Kallistukenvakaajasta ei ollut ongelmia minulla, kun nostin apurungosta ylös.jus kirjoitti: ↑Su Heinä 26, 2020 12:17Mainitaan tähänkin kohtaan nyt vielä sekin, että koko keula pitää olla pukeilla irrotettaessa olka-akselia jousijalasta. Jos tunkkaa ylös vain operoitavan etukulman ja toisessa etukulmassa on paino pyörällä, kallistuksenvakaaja vänkää vastaan kohtalaisen voimakkaasti. Siinä taistelussa ei auta rasvatut pultitkaan
Sisempi murrosnivel
Re: Sisempi murrosnivel
Re: Sisempi murrosnivel
Nyt homma on siinä vaiheessa, että varaosa autosta on irroitettuna kaikki muut paitsi sisemmän murrosnivelen suojakumin klemmari. Tuon klemmarin ittoituksen jälkeen koko akseli pitäis olla käsillä. Siitä pitäis sitten irroittaa se tripoidi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Sisempi murrosnivel
Hyvä ettei tarvinnut tapella, ajoittain ovat todellakin tiukassa.
Tuo jousien pituus vaikuttaa siihen että paljonko olka-akseli työntyy alaspäin ja kallistuksen vakaaja sitämyöten vääntää vastakkaista puolta joko enempi, tai vähempi. Kallistuksen vakaajan takiahan ne molemmat puolet ovat hiukka nostettava.
Tuo jousien pituus vaikuttaa siihen että paljonko olka-akseli työntyy alaspäin ja kallistuksen vakaaja sitämyöten vääntää vastakkaista puolta joko enempi, tai vähempi. Kallistuksen vakaajan takiahan ne molemmat puolet ovat hiukka nostettava.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Sisempi murrosnivel
No niin, tripodi on vaihdettu.
Helppo homma, kun sen oppi, kun tein sen kahteen kertaan. Varaosa (tripodi) ensin toisesta autosta ja sitten oma auto.
Ensin akselin mutteri auki, sitten tunkilla apurungosta ylös vain yksi kulma, rengas irti, iskarista kaksi pulttia irti, jotta alapuolen saa kääntymään sivuun, akselin kääntö sivulle, klemmarin irroitus suojakumista, akselin ulosveto, akselin päästä lukkorengas pois ja tripodin irroitus. Ja paikoilleen laitto yhtä helppo.
Tarvittavat työkalut: kunnollinen avain akselin mutterin aukaisuun, tunkki, pari lenkkiavainta, lukkorengaspihdit ja vaseliinia.
Paska homma, mutta tulipahan tehtyä. Vika on siellä maljassa ja sitä en rupea vaihtamaan.
Kahdeksaa kymppiä voi ajaa ja sitä tärinää ei huomaa ollenkaan, satasessa alkaa jo huomaamaan ja 120 on liikaa.
Että sellanen kokemus.
Helppo homma, kun sen oppi, kun tein sen kahteen kertaan. Varaosa (tripodi) ensin toisesta autosta ja sitten oma auto.
Ensin akselin mutteri auki, sitten tunkilla apurungosta ylös vain yksi kulma, rengas irti, iskarista kaksi pulttia irti, jotta alapuolen saa kääntymään sivuun, akselin kääntö sivulle, klemmarin irroitus suojakumista, akselin ulosveto, akselin päästä lukkorengas pois ja tripodin irroitus. Ja paikoilleen laitto yhtä helppo.
Tarvittavat työkalut: kunnollinen avain akselin mutterin aukaisuun, tunkki, pari lenkkiavainta, lukkorengaspihdit ja vaseliinia.
Paska homma, mutta tulipahan tehtyä. Vika on siellä maljassa ja sitä en rupea vaihtamaan.
Kahdeksaa kymppiä voi ajaa ja sitä tärinää ei huomaa ollenkaan, satasessa alkaa jo huomaamaan ja 120 on liikaa.
Että sellanen kokemus.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Sisempi murrosnivel
Oisit ottanut sen maljan myös varaosa-autosta, eli teeppä vielä kerran, niin voi tulla hyvä.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Sisempi murrosnivel
Voisinhan tehdäkkin, jos vain ensin selviää, että onko varaosa-autossa saman kokoinen / pituinen malja.Premium Override kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 04:55Oisit ottanut sen maljan myös varaosa-autosta, eli teeppä vielä kerran, niin voi tulla hyvä.
Minä en löytänyt varaosaluetteloa, joka olisi antanut kummankaan auton maljalle numeroa / nimeä / tietoja.
Tripodin numero selvisi autodokin sivulta ja se on kummassakin autossa 300592, mutta maljan numeroa se ei kertonut minulle.
Elikkä varaosa-auto on 9000 Cd-2,3-Bm/2670, CAF-325 ja
korjattava auto on 5D Combi Sedan 9000 Cs-2 UGR-961.
Autoissa on siis eripituiset akselit, mutta miten on sisemmän maljan laita.
Ja se edellytys vielä, että se on yhtä helppo, tai lähes yhtä helppo homma, kuin tripodin vaihto. Moottoria minä en rupea nostamaan pois.
Re: Sisempi murrosnivel
7zap.com:sta löytyy monenkin merkin varaosaluettelot. Saabbikin on, ei ihan täydellinen mutta kannattaa katsoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sisempi murrosnivel
Kiitos, täytyypä katsoa, kun kerkeää.
Ei minun taidoillani löytynyt maljalle numeroa, vaan vastaus oli, että: Pyydettyä toimittajakoodia ei löydy tarjouksista,
Re: Sisempi murrosnivel
Saako sen maljan vaihdettua sieltä alapuolelta ilman moottorin ylös nostoa?Premium Override kirjoitti: ↑Ti Heinä 28, 2020 04:55Oisit ottanut sen maljan myös varaosa-autosta, eli teeppä vielä kerran, niin voi tulla hyvä.
Re: Sisempi murrosnivel
Saa, pitää irrottaa se vaihteistolta tulevan väliakselin tuki.
Olitko siis tunnustellut maljan sisältä vastinpinnat hne mihin tripodin rullat nojaavat) ja huomannut siellä kulumisesta aiheutuneen kuopan?
Olitko siis tunnustellut maljan sisältä vastinpinnat hne mihin tripodin rullat nojaavat) ja huomannut siellä kulumisesta aiheutuneen kuopan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Sisempi murrosnivel
Jos oik. puoli malja vaihdettava, niin tarvii tosiaan sen väliakselin tuen irroitus ja sitävarten kone tarvii roikottaa jostain, koska väliakselin tuki on samalla taempi moottorin alakiinnitystuki.
Ohjaustehostin jalkoineen tarvii siirtää myös syrjään ja ne 2 pulttia kannattaa liottaa hiukka. Jos menee poikki, niin hankala irroitella se kiinnike moottorista ja porata alumiinista niitä kantoja.
Parhaiten saa tutkittua pestyt maljat ja nivelet, vaseliini välissä vie tuntuman.
Paras koneen roikotukseen on moottoritukki, sen puutteessa puutavaraa ja kuormaliinaa. Kuormaliinan kanssa se koneen laskeminen alas tahtoo olla vain hiukan holtitonta.
Ohjaustehostin jalkoineen tarvii siirtää myös syrjään ja ne 2 pulttia kannattaa liottaa hiukka. Jos menee poikki, niin hankala irroitella se kiinnike moottorista ja porata alumiinista niitä kantoja.
Parhaiten saa tutkittua pestyt maljat ja nivelet, vaseliini välissä vie tuntuman.
Paras koneen roikotukseen on moottoritukki, sen puutteessa puutavaraa ja kuormaliinaa. Kuormaliinan kanssa se koneen laskeminen alas tahtoo olla vain hiukan holtitonta.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Sisempi murrosnivel
KAtsoisin myös, onko nivel oikea. Niitä on kahta tyyppiä, 37 ja 34 mm rullilla ja hieman eri lehällä. Tavallista tripodia saa edullisesti joten kannattaa ostaa jos mennyt. Aeron / 147 kW ylöspäin (isompi kehä, 34 mm rullat) loppu eikä voi tilatakaan.
Re: Sisempi murrosnivel
Tripodit olivat hyvät niin minun kuin varaosa-autossakin.
Tripodin vaihdolla ei ollut yhtään mitään vaikutusta.
Seuraava toimenpide on, että tutkin, että voiko tripodin paikkaa siirtää 5-6 mm sisään päin, jotta tripodille tulisi ns. uusi ehjä kosketuskohta siellä maljassa. Jos siirtäminen onnistuu, niin hommaan sopivan välilevyn sinne akselin toiseen päähän pyörän navalle.
Re: Sisempi murrosnivel
Mä en nyt muista oliko tonnarissa identtiset maljat molemmin puolin, mutta jos on niin vaihtamalla ne päikseen tulisi uusi pinta tripodille. Periaatteessa ravistus siirtyy tapahtumaan peruutettaessa, vaan siitä tuskin on isompaa haittaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366