Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään kaikki ei mennytkään kuin ”Trömsöössä”! Ajattelin, että tänään vaihtaa sujautan tuon uuden kaasuttimen paikalleen. No, ajatukseksi se jäi? Kolme asiaa tökki vastaan.
Ensiksi huomasin, että rikastimen vivut ottavat kiinni Vesiletkun kaasarin vieressä. Tähän ongelmaan on hyvin yksinkertainen korjauskeino, nostetaan kaasutinta viisi millä korkeammalle. Tilasin Kaasutinexpertiltä Järvenpäästä korokkeen aja asia korjaantuu!
Toinen ongelma tuli kaasuvivun kiinnityksen kohdalla. Sain selville, että kaasutinta on toimitettu kahdella eri kaasuvivun kiinnitystavalla. Toinen toimii sellaisella lankaliittimellä, mikä on samanlainen kuin alkuperäisessä kaasuttimessa. Toinen vivun liittämistapa perustuu pallonivelellä liittämiseen. Tässä minulle tulleessa kaasuttimessa on tämä pallonivel. Se vaatii, että tehdään yksi uusi liittymä, mínkä molemmissa päissä on palloliittymän naaraspäät. No, tämän kyllä onnistuu, kun hieman askartelee. Uudemmissa Solexissa nämä nilvelpalloliittimet ovat Vakioita, mutta näissä vanhoissa Fordin kaasareissa on lankamallit.
Kolmas asia koski uuden kaasuttimen solenoidin tarvitsema herätevirta ja tämä on tietysti helpoin asia hoitaa.
Tässä muutama yleiskuva tästä topaasinkeltaisesta autosta, kun kesärenkaat ovat alla. Itse olen kyllä hyvin tyytyväinen nykytilanteeseen! Kyllä minulla on sisätiloissa ja kaikenlaisessa säätämisessä vielä melkoisesti työtä. Mutta suurin urakka on kuitenkin jo tehty ja tästä on hyvä jatkaa!
Ensiksi huomasin, että rikastimen vivut ottavat kiinni Vesiletkun kaasarin vieressä. Tähän ongelmaan on hyvin yksinkertainen korjauskeino, nostetaan kaasutinta viisi millä korkeammalle. Tilasin Kaasutinexpertiltä Järvenpäästä korokkeen aja asia korjaantuu!
Toinen ongelma tuli kaasuvivun kiinnityksen kohdalla. Sain selville, että kaasutinta on toimitettu kahdella eri kaasuvivun kiinnitystavalla. Toinen toimii sellaisella lankaliittimellä, mikä on samanlainen kuin alkuperäisessä kaasuttimessa. Toinen vivun liittämistapa perustuu pallonivelellä liittämiseen. Tässä minulle tulleessa kaasuttimessa on tämä pallonivel. Se vaatii, että tehdään yksi uusi liittymä, mínkä molemmissa päissä on palloliittymän naaraspäät. No, tämän kyllä onnistuu, kun hieman askartelee. Uudemmissa Solexissa nämä nilvelpalloliittimet ovat Vakioita, mutta näissä vanhoissa Fordin kaasareissa on lankamallit.
Kolmas asia koski uuden kaasuttimen solenoidin tarvitsema herätevirta ja tämä on tietysti helpoin asia hoitaa.
Tässä muutama yleiskuva tästä topaasinkeltaisesta autosta, kun kesärenkaat ovat alla. Itse olen kyllä hyvin tyytyväinen nykytilanteeseen! Kyllä minulla on sisätiloissa ja kaikenlaisessa säätämisessä vielä melkoisesti työtä. Mutta suurin urakka on kuitenkin jo tehty ja tästä on hyvä jatkaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
uteliaana kysyn mihin se edellisellä sivulla esitelty dgv kaasari jäi ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Se DGV Weber on tulossa tähän Yönsiniseen 96 GL Superin automaatti Solexin tilalle! Mutta ennenkuin tuota vaihtoa rupean askartelemaan, tulen ratkaisemaan tavalla tai toisella millaisen ilmanpuhdistimen sitten laitan tuolle uudelle kaasuttimelle. Minähän olen jo vuonna 2007 tämän harjoituksen kerran tehnyt. Siihen en ollut kovin tyytyväinen ja siksi ajattelin ottaa tämän harjoituksen uusiksi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Laitan kysymyksen, mikä minua askarruttaa? Jos jollakin olisi joku vihi asiasta, niin ottaisin mielelläni sen vastaan?!
Mistä löytyisi sellainen kauppa, mistä löytyisi V4-moottorin kaikki vesiletkut?
Mistä löytyisi sellainen kauppa, mistä löytyisi V4-moottorin kaikki vesiletkut?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ainakin Ruotsista näyttäisi löytyvän kaikki vesiletkut kajakkiin, http://www.bjorknassaabdelar.n.nu/nyadelar/motorv4, kylvatten slangsats V4 77-80 uudempaan ja Kylvatten slangsats V4 67-77 vanhempaan.
Vesku
Vesku
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos Vesku osoitetiedosta vesiletkujen hankintaan!
Olen nyt löytänyt sopivat kuulanivelet ja rosterikierretangon, näiden avulla saa tuon kasarin kytkettyä. Eilen tuli jo Kaasutinexpertiltä kaasuttimen alle korokerengas! Nyt ei ole kuin odottajan pitkä aika? Taas tulee taivaan täydeltä lunta, ja se ei paljon auta teiden kuivumista? Yritän nyt jaksaa odotella, että saisin auton puhtaana pois tuolta ruostesuojaamolta, mikä on märkien hiekkateiden takana. Onneksi siellä on tallitilaa, missä auto voi odotella hakua.
Näiden välineiden avulla tulen tekemään tuon oman auton kaasuttimen asennuksen. Tämä kuva (jossain englannissa tehty asennus) kertoo, mikä rakenne tuohon on tulossa.
Olen nyt löytänyt sopivat kuulanivelet ja rosterikierretangon, näiden avulla saa tuon kasarin kytkettyä. Eilen tuli jo Kaasutinexpertiltä kaasuttimen alle korokerengas! Nyt ei ole kuin odottajan pitkä aika? Taas tulee taivaan täydeltä lunta, ja se ei paljon auta teiden kuivumista? Yritän nyt jaksaa odotella, että saisin auton puhtaana pois tuolta ruostesuojaamolta, mikä on märkien hiekkateiden takana. Onneksi siellä on tallitilaa, missä auto voi odotella hakua.
Näiden välineiden avulla tulen tekemään tuon oman auton kaasuttimen asennuksen. Tämä kuva (jossain englannissa tehty asennus) kertoo, mikä rakenne tuohon on tulossa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
No niin, nyt käy ja kukkuu! Hienosti sujuneen kaasarin vaihdon jälkeen topaasinkeltainen tuli tosi hienosti Sotkamosta kotipihaan tänne Kajaaniin! Voisin sanoa, että olen ihan oikeasti hyvin tyytyväinen rakentelun tähän vaiheeseen. Tällä autolla ei ole 12 vuoteen ajettu yhtäjaksoisesti näin pitkää matkaa, mitä tänään olen tällä ajellut kaasarin koeajomatkan ja siten tämän kotimatkan, siis noin 60 kilometriä. Ei tuo paljon ole, mutta auto kyllä näytti, että on yllättävän hyvässä kunnossa. Kone käy todella kauniisti, vaihteisto toimii ja vapaakytkinkin tuntuuu olevan aivan erinomaisessa kunnossa. Kotimatka sujui oikein hyvin ja kyllä tuolla selvisi erinomaisesti liikennevirrassa!
FoCoMo vaihto Weberin 34 IHC kaasuttimeen oli kyllä helppo homma. Aluksi piti laittaa kaasuttimen alle 5 millin korokerengas. Tämä tarvittiin rikastimen vivun oikean liikkumisen takia.
Eniten teetti alkuperäisen vivuston liittäminen Weberiin. Sitä varten piti tehdä kahden kuulanivelen kanssa yksi uusi liitoskappale. Lisäksi Weberin vivusto tarvitsi yhden jatkeen, että sai tyhjäkäynnin toimimaan oikein ja samalla saatiin kaasuläppä avautumaan oikein täydellä kaasulla.
Seuraavat kuvat kertovat nuo muutokset.
Tässä Weberissä ei ole perinteistä solenoidia vaan tässä on ”sähköinen Solenoidi”, mille Puolalta otettiin herätevirta!
Kaasuttimen lisäksi vaihdoin vielä uuden uustuotanto-bensapumpun. Tämä oli varmasti hyvä ratkaisu ja tuo tuntuu toimivan erinomaisesti!
Nyt sitten voinkin siirtyä auton sisustan erilaiseen laittamiseen ja konehuoneen puhdistukseen ja konehuoneen osien maalamiseen. Töitä kyllä riittää! Mutta samalla täytyy tällä nyt ajella, että tekniikka notkistuu!
FoCoMo vaihto Weberin 34 IHC kaasuttimeen oli kyllä helppo homma. Aluksi piti laittaa kaasuttimen alle 5 millin korokerengas. Tämä tarvittiin rikastimen vivun oikean liikkumisen takia.
Eniten teetti alkuperäisen vivuston liittäminen Weberiin. Sitä varten piti tehdä kahden kuulanivelen kanssa yksi uusi liitoskappale. Lisäksi Weberin vivusto tarvitsi yhden jatkeen, että sai tyhjäkäynnin toimimaan oikein ja samalla saatiin kaasuläppä avautumaan oikein täydellä kaasulla.
Seuraavat kuvat kertovat nuo muutokset.
Tässä Weberissä ei ole perinteistä solenoidia vaan tässä on ”sähköinen Solenoidi”, mille Puolalta otettiin herätevirta!
Kaasuttimen lisäksi vaihdoin vielä uuden uustuotanto-bensapumpun. Tämä oli varmasti hyvä ratkaisu ja tuo tuntuu toimivan erinomaisesti!
Nyt sitten voinkin siirtyä auton sisustan erilaiseen laittamiseen ja konehuoneen puhdistukseen ja konehuoneen osien maalamiseen. Töitä kyllä riittää! Mutta samalla täytyy tällä nyt ajella, että tekniikka notkistuu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Upeaa työtä kuten aina ! Se on kyllä nyt kirjoitettava ääneen, että nuo valkosivurenkaat noilla vanteilla sopivat autoon aivan erinomaisesti. Todella räyhäkkä ilmestys.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Allekirjoitan edelliset kehut. Näyttää todella ryhdikkäältä ja tuo väri on kyllä hyvällä tavalla retro.
Omasta mielestäni liian moni tuon aikakauden laite on jotenkin ujon värinen niin ei pääse korin yksityiskohdat esiin.
Omasta mielestäni liian moni tuon aikakauden laite on jotenkin ujon värinen niin ei pääse korin yksityiskohdat esiin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kaasuttimen ja bensapumpun vaihtaminen on varmasti hyvä temppu. Loppupelissä niin simppeliä tekniikkaa, että on huolettomia ajoreissuja luvassa vuosiksi. Näitä vanhoja autoja voidaan vierastaa sen takia, kun tekniikka on kulunutta ja niitä vaan ei enää saa säädettyä esim. seoksien osalta.
Mukavaa on ollut seurata projekteja.
Mukavaa on ollut seurata projekteja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ei liity aiheeseen sinällään, mutta huomasin tuossa - 97 prätkän kaasareita purkaessani, miten huonossa kunnossa kaikki tiivisteet ja o-renkaat oli. Osa noista oli ajettu vain muutaman kesän ja tkm verran.
Nykybensa ei oman empiirisen kokemuksen perusteella suosi kumiosia ja tiivisteitä. Ja jos esim. mahdollisia ilma/bensa-vuotokohtia on paljon menee herkästi sormi suuhun.
Tuollaisella vaihtolaitteella eliminoi valtaosan mahdollisista käyntiongelmista bensapuolella.
Nykybensa ei oman empiirisen kokemuksen perusteella suosi kumiosia ja tiivisteitä. Ja jos esim. mahdollisia ilma/bensa-vuotokohtia on paljon menee herkästi sormi suuhun.
Tuollaisella vaihtolaitteella eliminoi valtaosan mahdollisista käyntiongelmista bensapuolella.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Noh niin pojat, olette juuri asian ytimessä! Näissä vanhoissa vehkeissä nuo ikivanhat laitteet eivät tykkää nykybensasta. Siksi näissä kannattaa aina käyttää venttiilinsuojainetta nykybensan mukana. Se todellakin auttaa ja sulkee monta pikku murhetta pois.
Tuo pois vaihtamani kaasutin oli pienen tutkinnan kohteena poiston jälkeen. Vaikka siihen vaihdettiin uusia suuttimia ja tiivisteitä ei sitä saanut oikein hyvin toimívaksi ja siksi uuden vaihto tuntui oikealta ratkaisulta! Uskon, että nyt voin ajella pitkään ilman mitään isompia ongelmia.
Olen tänään ajellut tällä lisää ja ajo kaivoi sitten pikkuvikoja esille. Sulakerasia oli rajusti hapettunut. Sitä tuossa liottelin toimintakuntoon, kun puolikkaat ja pitkät valot eivät palaneet. Minulla sattui olemaan hyllyssä ihka uusi valojen päärele, niin vaihdon vanhan uuteen ja nyt ovat valotkin ihan ok!
Tämä uusi Weber toimii erinomaisesti niin käynnistyksessä sekä ajossa. Oli aivan oikea toimenpide vaihtaa kaasutin.
Tuossa tämän päivän ajelun aikana mittariin vaihtui ihan tasalukemat!
Laitanpa tähän nuoremmalle väelle kuvan ja kysymyksen? Tähän kysymykseen kaikki vanhat 96- ajurit tietävät kyllä vastauksen heti! Siis ”mestari” ja moni muu vanhatekijä, älkää vastatko heti!
Tämä kuva on vuoden 1976 mallin Saab 96:sen kojelaudan alta! Tuossa kuvassa mustan suojakuoren alta pilkottaa vaalea pistoke lenkille vedetyn sinisen johdon päässä! Miksi tällainen pistoke on valmiiksi työnnetty tuonne suojaputken sisälle odottamaan?
Tänään tein sitten tälle vanhalle autolle hiukan ”väkivaltaa” muutostyöllä. Vuonna 1976 Saab 96:sen eturekkari asennettiin muovipuskurin yläpuolelle Suomessa. Ruotsissa rekkari sijoitettiin puskurin alapuolelle! Nyt tein omaani tämän vaihdon, koska mielestäni auton keula on Ruotsin mallilla parempi!
Sitten vuoden 1977 malliin tuli tuohon muovipuskurin etupuolelle rokkarille oma sijoituspaikka, kuten aiemminkin oli peltipuskureissa!
Tuo pois vaihtamani kaasutin oli pienen tutkinnan kohteena poiston jälkeen. Vaikka siihen vaihdettiin uusia suuttimia ja tiivisteitä ei sitä saanut oikein hyvin toimívaksi ja siksi uuden vaihto tuntui oikealta ratkaisulta! Uskon, että nyt voin ajella pitkään ilman mitään isompia ongelmia.
Olen tänään ajellut tällä lisää ja ajo kaivoi sitten pikkuvikoja esille. Sulakerasia oli rajusti hapettunut. Sitä tuossa liottelin toimintakuntoon, kun puolikkaat ja pitkät valot eivät palaneet. Minulla sattui olemaan hyllyssä ihka uusi valojen päärele, niin vaihdon vanhan uuteen ja nyt ovat valotkin ihan ok!
Tämä uusi Weber toimii erinomaisesti niin käynnistyksessä sekä ajossa. Oli aivan oikea toimenpide vaihtaa kaasutin.
Tuossa tämän päivän ajelun aikana mittariin vaihtui ihan tasalukemat!
Laitanpa tähän nuoremmalle väelle kuvan ja kysymyksen? Tähän kysymykseen kaikki vanhat 96- ajurit tietävät kyllä vastauksen heti! Siis ”mestari” ja moni muu vanhatekijä, älkää vastatko heti!
Tämä kuva on vuoden 1976 mallin Saab 96:sen kojelaudan alta! Tuossa kuvassa mustan suojakuoren alta pilkottaa vaalea pistoke lenkille vedetyn sinisen johdon päässä! Miksi tällainen pistoke on valmiiksi työnnetty tuonne suojaputken sisälle odottamaan?
Tänään tein sitten tälle vanhalle autolle hiukan ”väkivaltaa” muutostyöllä. Vuonna 1976 Saab 96:sen eturekkari asennettiin muovipuskurin yläpuolelle Suomessa. Ruotsissa rekkari sijoitettiin puskurin alapuolelle! Nyt tein omaani tämän vaihdon, koska mielestäni auton keula on Ruotsin mallilla parempi!
Sitten vuoden 1977 malliin tuli tuohon muovipuskurin etupuolelle rokkarille oma sijoituspaikka, kuten aiemminkin oli peltipuskureissa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ai hitto siel o johto valmiina heh mä vedin uuden piuhan releen kautta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1082
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Miksi releen kautta, tuohon tulee jatkuva jännite.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
^^^Miettinytkin, että kehtaanko ehdottaa rekisterikilven uudelleensijoittelua. Kyllä se noin näyttää paljon paremmalta. Menikö samalla raudalla?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621