Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Joo. Kyllä sama rauta toimii, piti vain kilpi kääntää! Tuo rekkarin sijainti kaikersi minuakin jo silloin kuin hain auton Imatralta. Ajattelin ensin hankkia tuon -77 mallista käytössä olleen kilven alustan, mutta päädyin tähän aikalaisratkaisuun. Nyt vaikuttaa siltä, että voi siirtyä pikkuhiljaa sisustan ja konehuoneen fiksailun pariin!
Tuonne konehuoneeseen tilasin täyden sarjan jäähdytysletkuja, kun ne Ruotsista löytyi! Nuo 44 vuotta vanhat letkut voivat olla aivan arvaamattomassa kunnossa ja oman sielun rauhan takia tuo letkujen vaihto kannattaa tehdä. Kun jokatapauksessa joudun eri osien maalauksien takia tekemään purkutöitä, niin samalla voi nuo letkutkin vaihtaa.
Edessä on venttiilikoppien, syylärin tukirautojen ja lämmityslaitteen osien irroitusta ja maalausta jne. On noissa tietysti oma hommansa,, mutta kun on leikkiin ryhtynyt, niin kannattaa tehdä kerralla kunnolla, ettei tarvitse sitten parsia!
Siis töitä riittää! Sisustan fiksailu onkin jo sitten oma tarinansa, projekti jatkuu!
Tuonne konehuoneeseen tilasin täyden sarjan jäähdytysletkuja, kun ne Ruotsista löytyi! Nuo 44 vuotta vanhat letkut voivat olla aivan arvaamattomassa kunnossa ja oman sielun rauhan takia tuo letkujen vaihto kannattaa tehdä. Kun jokatapauksessa joudun eri osien maalauksien takia tekemään purkutöitä, niin samalla voi nuo letkutkin vaihtaa.
Edessä on venttiilikoppien, syylärin tukirautojen ja lämmityslaitteen osien irroitusta ja maalausta jne. On noissa tietysti oma hommansa,, mutta kun on leikkiin ryhtynyt, niin kannattaa tehdä kerralla kunnolla, ettei tarvitse sitten parsia!
Siis töitä riittää! Sisustan fiksailu onkin jo sitten oma tarinansa, projekti jatkuu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Saab on ollut aina edistyksellinen auto. Kun 96:nen oli aikanaan Saabin yleisin automalli, niin sen varustelutaso oli eri markkina-alueilla Hyvinkin erilainen. Tuo minun asettama kysymys tuolle mustan suojaputken sisältä pilkottavalle siniselle johdolle liittimineen löytyy selkeä selitys. Tämä johto on valmiina kaikkien markkina-alueiden 96:ssa kelloa varten. Toisilla alueilla kello kuului vakiovarusteiseisiin, Suomessa ei? Mutta kun laitoit lisävarusteena olevan kellon autoon, niin virtajohto sitä varten oli siis valmiina, niin myös tässä minun 44 vuotta vanhassa autossa! Siis voin nyt helposti asentaa tähän kellon!
Niin valmis tämä ei kuitenkaan ollut, ettei jotain vielä itse pidä tehdä! Se mitä pitää kellon asenuksessa vielä tehdä, että On käy tämä kaappaamassa virta kellon valolle, joko valokytkimeltä tai virtalukolta!
Kyllä moni on kellon herätevirtaa vedellyt monesta paikasta, kun tätä valmiusjohtoa ei ole tietänyt? vanhoille 96- ajureille tämä on tuttu juttu!
Niin valmis tämä ei kuitenkaan ollut, ettei jotain vielä itse pidä tehdä! Se mitä pitää kellon asenuksessa vielä tehdä, että On käy tämä kaappaamassa virta kellon valolle, joko valokytkimeltä tai virtalukolta!
Kyllä moni on kellon herätevirtaa vedellyt monesta paikasta, kun tätä valmiusjohtoa ei ole tietänyt? vanhoille 96- ajureille tämä on tuttu juttu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Onko tuolle kellolle ihan jotain ostopaikkaa kertoa? Omassa 99:ssä on tuollainen joka ei toimi, vaikuttaa viisareita pyörittämällä siltä että koneisto entinen. En tosin ole vielä kojelautaa avannut että olisi päässyt katsomaan olisiko esim. Tuo piuha irti
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
En tiedä, mikä lienee paras ostopaikka vanhojen Saabien kelloille? Itse. Pidän yhteensä parhaana paikkana tätä foorumin ostopalstaa, täältä ole monta kelloa löytänyt! Kannattaa katsoa onko kellon virtajohto paikoillaan ja sulakkeet kunnossa? Nämä kellot lienevät kyllä aika ”vahvaa”tekoa!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ruotsissa tradera.com:ssa on aika hyvin myynnissä myös harvinaisempaakin 96:n pikkuosaa. Sitä kautta hankin myös 1.7 kampiakselinkin. Tuossa esim. 96 kello myynnissä:
https://www.tradera.com/item/301910/398 ... -v4-klocka
Riston rekisterikilpimuutos näyttää onnistuneelta. Se puskurin päällä oleva kilpi olikin vähän erikoisen näköinen.
Jotenkin tänä kesänä 96 on herättänyt erityisen paljon kiinnostusta. Tuntuu ettei kaupan pihalta pääse lähtemään ilman että joku kehuisi autoa. Tyypillisesti noin 50-60-vuotias nainen sanoo, että "onpa hieno Saappi"
https://www.tradera.com/item/301910/398 ... -v4-klocka
Riston rekisterikilpimuutos näyttää onnistuneelta. Se puskurin päällä oleva kilpi olikin vähän erikoisen näköinen.
Jotenkin tänä kesänä 96 on herättänyt erityisen paljon kiinnostusta. Tuntuu ettei kaupan pihalta pääse lähtemään ilman että joku kehuisi autoa. Tyypillisesti noin 50-60-vuotias nainen sanoo, että "onpa hieno Saappi"
96 V4i -73
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Joo, täytyy nyt aluksi kaivaa kojelauta auki että saa kellon käteen ja katsottua onko siitä jotain rikki vai onko vika muualla. Irti oleva piuha olisi tietysti paras vaihtoehto sulakkeet on ehjät, olettaen että niitä ei ole piilossa muualla kuin sulakepesässä vaihtelin sulakkeet kertaalleen ja rapsuttelin hapettumat pois mutta kello on täysin hengetön edelleen.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Yhtälailla se kello hapettuu jumiin. Koppa auki ja puhdistus.
Mä oon 3 kelloa käyttäny kultasepäl puhdistettavana
Mä oon 3 kelloa käyttäny kultasepäl puhdistettavana
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit
Kaivelin tänään hyllyjäni ja sieltähän löytyi taas aikalais-historiaa! Kun nuorena miehenä ostin 1971 ekan Saab 96:seni ei silloin vielä ollut rekkareiden alle mitään muovisia autokaupan mainoksia? Mutta jo -75 malliseen oli takarekkarin alle Auto-Vuoksi Oy mainos. Nyt tuo löytyi tuolta sässynöitteni joukosta. Nyt tämä oikean aikakauden rekkarin alunen pääsee taas oikeaaN paikkaan!
Tämä minulla olevan auto on lähtenyt Imatran Auto-Vuoksi OY:n pihasta 27.4.1976. Minä olen nyt auton toinen omistaja. Tämä auto ei ole paljon kierrellyt! Kun aikanaan tämä auto tuli naapuriin, niin näin tämän auton silloin heti! Aika tuttu auto, kuten eka omistajakin!
Tämä minulla olevan auto on lähtenyt Imatran Auto-Vuoksi OY:n pihasta 27.4.1976. Minä olen nyt auton toinen omistaja. Tämä auto ei ole paljon kierrellyt! Kun aikanaan tämä auto tuli naapuriin, niin näin tämän auton silloin heti! Aika tuttu auto, kuten eka omistajakin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kävin jälleen hieman topaasinkeltaista ulkoiluttamassa ja samalla sain auton Euromasterin nosturille. Pääsin katsomaan ruostesuojauksen tuloksia ja hyvältähän tuo pohja näytti! Ihan voi hymyillä ja samalla luulla, että voin olla aika huoletta auton alustasta ja pyörien koteloissa, mihin eteen- ja taakse tulivat lokarit. Olen tulokseen hyvin tyytyväinen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
^On kyllä mainio aihio suojata tuollainen tasainen pohjaplootu kuin ysikutosessa. Mitä enemmän koloja ja koukeroita, sitä inhottavampi. Taannoisessa pikkuisessa C1 Citikassani oli samantyyppinen suora pelti pohjassa. Kiva on suojattua pohjaa tutkiskella, oli peli mikä tahansa
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
kun jokaisena päivänä hiukan askartelee, niin projekti myös etenee! Tänään laitoin 96:sen kellon paikalleen. Kellon asentaminen 96:seen on tehty todella helpoksi. Ite kello asennetaan paikoilleen kahdella käsin kiristettävällä ”mutterilla”. Sähköasennusta varten Mittaristosta löytyy valmiiksi sininen virtajohto, missä pistoke on valmiina paikoillaa. Pistoke tulee kellon taakse.
Kellon valon virran ”varastin” nopeusmittarin valolta. Kellossa valojohdon sijaitsee kellon sivussa.Tämä on tehty todella helpoksi näihin vanhoihin 96:siin! Myös alennustilaa kojelaudan takana on reilusti isokätisellekin. Kello tuntuu toimivan oikein hyvin, siis asennus onnistui! Täytyy huomenna tarkastella kellon tarkkuutta?
Kellon valon virran ”varastin” nopeusmittarin valolta. Kellossa valojohdon sijaitsee kellon sivussa.Tämä on tehty todella helpoksi näihin vanhoihin 96:siin! Myös alennustilaa kojelaudan takana on reilusti isokätisellekin. Kello tuntuu toimivan oikein hyvin, siis asennus onnistui! Täytyy huomenna tarkastella kellon tarkkuutta?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Hain tänään ”lappilaisen” pois Sotkamosta ja nyt on kaksi Saabia kotona! Tänään piti vähän tarkemmin tutkia 96:sen konehuonetta ja samalla hiukan antaa sille rättiä, että näkee mitä sieltä löytyy? Kyllä alkuperinen suunnitelma tuntuu ihan hyvältä ja sitä aioinkin nyt ryhtyä hiljalleen toteuttamaan! Täytyy todeta, että kyllä auton alkuperäinen omistaja on pitänyt tätä autoa hyvin ja ihan peruskunnossa! Kyllä konehuone pienen pyyhinnän jälkeen näyttää ihan hyvältä, mutta kyllä pienen siistimisen tarvitsee!
Suunnitelmani on, että aloitan tuon konetilan purkamisen, irrottamalla kaikki ne osat, mitkä maalaan uudelleen. Maalaukseen joutuu akun tukirauta, venttiilikoppien kannet, jäähdyttäjän tukiraudat ja jäähdyttäjä. Maalaan myös lämmityslaitteen runko-osat uudelleen.
Sen jälkeen lasken jäähdytysnesteen pois ja irroitin kaikki jäähdytysjärjestelmään kuuluvat letkut ja metallisetputket. Letkut vaihdan kaikki uusiksi ja metalliputket puhdistan ja laitan muiden keltapassivointia tarvitsemat ruuvit, tukiraudat ja putket keltapassivoitavaksi. Tämän jälkeen lämmityslaite irroitetaan ja maalataan! Tämän revohkan jälkeen odotan lopputuloksen olevan kohtuu hyvä! Siis, töitä on edessä! Viikon kuitenkin nyt ajelen ja ulkoilutan tätä lelua Ja sitten auto seisotaan ja hommiin!
Suunnitelmani on, että aloitan tuon konetilan purkamisen, irrottamalla kaikki ne osat, mitkä maalaan uudelleen. Maalaukseen joutuu akun tukirauta, venttiilikoppien kannet, jäähdyttäjän tukiraudat ja jäähdyttäjä. Maalaan myös lämmityslaitteen runko-osat uudelleen.
Sen jälkeen lasken jäähdytysnesteen pois ja irroitin kaikki jäähdytysjärjestelmään kuuluvat letkut ja metallisetputket. Letkut vaihdan kaikki uusiksi ja metalliputket puhdistan ja laitan muiden keltapassivointia tarvitsemat ruuvit, tukiraudat ja putket keltapassivoitavaksi. Tämän jälkeen lämmityslaite irroitetaan ja maalataan! Tämän revohkan jälkeen odotan lopputuloksen olevan kohtuu hyvä! Siis, töitä on edessä! Viikon kuitenkin nyt ajelen ja ulkoilutan tätä lelua Ja sitten auto seisotaan ja hommiin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
ja samalla tullaan tarkastaneeksi kaasuvivun tukikumin kunto, joskus se on repsahtanut rikki asti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
On tämä kyllä ihan hullun hommaa! Hän jolla on vähänkään itsesuojeluvaistoa ei varmaan tähän touhuun lähde. Itsellä tämän kyllä voi tänään ajatella, että taitaa todella mennä vanhuuden höperyyden piikkiin.
No tänään ajoin kuitenkin auton talliin ja ei muuta kuin rohkeasti homma käyntiin. Sain purun etenemään niin, että jäähdytysjärjestelmän putket on irti, samoin syyläri! Todellisuudessa tämä taitaa kuitenkin olla aika viisas juttu, että vaihtaa nämä letkut. Letkut olivat osittain aika huonossa kunnossa tai ainakin uskottelen itselleni niin!
Huomenna sitten lämmityslaitteen kimppuun ja jos aikaa jää, niin sitten myös venttiilikopat irti ja siivoukseen! Nyt, kun moottorin ympärys on vapaana, samalla saa siivota moottoria vähän helpommin. Kyllähän tällainen purku aina poikii jotain uutta korjailtavaa, mutta nyt ne tehtävä, kun leikkiin on ryhtynyt.
No tänään ajoin kuitenkin auton talliin ja ei muuta kuin rohkeasti homma käyntiin. Sain purun etenemään niin, että jäähdytysjärjestelmän putket on irti, samoin syyläri! Todellisuudessa tämä taitaa kuitenkin olla aika viisas juttu, että vaihtaa nämä letkut. Letkut olivat osittain aika huonossa kunnossa tai ainakin uskottelen itselleni niin!
Huomenna sitten lämmityslaitteen kimppuun ja jos aikaa jää, niin sitten myös venttiilikopat irti ja siivoukseen! Nyt, kun moottorin ympärys on vapaana, samalla saa siivota moottoria vähän helpommin. Kyllähän tällainen purku aina poikii jotain uutta korjailtavaa, mutta nyt ne tehtävä, kun leikkiin on ryhtynyt.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Lähtökohta konehuoneen siistimiseen on kyllä hyvä.
Kuvat tietty aina valehtelee, mutta suurelta osin näyttäisi olevan ajan patinaa ja kulumaa kuin puhdasta ruostetta ja hapettumaa.
Kuvat tietty aina valehtelee, mutta suurelta osin näyttäisi olevan ajan patinaa ja kulumaa kuin puhdasta ruostetta ja hapettumaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00