Saab 9-3 b204 viritys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Juniori8
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Elo 27, 2019 19:39

Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Juniori8 »

Hei foorumin väki! :)

Mielenkiinnosta kyselisin mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon b204 virityksessä päivitetyn turbon ja softan lisäksi, mikäli tavoitteena olisi pyöreästi 350-400 hevosta etanolilla?

Olisin myös kiitollinen jos osaisit neuvoa mistä voisi lukea lisää aiheesta :wink:
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Juniori8 kirjoitti:
Ma Touko 18, 2020 13:54
Hei foorumin väki! :)

Mielenkiinnosta kyselisin mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon b204 virityksessä päivitetyn turbon ja softan lisäksi, mikäli tavoitteena olisi pyöreästi 350-400 hevosta etanolilla?

Olisin myös kiitollinen jos osaisit neuvoa mistä voisi lukea lisää aiheesta :wink:
Tuolla oikeassa ylänurkassa on sellainen valkoinen laatikko , siihen laatikkoon kun laittaa kirjaimia ja painaa lopussa olevaa suurennuslasia niin saa laatikkoon laitettuja kirjaimia tai niiden yhdistelmää vastaavan hakutuloksen joista tässä yksi ilmainen esimerkki

viewtopic.php?t=173194

Ps: Tervetuloa seuraan, mutta kyseessä on ehdottomasti eniten keskusteltu aihe ( Saab 96.n kanssa sopivien pussihousjen lisäksi ) eikä siitä ole enää mitään uutta sanottavaa
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kaitsu relaa.

Lyhyesti osatarpeet jos kyse on vakiokuntoisesta autosta: Kaikkiin kohtiin voi liittää sanat "riittävän suuri" loppuun. Ja lukematon määrä vaihtoehtoja millä asian toteuttaa löytyy sitten sillä hakutoiminnolla.

- Ahdin + pakosarja koska suurin osa riittävän suurista ei mahdu vakiosarjan kanssa paikalleen
- Suuttimet
- bensapumppu
- kytkin
- softa + magneettiventtiili letkuineen hukkaportin ohjaukseen
- välijäähdytin
- pakoputkisto
- 3 bar map

Alusta ja jarrut sitten kuntoon jos urheilemaan alkaa. Moottori kestää sellaisenaan tai sitten ei, ainakaan 20 vuotta vanha kansipahvi ei kestä. Moottorien kunnostuksesta on myös noin n+1 topiccia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noilla tavoitearvoilla avaamaton/remppaamaton kone voi olla kovilla, jos ei tietoa huoltohistoriasta. Kuitenkin puhutaan yli 20 vuotta vanhasta moottorista, vaikka öljyä ei vielä kuluisikaan ja jakoketju kalkattaisi jne.

Itsellä menossa b234 kunnostus ja tarkoitus käyttää kansi koneistamolla, uusia jakopää, männänrenkaat ja tietty kaikki tiivisteet ja mahdollisesti alakerran laakerit. Ei siksi, että jotain olisi vielä rikki vaan, että pata kestäisi aikaa ja tehoja.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos jostain löytyy sopivasti B206i moottori, niin siitä puuttuu tasapainoakselit, mutta muuten lohko vastaa B204:sta. Lohkon lisäksi jakopäänkoppa on erilainen. Ei niinkään että tasapainoakselit veisivät tehoa, mutta kun niiden pahkat puuttuvat lohkosta, voisi turbolle olla hieman paremmin tilaa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joutuuko tuohon tekemään öljypaluulle reiän öljypohjaan vai onko lohkossa paikka valmiina?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tehokkaammat koneet on usein tehty tuohon vaparin b206i-blokkiin. Netistä löytyy malliksi vaikkapa 9-3 TXR, jossa on yli 1000hv.

Lähtökohtaisesti ensin pitää löytää vähäruosteinen kori, jotka alkaa olla harvassa. Tarvittaessa korjataan kori kuntoon... Sitten näksäytetään myös alusta kuntoon, eli iskarit, jouset ja puslat sekä klämppi yms. Jarrut pitää olla vähintään Aeron vakiot, että auton saa muutoskatsastettua, jos auto on tarkoitus saada kilpiin. 400hv pannua ei saa leimattua 154hv vakiona, ellei vaihda konetta aina katsastusta varten :twisted:

Sitten tuon Vesan listan mukaan konetta kasaamaan budjetin sallimissa rajoissa. Hyvin tehtynä koneeseen uppoaa helposti muutama tonni. Jos auto on tulossa ainoaksi käyttökulkineeksi, niin rahaa pitää jäädä myös pahan päivän varalle ja polttoaineeseen :mrgreen:

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samoilla jarruilla se Aero on, mitä matalapaineturbo. Tarkoititko Viggen jarruja?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, muistin väärin, että aerossakin oli 308mm jarrut. Meidän kolkissa on EBC:n 308mm etulevyt ja muutoskatsastusta varten on niistä dokumentti. Ainakin omassa lpt-kolkissa oli aikanaan ihan surkeat jarrut jo uuden karheana ja nuo isommat jarrit on selvästi paremmat...

Eski
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kolkin muutoskatsastus ei muuten virallisesti onnistu pelkkien jarrujen vaihdolla yhtään vakiota tehokkaammaksi. Mallisarjan tehokkaimmassa on myös eri aski, eri vetarit ja eri tolpat. Tylsää...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä tuo minun kolkki on muutoskatsastettu 113->173kW. Edellinen omistaja teki tuon muutoksen ja todisti tehon dynolapulla. Otteessa lukee näin: Moottorin suurin teho todettu mittaamalla. Ahtopaine 0,8bar.

Ahtimen vaihto TD04een on myös kerrottu tuolloin, mutta sitä ei mainita otteessa ja joka kerta konttorilla sitä ihmetellään... Lisäksi on myös esitetty todistus, että ajoneuvon jarrut ja alusta vastaavat 205hv aeroa.

Lisäksi otteessa on mainittu nämä muutokset:

Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. 
Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 340mm takana 340 mm.
Välijäähdyttimen koko 550x230x65 cm.
Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.

Eski
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Eski kirjoitti:
Su Touko 24, 2020 19:36
Kyllä tuo minun kolkki on muutoskatsastettu 113->173kW. Edellinen omistaja teki tuon muutoksen ja todisti tehon dynolapulla. Otteessa lukee näin: Moottorin suurin teho todettu mittaamalla. Ahtopaine 0,8bar.

Ahtimen vaihto TD04een on myös kerrottu tuolloin, mutta sitä ei mainita otteessa ja joka kerta konttorilla sitä ihmetellään... Lisäksi on myös esitetty todistus, että ajoneuvon jarrut ja alusta vastaavat 205hv aeroa.

Lisäksi otteessa on mainittu nämä muutokset:

Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. 
Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 340mm takana 340 mm.
Välijäähdyttimen koko 550x230x65 cm.
Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.

Eski
On noita muutoskatsastettu , tiedän. Jos Aeroon verrataan niin silloin ei tarvitse muuttaa mitään, koska 2,0t ja Aero on ihan sama auto jarruiltaan ja voimansiirroltaan ( toki jouset joo näennäisesti jämäkämmät ). Mallisarjan tehokkain on kuitenkin Viggen ja siihen verrataan jos ns. oikein mennään. Onneksi suurin osa katsureista luulee että Aero on mallisarjan tehokkain, eikä tiedä koko Viggenin olemassaolosta mitään
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sikäli Aeron teho oli 205hv/151kW ja Viggenin 225hv/165kW ja minun ruoskan otteessa lukee 173kW. Onhan siinä tietysti erona Viggenin tekniikkaan se ettei kone ole 2,3 litrainen, mutta siinä on trionic5 :twisted:

Eski
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Eski kirjoitti:
Su Touko 24, 2020 21:13
Sikäli Aeron teho oli 205hv/151kW ja Viggenin 225hv/165kW ja minun ruoskan otteessa lukee 173kW. Onhan siinä tietysti erona Viggenin tekniikkaan se ettei kone ole 2,3 litrainen, mutta siinä on trionic5 :twisted:

Eski
Ei tuossa mitään erikoista. Mallisarjan tekokkaimmasta saa nostaa 20% tehoja. Onneksi Viggen on tuntematon katsureille, muuten olis mahdotonta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 b204 viritys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kaide kirjoitti:
Su Touko 24, 2020 17:14
Kolkin muutoskatsastus ei muuten virallisesti onnistu pelkkien jarrujen vaihdolla yhtään vakiota tehokkaammaksi. Mallisarjan tehokkaimmassa on myös eri aski, eri vetarit ja eri tolpat. Tylsää...
Voihan sen vakio 2.0t:n muutoskatsastaa Aeron tehoille jos vain palikat vastaa Aeron palikoita. Vasta kun mennään yli Aeron tehojen pitäisi alkaa katsoa Viggenin osien perään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin