Vakkarilla huojuu
Vakkarilla huojuu
Saab 1,9 tid 2009 nopeus on alkanut vakkarilla ajaessa hieman huojumaan. Vauhti kiihtyy karvan verran ja sitten hidastuu.
Vaihtelu tosi pieni mutta ärsyttää kun sen tuntee. Rouva ei huomaa mitään.
Mitään ei ole ennen vikaa tehty tai korjattu, ominaisuus tuli puskista.
Vaihtelu tosi pieni mutta ärsyttää kun sen tuntee. Rouva ei huomaa mitään.
Mitään ei ole ennen vikaa tehty tai korjattu, ominaisuus tuli puskista.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vakkarilla huojuu
Samaa tekee täälläkin tietyllä nopeus- ja kierroslukualueella, tehnyt koko ajan vakiosoftalla ja myös virisoftalla. Ahtopainemittarissa näkyy pienen pieni neulan vatkaus, nopeus ei mittarin mukaan ehdi vaihdella mutta persdyno tuntee aaltoiluefektin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vakkarilla huojuu
Samaa hommaa täällä. Tosin kuvailisin sitä myös pienenä nykimisenä.
Ensin ajattelin että ilmastointi tekee tuon kun kytkee kompuraa päälle. Mutta myös ilman sitä.
Voiko vika olla esimerkiksi ABS anturissa/kiekossa?
Itsellä tekee joskun rauhallisessa lähdössä sen että jarrupolkimessa tuntuu pieni "rutina". Onko tuollaista havaintoa muilla?
9-3 Tdi 2008 AT
Janne
Ensin ajattelin että ilmastointi tekee tuon kun kytkee kompuraa päälle. Mutta myös ilman sitä.
Voiko vika olla esimerkiksi ABS anturissa/kiekossa?
Itsellä tekee joskun rauhallisessa lähdössä sen että jarrupolkimessa tuntuu pieni "rutina". Onko tuollaista havaintoa muilla?
9-3 Tdi 2008 AT
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Vakkarilla huojuu
Tuo rutina lähdöissä kuuluu siihen, että ESP- järjestelmä "ajaa" palat lähelle levyjä, jotta ovat heti valmiina toimimaan tarvittaessa.jstrang kirjoitti: ↑Ma Kesä 29, 2020 11:03Samaa hommaa täällä. Tosin kuvailisin sitä myös pienenä nykimisenä.
Ensin ajattelin että ilmastointi tekee tuon kun kytkee kompuraa päälle. Mutta myös ilman sitä.
Voiko vika olla esimerkiksi ABS anturissa/kiekossa?
Itsellä tekee joskun rauhallisessa lähdössä sen että jarrupolkimessa tuntuu pieni "rutina". Onko tuollaista havaintoa muilla?
9-3 Tdi 2008 AT
Janne
En usko vakkarin nykimisen tmv. johtuvan mistään ABS-anturista. Se ei oikeastaan voi niin olla. Mikäli jonkin ABS- anturin nopeustieto poikkeaa edes ajoittain muista syntyy vikatilanne järjestelmään ja se näkyisi mittaristossa ABS- vikana.
Itse olisin sitä mieltä, että tuo lievä nykiminen/aaltoilu johtuu mootorinohjausjärjestelmästä ja on pikemminkin ominaisuus. Myös omassa (automaatti) olen ollut huomaavinani tietyllä koneen kierroksella lievää aaltoilua. Jos vaikka nostaa säätimestä pikkuisenkin nopeutta niin häviää. Olisiko ollut 6-v automaatissa DTR koneella jossain n. 83 km/h nopeudessa (mittari kalibroitu). Kierrokset ovat silloin reilusti alle 2000 rpm. DTH- koneessa on eri välitykset niin siinä tuo nopeus on eri kohdassa, jos tämä liittyy koneen tiettyyn kierroslukuun.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakkarilla huojuu
Kuvauksesi sopii hyvin oireeseen.
Kyseessä on siis 6 lovinen automaatti itselläkin.
Pahempana oli kun EGR venttiili jumitti. Parani vaihdolla.
Kunhan tuli tuosta rutinasta vain mieleen.
Janne
Kyseessä on siis 6 lovinen automaatti itselläkin.
Pahempana oli kun EGR venttiili jumitti. Parani vaihdolla.
Kunhan tuli tuosta rutinasta vain mieleen.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Vakkarilla huojuu
Automaattilaatikko voi myös oireilla tuolla tavalla, esim. jos on likaiset laatikkoöljyt... Itellä tekee vääränmerkkisessä tuota. Katotaan häviääkö öljyjenvaihdon jälkeen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Vakkarilla huojuu
Vaikea ainakaan tässä kohtaa kuvitella kun vaihde ei vaihdu ja muunnin on lukossa. Samaa on tehnyt ennen ja jälkeen lootaöljyjen vahdon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vakkarilla huojuu
Lisähuomio kun taas ajelin tuolla, että huojunta on vain silloin kun dpf poltto on päällä. Pannaan ominaisuudeksi.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vakkarilla huojuu
Siinä tapauksessa ainakin meillä on eri oireet, mulla tuo ei liity DPF polttoon. Täytyykin oikein seurata poistuuko huojunta kun poltto on käynnissä...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vakkarilla huojuu
Millä muuten ajon aikana seuraatte onko poltto käynnissä vai ei?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vakkarilla huojuu
Ajossa huomaa pikku nykimistä ja voimattomuutta ja tulee ajatus, että mikä **** tätä taas vaivaa. Sitten dte näkyviin ja näkee kun se laskee silmissä pari sataa kilometriä. Rytkytystä 15 km ja sitte lähtee taas kulkeen. Voi sen keskikulutuksenkin nollata ni näkee että kulutis normaalin 5,5 l sijasta 13..
Kaasupolkimella pitelin 100 vauhtia ni ku poltto loppu vauhti nousi 120 iha itestään. Siinä on vedenpitävä selitys kun pöläyttää tutkaan...poltot loppu.
Kaasupolkimella pitelin 100 vauhtia ni ku poltto loppu vauhti nousi 120 iha itestään. Siinä on vedenpitävä selitys kun pöläyttää tutkaan...poltot loppu.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vakkarilla huojuu
eSID2 palikalla. Vasta tuon oston jälkeen olen oppinut tunnistamaan polton muutenkin, tyhjäkäynti on hieman karkempi. Ajossa ei kyllä muuten huomaa mitenkään, jossain moottorijarrutustilanteessa voi olla hiuksenhieno ero.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Vakkarilla huojuu
Täällä 6lovinen automaagi ja huojuu, nutta olen huomannut sen ainoastaan kutosella n.1500rpm. Eli karvan yli 80 on vauhtia. Yleensä nostan vähän lisää vauhtia tai letkassa laitan pykälän pienempää, niin loppuu. Pitääkin seurata tekeekö vielä, kun viikonloppuna tuli dpf off softa autoon.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: Vakkarilla huojuu
No justiinsa samoin mullakin. Eiköhän tuo ihan ominaisuus ole. Vaan eipä haittaakaan, on se niin lievää.keskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑Ma Heinä 06, 2020 19:39Täällä 6lovinen automaagi ja huojuu, nutta olen huomannut sen ainoastaan kutosella n.1500rpm. Eli karvan yli 80 on vauhtia. Yleensä nostan vähän lisää vauhtia tai letkassa laitan pykälän pienempää, niin loppuu. Pitääkin seurata tekeekö vielä, kun viikonloppuna tuli dpf off softa autoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)