TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

manuLe kirjoitti:
Ti Kesä 16, 2020 20:03
Mulla pari kertaa tullut täyskaasukiihdytyksessä Limited Performance -ilmoitus. Vikakoodien lukemisella sain koodin P0234 Ahtopaineen säätö, säätöpoikkeama positiivinen. Eli käsittääkseni pääsee ahtamaan liikaa. Ahtopaineventtiili viallinen? Mistä päin se löytyy, onko vaikea vaihtaa ja mitä maksaa?
Sen verran tiedän, että helppo vaihtaa, vaikka en tarkkaa sijaintia ole paikallistanut vielä. Jos osaan tulee yksi liitin ja 2 alipaineletkua, niin ei se rakettitiedettä ole. Osien hinnat löytyy tosta mun aikaisemmasta viestistä eli maptunilta oliko 240e, itse tilasin NeoBrothersilta käytetyn 60e toimituskuluineen. Jostain vanhasta ketjusta löytyi, että osanumerolla löytyisi Googlen avulla halvempia malleja, mutta mun läppäri on töissä, niin en pääse tarkistamaan osanumeroa tähän hätään.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos kyse turbojen hukkaportteja ohjaavista magneettiventtiileistä niin ne on siinä lukkopellin keskivaiheilla hyvin näkyvällä paikalla. Löytyy alipaineletkuja seuraamalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Tänään ehdin vähän tutkailemaan konehuoneen puolta. Alipaineletkut olivat paikoillaan ja näyttivät ehjiltä sen mitä niitä nyt tuossa pääsi kurkkimaan pihassa mitään purkamatta. Mutta välijäähyltä imusarjalle tuleva kuminen ahtoputki oli imusarjan puoleisesta päästä murtunut. Selvisi kun aloin ihmettelemään miksi siinä tienoilla on kaikki vähän öljyistä. Putken imusarjan päässä olevassa 90 asteen mutkassa oli muutama murtuma, pari pienempää ja yksi ainakin tuuman mittainen. Sieltä se vissiin on pikkuhiljaa öljysumun sekaista ilmaa puskenut pihalle. Eikös tuollainenkin imupuolen vuoto jo itsessään voi aiheuttaa tuollaiset oireet kuin mitä mulla on, eli kovassa kiihdytyksessä menee Limited performance -tilaan.
Tuo kumiputki siis kyseessä: https://www.ebay.co.uk/itm/Druck-Schlau ... 1136204767
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tyyppivika ttidissä. Neobrossilta löytyy ratkaisu->
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... y-12822777

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Laitoin vuosi sitten Neon silikoniletkun, mutta nyt ihmettelin kun koko letku tuntuu olevan pinnastaan öljyinen. En kuitenkaan löytänyt vuotokohtaa eikä mikään viittaisi ahtovuotoon. Letkun ympäristössä ei ole muualla öljyä. Voiko noi letkut turvota isoilla ahdoilla niin että alkaisi falskaamaan jostain läpi?

Tarkoitus on ottaa letku irti ja koeponnistaa se paineilmalla jossain välissä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itse olen ihmetellyt tuota samaa noiden neobrotherin letkujen kanssa.. Letkun pinta on aivan öljypaskassa ja pinta on sen näköinen kuin olisi hikoillut läpi, mutta missään ei ole vuotoja. Paikallaan kun painaa kaasua niin letku kyllä paisuu hieman, mutta paineilma testissä ei kyllä vuotanut.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Kyllå ne hikoilee, mutta ei se ahtovuotoa aiheuta. Aina kun pelti on auki, niin olen rätillä pyyhkäissyt.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitokset tiedoista, kaipa tuo sitten on normaalia. Aikomus on ollut vaihtaa loputkin letkut, mutta taidan jättää tekemättä. Onko tuo hikoilu kaikkien silikoniletkujen ominaisuus?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Mulla limbbiin menon tosiaan aiheutti se ahtoputki, sain uuden silikonisen tänään ja vanhassa oli alapuolella peukalon mentävä reikä... Nyt toimii taas hyvin, kiitos keskinen84@gmail.com! :)
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Paspe
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 10:35

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Paspe »

Kysytääs uudestaan(vuosi sitten kysyin,ei yhtään vastausta)...Osaisiko joku kertoa syytä miksi ttdi moottori tärähtää voimakkaasti käynnistettäessä (koko auto tärähtää) ...vaiva ollut jo pidemmän aikaa. Muuten moottori toimii moitteetta. Useampi diesel tuntijakaan ei ole osannut sanoa mistä vikaa hakea...hehku vikaa yksi epäili..Vaihdoin ei apua..
Ei viitsisi kokeilemalla alkaa osia vaihtamaan...
Eli auto on ttdi aero manuaali -09
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Onko moottorin kannakekumit tarkistettu ettei ole murtuneet?
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Paspe
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 10:35

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Paspe »

vaikuttivat ehjiltä,kun vuosi sitten niitä ihmeteltiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Voisiko olla kaksoismassavauhtipyörässä välystä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Juuri vaihdoin vauhtipyörän yhteen joka teki tuota. Ei vaikutusta.

Epäilisin itse starttia. Koitappa tärähtääkö mäkistartilla.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kyllä sen vian sitten voisi luulla olevan moottorintuennassa. Hiukan kaukaa haettua mutta meidän ex-Alfa 156 2.4JTD:n moottori heilahti aina voimakkaati, ja sen pakoputki osui pohjalevyyn, ja koko auto tärähti samalla.
Siinä oli moottori / loota tuettu myös ylhäältäpäin, kone siis roikkui osittain "runkoaisioihin" pultattujen vaimentimien varassa. Niistä oli toinen rikki, ja se meni lopulta niin totaalisen rikki että vetarin malja alkoi jurnuttaman vasten vetaritunnelin reunaa.
En ole tutkinut millaiset moottorin / lootantuennat noissa NG-kolkeisa on, mutta epäilisin vian löytyvän kuitenkin noiden tuentojen suunnalta.
Auto ylös vaan, luulisi sieltä löytyvän jälkiä pakoputkesta ja pohjalevystä / apurungosta sieltä missä kontaktia on ollut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin