Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Eli auto ei lähde käyntiin ja siihen on nyt vaihdettu polttoainepumppu (Bosch), ja auto ei edelleenkään käynnisty. Voisiko vika olla releessä? Ilmeisesti tässä mallissa releet moottoritilassa akun luona, löytyisikö tähän jostain kuvia ja tietoa että löytyy boksista oikea rele (googlella ei oikein löydy tähän malliin mitään tietoja (tai en osaa etsiä)). Tai mitään muita ideoita mikä voisi olla vikana?
Välillä herjannut myös ABS/TCS järjestelmistä kosteammalla kelillä, mutta ilmoitukset hävinneet itsestään.
Mittarissa noin 220t km.
Välillä herjannut myös ABS/TCS järjestelmistä kosteammalla kelillä, mutta ilmoitukset hävinneet itsestään.
Mittarissa noin 220t km.
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Kampiakselin asentoanturi voi olla rikki.
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Pitääpäs tutkia, tuo ei näyttäisi olevan kovin kallis vaihtaa, niin näkisi lähteekö sillä toimimaan.
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Tuo anturivika on tyypillinen,
Pumpun rele on vänkärin jalkatilassa. Pumpun ja sen releen toiminnan voi varmistaa sillä, että kääntää virrat päälle niin tankissa olevan pumpun pitäisi surahtaa. Mikäli on täysin hiljaa vika on silloin tässä. Jos taas pumppu selvästi surahtaa, mutta ei käynnisty niin silloin veikkaus on tuo kampiakselin anturi.
Pumpun rele on vänkärin jalkatilassa. Pumpun ja sen releen toiminnan voi varmistaa sillä, että kääntää virrat päälle niin tankissa olevan pumpun pitäisi surahtaa. Mikäli on täysin hiljaa vika on silloin tässä. Jos taas pumppu selvästi surahtaa, mutta ei käynnisty niin silloin veikkaus on tuo kampiakselin anturi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Ilmeisesti olisi sitten tuo rele, löytyyköhän tuolle boksille jostain kaaviota?petrisa kirjoitti: ↑Pe Touko 22, 2020 14:57Tuo anturivika on tyypillinen,
Pumpun rele on vänkärin jalkatilassa. Pumpun ja sen releen toiminnan voi varmistaa sillä, että kääntää virrat päälle niin tankissa olevan pumpun pitäisi surahtaa. Mikäli on täysin hiljaa vika on silloin tässä. Jos taas pumppu selvästi surahtaa, mutta ei käynnisty niin silloin veikkaus on tuo kampiakselin anturi.
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Eipä ole pumpun vikaantuminen näissä mitenkään tavaton.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Pumppu ja suodatin juuri vaihdettiin, mutta ongelma ei poistunut.
Nyt pitäisi metsästää mistä löytyisi oikea rele.
Edit. Melkein toivoisi että olisi tuo kampiakselin anturi, kun niitä ainakin saa ostettua. Rele on Bosch 0 332 209 161, ja noita löytyy vain käytettynä aika heikosti. En tiedä kävisikö Bosch 0 332 209 138 tuohon tilalle, näyttäisi olevan sama kytkentä ja hiukan paremmin saatavilla.
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Bensapumpun rele antaa sähkön myös happianturin lämmityksen releelle. Tämä on R3 akun edessä olevassa erillisessä releboxissa. Eli jos R3 saa sähköä, on bensapumpun rele kunnossa.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Ok, pitää tuota kokeilla. Auto on korjaamon pihalla, niin ei pääse siihen nyt käsiksi. Näyttäisi siltä että Bosch 0 332 209 138 (High Capacity 50 Amp Mini Relay) on enemmän virtaa kestävä versio Bosch 0 332 209 161:ta (Standard Mini Relay), ainakin Boschin data lehden perusteella. Kytkentäkaaviot ja arvot on samat, paitsi tuo 138 on speksattu 50A maksimi kuormalle, kun 161 on 40A
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Yhistä hyppylangalla 30 ja 87 ni rele on ohitettu. Kokeile sitte lähteekö käyntiin ettei ehyttä vaihda.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
^Juur näin, osia voi vaihtaa arvalla tai vaihtoehtoisesti etsiä sen vian ja vaihtaa rikkinäiset osat. Sen kampura-anturinkin voi tsekata kysymälä sopivalla OBD-lukijalla, että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
Kyllä, mutta....
Tuo kampiakselin anturihan on vähän hankalampi tapaus.
Vikakoodia siitä ei tule, jos ei ole katkosta (yhteys poikki).
Ongelmana on se, että anturi ei vain anna signaalia tai se on vain osittainen. Mikäli anturi ei anna signaalia, niin ECU:n mielestä kone ei pyöri, joten ei ole vika. Tämän näkee testerillä, mutta uein myös kierroslukumittarin liikkeen puuttumisena. Mikäli signaali on vaillinainen testerillä näkyy kierrosnopeutta. Se ei kerro koko totuutta. Tämä ei kuitenkaan riitä auton käynnistymiseen, kun on myös pystyttävä erottamaan signaali jatkuvana sekä tämän lisäksi nk. YKK -kohta. Pelkällä testerillä tätä ei näe, mutta oskilloskoopilla näkisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty
^Toki, vähän pitää tietää mitä ja miten katselee, mutta pointtina se, että vika on yleensä järkevämpää diagnosoida ja korjata vain se itse vika eikä vaihtaa tuurilla puolta autoa osa kerrallaan.
Testerin kanssa pystyy toki myös katsomaan, että vastaako se anturin kierrosluku jotain järkevää suoritusta ja pysyykö se tasaisena startin pyöriessä. Tämä toki pitää osata ja hoksata katsoa testerin livedata-puolelta. Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin "kysymällä että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan" enkä "lukemalla vikakoodit".
Testerin kanssa pystyy toki myös katsomaan, että vastaako se anturin kierrosluku jotain järkevää suoritusta ja pysyykö se tasaisena startin pyöriessä. Tämä toki pitää osata ja hoksata katsoa testerin livedata-puolelta. Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin "kysymällä että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan" enkä "lukemalla vikakoodit".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla