Kyllä ymmärsin mitä tarkoitit.aero kirjoitti: ↑Su Touko 24, 2020 11:58^Toki, vähän pitää tietää mitä ja miten katselee, mutta pointtina se, että vika on yleensä järkevämpää diagnosoida ja korjata vain se itse vika eikä vaihtaa tuurilla puolta autoa osa kerrallaan.
Testerin kanssa pystyy toki myös katsomaan, että vastaako se anturin kierrosluku jotain järkevää suoritusta ja pysyykö se tasaisena startin pyöriessä. Tämä toki pitää osata ja hoksata katsoa testerin livedata-puolelta. Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin "kysymällä että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan" enkä "lukemalla vikakoodit".
Voin kokemuksesta kertoa, että paria lähes vastaavaa tapausta testerillä tutkineena ei tilanne ole aina aivan selvä diagnoosin suhteen. Anturi ei ollut vielä lopullisesti mykistynyt, mutta juuri niitä tyypillisiä tilanteita, joissa auto ei käynnistynyt lämpimänä.
Vaikka auto ei sillä tutkimuksen hetkellä käynnistynyt, näytti testeri live- datassa ihan ok kierrosnopeutta. Ei vain käynnistynyt. Jäähtyessään sitten lähtikin. Uudella anturilla ei ongelmia. Ei normi testerillä saa näkyviin signaalin katkomista ja YKK -kohtaa, vaan se näyttää jotain arvoa näyttöön päivitetään. OBD-pistokkeesta et saa ulos kuin sen mitä ECU sinne väylään lähettää. Silti todellisuudessa ECU:lle tulee vaillinainen signaali, vaikka kone pyörii "muka ok nopeudella". Anturi antaa jatkuvaa liki sinimuotoista signaalia koneen pyöriessä (en nyt muista kuinka monta värähdystä per kierros) ja sitten ennen (en muista tätäkään kuinka monta astetta ennen) YKK-kohtaa tulee nk. epäjatkuvuuskohta signaaliin.
Selvät tapaukset, joissa signaalia ei tule käytännössä ollenkaan, saa testerillä näkösälle, kun pyörimisnopeutta ei näytä olevan vaikka kone startin voimalla pyöriikin. Tällöin ei jää epäselvyttä. Tuolla edellä kirjoitetulla tarkoitin sitä tapausta, jossa signaali näyttäsi olevan kunnossa, ja tällöin olettaa anturin olevan kunnossa, ei se sitä välttämättä ole. Eli testerilläkään ei kaikissa tapauksissa voi todeta anturin olevan kunnossa.