9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
aprapo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2020 21:27
Paikkakunta: Oulu

9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja aprapo »

Ensimmäinen :saab: omistuksessa ja koitti ensimmäiset viat.

Ei totellut kumpaakaan avainta keskuslukkoon vaan jouduin rauta-avaimella menemään sisään. Kokeilin pikaisesti avaimia virtalukkoon mutta tuloksetta. Tuntu kuin ei olisi hyväksynyt avaimia (ei lukitusääntä).

Yön yli oli miinuskaapeli irti. Tämän jälkeen ovet toimivat ja virratkin saatiin päälle. Ajoin auton työpaikan pihaan odottelemaan vianhakua. Seuraavana aamuna ovet eivät taas auenneet avaimista näpyttelemällä mutta virrat sain päälle kun muutaman kerran avainta herkuttelin virtalukkoon.

Testasin toimintaa noin tunnin verran ja tänä aikana ovet ja virtalukko toimivat suurimmaksi osaksi normaalisti. Muutaman kerran kävi niin että avain jäi kouraan mutta virrat päälle tai sitten ei antanut vetää avainta pois lukosta.

Yritin lukea vikakoodeja kahdella eri monimerkkitesterillä mutta ei antanut koodeja eikä päästänyt sisään kaikkiin ohjainlaitteisiin.

Akun lepojännite 12.70 mikä hyvä. Pitää testata vielä kuormittamalla.

Lueskelin toiminnankuvauksia CIM:stä ja virtalukosta. CIM taitaa vastaanottaa kaukosäätimen signaalin ja antaa luvan aukaista ovet? Ja CIM on vahvasti yhteydessä virtalukkoon.

Onko jotain muuta vinkkiä mistä etsiä vikaa vai ruenko metsästämään jostain uutta CIM:ä? Ja näistä ei taida saada monimerkkitestereillä paljoakaan irti?
#8361
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vahvasti viittaa akun kuntoon, vaikka lepojännite onkin normaali. On toki CIM vikoja jonkin verran ollut, mutta aivan ensimmäisenä kannattaa sulkea pois akku. Akku ei tahdo kestää kuin 3-4 vuotta.

Tavallisilla monimerkkitestereillä (muutamaa poikkeusta lukunnottamatta) ei pääse kuin moottorin ohjainlaitteeseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja mttm »

Mulla vaihdettiin entiseen SC 2008 autoon koko virtalukko, olin ostanut auton Kamuxilta pari kk aiemmin ja meni vielä autoliikkeen piikkiin. Virtalukon vaihdon jälkeen ei mitään noita mainitsemiasi ongelmia. Mulla siis oli nuo samat vaivat, vielä se lisäksi että varashälytin rupesi huutamaan kun yritin tunkea avainta oveen tai virtalukkoon.
Valtonen.
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2020 17:02

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja Valtonen. »

Itsellä -06 farkku ja siinä napista toimii kaikki muut ovet paitsi kuskin.. virtalukossa ei mitään häikkää🤔 mitäköhän tekis.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toimiiko Valtosella kuskin lukitus sähköllä laisinkaan? Eli kun istuu autossa ovet kiinni ja painaa ovessa olevaa keskuslukituksen kytkintä, toimiiko kuskin oven lukko muiden mukana?

Jos ei, niin vika on todennäköisesti kuskin oven lukkomoduulissa. Jonkin asteinen tyyppivika että noita moduuleja pimenee, yleisin vika lienee elektroniikan juotostrn murtuminen, mikä tulee kuntoon käyttämällä juotoksissa vähän kolvia.

Hakuun "lukkomoduuli" niin löytyy lisäinfoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Valtonen.
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 01, 2020 17:02

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja Valtonen. »

Ei toimi sähköllä ollenkaan.. kiitos avusta👌
aprapo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2020 21:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja aprapo »

Kiitos vastauksista! Nyt ei oo vikonut vähään aikaan ja saatiin launchilla yksi koodi (U2129) ulos. Google kertoi että viittaisi yhteyttä CIM:ään. Ja tosiaan mitään herjoja ei ole mittaristoon antanut esim ohjauslukosta tms.

Pitääpä vaihdella ainakin tuo akku ensitöikseen kun paikoillaan oleva näyttäisi muutenkin kohtuu vanhalta.
#8361
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämän Saabin CIM - virtalukko - rattilukko yhdistelmä on välillä todella hankala. Kaukosäätöiseen keskuslukitukseen ei pitäsi mitenkään vaikuttaa virtalukko. Nehän ovat periaatteessa aivan eri toimintoja: ovien lukot ja virtalukko/rattilukko.

Vaan tämä systeemi onkin niin "erikoisesti" järjestetty, että kaikki vaikuttavat jotenkin toisiinsa.
CIM avaa keskuslukot, rattilukon ja virtalukon. Virtalukko taas poistaa rattilukon varmistuksen ja lukee avaimen sirun. CIM:n ja virtalukon välillä käydään signalointia näitä toimia varten. Keskuslukituksen ohjaus (mekaaninen, manuaalinen) hoituu CIM:n toimesta. Jonkun näistä kolmesta; CIM, virtalukko, rattilukko vika saa systeemin epäkuntoon. Välillä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.

Huono (vanha) akku saa näitä edellä mainittuja toimintoja epästabiiliin tilaan ja sitten ongelmia syntyy. Ellei ole aivan varma, että on uudehko akku, niin akun vaihdolla kannattaa alkaa ennenkuin ryhtyy muihin toimiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aprapo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2020 21:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC Virtalukko & oviongelmaa

Viesti Kirjoittaja aprapo »

petrisa kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2020 09:25
Tämän Saabin CIM - virtalukko - rattilukko yhdistelmä on välillä todella hankala. Kaukosäätöiseen keskuslukitukseen ei pitäsi mitenkään vaikuttaa virtalukko. Nehän ovat periaatteessa aivan eri toimintoja: ovien lukot ja virtalukko/rattilukko.

Vaan tämä systeemi onkin niin "erikoisesti" järjestetty, että kaikki vaikuttavat jotenkin toisiinsa.
CIM avaa keskuslukot, rattilukon ja virtalukon. Virtalukko taas poistaa rattilukon varmistuksen ja lukee avaimen sirun. CIM:n ja virtalukon välillä käydään signalointia näitä toimia varten. Keskuslukituksen ohjaus (mekaaninen, manuaalinen) hoituu CIM:n toimesta. Jonkun näistä kolmesta; CIM, virtalukko, rattilukko vika saa systeemin epäkuntoon. Välillä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.

Huono (vanha) akku saa näitä edellä mainittuja toimintoja epästabiiliin tilaan ja sitten ongelmia syntyy. Ellei ole aivan varma, että on uudehko akku, niin akun vaihdolla kannattaa alkaa ennenkuin ryhtyy muihin toimiin.
Tämäpä se on. Jonkinlainen käsitys tosiaan tuosta järjestelmästä on ja voin hyvin uskoa että jos jokin noista kolmesta kyykkää niin voi vaikuttaa moneen eri toimintoon.
#8361
90 -87 ”Dolomite Sand”
900c -89 ”Beryl Green”
90 -87 ”Zircon Blue”
Vastaa Viestiin