Nopeat kysymykset
Re: Nopeat kysymykset
Ne hajoaa pian. Saab on niin fiksu, että tietää sen vähän etukäteen. Pari kertaa itsellä käynyt niin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nopeat kysymykset
Molemmilla puolilahan on kaksi polttimoa. Ei helposti huomaa toisen puuttumista, varsinkin jos molemmin puolin rikki.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Nopeat kysymykset
NG900 käsijarrun säätötipsiä pliis...katsastus lähestyy.
Jarruremppa juuri tehty, palat, levyt ja kengät. Säädin kengät siitä "pylpyrästä" mielestäni aika sopivaksi eli vähän nahkea kun käsin pyöritti. Testilenkillä vähän käppäriä vasten ajoin niitä sisään. Silti ei kunnolla pure kiinni. Ei jaksaisi taas purkaa prkl. Tuskin leimaa tulee noin
Avo 900 vm. -96 on laite
Jarruremppa juuri tehty, palat, levyt ja kengät. Säädin kengät siitä "pylpyrästä" mielestäni aika sopivaksi eli vähän nahkea kun käsin pyöritti. Testilenkillä vähän käppäriä vasten ajoin niitä sisään. Silti ei kunnolla pure kiinni. Ei jaksaisi taas purkaa prkl. Tuskin leimaa tulee noin
Avo 900 vm. -96 on laite
Re: Nopeat kysymykset
Tattista! Pidin kenkää yön yli irti ja kävin juuri hakemassa leiman
2001 T7 9-3 Coupe. Stage1
Re: Nopeat kysymykset
Kiitos AZP ja Juho80.
Huvittavaakin... Kun starttasin, herjasi takavalosta. Pomppasin ylös ja menin kattomaan, kaikki paloi hyvin. Toisella starttauksella sama, kun nousin ylös huomasin että kas kuskin puolen takavalo tosiaan pimeenä. Puoliso sitten nousi autosta ja laittoi oven kiinni ja kas se valo syttyi
Päivänvalossa todellakin vaikeaa huomata josmtoinen polttimo pimeenä
Kohta se sammahtaa lopullisesti. Mars kauppaan.
Huvittavaakin... Kun starttasin, herjasi takavalosta. Pomppasin ylös ja menin kattomaan, kaikki paloi hyvin. Toisella starttauksella sama, kun nousin ylös huomasin että kas kuskin puolen takavalo tosiaan pimeenä. Puoliso sitten nousi autosta ja laittoi oven kiinni ja kas se valo syttyi
Päivänvalossa todellakin vaikeaa huomata josmtoinen polttimo pimeenä
Kohta se sammahtaa lopullisesti. Mars kauppaan.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Nopeat kysymykset
Tarkastitko, että se jarrukenkien levittäjä liikkuu eikä ole jumissa? Eihän vaijeri ole liian tiukalla, että levittäjästä loppuu liikevara?Sledge kirjoitti: ↑Pe Touko 08, 2020 21:14NG900 käsijarrun säätötipsiä pliis...katsastus lähestyy.
Jarruremppa juuri tehty, palat, levyt ja kengät. Säädin kengät siitä "pylpyrästä" mielestäni aika sopivaksi eli vähän nahkea kun käsin pyöritti. Testilenkillä vähän käppäriä vasten ajoin niitä sisään. Silti ei kunnolla pure kiinni. Ei jaksaisi taas purkaa prkl. Tuskin leimaa tulee noin
Avo 900 vm. -96 on laite
Säädä siitä rullasta niin tiukalle, kuin menee. Ihan tönkkiin asti. Sen jälkeen 1 tai kaksi napsausta takaisinpäin ettei enää pure kiinni.
Sen jälkeen vaijerin säätöön kahvaa kaksi napsausta ylös ja vaijeria sen verta tiukalle, että jarru alkaa ottaa kiinni. Ei vaadi, eikä pitäisikään tehdä mitään testilenkillä käsijarrua vasten ajoa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Nopeat kysymykset
Kiitos vastauksesta. Se pylpyrä ei ole jumissa.
Mistä vaijerin kireys säädetään? Käppäri kahvalta? Se on ennemminkin liian löysä kuin piukka että saattoi jäädä säätö liian löysälle kengiltä mutta mielestäni ei.
Joten tuota vaijeria säätäisin seuraavaksi
Mistä vaijerin kireys säädetään? Käppäri kahvalta? Se on ennemminkin liian löysä kuin piukka että saattoi jäädä säätö liian löysälle kengiltä mutta mielestäni ei.
Joten tuota vaijeria säätäisin seuraavaksi
Re: Nopeat kysymykset
Ensin säädetään kengät ja sitten vaijeri sopivaan kireyteen. Säätö vaijerin ala/alkupäästä auton alta.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Tuleekohan leimalla hylsyä jos käsijarru ottaa vasta n. 3 vikalla naksahduksella? Vai onko korjauskehotuksen paikka vaan? Ainakaan ajokieltoa en uskoisi siitä tulevan.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Nopeat kysymykset
Korjauskehotus pitäisi tulla, jos vaadittu jarruvoima saavutetaan vasta, kun käsikarrukahva on noussut yli 3/4 liikeradastaan. Riittämättömästä jarruvoimasta tulee varmaankin hylkäys.
viewtopic.php?f=12&t=105955&p=1224132&h ... A#p1224132
viewtopic.php?f=12&t=105955&p=1224132&h ... A#p1224132
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopeat kysymykset
Itse tuskailin käsijarrun kanssa pari vuotta ja ongelmien syy taisi olla vanha käsijarruvaijeri, joka tahmaamisellaan piti käsijarrun epätasapainoisena. Vaijerinvaihdon yhteydessä putsasin ja herkistin levittäjät ja käsijarrusta tuli oikein hyvä. Katsotaan miten pitkään tarvikevaijeri kestää, tämä oli toinen kerta kun vaihdoin tähän kolkkiin käsijarruvaijerin.
Auton alla oleva vaijerin säätö- ja kiinnitystanko (M8 kierteellä) on muuten helppo katkaista säätäessä, joten itse taisin laittaa käsijarruvaijerin kiinnitykseen messinkimutterin.
Auton alla oleva vaijerin säätö- ja kiinnitystanko (M8 kierteellä) on muuten helppo katkaista säätäessä, joten itse taisin laittaa käsijarruvaijerin kiinnitykseen messinkimutterin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Nopeat kysymykset
Oman kokemuksen perusteella ainoa oikea lääke on uusia käsijarruvaijerit laadukkailla tarvikevaijereilla, uusia ne levittäjämekanismit rummun sisältä ja jos rumpu on kovin kulunut niin hioa se rummun reunassa oleva olake pois. Ei tarvitse olla joka katsastukseen säätämässä uusiksi, kun laittaa kerralla kuntoon.
Mekonomenilta sai ainakin pari vuotta sitten hyvät vaijerit edullisesti.
Mekonomenilta sai ainakin pari vuotta sitten hyvät vaijerit edullisesti.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Nopeat kysymykset
Outo sähkövika OG 9-3 -03. En tiedä osaanko selittää tai ymmärtääkö kukaan tätä mutta katsotaan, eli muutaman kerran tehnyt sitä että ei kone ei käynnisty mutta ”tiedän jo etukäteen” milloin ei käynnisty nimitäin sillon ei käynnisty kun avaan kakella ovet ja vilkut ei välähdä normi tyyliin+ avain virtalukossa ON asennossa ja ovi kun on auki niin sitä ”ovi auki” kuvaketta ei näy kojelaudassa, flekti alkaa pyöriin . Kun nämä ym pelaa kun pitää auto toimii ja käynnistyy, tulee seuraavat mieleen 1. Huono maadotus jossain 2.Joku relee 3.oikosulku/kosteus. Viimeksi kun lähti käyntiin ja lähdin ajeleen huomasin kun vilkkua käytin, kojelaudassa vilkun merkkivalot ei näkynyt/eikä ääntä kuulunut vilkut kuitenkin toimi.
#6123
Og 9-3 SE -03 Cab E85
ex: 9-5 Wagon -02, -06, 99 -71
Og 9-3 SE -03 Cab E85
ex: 9-5 Wagon -02, -06, 99 -71
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7554
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Tuo jarruongelma vaivasi myös meikäläisen og kolkkia.Kaikki temput tehtiin,mutta vasta vaijerin uusiminen tuotti toivotunlaisen tloksen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Nopeat kysymykset
Kiitos taas tipseistä tänne foorumille - hyvä meininki!!!
Sain nyt hyvin säädettyä ensin kengiltä pyörän pultin reiän läpi. Sitten vaijerin säätöön WD40 ja rost off muhimaan hyvän aikaa ettei mene kierteet kun niistä myös varoiteltiin. Nyt on napakka.
Sitten seuraava ongelma...AT laatikon vaihteen kytkennän vaijeri alkaa olemaan tattis. Näyttää valitsimella eri pykälää mikä sisässä. Itseä ei häiritse kun tietää mikä sinne loksahtaa, mutta katsuria taas varmaan haittaa kun ainakin pakkivalo syttyy väärässä kohtaa. Perehdyin tänään vaijerin säätöön. Ei oikeen riitä säädöt, lieneekö sitten väsähtänyt vaijeri. Modasin prikoista ja mutterista "klossia" siihen akun kohdalla olevaan kiinnityspisteeseen mutta ei hyvä ratkaisu.
Vaijerin vaihto vaikuttaa aika ilkeältä hommalta, ahdasta. Vai saisiko hytin puolelta valitsimelta säädettyä vielä. Taskarilla sinne katsosin ja irronnut ei mitään näyttäisi olevan.
Taas tipsit kelpaisi ja sorry pitkä viesti