Manuaali automaatin tilalle.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Ehkä olen tylsä ihminen, mutta minä en kyllä jaksaisi ruveta tähän. Etenkin, kun toimiva OG9-3 automaatti toimii ihan hyvin. Ne kaksi manuaali 9-3:sta, joita olen ajanut, eivät istuneet käteen ollenkaan niin hyvin. Kytkin raskas, vaihteet ei menneet kovin sujuvasti ja ylipäätään kytkimen käyttö ei parhaimpia.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Joo ite kyllä pidän sitä sport asentoa oikestaan aina päällä ja tykkään kans et loota toimii hienosti vanhanmalliseks. Tuoki on 4 vaihteinen. Miten muuten noita teho lukemia löytyy tuolta sidistä? Kaikki muut tiedot kyllä löydän mistä nyt jotain ymmärrän.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Kyllä tässä nyt itelläkin on näiden kommenttien jälkeen tullu vähä fiilis että onko manuaalin vaihto sen arvoista että kannattaa...KN/Lieto kirjoitti: ↑Su Touko 10, 2020 19:45Ehkä olen tylsä ihminen, mutta minä en kyllä jaksaisi ruveta tähän. Etenkin, kun toimiva OG9-3 automaatti toimii ihan hyvin. Ne kaksi manuaali 9-3:sta, joita olen ajanut, eivät istuneet käteen ollenkaan niin hyvin. Kytkin raskas, vaihteet ei menneet kovin sujuvasti ja ylipäätään kytkimen käyttö ei parhaimpia.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Kyllä automaatti on kätevä ja käytännönajossa nopeampi. Kulutus tässä mallissa on iso, mutta sen tietää jo ennen auton hankintaakin! Meidän talouden kolmesta autosta OG9-3 on ainoa automaatti, ja kyllä se on se auto, jolla lähden mieluiten kaupunkiin. Ja perävaunun vetoon, ei tarvi murehtia kytkimen luistatusta tarkassa peruuttamisessa. Miinuksena on noin 3,5 litraa suurempi bensan kulutus normaaliajossa verrattuna 1,2 TSI Golfiin - ja sittenkin tolla Saabilla saa yrittää ajaa vielä taloudellisesti! Ja se ajoneuvovero.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Useampi automaatti sekä manuaali Saabi on meidän perheessä ollut ja en kyllä enää manuaalia kaipaa.
Mun mielestä noi Saabin automaatit toimii aika mallikkaasti.
Aikoinaan mulla on ollut useita jenkkejä automaatilla ja ne nyt ovat sitten ihan oma lukunsa. Jenkeissä automaatit toimivan paremmin kuin missään johtuen siitä että siellä manuaalit ovat suurta vähemmistöä. Eiköhän niitä osaa tehdä kun muuhun ei juurikaan keskitytä.
Öljyjä kun muistaa vaihdella noihin Saabin laatikoihin niin hienosti toimivat.
Juuri viime viikolla myin -99 365tkm ajetun automaattikolkin ja laatikko toimi erittäin mallikkaasti softattunakin etanolille.
Mutta jos haluat vaihtaa manuaalin automaatin tilalle niin kyllä sekin onnistuu.
Mulla on ollut farkkufemma missä moinen operaatio on tehty.
Ostin auton manuaalivaihteisena mutta edellinen omistaja oli sen vaihtanut sinne. Tehtaalta auto on lähtenyt automaattina. Tekemätön paikka siis tämä ei ole.
Nimimerkki SIK tuon on tehnyt ja haulla löytyy juttua Simon vaihtoprojektista. Samaa tekniikkaahan nuo pitkälti ovat 9-5 ja 9-3 T7 molemmat.
Mun mielestä noi Saabin automaatit toimii aika mallikkaasti.
Aikoinaan mulla on ollut useita jenkkejä automaatilla ja ne nyt ovat sitten ihan oma lukunsa. Jenkeissä automaatit toimivan paremmin kuin missään johtuen siitä että siellä manuaalit ovat suurta vähemmistöä. Eiköhän niitä osaa tehdä kun muuhun ei juurikaan keskitytä.
Öljyjä kun muistaa vaihdella noihin Saabin laatikoihin niin hienosti toimivat.
Juuri viime viikolla myin -99 365tkm ajetun automaattikolkin ja laatikko toimi erittäin mallikkaasti softattunakin etanolille.
Mutta jos haluat vaihtaa manuaalin automaatin tilalle niin kyllä sekin onnistuu.
Mulla on ollut farkkufemma missä moinen operaatio on tehty.
Ostin auton manuaalivaihteisena mutta edellinen omistaja oli sen vaihtanut sinne. Tehtaalta auto on lähtenyt automaattina. Tekemätön paikka siis tämä ei ole.
Nimimerkki SIK tuon on tehnyt ja haulla löytyy juttua Simon vaihtoprojektista. Samaa tekniikkaahan nuo pitkälti ovat 9-5 ja 9-3 T7 molemmat.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Ihan arvauksena, että jos automaatin tilalle on manuaali vaihdettu - niin Saabin kohdalla se tulee kysymykseen lähinnä 5 vaihteisen Aisinin kanssa. Eli 9-5 noin 2002 eteen päin. Meilläkin oli aikanaan hankaluutta likaisen öljyn tähden. Kyseinen laatikko korjaantui kunnollisen öljynvaihdon myötä ja auto on edelleen tutulla ajossa. Nyt mittarissa on vajaa 380 tkm ja vaihteisto toimii erinomaisesti - muuten auto on vähän ehtoo puolella.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Itselläni houkuttaisi mennä toiseen suuntaan eli muuttaa tuo avo manuaalista automaatiksi. Vaan liekö tuo ihan täysin tekemätön paikka B2x4 -koneiseen?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Itse tiedän konetta paremmin aina millä vaihteella kuuluu mennä missäkin tilanteessa. Lisäksi kone ei osaa ennustaa tulevia tilanteita, enkä pidä siitä että nykii, rykii ja arpoo vaihdetta sillon kuin pitäisi jo mennä. Topicin suunta on ainut oikea, eli manuaali automaatin tilalle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Tämä on just se minkä takia se manuaali vähä innostais. Saa ite päättää mikä vaihde milloinki päällePakari kirjoitti: ↑Ma Touko 11, 2020 17:59Itse tiedän konetta paremmin aina millä vaihteella kuuluu mennä missäkin tilanteessa. Lisäksi kone ei osaa ennustaa tulevia tilanteita, enkä pidä siitä että nykii, rykii ja arpoo vaihdetta sillon kuin pitäisi jo mennä. Topicin suunta on ainut oikea, eli manuaali automaatin tilalle.
-
- "Viggen"
- Viestit: 602
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Manuaali automaatin tilalle.
^ kaasullahan sen saa päättää. Ja onhan siinä pakkovaihteet jos tykkää ajaa korkeammilla kierroksilla
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Vaihdoin omaan T7-kolkkiin muutama vuosi sitten manuaalin. Radalla ajossa automaatti arpoi koko ajan ja ajo ei ollut hauskaa. Hankin manuaalin osien luovuttajaksi ja ei siinä ollut muistaakseni mitään ihmeellistä. Onhan kytkimen askartelu aika ikävä homma, mutta parilla oluella siitä saa siedettävän työrupeaman. Auto seisoi pari vuotta ja sain tänään katsastettua viimein. Olen ajellut kahdella 9-5 automaatilla ja kun hyppäsi pirteän manuaalin kolkin rattiin, niin oli hymy herkässä. Arkiautossa automaatti on ihan ykkönen, mutta kyllä reippaassa vapaa-ajan ajossa maanuaali on minun valintani.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Jos automaatin kanssa tehopula ahdistaa, niin sitä 1- ja 2-vaihteiden vääntörajoitusta on mahdollista puukottaa. Kyllä muuttui auton luonne sillä modilla. Ajoin äsken pitkän tauon jälkeen manuaalivaihteisella 9-3:lla ja en mie näe mitään tavoittelemisen arvoista siinä verrattuna kiusattuun automaattiin. Jos rata-ajoa / sporttisempaa fiilistelyä varten saisi pakkovaihteisiin tavallaan pykälät, että ei runttasi montaa napsua kerralla, se olisi kätevää. Nyt kun keppi on melko tunnoton ja voi pari pykälää kerralla siirtyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Tässä on tullut hyviä näkymyksiä ja omaan tuntemukseen perustuvia kokemuksia. Ajan omalla kolkilla enimmäkseen hyvin mutkaisia ja lähes autioita maaseututeitä, käytöllä ja käyttöolosuhteilla on oma vaikutuksensa mieltymysten lisäksi.
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Tottahan se on. Omat ajot on varmaan 99% ajokerroista lähinurkilla pyöritystä ja vaihdekeppiä joutuu manuaalin kanssa veivaamaan ihan yhtenään ja liikennevaloihin pysähtelemään. Sitten se 1% ajokerroista on maantietä, missä taasen on ihan yhtä vaivatonta ajaa kummalla tahansa, kun ohitukseen korkeintaan vaihdetaan vaihdetta ja niissä harvoissa risteyksissä. Jos tuohon kolkkiin saisi hiukan sporttiseman askin, niin ehkä siitä voisi nauttiakin. Ainakin tuo isäukon 9-3:n 200tkm ajettu vakio aski on niin pitkävälitteinen ja jotenkin hitaasti toimiva, että se ei ole minun makuuni mikään urheilullisen auton aski alkuunkaan. En sitten tiedä, saisiko sitä jotenkin muokattua tai onko joku muu vaihteisto vähän paremmin välitetty. Tuon kanssahan pitää aika huolellisesti katsoa kiihdyttäessäkin, että muistaa kiihdyttää ykkösellä tarpeeksi korkeille kierroksille, että kakkosella ollaan ahtimen ja moottorin hyvällä toiminta-alueella ajatellen mahdollisimman räväkkää kiihdytystä. Eikös joku ole laittanut femmaan 6-lovisen Ooppelin askin? Olisiko semmonen mahdollista upottaa kolkkiin? Onko niissä tiheämmät nuo vaihteiden välit 1,2 ja 3-vaihteilla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Manuaali automaatin tilalle.
Tässä alkaa nyt olla itelläki vaakakupissa että mitä sen lootan suhteen nyt tekis, tullu paljo hyvää kommenttia niin puolesta kun vastaankin manuaalin suhteen
Leppoisahan tuo automaatti on ajella. Manuaalilla sais sitä race henkisyyttä mutta sen tiedän etten varmaan kauheen usein radalle autolle mene, ja pitäs ehkä alustan kanssa alottaa ensi jos radalle menee
Omat ajot on eniten maantieajoa ja siinähän tuo tomaatti toimii oikein hyvin niinkun kaupungissakin mitä mulla tulee tosi vähän. Kiitos kaikille kommenteista.
Leppoisahan tuo automaatti on ajella. Manuaalilla sais sitä race henkisyyttä mutta sen tiedän etten varmaan kauheen usein radalle autolle mene, ja pitäs ehkä alustan kanssa alottaa ensi jos radalle menee
Omat ajot on eniten maantieajoa ja siinähän tuo tomaatti toimii oikein hyvin niinkun kaupungissakin mitä mulla tulee tosi vähän. Kiitos kaikille kommenteista.