Ostin Insignian

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja duuduu »

petrisa kirjoitti:
Ti Huhti 28, 2020 09:11
Kuulin tuttuni kautta, että eräs autojen ilmastontihuoltoja tekevä oli kysynyt: Vietkö toimivan jääkaapin tai pakastimen huoltoon?
Tähän oli vastattu kieltävästi, johon taas kommentoitu: Juuri näin, joten miksi auto pitäisi.
Auton ilmastointijärjestelmä eroaa vaikka jääkaapista tai muusta kylmälaitteesta siten, että moottori-kori välissä putkisto on toteutettu kumiletkuilla ja vielä merkittävämmin siten, että autoissa ei yleensä ole käytössä suljettua kompressoria. Eli siis kun kompressori pyörii mekaanisesti ja voimanlähde on kompressorin ulkopuolella (apulaitehihna), on välissä akelitiiviste joka ei ole koskaan täysin tiivis.

Sähkö- ja hybridiautoon pitäisi olla mahdollista tehdä ilmastointijärjestelmä, jota täytyy huoltaa yhtä usein kun jääkappia. Kompressorin voisi sijoittaa koriin kiinni ja näin saataisiin autoonkin suljettu kompressori ja ilman letkuja.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo edellä kerrottu on ihan totta, mutta se ei edelleenkään edellytä huoltoon viemistä toimivaa systeemiä. Ilman muuta on autossa edellytyksiä kylmäaineen vähenemiselle. Se antaa sitten merkit, kun aine on vähentynyt riittävästi niin, että teho heikkenee.

Sekin on totta, että useilla teho heikkenee muutamien vuosien käytön jälkeen. Silloin huolto on paikallaan. Minulla kesti 12 vuotta täysin samanlaisena. Ehkä hyvää tuuria.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja aero »

Miten mittasit ilmastointisi tehokkuutta?

Kun teho vähenee vähitellen, ei sitä juurikaan noteeraa. Kerrasta laukeamisen kyllä huomaa, kuten myös hiljalleen vajunneen systeemin huollon yhteydessä parantuneen tehon, mutta juuri sitä vähitellen hiipumista ei ihmisaistein meinaa huomata, siihen tarvii mittalaitteita.

Ihan kuin sitä moottorin ja laakerien kulumistakaan ei huomaa ajossa, ennenkö on liian myöhäistä. Ero on toki iso, kun ilmastoinnin hiljattainen vajuminen ei pysäytä matkaa eikä tee megalomaanista lovea lompakkoon, mutta pointtina se, että niitä huoltosuosituksia ja -ohjelmia annetaan juuri siksi, että sitä huoltotiheyttä, joka tarvitaan normaalin performanssin ja luotettavuuden ylläpitämiseen, ei käyttäjä helposti huomaa.

Puhumattakaan siitä, että kun ostaa käytetyn auton, voi ilmastoinnin teho olla jotain mitä ei osaa odottaa. Ainakin kahdessa autossani on ostaessa ilmastointi toiminut ihan hienosti (tai ainakin siltä on tuntunut), mutta uusintatäytön jälkeen ollut teho ihan eri tasolla. Alkuperäinenkään referenssi ei siis välttämättä ole sitä mitä pitäisi.

Muuten, tästä voi olla eriäviä käsityksiä, mutta minä olen oppinut asian niin, että huolto on ennakoiva ja ylläpitävä toimenpide nimenomaan vielä ehjälle ja toimivalle asialle ja remontti/korjaus sellainen, jossa korjataan jo vioittunutta/hajonnutta asiaa. Niinku niitä moottoriöljyjä vaihdetaan huollossa juuri siksi että ei tarttisi alkaa tekemään koneremonttia. Ryytyneen ilmastoinnin täyttö menee siis minusta remontin puolelle, kun korjataan jo tehonsa menettänyt varuste ehjäksi ja täystehoiseksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Autpjen kylmälaitteet tosiaan vuotaa aina, jääkaappi ja ilppi ym. On tiiviimpiä. Enpä ole omia huoltoon vienyt kun kylmää on aina tullut :roll: varmasti se lisää kompuran käyttöikää kun on riittävässä ainetta järjestelmässä, eli pidemmän päälle huolto todennäköisesti kannattaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja duuduu »

petrisa kirjoitti:
Ti Huhti 28, 2020 18:45
Sekin on totta, että useilla teho heikkenee muutamien vuosien käytön jälkeen. Silloin huolto on paikallaan. Minulla kesti 12 vuotta täysin samanlaisena. Ehkä hyvää tuuria.
Tätä en kyllä usko. Kertoo enemmän siitä, ettei siihen toimintaan olekkaan kiinnitetty niin tarkkaa huomiota, kuin luulet.
Ensiksihän lisääntyy kompressorin päälläoloaika ja sitten vasta alkaa jäähdytysteho hiipumaan. Sitten jos kompressori on vielä muuttuvatilavuuksinen ja ilman magneettikytkintä, niin etpähän huomaa sitä päälle/poiskytketytymistäkään.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja petrisa »

duuduu kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 20:16
petrisa kirjoitti:
Ti Huhti 28, 2020 18:45
Sekin on totta, että useilla teho heikkenee muutamien vuosien käytön jälkeen. Silloin huolto on paikallaan. Minulla kesti 12 vuotta täysin samanlaisena. Ehkä hyvää tuuria.
Tätä en kyllä usko. Kertoo enemmän siitä, ettei siihen toimintaan olekkaan kiinnitetty niin tarkkaa huomiota, kuin luulet.
Ensiksihän lisääntyy kompressorin päälläoloaika ja sitten vasta alkaa jäähdytysteho hiipumaan. Sitten jos kompressori on vielä muuttuvatilavuuksinen ja ilman magneettikytkintä, niin etpähän huomaa sitä päälle/poiskytketytymistäkään.
Siis mitä et usko...
sitäkö että kesti 12 vuotta samanlaisena eli yhtä tehokkaana?

Jos tuosta kyse, niin aivan sama vaikkei uskokaan, mutta tiedän asian olevan näin. Pari viime kesää on ollut sellaista että taatusti tiesi oliko ilmastointi kunnossa vai ei.

Automaatti-ilmastoinnin kanssa alkaa jossain vaiheessa puhallinnopeus nousta käytössä. Tällä ilmastointi kompensoi jo heikentymään menossa olevaa jäähdytystä. Lisäksi kondenssivettä ei tule saamaan tahtiin kuin ennen auton alle lätäkkönä.
Noista tietää "maallikkokin", että on kohta aika huollolle. Sitten kun ei enää kunnolla jäähdytä on jo viimeistään aika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Käytin inkun pienessä päivityksessä. Lähinnä haettiin parannusta hitaaseen kaasupolkimen reagointiin, muunmuassa polkaistessa ohitukseen. Tuntuihan sekin paranevan :D Lopputulos 288hp ja 461nm. Vetoa tuntuisi olevan ihan riittävästi, ainakin hetkeksi, tälläiselle "dinosaurukselle" :lol:
Quantumin softa. Imaisivat softan ulos ja kävi briteissä tsekattavana ja sitten päivitys sisään. Kun britti-talosta kyse niin softa löytyi Vauxhallin alta ja ecu-tiedoissa luki Delco E39 Opel/Saab. Eli täähän on sielultaan :saab: :heart_eyes:
Edit:
Renkaatkin tuli tässä keväällä uusittua. Michelin Pilot Sport 4, 245/45ZR18. Aika hyvät ajaa, minähän en "kiinakumeihin" koske :D Renkaat on mielestäni se viimeinen paikka säästää. Käy vielä kuin Wiskarin laulussa Tässäkö tää oli.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Hep.

2 turboa, diesel, a6, 4x4, opc Line farkku 2012.

Saabia samalla voimalinjalla ja paremmilla penkeillä ei Suomesta löytynyt tähän hätään.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Tervetuloa "korvikkeen" käyttäjäksi :D Mielestäni inkku on lähinnä saappia oleva malli.
Aikaisemmin kirjoittelin jäähdytysnesteen katoamisesta. Nyt näyttäisi että se paisuntasäiliön korkin vaihto auttoi. Kallis vika :lol:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

vfr kirjoitti:
La Kesä 01, 2019 22:10
Mukava auto tienpäällä ja hyvä ajaa, pisin matka tuolla yhdellä istumalla pysähtymättä suomessa oli 736 kilsaa. Saa kokeilla :D
Just vetäisin ysivitosella Muonio-Pori 888 km googlemapsin mukaan. Autosta pääsin ylös ihan itse (hiukka täytyi kyllä käsillä auttaa :roll:
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Jeo123 kirjoitti:
Ma Kesä 08, 2020 11:51
vfr kirjoitti:
La Kesä 01, 2019 22:10
Mukava auto tienpäällä ja hyvä ajaa, pisin matka tuolla yhdellä istumalla pysähtymättä suomessa oli 736 kilsaa. Saa kokeilla :D
Just vetäisin ysivitosella Muonio-Pori 888 km googlemapsin mukaan. Autosta pääsin ylös ihan itse (hiukka täytyi kyllä käsillä auttaa :roll:
Mulla ei rakko kestäisi tuollaista matkaa yhdeltä istumalta. Ei kyllä tupakan himokaan antaisi armoa :D Inkun sport-penkkiä en kyllä epäile :lol:
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Pikku päivitys. Ajeltu taas jokunen tonni. Jäähdyttimen vedet pysyneet. Nyt on varmaan pakko uskoa että paisuntasäiliön korkin vaihto auttoi :D Ei oo tuollaista vikaa tullut kyllä ennen vastaan. Ei uskonut marmorikaan. Toivoivat varmaan isompaa remppaa :lol:
Muuten pelannut hyvin. Jos ne alkuun "vaivanneet" myyjän piikkiin hoidetut hommat riittivät. Toivottavasti jatkuu yhtä huolettomasti. Onhan niitä uhkakuvia: Haldex, FlexRide, ynnä muita vimpaimia.
Edelleen tuntuu mahtavalta peliltä ajella. Mutkainen asfaltti-tie, Sport-asetus päälle(asetuksista valittu jatkuva neliveto sportin kanssa) niin riemulla ei ole rajaa. Ei taipunut viiru mutkiin saman lailla kuin tämä karvan alle 1800kg möhkö :D Sportilla pitää kierrokset kokoajan 2500:n yläpuolella, joten n.290hv ja 460Nm on täysillä pelissä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

soap95 kirjoitti:
Su Elo 09, 2020 07:30
Sportilla pitää kierrokset kokoajan 2500:n yläpuolella, joten n.290hv ja 460Nm on täysillä pelissä.
Onko tuossa vakiona tuollaiset teho- ja vääntölukemat? :o

Aika tiukkaa settiä 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Vakiona 250hv ja 400Nm. Eli aika maltillinen lisäys :D Konehan on kehitysversio moottorista joka oli NG9-5:sessa 220hv. Tämä on jo suorasuihku ja näkyy olevan jo tehtaalta mm. 3" dp. Muistaakseni J Carlson aikoinaan epäili tuosta Saabin mosasta että irtoaa n. 280-300hv vakiohiluilla. Epäili aivan oikein :lol: Jotkut pajat ottavat karvan yli 300hv. Quantum pysyy hieman maltillisimmilla tasoilla. 6T70-automaattilootalle gm lupaa 1-vaihteella kestoa 450 ja 2-6-vaihteilla 515Nm.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ostin Insignian

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Tuossa lainaus JC:n kaupallisesta ilmosta. Inkun 1.6 on tuo 200hv jo tehtaalta.

"2-litraisen potentiaalin uskon olevan n. 280-300hv/450Nm polttoaineesta riippuen, tarkat luvut selviää dynossa mutta hyvin virittyvä moottori on. 1,6-litraisen reilut 200hv/300Nm."
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Vastaa Viestiin