Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1905
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nonni. Lopetetaan leikkiminen ja mennään asiaan. Pirun pitkä päivä ollut, kunnon säätöä joka rintamalla, mutta, nyt saunan jälkeen ehtii istahtaa.

Sinänsä uusi tulokas sopii tänne Saab-foorumille paremmin kuin moni aikaisempi. Sentään pelkkää myöhempien aikojen GeeÄmmää koko auto. Ei oikein mistään kotoisin, mutta varaosien sun muiden kohdalla mainitaan usein myös Saab, vielä useammin Opel.

Jep, Korean Letukkahan se.
Kuva
Kuva

Ja tästä tykkää etenkin JP Vette. Kas kun koneena on...
Kuva

Siinä olisi ahdettua turbovoimaa, kaksi litraa ja 163 hevosvoimaa. Toki versio ei ole sama kuin Inkussa, tämä on Z20D1 ja ainakin jossain käytetty merkintä on 2.0 VCDI. Ketjukone, eikä GM:n koneeksi kovin pahasti tuosta sanottu. En tosin ihan tarkoituksella Googlaillut sen enempää, syviin vesiin silmät kiinni.

Automaattia haettiin ja sellainen saatiin, siellähän on sitten lisää ehtaa GM:ää, eli 6-lovinen Hydramatic. Laatikolle on tehty 100% huuhtelu-öljynvaihto km-lukemalla 80800, mitä itse tänään ennätin ajaa, niin laatikon vaihdot huomaa vain kierroslukumittarista. Todella sivistyneesti käyttäytyy, Volvon Aisin on tähän verrattuna todella karkea esitys...
Kuva

Aika leppoisa ajettava, mutta tarvittaessa tuntui tuo koppa lähtevän kohtuullisen rivakasti dieselin käskemänä. Auton taival on ollut vähän kummallinen, ensimmäiset 7v iäkkäilä omistajilla ja kilsoja vain 55 tkm, sitten foorumitutulle joka täräytti tähän 70 tkm yhdessä vuodessa, kunnes jäi kakkosrooliin ja toisena vuotena vain 7 tkm. Sitten mulle, lukemalla...
Kuva

Aika vähän on veivattu, toivon mukaan on matkaa jäljellä runsaasti. Katellaan nyt mitä tämän kanssa tehdään, yksi vaihtoehto on autojen jatkuvan vaihtamisen sijasta rakennella tämä nuoremmalle pojalle ensiautoksi. Tuossa olisi potentiaalia ja pääomakustannus on aika kevyt. Maailmalla suosittuna GM:n "maailmanautona" tuolle saa ihan valtavasti kohtuuhintaisia osia vähän joka paikkaan.

Uudet iskarit ja jouset, maltillisesti 30mm tonttiin ? Koneeseen optimointi, n. 200 hv ja vääntö 430 nm. Jos alkaa ahdistaa, niin dpf huittuun myös. Katselin, että tuossa on melkoisen järeä puskurin alle piilotettu pakoputken ulostulo, sen voisi jumpata näyttävästi esiin :lol:

Kattoluukku löytyy, kuten vanhemman pojankin autosta, tasoihin siinäkin
Kuva

Keulalla on melkoiset kiinanledi-ämpärit, joista edellisen omistajan videoiden ja kuvien perusteella lähtee kyllä melkoiset lyysit kaukaisuuteen, eihän se haittaa
Kuva

Pellit ovat ihan ok, luukut ja ovet virheettömät. Roiskeläppiä ei ole ollut ja se näkyy eturenkaiden takana, päällimaali hilseilee. Ruostetta ei ole, mutta jotain helmalle pitää tehdä. Joko vedän sen ihan raakasti mustaksi koko matkalta, sopii yleisväritykseen, tai sitten teippaan. Katsotaan, mitä keksitään. Muuten ei ole to-do listalla oikein mitään, öljyt ovat tietokoneen mukaan 96% ja niillä on ajettu alle 1000 km, tällä on vedetty pitkässä ajossa keskimäärin 25 tonnin vaihtovälillä. Ohjaustehostimen nesteetkin olivat kirkkaan punaiset !!! Jos tämä pidemmäksi aikaa jää, niin dieselsuodatin on vaihdettava ennen talvea.

Renkaina syksyllä 2018 ostetut Nokian R3 kitkat talveksi Chevyn omilla 17" aluilla, toisessa parissa 4mm näkyvissä ja toisessa 6mm, pitää muistaa, että autolla tykitettiin kahdessa vuodessa 80 tkm. Kesärenkaina on minusta komeilla Dotzin 17" vanteilla pari puolikuntoista Nokialaista ja pari Vianorin halpis-Radaria, melkein uudet, koko on 225/50/17 kautta linjan.

Jouduin rengashommiin heti...
Kuva

Siinä näkyy talvivannekin. Olivat laittaneet eri merkkiset vasemmalle ja oikealle, eivät samalle akselille. Paineet päin persettä 0.2-0.5 baria ja sen tuntui ajossa. Nyt ovat oikeilla paikoilla 2.7 barin paineilla. Veikkaisin, että menee vähän nätimmin seuraavalla reissulla.

Tämä on vaikea vaihdettava, Korean Letukka ja diesel. Toisaalta, aivan hemmetin paljon autoa pikkurahalla. Minä tykkään myös ulkonäöstä, varsinkin edestä ja etuviistosta on oikein kivan näköinen, takapää on vähän pliisu. Mutta piirtelin tuota hieman enemmän kohti maata mielessäni piirun verran päheämmällä rengastuksella, nuo Dotzit ovat kyllä hienot, niitä ei ole syytä vaihtaa.

Semmosia. Jatketaan tästä seikkailua !
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10004
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Komee valejenkki :mrgreen:

Naapurin kasikymppinen ukkeli ajellut kotona asuvan poikansa kanssa Opeleilla kai kaiken ikänsä ja vaihtanut aina viiden vuoden välein uuteen. Mutta joskus vuonna 2010 tai 2011 oli käynyt niin että oli ensin katsottu Magneetissa (tai mikä se Raision Länsiauto silloin nimeltään nyt olikaan) Insigniaa, jonka jälkeen samassa hallissa oli osunut silmä Cruzeen, ja olivat poikansa kanssa todenneet, että täähän vaikuttaa ihan samalta autolta mutta hintalappua 10 k€ vähemmän, joten merkki vaihtui amerikkalaiseen. Olipa taitavaa kauppaa automyyjältä :mrgreen:

Tarina kuitenkin kuvaa sitä, miten tehokkaasti GM osasi sotkea omat brändinsä ja syödä kannattavuutensa. Eihän tuosta jutusta puutu kuin se, että samasta hallista olisi saanut vielä Saabeja ja myyjä olisi onnistunut siirtämään 40 t€ Saabia katsomaan tulleen ostajan huomion ensin 30 t€ Opeliin ja siitä 20 t€ Chevyyn, ja asiakas olisi lähtenyt kaupasta Chevykuskina ja tyytyväisenä siitä miten paljon autoa sai vähällä rahalla.

No joka tapauksessa naapuri ajeli Cruzella sen viisi vuotta ja se vaihtui 2015 Astraan, eli maailmassa on kaikki taas järjestyksessä. Saas nähdä mitä pihaan vaihtuu tänä vuonna.

Ja mitä olen autoista rupatellut naapurin kanssa, niin Cruze oli hyvinkin huoleton auto. Autossa taisi olla sama kone kuin Porvoon punaisessa pahulaisessa, ellei sitten ollut VM Motorin tekele. Diesel joka tapauksessa. Vaihteet valittiin kuitenkin käsin.

Omaan silmään ollut kyllä aina hyvännäköinen auto, mitä ei voi ihan kaikista tuon aikakauden valejenkeistä sanoa.

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1905
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kaksilitraista oli kolmea versiota, 92, 110 ja tämä viimeisin 120 kW. Opelin peruja taisi olla 1.7 jossa 96 kW. Tämä minun vekotin on tosiaan vm. 2011, maaliskuun lopussa kilpiin. Just kävin läpi huolto-ja korjaushistorian, eihän tuossa ihmeitä ole ollut.

Yksi alatukivarsi mennyt matkalla, kaksi parkkitutkan anturia sekä takaluukun mikrokytkin. Etujarrulevyt-ja palat on vaihdettu, takana taitaa olla alkuperäiset, ovat kohta vaihtokunnossa. Akku on vaihdettu kerran, ilmastointihuolto on tehty kaksi kertaa.
Vilkkukatkaisin on vaihdettu.

Automaatin öljyt tosiaan vaihdettu 80 tkm kohdalla, valmistajan suositus 75 tkm välein. Muuten öljyjä ja suodattimia.

Nythän onkin sitten minulla aika alkaa mennä kaikkea isoa ja kallista :D
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6085
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ti Touko 19, 2020 22:21
Komee valejenkki :mrgreen:
"Aito" Korean Chevy :wink:

Itse asiassa tuli jossain vaiheessa katseltua noita Malibuja, koska se on käsittääkseni tehty samalle alustalle kuin NG9-5 ja Insignia.
Mieluummin sekin kuin Opel :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2862
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onnea uudelle Letukalle! Alkoivat Korealaiset saada noiden entisten Taewoitten muotoilun viimeisinä vuosina aika lailla kohdalleen ja lienevät vissiin luotettavuuden osalta sitä harmaata massaa, joka ei pidä ääntä itsestään suuntaan tai toiseen. Miten noissa korroosionkesto?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10004
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiedä kuka Cruzen muodot piirsi, mutta ei se välttämättä ollut korealainen. Meillä suomessa näitä myöhempien aikojen Chevyjä pidetään badge-engineerattuina korealaisina, mutta kyllä niiden takana taisi olla aika kansainvälinen suunnittelutiimi. Autot laivattiin meille Korean tehtailta, mutta niitä koottiin monessa muussakin maassa, myös merkin kotimaassa jenkeissä.

Vähän sama kuin vaikka NG9-3-cabbea pitäisi itävaltalaisena autona, koska Magna osallistui avomallin suunnitteluun ja kokosi autot. Pohjalla on kuitenkin GM:n globaalille pohjalle ruotsalaisten suunnittelema auto, jossa vielä mahdollisesti italialainen moottori ja japanialaisten kehittämä vaihteisto (en tiedä missä Saabin Aisinit koottiin, mutta hyvällä tuurilla listaan tulisi yksi uusi maa). Menee aika vaikeaksi enää sanoa minkämaalainen auto on kyseessä.

lauriolio
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Mulla on itsellä pahana tapana harrastaa erityisesti autojen suhteen jälkiviisautta. Unettomia öitä en sentään (ainakaan enää) asioista vietä, mutta kyllä asioita tulee ihan liikaa pyöriteltyä päässä :D

Tämän langan viimeisimmästä käänteestä tuli mieleen noin loppuvuosi 2010, kun Cruzeja myytiin melko aggressiivisesti nollakorko/nollakulut-rahoituksella eikä niissä muutenkaan hinnat kovin korkealla olleet, ainakaan perusvarusteisissa. Olisiko siinä ollut itselle eli vastavalmistuneelle työuran aloittelijalle soiva peli pitkäksikin aikaa?

Ehkä, ehkä ei. Levoton mieli on levoton. Itse päädyin silloin V70 mk1:een (2.4l/20v), joka lähti melko nopeasti vaihtoon toodellla korkean kulutuksensa ansiosta. Tilalle tuli Micra!
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut jälleen ja tervetuloa jenkkiharrastajien keskuuteen!

Vaemollahan (myynnissä) on Captiva. Liekö sama kone kuin tuossa sinun? Kun aikoinaan etsin vaemolle autoa, hintakyytisuhde tuntui olevan näissä kohdallaan ja siksi päädyttiin Captivaan. Aika paljon selasin inter nettiä tuolloin ja ainakin Captivan 2-litrainen maamoottori on ilmeisen kestävässä maineessa!

Ollaan siis mm. AZP:n kanssa samalla viivalla, väännökäs diesel-jenkki alla kohti auringonlaskua kuljemme :lol:

Edit. Ja olen samaa mieltä, että tuossa on hyvällä tavalla ajattoman linjakas muotoilu, samaan tapaan kuin Sport Sedanissa. Kuten sanoit, niin softaus ja (maltillinen 10-20mm) madallus voisi tehdä todella eetvarttia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1905
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Cruzen neliovisen version suunnitteli Da­vid Ly­o­n ja se taisi jopa voittaa jotain palkintojakin julkaisunsa yhteydessä. Kieltämättä, nyt kun mainittiin, muotokielessä on jotain samasta sämpylästä, mistä 9-3 Sport Sedan on tehty. Josta pidän myöskin.

Lakkaus/maalipinta on aika pehmeä tuossa eikä ihan parhaassa maineessa, suht hyvä tämä on minusta 9-vuotiaaksi, toki kilsojakaan ei ole aivan järjettömästi. Mutta tosiaan helmat kuoriutuvat edestä vähitellen, toisaalta siellä ei ole oikeastaan ruostetta, vaan terveen näköistä peltiä ja pohjamaalia näkyvissä. Ovet ja luukut ovat hyvässä kunnossa, kittisaumahommia ei tässä ole edessä. Pohjakaan ei näyttänyt pahalta, tsekataan joku päivä tarkemmin, kunhan kelit vähän kuivahtaa. Eniten kiinnostaa kuinka paljon siellä on muovia jne., että miten pääsee ruiskuttamaan suojaa. No, ainakin nuo helmat on helppo ruiskutella. Lokasuojien reunat ovat myös ongelmattomat, ovat terävää kanttia, ei mitään järjetöntä tuplapellisysteemiä, kuten vaikkapa noissa Accordeissa.

Yhden päivän homma on korjata tuo 10 cm eturenkaiden takaa, kunhan saan auton kuivana ja puhtaana suojaan.

Captivassa on käsittääkseni hihnakäyttöinen 110 kW:n kone ja uudemmissa sitten 135 kW:n kone, tuota 120 kW: ketjukonetta mikä mulla, ei niissä ole. Mitä tuossa nopeasti kuikuilin.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tätä en olis kyllä osannu arvata. Tai ehkä olisin muuten, mutta en voimanlähteen osalta. :D

Mukava peli varmasti, Opelin alusta, letkeä tervapata ja oikea automaatti.

Millaiset sisätilat/penkit tuossa Cruzessa on?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1905
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ainakin edessä on hyvin tilaa, takana kattolinja laskee aika nopeasti, joten siellä ei varmaan kaksimetrinen viihdy hyvin. Penkki on melkoisen kova, mutta samalla tukeva. Ynnä myös kulutusta kestävä, ei siinä juuri kilometrit näy. Jos tykkää sohvista, tämä ei ole oikea auto. Iskiasvaivaiselle viiskymppiselle oikein sopiva, eli minulle, miksei myös pitkäselkäiselle teinille, joita nuo poikani ovat.

Kyllähän tuo aika letkeä peli on ajella, alusta on yllättävänkin tiukka, ei juuri kallistele ja taipuu hienosti tuon normaalin työ/kotimatkan kärrytien mutkiin. Automaatti seilaa 1200-2000 kierroksen väliä ylä-ja alamäissä, mutta koska vaihtoja ei huomaa, niin ei häiritse. Dieselin kahinan aistii kun kierrokset muuttuvat, onneksi myös poppikone on ihan ok.

Yaris lähti just pihasta uuden omistajan matkassa, tai isänsä, koska osti auton tyttärelleen. Nopea kauppa, ulkotarkastus, pari kyssäriä, käynnistys, kytkimen ym. kokeilu. Oli sama auto minkä kuvasin ilmoituksessa. Rahat kouraan, kauppakirja kuntoon, talvirenkaat kyytiin ja hyvän kesän toivotukset. Pihaan ja pihasta n. 25 minuuttia. Myyntiaika n. puolitoista vuorokautta, eipä siinä kauaa nokka tuhissut.

Jatkossa en tänne raportoi noista minun terapia-projekteistani, kommentoin näitä perheen käyttöautoja. Olen krooninen autonvaihtaja, mutta ehkä tänne ei kuulu se, mitä teen osta-fiksaa-myy-rintamalla psyykkisen terveyteni ylläpitämiseksi ja leipätyöstä vieroittumiseksi. Jotkut mieltävät sen jobbaritouhuksi, joten eipä se oikeastaan kenellekään kuulu himpun vertaa.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Harmi, jos vähennät raportointia. Ne on mielenkiintoisia tarinoita ja mukavalla tavalla kirjoitettuja!
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Pölhökustaa
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Onnea vaan taas uudelle hankinnalle!
Mielessäni veikkasin Volvo XC90 D5, joten meni ihan reisille. On todella harmi, jos ei jatkossa saada lukea kaikista kulkineista. Eihän harrastus ole mitään jobbaamista.
Toyota Prius -08
VW Golf 1,6 variant 2003

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4038
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jaahas, toihan on Imatralla liikuskellu :D
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Juu ei missään nimessä saa vähentää raportointia. Kyllä tämä saaga kaikki saippuasarjat voittaa yllättävillä käänteillään :D Tämän lukeminen on tavallaan itsellekkin terapeuttista kun pääsee lukemaan pohdintoja ja tavallaan autoarvosteluja. Ei tarvitse itse tehdä taloudellisia tekoja. Senkus fiilistelee mukana.

Jos taas IC1970 kaipaa itse tukea ostomaniassaan :wink: niin juutuupista löytyy Hoovies Garage. Heppu ostelee kalliimman pään autoja käytettyinä ja etsii halvimman mitä löytyy. Ja ne hommat ei mene putkeen :mrgreen: Ja harvemmin vieläpä myy näitä löydöksiään.
"Hevoseton" mies on huoleton mies

Vastaa Viestiin