No ihan sama, vaihdetaan polttoainevero pyynnöstäsi sitte vaiks johkin vuotuiseen käyttömaksuun tjsp.
Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
6 min aikalisä kertautuu melkein tunniksi viikossa jotain päivittäistä työmatkaa ajellessa, kyllä sen ihan oikeasti jo huomaa jos ei ihan kertaluontoinen ajo ole. Silti taitaa yleensä eniten kivistää se, että 120 tieksi rakennetulla baanalla hyvällä kelillä 100 on kyllä semmosta könnäystä ja ilman havaittavaa syytä tuntuu lähinnä kiusanteolta. Ihan kiva joskus kruisailla ja körötellä, mutta helposti siitä menee maku.
JP_Vette on virkavastuuasiasta ihan oikeassa, mutta vähän kivistää päätä sekin kieroutunut - ja tässä maassa mitä ilmeisimmin virallinen, vaikkakin hiljainen - käsitys ja ajatus, että suurinta sallittua on pystyttävä ajamaan kutakuinkin silmät kiinni kelistä, tilanteesta ja muista olosuhteista riippumatta. Tästä käytännöstähän ei pidemmän päälle voi olla mitään muuta tulosta kuin se, että ajonopeus on kelistä ja tilanteesta riippumatta suurin sallittu, yleensä vieläpä vähän toleranssia päälle.
Tieliikennelaki - se uusittu farssiversio, josta kuullaan vielä - kuitenkin sanoo näin:
...ja tämä kirjoitus sitten siltä mulkulta, joka ajaa sen tietyömaa-alueeksi merkityn pätkän korkeintaan tasan suurinta sallittua ja muutenkin pitää nopeutensa keskimäärin selvästi lain sallimissa rajoissa.
JP_Vette on virkavastuuasiasta ihan oikeassa, mutta vähän kivistää päätä sekin kieroutunut - ja tässä maassa mitä ilmeisimmin virallinen, vaikkakin hiljainen - käsitys ja ajatus, että suurinta sallittua on pystyttävä ajamaan kutakuinkin silmät kiinni kelistä, tilanteesta ja muista olosuhteista riippumatta. Tästä käytännöstähän ei pidemmän päälle voi olla mitään muuta tulosta kuin se, että ajonopeus on kelistä ja tilanteesta riippumatta suurin sallittu, yleensä vieläpä vähän toleranssia päälle.
Tieliikennelaki - se uusittu farssiversio, josta kuullaan vielä - kuitenkin sanoo näin:
Laissa meillä on siis edelleen tavoite, että kuljettaja hallitsee ajoneuvonsa. Käytännön tienpidossa ei ole ja se on monesti perseestä. Onneksi tuuria riittää yllättävän pitkälle.TLL kirjoitti: Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
...ja tämä kirjoitus sitten siltä mulkulta, joka ajaa sen tietyömaa-alueeksi merkityn pätkän korkeintaan tasan suurinta sallittua ja muutenkin pitää nopeutensa keskimäärin selvästi lain sallimissa rajoissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Tästäkin olisi selvitty fiksummin ottamalla mallia autoilun sivistysvaltioista, joissa esimerkiksi normaalisti RAJOITTAMATTOMILLA moottoritieosuuksilla on kyltit, että sumun sattuessa max. 60km/h. Oisko voitu toimia samoin? Eli lisäkyltti, jossa sateella/räntäsateella/meteorisateella rajoitus jumaleissön vaikka se 80km/h, normikelillä 120? No ei, parempi vetää kiinteä 100km/h, koska siitä on eniten haittaa tien vakiokäyttäjille ja vähiten hyötyä, kun ei kukaan moista rajoitusta kuitenkaan noudata.VMP sanon minä. Pitääkö tässä vielä vanhoilla päivillä lähteä politiikkaan ja ruveta liikenneministeriksi, että saadaan jotain rotia tähän prkleen takapajulaan liikenneasioissa?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Minä olen kutsuttuna käytettävissä jos erityisavustajaa tai erikoisavustajaa tarvitaan - ja tarvitaankin
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
No ei tietenkään voi, koska sitten pitäisi määritellä että montako tippaa tuulilasiin pitää osua, että lasketaan sateeksi. Saatika jos erehtyisi kyltittämään "liukkaalla x km/h", kun se rengaspaineilla iskaritestistä läpi huiputettu Carina likilaillisilla ysäriliuhuilla antaa ihan eri kuvan liukkaudesta kuin ehjäalustainen kelivetoauto tuoreilla renkailla. Ja molemmilla pitää saada ajaa suurinta sallittua, koska hei, se on paitsi sallittu nopeus, myöskin tasa-arvoista.V.J.S kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 21:57Tästäkin olisi selvitty fiksummin ottamalla mallia autoilun sivistysvaltioista, joissa esimerkiksi normaalisti RAJOITTAMATTOMILLA moottoritieosuuksilla on kyltit, että sumun sattuessa max. 60km/h. Oisko voitu toimia samoin? Eli lisäkyltti, jossa sateella/räntäsateella/meteorisateella rajoitus jumaleissön vaikka se 80km/h, normikelillä 120?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Tuli heitettyä hiljattain Järvenpää-Savonlinna-Järvenpää keikka ja ihmettelin aivan samaa. Onhan se aika paskassa kunnossa, mutta on varmaan saman kuntoisia, joissa saa posottaa 120kmh. Ja tämä ihmetytti, vaikka perässä oli traileri ja siten maksiminopeus muutenkin satku.
Edit. Ja ajelinhan mä Heinolastakin katto auki ilman traileria jokunen viikko sitten.
Edit. Ja ajelinhan mä Heinolastakin katto auki ilman traileria jokunen viikko sitten.
Viimeksi muokannut 2.polvi, Su Heinä 12, 2020 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
^liikkuuko se viimeisinkin venekoon päivitys vielä jarruttomalla trailerilla, jos sataa saa vene päällä posottaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Liikkuu juuri ja juuri, Winns painaa tyhjänä 450kg ja siihen päälle sitten moottori n. 100kg ja muuta varustetta. On muuten raskasta tekoa kokoonsa nähden nuo vanhat jenkit.
Savonlinnasta tosin haettiin yks projekti, pari sataa kiloa köykäsempi.
Savonlinnasta tosin haettiin yks projekti, pari sataa kiloa köykäsempi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Tuli tuossa viikonloppuna taas ajeltua Lahdesta etelään päin nelostietä. Edelleen mennään satkua sinne Mäntsälä 17km kyltille saakka. Nyt satoi vettäkin, eikä siellä kyllä mitään huomattavaa urautumaa ollut, joka olisi kerännyt vettä aiheuttaen vesiliirtovaaran niille urpoille, jotka eivät osaa ratista ohjata ajolinjaansa sivuun niistä urista.
Eikä siinä vielä kaikki. Sunnuntaina ajeltiin tsadista nelostietä kohti Paippista. Siellähän on tehty siis asfaltit uusiksi joiltain kohdin ja saatu kaistamerkinnätkin valmiiksi pl. Korson liittymän kohta. Arvatkaapa ainut asia, mikä remontista oli ainakin eilen vielä tekemättä? Jep, tietyömaan liikennemerkkien poisto ja rajoituksen nosto takaisin 120km/h.
Eikä siinä vielä kaikki. Sunnuntaina ajeltiin tsadista nelostietä kohti Paippista. Siellähän on tehty siis asfaltit uusiksi joiltain kohdin ja saatu kaistamerkinnätkin valmiiksi pl. Korson liittymän kohta. Arvatkaapa ainut asia, mikä remontista oli ainakin eilen vielä tekemättä? Jep, tietyömaan liikennemerkkien poisto ja rajoituksen nosto takaisin 120km/h.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Nelostien nopeusrajoitukset Heinola-Mäntsälä väli
Saaristotiellä uusittiin alikulkua ja kallioleikkausta kesän aikana, minkä vuoksi tien yli täytyi vetää suojatie ja siinä kohtaa normaalisti olevan 60 km/h rajoitus muutettiin neljäänkymppiin. Koska remontin alkaessa urpot eivät osanneet ajaa rajoitusten mukaan, lisättiin alkukesästä kohdalle koroketöyssyt, joiden seurauksena remontti pääsi oikein valtakunnallisiin lehtiin:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/79f4 ... 940d70cce9
Viime viikolla ajoin tuosta aamulla ohi ja näytti kaikki olevan valmista, mutta rajoitus oli edelleen 40 km/h. Iltapäivällä takaisin ajellessa alinopeusmerkit olikin sitten poistettu.
Tuli mieleen että onkohan noissa joku loppukatselmus viranomaisten toimesta ennen kuin väliaikainen rajoitus voidaan poistaa? Eli vaikka duunit on valmiit, niin jonkun isohefen pitää käydä katsomassa paikat vielä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/79f4 ... 940d70cce9
Viime viikolla ajoin tuosta aamulla ohi ja näytti kaikki olevan valmista, mutta rajoitus oli edelleen 40 km/h. Iltapäivällä takaisin ajellessa alinopeusmerkit olikin sitten poistettu.
Tuli mieleen että onkohan noissa joku loppukatselmus viranomaisten toimesta ennen kuin väliaikainen rajoitus voidaan poistaa? Eli vaikka duunit on valmiit, niin jonkun isohefen pitää käydä katsomassa paikat vielä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K