Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kiitos tiedoista. Kuulostaa hyvältä. Joskus olen jonkun kirjoituksesta lukenut ettei osien määrä yleensä paljon vaikuta hintaan. Nehän laitetaan ymmärtääkseni johonkin rumpuun pyörimään, jossa ne saa pintakäsittelyn. Enemmän siinä on tietysti käsityötä sillä joka niitä käsittelee.
Taidan omista putsata ensin liat ja rasvat pois. Sitten vielä pahimmat ruosteet sitruunahappokylvyssä. Mulla kun on projektina japsivehje, niin siinä on just omanlaisia pultteja 12 ja 14 mm kannalla, joita ei ihan helpolla saa pulttikaupasta.
t. Mika
Taidan omista putsata ensin liat ja rasvat pois. Sitten vielä pahimmat ruosteet sitruunahappokylvyssä. Mulla kun on projektina japsivehje, niin siinä on just omanlaisia pultteja 12 ja 14 mm kannalla, joita ei ihan helpolla saa pulttikaupasta.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään sitten aloitin nämä kasaushommat. Ihan kivaa tämä on, vaikkakin heti alkuun oli tämä mielestäni kaikkein inhottavin homma esillä. Tuon lämmityslaitteen kennorungon takimmaisen osan kiinnitys on ainakin minulle aina yhtä vaikea! Kaikki muu tuossa on helppoa, mutta se yksi mutteri tuolla kabiinin puolella, siinä jarrupolkimen oikealla puolella!!!! Se on minun ”lapion kokoisille” käsilleni koettelemus? Vaikka minulla on käytössä lähes 20 sentin jatkos holkissa, niin kyllä se vaan taas koetteli ihan viimeisen päälle! Kyllä minä siinä lopulta voittaja olin ja nyt jatko onkin helpompaa. Huomenna aloitan jäähdytysletkujen laittamisen paikoilleen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä on hienoa työtä!
Näyttää nämä projektit valmistuvan käsiin nopeassa tahdissa, joten taitaa olla kohta uuden projektin hankinta edessä?
Näyttää nämä projektit valmistuvan käsiin nopeassa tahdissa, joten taitaa olla kohta uuden projektin hankinta edessä?
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
kerran käytin vasiten kamoja siellä tampereen nurkilla olikohan sillan alta sinne nokialle päin ja koukkaus alaviistoon vasemmalle....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Sitä paikkaa ei ole enää. Kerrostaloja tilalla. Jos tuosta kuvauksesta yhtään arvasin edes sinnepäin.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
googlella nopea kokeilu:
Nokialla:
Niklaamo Murtoniemi Oy
Pikkukorventie 6, 37150 NOKIA
Tampereen teollisuusniklaamo Oy
www.reikko.fi
Suomen Elektropinta Oy Kuopio
Nokialla:
Niklaamo Murtoniemi Oy
Pikkukorventie 6, 37150 NOKIA
Tampereen teollisuusniklaamo Oy
www.reikko.fi
Suomen Elektropinta Oy Kuopio
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään olikin hyvin kaksi-jakoinen harrastuspäivä! Aamulla aloittelin jäähdytyksen putkien ja letkujen laittamisen. Hienoa oli laitella uusia ja täysin puhdistettuja osia paikalleen. Tuo kolmihaarainen putki piti aluksi laittaa ja ei sen isompaa urakkaa aiheuttanut, vaikka kovaa jumppaa olivat minulle hommasta ennustelleet.
Sitten tuli postista uusi ”vanha” syyläri! Aina ei voi onnistua ja niin kävi nyt! Ei siitä mitään tullut! No, päätin siivota ja korjata auton oman syylärin. Käytin sen ensin paineistuksessa ja sen jälkeen korvakkakeiden tarkistus ja yhden puuttuvan tilalle otin tuosta postista tulleesta varaosan. Niin sitä sanotaan, että paljon tinasit ja paljon pilasit! Piti palauttaa vanhat ajat mieleen ja vanhat taidot käyttöön. Kun tuossa aikana ahersin sainpa korvakkeenkin kiinni. Yritin muutenkin putsailla syylärin sen verran hyvin, että se olisi helppo maalata. Siis huomenna maalia pintaan.
Huomenna hommat jatkuvat!
Sitten tuli postista uusi ”vanha” syyläri! Aina ei voi onnistua ja niin kävi nyt! Ei siitä mitään tullut! No, päätin siivota ja korjata auton oman syylärin. Käytin sen ensin paineistuksessa ja sen jälkeen korvakkakeiden tarkistus ja yhden puuttuvan tilalle otin tuosta postista tulleesta varaosan. Niin sitä sanotaan, että paljon tinasit ja paljon pilasit! Piti palauttaa vanhat ajat mieleen ja vanhat taidot käyttöön. Kun tuossa aikana ahersin sainpa korvakkeenkin kiinni. Yritin muutenkin putsailla syylärin sen verran hyvin, että se olisi helppo maalata. Siis huomenna maalia pintaan.
Huomenna hommat jatkuvat!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pikkusen kerrallaan homma etenee. Nyt tämä projekti on vaiheessa, että tästä taitaa ihan nauttia. Nautintoa antaa se, että on kiva laitella paikalleen puhtaita osia ja samalla kaiken aikaa näkee tätä työnsä tulosta.
Kun katsot kahta ensimmäistä kuvaa huomaat ruosteiset pakoputken laipat.
Kun katsoo kahta viimeistä kuvaa tarkemmin, niin siinähän näkyy nuo pakoputkien laipat. Nyt kuvissa näkyy, ettei ne taidakaan olla niin niin ruosteessa? Käytin näihin pakoputken ruosteessa olevissa osissa vanhaa ”kikkaa”, voitelin aamulla nuo ruosteiset kohdat reilusti parafiiniöljyllä. Kappas vaan nyt illan suussa nuohan näyttävätkin ihan siedettäviltä! Siis tällaisissa paikoissa jotka ovat muuten vaikeasti puhdistettavia voidaan tilannetta korjata Esimerkiksi parafiiniöljyllä!
Kun katsot kahta ensimmäistä kuvaa huomaat ruosteiset pakoputken laipat.
Kun katsoo kahta viimeistä kuvaa tarkemmin, niin siinähän näkyy nuo pakoputkien laipat. Nyt kuvissa näkyy, ettei ne taidakaan olla niin niin ruosteessa? Käytin näihin pakoputken ruosteessa olevissa osissa vanhaa ”kikkaa”, voitelin aamulla nuo ruosteiset kohdat reilusti parafiiniöljyllä. Kappas vaan nyt illan suussa nuohan näyttävätkin ihan siedettäviltä! Siis tällaisissa paikoissa jotka ovat muuten vaikeasti puhdistettavia voidaan tilannetta korjata Esimerkiksi parafiiniöljyllä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Eikös se vanha sanonta kerro, että pyhätyöllä ei ole Siunausta! Näin siinä minullekin kävi! Ryhdyin kasailemaan alipaineputkia paikalleen ja sieltä se heikko kohta löytyi? Jo purkuvaiheessa huomasin tuon kaasarin vieressä olevan lyhyen alipaineletkun kunnon epäilyttäväksi. Yritin irrotta sen varoen ja sain sen mielestäni pois paikoiltaan ilma väkivaltaa.
Nyt sitten kun ryhdyin sitä laittamaan paikalleen, se murtui kahdeksi ilman eri varoitusta?! Letku oli aivan murusina ja se siitä! Letkuhan ei ole millään muulla rasituksessa kuin kuumuudessa. 44 vuotta olivat tehneet tehtävänsä!
Päätin, että uutta vanhaa en edes etsi ja niin tilasin Saksasta Petri Petrieltä ihan uuden. Nyt voin olla ihan asian kanssa ihan rauhassa! Huomenna taas jatketaan.
Nyt sitten kun ryhdyin sitä laittamaan paikalleen, se murtui kahdeksi ilman eri varoitusta?! Letku oli aivan murusina ja se siitä! Letkuhan ei ole millään muulla rasituksessa kuin kuumuudessa. 44 vuotta olivat tehneet tehtävänsä!
Päätin, että uutta vanhaa en edes etsi ja niin tilasin Saksasta Petri Petrieltä ihan uuden. Nyt voin olla ihan asian kanssa ihan rauhassa! Huomenna taas jatketaan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
kävi juuri samalla lailla kuin 90 luvullakin,vaikka tosin silloin ne oli max 15v vanhoja
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Onko tuossa kaasariin menevässä ohuessa alipaineletkussä myös halkeamaa nipan päälle menevässä osassa, jos on niin voisi olla syytä uusia sekin, ettei tarvitse sitten imuvuotoa metsästää myöhemmin?
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tarkka on silmä ”Uteipillä”, oikeassa olit! Kyllä kaasarilta virranjakajalle menevä letku oli aivan yhtä kypsä kuin jo katkennut letkukin. Vaihdoin tilalle uuden ehjän ja nyt ei ole hetkeen tuon kanssa ongelmia! Kiitos tarkkaivaisuudesta, yhteistyö on harrastuksissa voimaa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pikkuhiljaa tämä homma etenee. Tänään sain lisää jäähdytysletkuja paikalleen, kun laitoin lämmityslaitteen uuden hanan kera paikalleen. Samalla myös sain kaasuvivustoa valmiiksi. Jos huomenna vaikka tuo kaasuttimen vivutkin saisi paikalleen?
Seuraavaksi pitäisi jäähdyttimen tulla paikoilleen, että voisi jäähdyttimen ylä- ja alaletkut laittaa kiinni. Nyt tuo konehuone alkaa näyttää jos ihan siistiltä!?
Seuraavaksi pitäisi jäähdyttimen tulla paikoilleen, että voisi jäähdyttimen ylä- ja alaletkut laittaa kiinni. Nyt tuo konehuone alkaa näyttää jos ihan siistiltä!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Taas on päivä illassa ja jotain pientä tuli jälleen nakerreltua! Nyt tuo alkaa näyttää jo kohta ihan ”konehuoneelta” Tänään sain kaasuvivuston paikalleen, laturi on johdot tuli kytkettyä, metallisten jäähdytysputkien pannan alle laittelin nahkakaistan, ettei putket pääse hankautumaan toisiinsa eikä panta putkiin. Sitten piti hiukan fiilistellä ja laittaa moottoritilan tarrat paikalleen.
Huomenna varmaan laittelen sitten jäähdytintä paikalleen ja sitten voi jo keulakin laittaa. Se on tämä ikämiehen askartelu verkkaista, mutta kyllä tämä kaikenaikaa etenee!
Huomenna varmaan laittelen sitten jäähdytintä paikalleen ja sitten voi jo keulakin laittaa. Se on tämä ikämiehen askartelu verkkaista, mutta kyllä tämä kaikenaikaa etenee!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllähän tuo ikämiehen "puuhastelu" tuottaa paljon enemmän valmista kuin työssäkäyvän aikaansaamattoman pikku värkkäilyt
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5