Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Olen itse tavallaan ihaillut Kamuxin touhua sen jälkeen, kun luin jonkun artikkelin heidän toiminnastaan:

”Kaikki kulminoituu varaston nopeaan kiertoon. Meidän liikkeissämme kierto on reilut 30 päivää eli puolet nopeampi kuin alalla keskimäärin. Siksi meidän tarvitsee sitoa puolta vähemmän rahaa tehdäksemme saman verran liikevaihtoa kuin kilpailijamme. Siitä taas seuraa, että meille riittää pienempikin marginaali eli voimme myydä autoja edullisemmin kuin muut.”

Artikkeli ei ollut tämä sama (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kamu ... a2291237a3), mutta viesti kantaa. Siinä on ymmärretty jotain oikein Lean-filosofiasta ja tehty siitä kannattavaa liiketoimintaa, mikä näyttää kantavan erilaisissa maailmantilanteissa. Toki samaan aikaan mietityttää, millaiset paineet myyjille firmassa asetetaan. Mittaristot ovat varmasti kohdallaan ja niitä seurataan tiiviisti (muistaakseni tähän oli viittaus artikkelissa, jota muistelen enkä nopeasti löytänyt).

Omaksi kysymykseksi jää, että millainen on Kamux-myyjien kiertonopeus?
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Luulen että huonojen myyjien kierto on nopeaa, hyvien hitaanlaista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kamuxin maine on aika huono Ruotsissa, eikä tietenkään ole siinä asiassa yksin automyynti alalla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Femman kutonen automaatilla toimii hienosti yhteen.

Turbona kulutus on maltillinen mutta verot on tietty julmetut niinku lähes kaikis iso kone+automaatti et sinänsä oot oikeassa et diisseli tulee jo pienillä kilsoilla kannattavaksi.

Toki tuollee ku melkein aina on kaks ajos niin vaikuttaahan se pieniki ero. Toki noita ei tarvii montaa päivää seisottaa niin trafin vitone on kuitattu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ML on vaihtoehto siinä missä muutkin. Katselin just läpi MB E320 vekottimet, niissä on vaan järjestään ilmajousitusta ja se ei hotsita sitten yhtään. Ei kiitos. Tietyillä kriteereillä näitä raakkautuu poies. Moottorissa voi olla kierrettä, mutta ilma alustassa on nou nou, sentään sen taannoisen Mersu E CDI:n kohdalla vältin slaavikyykyn korjaamisen täpärästi.

Bemareita kävin läpi M54 koneisten osalta, se on ainoa joka siitä merkistä kelpaa, X3 olisi kiinnostava tuolla 3 litran suoralla kutosella, onneksi tarjolla on kovin vähän kiinnostavia yksilöitä.

Tarkoitus on lähipäivinä kartoittaa tuo yksityisliisarien tilanne, riittävän tilava automaatti 2-300 euron väliin/kk on vaihtoehto. Sitten jäisi pesetaa noihin terapia-autoihin, kun ei tarvitsisi pääomaa sitoa kuin pari satasta per/kk. Se on se mikä tässä tökkii, kohtuulliseen rahaan 90% on pelkkää peetä, isompaa summaa kerralla en halua sitoa pääomaa, koska sille on muuta käyttöä.

Tällä hetkellä oma kulurakenne on aika hyvin selvillä ja muutama satanen uudenkarheaan käyttikseen kuukaudessa irtoaa helposti muiden toimintojen kärsimättä. Hukkaanhan se raha menee, mutta kyllä hulluinta on lyödä johonkin vekottimeen 5-10 tonnia ja ottaa sen jälkeen yllätyksiä vastaan. Ne yllätykset voi sitten ottaa siihen terapia-rassattavaan/harrasteeseen.

Kiertelin tänään ympäri hemmetin siistiä farkku -07 OPC Vectraa, jossa Saabistakin tuttu 2.8 V6. Myönnän, ei riittänyt rohkeus koeajolle, auto oli siisti, hintaluokka oikea jne., mutta tuon kikottimen jakopää on kyllä niin jännittävä viritys, että ei pysty. Kustannus kun lasketaan useissa tuhansissa jos se porsii, tai pitäisikö sanoa, kun se porsii, mitä tuossa vähän kokemuksia tsekkailin. Olisi just passeli auto tiloiltaan jne., mutta pelkuri mikä pelkuri !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kovin on vähän luotettavalla tekniikalla olevia bensamaastureita tomaatilla pois lukien tehottomat CR-V:t ja ne itsenikin karsastamat jenkki-cherokeet.

Mites "paheero"?! :D

https://m.nettiauto.com/mitsubishi/paje ... t/11258898
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mulla ois Audi jumalmoottorilla (2.7T biturbo) automaagilla ja nelivedolla. Just leimattu pari kk sitten. Tehtaalla tehtyjä asennusvirheitä korjattu, sytkävahvistin korvattu suorasytkällä, rs4 turrrpot, mehupillit korvattu kunnon suuttimilla jne. Ac toimii, nahkat(kuskin penkki puhki oven puolelta) ja vetokoukku. N.400hevoisvoimaa. En myy halvalla :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^AUDI kuuluu niihin merkkeihin, joita en ole laajoissa hauissani katsonut kertaakaan, enkä katso. Samassa kategoriassa VW:n, Skodan ja Seatin kanssa. Hmm, siis VAG. Onneksi huomaan, että kirjoitit tuon pilke simäkulmassa. Hyvä biisi muuten. Klamydia ! Loistavaa kajareissa, mutta ei niinkään genitaaleissa.

^^Kyseisen yksilön tänään katsastin, on kuitenkin sarjassamme "liian karkea". Menee kuormureiden puolelle, ynnä ikääkin on turhan paljon. Jos yhtään on samaa luokkaa loksut ym. muovien alla, kuin tämänpäiväisessä -01 Tributessa, niin rapeaa on, rapeaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

^Heh, nauratti tuo VAG. Olen täsmälleen samalla kannalla. Itseasiassa tuossa kun juuri ostin uuden auton, valintakriteereinä oli ensimmäisenä listalla tuo EI-VAG. Sitten oli yksi autoliike, johon en suostu jalallani astumaan ja se sulki pois mm. Kian.

Oletko harkinnut linjalla Kia / Huyndai? Itse ostin pari kuukautta sitten uuden HYUNDAI i30 Wagon 1,4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Sport Line. Suunnilleen kaikilla varusteilla mitä siihen sai. Hintaluokka 30k. Ja ennenkaikkea se 7v takuu.

Nyt ajettu emännän kanssa sillä n. 3500km ja olen kyllä tyytyväinen. Emäntä tosin mutisee välillä ettei se saabin veroinen ole. Ajettavuudessa ym. en keksi oikeastaan mitään moitittavaa. Ehkä tuo nappulapeli ennen lähtöä on kuin lentokoneen preflight check. Ainoa iso miinus on irroitettava vetokoukku vs. peruutustutka konflikti, johon autoliike vielä yrittää jotain ratkaisua löytää. Emännän sanojen mukaan tuon koukun on suunnitellut mies-koneinsinööri (joo, minä olen :lol: ) :cry: .
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kun nimenomaan automaattia katsoo, niin on pakko sivuuttaa koko VAG-konsernin tuotanto. Juuri tuossa kahlaamassani hintaluokassa on vain noita Damokleen Miekan kaltaisia DSG-virityksiä ja moottoreissa kirjainyhdistelmiä TSI, FSI, TFSI, ei, ja vielä kerran ei. Ei.

Ja kyllä vain, Hyundai on hyvinkin korkealla listalla. Autoverkkokauppa tarjoaa i30 farkkua, 140 hepan koneella ja 7DCT automaatilla hintaan 289e/kk. Ei ihan mopo, hyvät varusteet jne. Ulkonäöstäkin tykkään. Suzuki Vitara nelivetoineen ja Renault Kadjar korkeampine olemuksineen kymppiä kalliimmalla ovat heti seuraavina. Niiden välillä teen valinnan, jos päädyn liisaukseen. Toki ovat siellä kipurajalla kustannuksen suhteen, mutta eipä tuolta järkevämpääkään löydy. Jos lyön kuukausittain kiinni tuollaisen summan, pitää tuotteen olla mahdollisimman vähän harmitusta aiheuttava. Hyvä puoli tuossa on se, että 12kk jälkeen voi yhden kk:n varoitusajalla hypätä sivummalle. Sopii minulle, siis.

No, rauhassa tässä katselen, josko joku sopiva Accord tai vaikkapa V6 Maverick hyppäisi tutkaan. Ei hoppua, nykyistenkin kanssa on hommat vielä vaiheessa. Jos liisinkiin päädyn, niin sitten kyllä katse suuntautuu aika vahvasti museoikäisten suuntaan, etenkin W124 Mersu ja ysisatkut.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noh, nyt kun täällä ruvettiin oikein rehellisesti aiheesta keskustelemaan, niin pitänee itsekin paljastaa omat kortit. :D
Joku kolme-neljä vuotta sitten alkoi ärsyttää silloin minun ajossa ollut Subaru (2.5 litranen boxeri nelonen, Legacy), kun ei se oikein ollut koskaan rikki 8O
Noh, siinä sitten Subaru myyntiin ja etsimään korviketta. Hakukriteereinä oli n. 250-300hv, mieluusti neliveto, mutta EHDOTTOMASTI mahdollisimman epäluotettava tekniikka!

Noh, mitä näillä kriteereillä jäi loppusuoralle? Gyylllä! Saab 9-5Aero (huohotinvamma pre 2004 design) ja Audi 2,7T Tiptronicilla.

Päivääkään ei ole tarvinnut Audin valintaa katua, erinomainsen epäluotettava auto, tai siis luotettava siinä mielessä, että AINA kun tulee pakkasta reilu 5 astetta, niin Audi hajoaa! Noh, tänä talvena ei onneksi ole ongelmia ollut (kun ei tullut talveakaan), ja muutenkin Audi on on ollut hämmentävän kovassa palveluskunnossa. Siis oikeasti, se on tässä Korona aikaan ollut ajossa n. 2kk (ja about 400-500km), eikä ole temppuillut kertaakaan!

Noh, vitsit sikseen. Onhan tolla vidun kiva ajaa, etenkin nyt kun tehtaan pollet on about tuplattu ja bensa on halpaa, ajettavuus on OIKEASTi sata kertaa edellä jotain etuvetoruoska-Saabia. On kyllä hauska vehje, mutta ei missään nimessä mikään daily driver, pitää tietää mitä ostaa kun tämmöseen lähtee. Ja se kulutus...Jaksaa ihmetyttää, että automaattisaabeja pidetään bensarosvoina, mutta 2000 luvun alun bensa-automaattiaudeista ei mainita halistua sanaa...Tää vei vakionakin sen 12l/100km. Nyt on n. 14l/100km vaikka kuinka nätisti koittais ajella. Köyhälle kallista, mut onneks mulle ei :mrgreen: Ja ne varusteet...tätäkin myytiin hyvin varusteltuna...Joo. Ei siitä sen enempää.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Etkö huomannut, että se 112 heppainen nelivetoautomaatti-Vitara on vain 269e?

Tuo on minusta kyllä edullinen, jos yhtään nelivedolle laskee arvoa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Käykäähän joku oikeasti koeajamassa tuo uusi Suikka.

Kiinnostaa, onko ajettavuus jne edes Subarun tasolla.. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Joo, huomasin, 112-heppainen 269 ja 140-heppainen 299.

Vaan ei tule liisaria. Maksoin äsken varausmaksun autosta, joka saapuu Porvooseen ma-ti akselilla. Accord menee vaihdossa. Kamuxin kanssa tuli kaupat autosta, josta oli eilen jo sovittu kaupat toisaalle järjestelmän mukaan kun olin yhteyksissä, mutta asiakas ei saanut rahoitusta järjestymään, niin myyjä otti yhteyttä tänä aamuna. Väännettiin sitten kahdessa erässä ensimmäisen tarjouksen hyvityshintaa Accordista 51.45% ylöspäin, niin päästiin maaliin.

Yllätin vähän itsenikin. Sellainen vekotin tulee, ettei siitä eroon pääse millään, joten jäänee pitemmäksi aikaa. Toisaalta oli tuttu auto yhdeltä toiselta foorumilta ja viimeiset 80 tkm on dokumentoitu tarkasti tämän ketjun kaltaisen päiväkirjan muotoon. Juttelin just edellisen omistajan kanssa puhelimessa.

Palataan astialle. Nyt lähden pesemään Yariksen ja aloitan vahauksen, Accordin suhteen ei tarvitse enää vaivautua.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin