Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VMSaab93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 19:49

Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja VMSaab93 »

Saab 9-3 2,0t, vm 2006 bensakoneella alkoi satunnaisesti vilkuttaa keltaista engine-merkkivaloa. Parin päivän päästä valo katoaa ja tulee satunnaisesti uudelleen, josku sheti käynnistettäessä, josku kesken ajon. Mihinkään tiettyyn ajotilanteeseen ongelmaa en ole pystynyt liittämään. Merkkiliikkeessä kahteen otteeseen luetetut koodit B0197 tuulettimen puhallin, B2429 vasen istuinlämmitys, P0693 jäähdytyspuhallin 2 piiri P0691, jäähdytyspuhallin, P1682 uskottavuusvika + 15V jännitesyötön ja pääreleen välillä, P0687 pääreleen käämi oikosulku; P0686 pääreleen käämi katkos/ oikosulku maahan. B1049 vasen takakaiutin. Jäähdytyspuhallin testattu testerillä ja toimii.
Vaihdatin akun uusiksi paremman puutteessa, mutta ei vaikutusta. Mitään varsinaista outoutta tai suorituskyvyn puutetta ei ole ilmennyt. Valo vaan syttyy. Onko valistuneita arvauksia mistä ongelma voisi johtua?
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja eegas »

Ensin alkuun tarkastele maattopaikat, voi selvitä viat sieltä, tai sitten akun kunto?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
VMSaab93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 19:49

Re: Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja VMSaab93 »

Kiitokset, ihan loogiselta kuulostava mahdollisuus. Onkohan muut kuin akkumaadoitukset sitten sulakepesien vieressä? Voisiko joku noista releen vaihdosta kenties auttaa? Kenelläkään kokemusta? Kai se on tuo vikakoodin lukulaite hommattava ja error/trial-periaatteella vikakoodin aiheuttaja selvitettävä. Ehkä se onnistuisi pelkästään sulake kerrallaan toteamalla. Itse olen sähköalan ihmisiä, mutta autosähköt ovat varsin vieraita.
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

Jos tuntuu, ettei vikaa millään löydy perinteisin keinoin, niin on hyvinkin mahdollista, että moottorinohjausmoduuli on menossa rikki. Alkaa tällöin antamaan mitä oudompia vikakoodeja. Muistaakseni juuri nuo jäähdytyspuhaltimien ja pääreleen koodit yhtäaikaa voivat olla merkki tästä. Toki helpot paikat, kuten releiden toimivuus sekä maadoitukset, kannattaa kuitenkin tarkastaa ensiksi.

Kaikki trionic 8 moottoriohjaimet käyvät muuten ristiin, ja ohjaimen vanhan autokohtaisen sovelluksen pystyy kloonaamaan esimerkiksi käytettyyn ECUun.
#7525
Aero 9-3 2003
VMSaab93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 19:49

Re: Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja VMSaab93 »

Vielä sellainen huomio: jäähdyttimen puhallin käynnistyy kylmään autoon ( yän yli seissyt) heti kun virta on on-asennossa. Ja vaikka en käynnistä autoa puhallin jää pyörimään avaimen poisoton jälkeen. Käyttäytyminen ei ole ennen mielestäni ollut moista, puhaltimen äänenhän kuulee selvästi jos auto muuten ei käy. Lämpömittari ei heilahda minnekään, joten vaikuttaisi, että toiminto olisi jonkun aikakellon takana vaan. Kun auto on ollut alusta asti minulla, niin luulisi, että olisin huomannut mokoman aikaisemmin.
Veritas
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Maalis 08, 2018 19:10

Re: Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Veritas »

Terve.

Minulla on Opel Vectra c1 2.0t z20net -04 ecu vikainen t8 (55353231) eli käy vissii mikä tahansa t8. Minulle kaupattiin uudempaa t8 johon kuuluu ionisaatiomoduli mutta myyjä ei löytänyt modulia mistään, tarviiko ionisaatiomodulin olla mätsäävä sen ecun kanssa?

-Artsi
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Veritas kirjoitti:
Ti Touko 26, 2020 08:31
Terve.

Minulla on Opel Vectra c1 2.0t z20net -04 ecu vikainen t8 (55353231) eli käy vissii mikä tahansa t8. Minulle kaupattiin uudempaa t8 johon kuuluu ionisaatiomoduli mutta myyjä ei löytänyt modulia mistään, tarviiko ionisaatiomodulin olla mätsäävä sen ecun kanssa?

-Artsi
Tietoni mukaan pitää olla.
Olisiko se nyt muistini mukaan ollut niin, että -06 tai sitä uudempi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VMSaab93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 19:49

Re: Moottorin vikavalo - lukuisia vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja VMSaab93 »

Tässä tiedoksi oma ongelmanratkaisuni näihin mystisiin vikakoodeihin. ECU ei näköjään varaosana saanut kuin käytettynä ja tilasin sen Ruotsista. Alan spesialisti Tuuusulasta kopio SW tähän uuteen käytettyyn ja samalla viat hävisivät.
Vastaa Viestiin