9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Ensimmäinen omistuksessa ja koitti ensimmäiset viat.
Ei totellut kumpaakaan avainta keskuslukkoon vaan jouduin rauta-avaimella menemään sisään. Kokeilin pikaisesti avaimia virtalukkoon mutta tuloksetta. Tuntu kuin ei olisi hyväksynyt avaimia (ei lukitusääntä).
Yön yli oli miinuskaapeli irti. Tämän jälkeen ovet toimivat ja virratkin saatiin päälle. Ajoin auton työpaikan pihaan odottelemaan vianhakua. Seuraavana aamuna ovet eivät taas auenneet avaimista näpyttelemällä mutta virrat sain päälle kun muutaman kerran avainta herkuttelin virtalukkoon.
Testasin toimintaa noin tunnin verran ja tänä aikana ovet ja virtalukko toimivat suurimmaksi osaksi normaalisti. Muutaman kerran kävi niin että avain jäi kouraan mutta virrat päälle tai sitten ei antanut vetää avainta pois lukosta.
Yritin lukea vikakoodeja kahdella eri monimerkkitesterillä mutta ei antanut koodeja eikä päästänyt sisään kaikkiin ohjainlaitteisiin.
Akun lepojännite 12.70 mikä hyvä. Pitää testata vielä kuormittamalla.
Lueskelin toiminnankuvauksia CIM:stä ja virtalukosta. CIM taitaa vastaanottaa kaukosäätimen signaalin ja antaa luvan aukaista ovet? Ja CIM on vahvasti yhteydessä virtalukkoon.
Onko jotain muuta vinkkiä mistä etsiä vikaa vai ruenko metsästämään jostain uutta CIM:ä? Ja näistä ei taida saada monimerkkitestereillä paljoakaan irti?
Ei totellut kumpaakaan avainta keskuslukkoon vaan jouduin rauta-avaimella menemään sisään. Kokeilin pikaisesti avaimia virtalukkoon mutta tuloksetta. Tuntu kuin ei olisi hyväksynyt avaimia (ei lukitusääntä).
Yön yli oli miinuskaapeli irti. Tämän jälkeen ovet toimivat ja virratkin saatiin päälle. Ajoin auton työpaikan pihaan odottelemaan vianhakua. Seuraavana aamuna ovet eivät taas auenneet avaimista näpyttelemällä mutta virrat sain päälle kun muutaman kerran avainta herkuttelin virtalukkoon.
Testasin toimintaa noin tunnin verran ja tänä aikana ovet ja virtalukko toimivat suurimmaksi osaksi normaalisti. Muutaman kerran kävi niin että avain jäi kouraan mutta virrat päälle tai sitten ei antanut vetää avainta pois lukosta.
Yritin lukea vikakoodeja kahdella eri monimerkkitesterillä mutta ei antanut koodeja eikä päästänyt sisään kaikkiin ohjainlaitteisiin.
Akun lepojännite 12.70 mikä hyvä. Pitää testata vielä kuormittamalla.
Lueskelin toiminnankuvauksia CIM:stä ja virtalukosta. CIM taitaa vastaanottaa kaukosäätimen signaalin ja antaa luvan aukaista ovet? Ja CIM on vahvasti yhteydessä virtalukkoon.
Onko jotain muuta vinkkiä mistä etsiä vikaa vai ruenko metsästämään jostain uutta CIM:ä? Ja näistä ei taida saada monimerkkitestereillä paljoakaan irti?
#8361
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Vahvasti viittaa akun kuntoon, vaikka lepojännite onkin normaali. On toki CIM vikoja jonkin verran ollut, mutta aivan ensimmäisenä kannattaa sulkea pois akku. Akku ei tahdo kestää kuin 3-4 vuotta.
Tavallisilla monimerkkitestereillä (muutamaa poikkeusta lukunnottamatta) ei pääse kuin moottorin ohjainlaitteeseen.
Tavallisilla monimerkkitestereillä (muutamaa poikkeusta lukunnottamatta) ei pääse kuin moottorin ohjainlaitteeseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Mulla vaihdettiin entiseen SC 2008 autoon koko virtalukko, olin ostanut auton Kamuxilta pari kk aiemmin ja meni vielä autoliikkeen piikkiin. Virtalukon vaihdon jälkeen ei mitään noita mainitsemiasi ongelmia. Mulla siis oli nuo samat vaivat, vielä se lisäksi että varashälytin rupesi huutamaan kun yritin tunkea avainta oveen tai virtalukkoon.
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Itsellä -06 farkku ja siinä napista toimii kaikki muut ovet paitsi kuskin.. virtalukossa ei mitään häikkää mitäköhän tekis.
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Toimiiko Valtosella kuskin lukitus sähköllä laisinkaan? Eli kun istuu autossa ovet kiinni ja painaa ovessa olevaa keskuslukituksen kytkintä, toimiiko kuskin oven lukko muiden mukana?
Jos ei, niin vika on todennäköisesti kuskin oven lukkomoduulissa. Jonkin asteinen tyyppivika että noita moduuleja pimenee, yleisin vika lienee elektroniikan juotostrn murtuminen, mikä tulee kuntoon käyttämällä juotoksissa vähän kolvia.
Hakuun "lukkomoduuli" niin löytyy lisäinfoa.
Jos ei, niin vika on todennäköisesti kuskin oven lukkomoduulissa. Jonkin asteinen tyyppivika että noita moduuleja pimenee, yleisin vika lienee elektroniikan juotostrn murtuminen, mikä tulee kuntoon käyttämällä juotoksissa vähän kolvia.
Hakuun "lukkomoduuli" niin löytyy lisäinfoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Ei toimi sähköllä ollenkaan.. kiitos avusta
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Kiitos vastauksista! Nyt ei oo vikonut vähään aikaan ja saatiin launchilla yksi koodi (U2129) ulos. Google kertoi että viittaisi yhteyttä CIM:ään. Ja tosiaan mitään herjoja ei ole mittaristoon antanut esim ohjauslukosta tms.
Pitääpä vaihdella ainakin tuo akku ensitöikseen kun paikoillaan oleva näyttäisi muutenkin kohtuu vanhalta.
Pitääpä vaihdella ainakin tuo akku ensitöikseen kun paikoillaan oleva näyttäisi muutenkin kohtuu vanhalta.
#8361
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Tämän Saabin CIM - virtalukko - rattilukko yhdistelmä on välillä todella hankala. Kaukosäätöiseen keskuslukitukseen ei pitäsi mitenkään vaikuttaa virtalukko. Nehän ovat periaatteessa aivan eri toimintoja: ovien lukot ja virtalukko/rattilukko.
Vaan tämä systeemi onkin niin "erikoisesti" järjestetty, että kaikki vaikuttavat jotenkin toisiinsa.
CIM avaa keskuslukot, rattilukon ja virtalukon. Virtalukko taas poistaa rattilukon varmistuksen ja lukee avaimen sirun. CIM:n ja virtalukon välillä käydään signalointia näitä toimia varten. Keskuslukituksen ohjaus (mekaaninen, manuaalinen) hoituu CIM:n toimesta. Jonkun näistä kolmesta; CIM, virtalukko, rattilukko vika saa systeemin epäkuntoon. Välillä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.
Huono (vanha) akku saa näitä edellä mainittuja toimintoja epästabiiliin tilaan ja sitten ongelmia syntyy. Ellei ole aivan varma, että on uudehko akku, niin akun vaihdolla kannattaa alkaa ennenkuin ryhtyy muihin toimiin.
Vaan tämä systeemi onkin niin "erikoisesti" järjestetty, että kaikki vaikuttavat jotenkin toisiinsa.
CIM avaa keskuslukot, rattilukon ja virtalukon. Virtalukko taas poistaa rattilukon varmistuksen ja lukee avaimen sirun. CIM:n ja virtalukon välillä käydään signalointia näitä toimia varten. Keskuslukituksen ohjaus (mekaaninen, manuaalinen) hoituu CIM:n toimesta. Jonkun näistä kolmesta; CIM, virtalukko, rattilukko vika saa systeemin epäkuntoon. Välillä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.
Huono (vanha) akku saa näitä edellä mainittuja toimintoja epästabiiliin tilaan ja sitten ongelmia syntyy. Ellei ole aivan varma, että on uudehko akku, niin akun vaihdolla kannattaa alkaa ennenkuin ryhtyy muihin toimiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa
Tämäpä se on. Jonkinlainen käsitys tosiaan tuosta järjestelmästä on ja voin hyvin uskoa että jos jokin noista kolmesta kyykkää niin voi vaikuttaa moneen eri toimintoon.petrisa kirjoitti: ↑Ke Kesä 10, 2020 09:25Tämän Saabin CIM - virtalukko - rattilukko yhdistelmä on välillä todella hankala. Kaukosäätöiseen keskuslukitukseen ei pitäsi mitenkään vaikuttaa virtalukko. Nehän ovat periaatteessa aivan eri toimintoja: ovien lukot ja virtalukko/rattilukko.
Vaan tämä systeemi onkin niin "erikoisesti" järjestetty, että kaikki vaikuttavat jotenkin toisiinsa.
CIM avaa keskuslukot, rattilukon ja virtalukon. Virtalukko taas poistaa rattilukon varmistuksen ja lukee avaimen sirun. CIM:n ja virtalukon välillä käydään signalointia näitä toimia varten. Keskuslukituksen ohjaus (mekaaninen, manuaalinen) hoituu CIM:n toimesta. Jonkun näistä kolmesta; CIM, virtalukko, rattilukko vika saa systeemin epäkuntoon. Välillä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.
Huono (vanha) akku saa näitä edellä mainittuja toimintoja epästabiiliin tilaan ja sitten ongelmia syntyy. Ellei ole aivan varma, että on uudehko akku, niin akun vaihdolla kannattaa alkaa ennenkuin ryhtyy muihin toimiin.
#8361
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”