Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Apua Saab 900S / Turbo S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Ostin hetki sitten Saab 900S 1990. Täytyisi saada jotenkin selvitettyä onko auto oikeasti edes 900S ja onko mahdollista, että kyseessä olisi Turbo S malli jota VIN numero väittää. En aloita kuntoon laittoa ennen kuin voin olla 100% varma mistä autosta on oikeasti kyse.

Tilannetta sekoittaa:
- Vuosimalli 1990 (1991 virallinen vuosi jolloin 900S tuli markkinoille), toki tuotanto alkoi jo kesällä/syksyllä 1990 ja tämä onkin 1990/09 rekisteröity auto.
- Autossa on mm. välijäähy, joka ei kuulu perus 900S vaan siihen Aeron korvanneeseen Turbo S malliin.
- "Papereissa" eli Traficom ja Saab VIN Decoder lukee, että olisi 175hv, B202L ja Uudessakaupungissa valmisettu. Mm. VIN kahdeksas kirjain = L ja VIN numerot löytyy apparin puolelta konetilasta sekä varapyöräkotelosta ja ovat samat.
- Aika ns. Karvalakki eli kangas sisusta, mutta vakionopeudensäädin löytyy. Ei esim. korisarjaa, nahkasisustaa, aluvanteita, ilmastointia, sähköpeilejä, turbo ahtomittaria, portaita eikä sähköikkunoita.

Jos joku harrastaja jolla on OG 900 Viistokeulien nippelitiedot hallussa voisi vähän avata asiaa niin olisi todella kiva.

Itse veikkaan, että jollain on ollut 900S jota on halunnut lähteä virittämään ja ostanut jostain välijäähyt yms, mutta en usko auton olevan Turbo S vaikka VIN niin väittääkin. Tai sitten on kyseessä yksi sellaine Saabin "sekasikiö auto" kun osia heitettiin vähän mallista toiseen saatavuuden perusteella, kun laatua ei niin valvottu kuin nykypäivänä.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UPDATE 3.7.2020:

Nopeusmittarin viimeinen luku on 240. Ei magneettiventtiiliä syylärin yläpuolella, mutta näyttää irtonaisten johtojen perusteella siltä, että on saattanut olla. Ilmamäärämittari on Lucaksen, mutta toisaalta siellä on myös jumalattoman kokoinen kartiomallinen punainen vapaavirtaussuodatin, joka ei varmaan ole alkuperäinen.
Takaluukussa emblemi "900s", mutta toisaalta takaluukku on auton ainut osa, joka huomattavasti haaleampi kuin muuut korin paneelit, joten voi olla, että luukku emblemeineen on otettu toisesta autosta.
Viimeksi muokannut TurboSaab98, Su Heinä 05, 2020 21:14. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja aero »

Auton alkuperäinen kokoonpano alkaa selkeemään, kun tyrkkäät VIN-koodin vaikka tuonne: http://saabvin.com/ tai tulkkaat itte tuon taulukon avulla: http://turbotsd.com/DIY/vin.html#86on
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Lähdetään haarukoimaan, onko auto varmasti 900S? Onko nopeusmittarin viimeinen painokirjainnumero 240?

Onko syylärin yläpuolella magneettiventtiili, johon tulee 3 letkua ja sähköjohto?

Onko sulakerasian etupuolella n. 30cm päässä musta laatikko, johon menee johtosarja?

Onko imuputkessa oleva ilmamäärämittari Lucas vai Bosch?

Jos näihin löydät vastauksen, niin päästään hyvin jyvälle :D
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

aero kirjoitti:
Su Kesä 28, 2020 23:33
Auton alkuperäinen kokoonpano alkaa selkeemään, kun tyrkkäät VIN-koodin vaikka tuonne: http://saabvin.com/ tai tulkkaat itte tuon taulukon avulla: http://turbotsd.com/DIY/vin.html#86on
Heitin VIN-koodin tuonne ja sieltä tuli tämmöset inffot: 1990, B202L, Turbo ja Ukissa tehty.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja aero »

^^ Noita katsoessa kannattaa myös tietää, ovatko osat tehdasasenteisia. 30v satku ei välttämättä ole originaali.

^ Kuulostaa T16-täyspaineturbolta. Tällöin VIN-koodin kahdeksas merkki on L, ässässä se olisi S.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

aero kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 09:54
^^ Noita katsoessa kannattaa myös tietää, ovatko osat tehdasasenteisia. 30v satku ei välttämättä ole originaali.

^ Kuulostaa T16-täyspaineturbolta. Tällöin VIN-koodin kahdeksas merkki on L, ässässä se olisi S.
L kirjainhan sieltä löytyykin. Osaatko sanoa kaikki VIN numeron sijainnit jos etsisin ja kävisin ne läpi, siltä varalta että se konetilan laatta olisi vaihdettu kusetusmielessä. Vähä vainoharhasta ajattelua mutta parempi pelata varman päälle
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Korista vin: löytyy varapyöräkotelosta Ja voihan autoosi olla vaikka takaluukku vaihdettu jossain vaiheessa ässä:tä jos siinä nyt merkit 900 s eikä turbo mikä ilmeisesti kuuluisi olla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Hietalahti kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 06:56
Lähdetään haarukoimaan, onko auto varmasti 900S? Onko nopeusmittarin viimeinen painokirjainnumero 240?

Onko syylärin yläpuolella magneettiventtiili, johon tulee 3 letkua ja sähköjohto?

Onko sulakerasian etupuolella n. 30cm päässä musta laatikko, johon menee johtosarja?

Onko imuputkessa oleva ilmamäärämittari Lucas vai Bosch?

Jos näihin löydät vastauksen, niin päästään hyvin jyvälle :D
Näin minulle on sanottu että on. Viimeinen lukema mittarissa 240.

En ainakaa itse löytänyt muuta kuin irtonaisia pieniä letkuja sieltä alueelta.

Onhan siinä vaikka ja mitä. Jotain mustia boxeja siinä oli. Tarttis vähä tarkennusta tähä.

Lucas, mutta ilmeisesti joku laittanut vapaavirtaussuodattimen, sellaisen ison punaisen kartion. Voiko olla alkuperäinen?
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

antti.hakamaa kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 13:02
Korista vin: löytyy varapyöräkotelosta Ja voihan autoosi olla vaikka takaluukku vaihdettu jossain vaiheessa ässä:tä jos siinä nyt merkit 900 s eikä turbo mikä ilmeisesti kuuluisi olla.
Takaluukun mahdollista vaihtoa olen myös harkinnut, se voisi selittää sen miksi se on paljon haaleampi kuin muu auto.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo Vin on se auton runkonumero. Rekisteriotteen ja auton korin numeron siellä takakontissa pitää tietenkin täsmätä. Se kyllä kerran vuoteen katsastuksessakin tarkastetaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Varmaan kymmenen kertaa auton katsastaneena ikinä ei ole edes takaovia avattu (esim. turvavöiden tarkastusta varten) takaluukusta nyt puhumattakaan. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jostain syystä minun autoista katsotaan aina runkonumero. Johtuukohan se äijän ulkonäöstä? 99 combicoupen kanssa sain aina älyttää katsastus miestä, kun ne meni väärään paikkaan etsimään stanssausta. Sehän on 99:ssä takapenkin alla. Inssit etsi sitä toistuvasti peräkontista 900:n paikasta. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itse muistan, että aikanaan ekassa GM900:n katsastuksessa runkonumeroa haettiin sitkeästi takakontista, mutta eipä löytynyt. Enpä tuolloin tiennyt itsekään missä se stannaus on, mutta löytyihän se lopulta rintapellistä...

Eski
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Yhen kerran on runkonumeroita tarkistettu kun vaihdoin tuohon sigun toiseen satkuun 16v tekniikan kaasarin tilalle. Toki monet kerrat olen istunu ryystämässä kahvia konttorissa että varmaksi en tiedä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Apua 900S tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ennenvanhaan katsoivat takaluukusta myös varoituskolmion olemassaolon. On varmaan liki 10v kun viimeksi runkonumeroa mistään mun käyttämästä autosta katsoneet.

Ässässä on lucaksen suuttimet, joko vihreät tai oranssit raidat kyljessä. Ecustahan sen parhaiten näkisi onko moottorinohjaus lucas S vai täyspaineisen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin