksessa RVS:n piti tehdä työtään, eli muodostaa tribokeraamipintaa, hieman pidempään kuin keskivertotapauksessa... :)
Kysyin asiaa suoraan valmistajalta. Alla suora lainaus vastineesta:
Toisinaan vaihteistoissa hyöty tulee nopeasti, toisinaan sen saavuttaminen kestää yllättävänkin kauan. Tämä yleensä johtuu käytetystä öljystä, jotkut päästävät RVS partikkelit helpommin kitkapinnoille ja jotkut hitaammin. 1000km ei ole vielä riittävästi tuloksen arvioimiseksi. Ihan vähintään pitää olla kaksinkertainen määrä matkaa, 2000km, jopa 4000km.
Tein omaan ajokkiini aivan hiljan RVS T3-käsittelyn. Seurailen tässä miten vaihteiston käytös muuttuu, tai muuttuuko paljon mitenkään. Sen verran osaan sanoa, että moottorin + vaihteiston käsittelyn jälkeen polttoaineen kulutus putosi matka-ajossa reilun puoli litraa. Tämän tiedän aivan varmaksi, seurasin kulutusta useaan otteeseen ennen käsittelyä ja sen jälkeen.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Jahka tuo RVS-asia on maalissa niin seuraavaksi vaihdan sinne sitten nuo Amsoil MTG öljyt, ellei laatikko ala toimia paremmin. Kaikki testit mitä olen katsellut ja eri paikoista kokemuksia lukenut tuntuvat kyseisen yrityksen tuotteet olevan vähintäänkin erinomaisia. Siitäpä tuon sitten näkee mikä siitä tulee. Kokeillaan muuttuja kerrallaan saako tämän toimimaan kunnolla. Jos ei, niin jossain vaiheessahan se on vaan hyväksyttävä, että se ei silleen toimi kun haluaisi ja sillä hyvä, mutta kokeillaan nyt kaikki temput.

GM F40 vaatimus öljylle on seuraavanlainen, jonka tuo Amsoil täyttää kyllä.
The F40 MT2/MU9 uses a Castrol Burmah (BOT 0063) manual transmission fluid, or GM 88862472 gear oil. This gear oil is identified in GM documentation as a synthetic 75W-85 GL-4
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_F40_transmission
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Palaan nyt tähän asiaan. Noiden edellisessä viestissä mainittujen temppujen jälkeen autolla ajettiin reilu 8000km ilman suuria vaikutuksia vaihteiston käyttäytymiseen. Niin GM:n oma öljy toimii erittäin heikosti laatikon kanssa. RVS + Amsoil MTG toi parannusta laatikon toimintaan, mutta ei mitään dramaattista. Eniten maailmalla on suositeltu Red linen öljyjä, jotka vaihdoin nyt viimekerralla laatikkoon.

Kun tein nyt tuossa kevään korvalla moottoriöljynvaihdon, vaihoin seuraavan koe-erän laatikkoon. Tällä kertaa Red Line MTL n. 2,5l. Jo parin sadan kilometrin perusteella uskallan sanoa, että ehdottomasti paras tuntuma tähän mennessä. Vaihdan joskus myöhemmin vielä toisen kerran Red Linen öljyt sinne myöhemmin, jotta saan vaihdettua mahdollisimman suuren määrän tuota öljyä tilalle. Tämän enempää en aio eri öljyjä enää testailla. Uskon, että tuo on paras, tai ainakin, yksi parhaiten toimivia öljyjä.

Tätä laatikkoa ei kokemukseni, eikä lukemani, perusteella saa toimimaan jouhevasti. Paras mihin on tyydyttävä on se, että se toimii vähiten huonosti.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

3 talvea tällä 6-vaihteisella ng93:lla ajelleella olen tullut johtopäätökseen:
-itse laatikko toimii kohtuullisen hyvin, oli siellä sisällä sitten GM punaviiniä tai Castrolia
-vaihteensiirtovaijerit takeltelee pakkasella :roll:

Vaijereiden takeltelemiseen auttaa vaihdekepin renkuttaminen 1-2 välillä vaikka ennen auton käynnistämistä tai liikkeellelähtöä, joten tuskin on vaihteistosta tai öljystä kiinni tuo vaihteensiirron jähmeys. Veikkaan, että muovihelat kutistuu pakkasessa ahtaiksi.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oletko vaihtanut vaihdetornin tai korjaussarjan niihin heloihin?
Eniten ittel uus vaihdetorni vaikutti sivuttaisliikkeeseen mut tosiaan oli ykkönenki vähä vaikea saada silmään ja keppiä pitiki pantata reilusti vasemmalle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Piippo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 13:57
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja Piippo »

Onko muilla ollut tällaista vastaavaa:

Kylmänä käynnistäessä pakkasella vaihdekeppi ei liiku juuri lainkaan (vain sentin-kaksi sivuttain ja vain vapaalta neloselle ja takaisin) ennenkuin lämpenee riittävästi ja lähtee pikkuhiljaa pelittämään normaalisti?

Oire/ominaisuus ilmaantui nyt kun pakastui kosteamman ajanjakson jälkeen. Aiemmin ei ole koskaan käynyt ja nyt kahtena päivänä peräkkäin.

Mietin, että voisiko olla nuo A_K_O mainitsemat vaihteensiirtovaijerit olla kohmeessa vai mikä lie
🤔
Vaihteistoöljyt on vaihdettu merkillä helmikuussa (saab oem-öljyt), eli ei pitäisi niidenkään olla vielä loppuunajetut🤔
Vastaa Viestiin