Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

Oliko tuolla mitalla merkitystä kun Weberin tulee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mikan »

mestari kirjoitti:
Ke Heinä 29, 2020 16:46
Oliko tuolla mitalla merkitystä kun Weberin tulee
Ideana varmaan saada ilmanputsari alkuperäiselle korkeudelle, arvaan.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä sillä on! Nyt kun tuo alkuperinen ilmanpuhdistaja laitetaan paikalleen Weberin päälle, siihen tehdään reikä, esim dremelillä. Silloin tuo huohotuksen seinämiin tullee aukkoja, mitkä tulee peittää, tavalla tai toisella? Aukon teko on välttämätön, jotta kaasuläpät pääsevät vapaasti auvautumaan.

Tähän tuo on tehtävä.

Kuva
Kuva
Kuva

Solexin ja putsarin korkeus paikallaan on n. 210 mm. Tämä on se korkeus, mikä paahtuu konepellin alle.

Weberin DGV läpmpöeristyslevyn, tiivisteiden korkeus on 92 mm ja aukotetun putsarin kanssa saa olla n. 152,2 mm. Siis mahtuu konepellin alle reilusti, mutta!? Weberin ylhäällä olevan putsarilaippa ei mahdollista suoraan putsarin kiinnitystä, koska osin putsarin alle jäävä virranjakaja ei sitä mahdollista. Siksi tarvitaan tarkka mittaus, millaisen korokelaipan putsarin kiinnitys vaatii? On mahdollista, että kokonaisuuden kannalta täytyy tuo korotus tehdä kahteen paikkaan. Mahdollisesti 5 - 8 mm lisää lämpöeristeen päälle kaasuttimen alle ja toinen koroke tuon ylälaidan päälle. Tämän ylemmän korkeuden määrittelee virranjakaja korko.

Kuva

Kuva

Siis mielestäni näitä juttuja katsii hieman pohtia etukäteen ennenkuin alkaa tosi toimiin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nukutun yön jälkeen tähän ilmaputsari-asiaan löytyy melko varmasti myös toinen vaihtoehto? Ajatuksena on, että saisi tuon alkuperäisen putsarin pidettyä ehjänä ilma mitään muokkauksia! Jos tuolla 3D-tekniikalla tehdään sovitin DGV:n ylälaipan päälle sopivan korkuisena ja sen yläosa tehdään Solexin yläosan putsarin tiivisteelle sopivaksi, niin saadaan alkuperäinen putsari toimimaan ja aivan alkuperäisesti ventiilikopan kansiin paikalleen konepellin alle. Nyt tarvitaan tarkka mitta sovittimen korkeudelle kaasarin laipan pinnasta niin, että putsarin alaosa voidaan kiinnittää alkuperäiseen asentoon!

Näitä sovittimia Weberillä on myös valmiina monille automerkeille, mutta V4-sovitinta en ole löytänyt? Siis se pitää tehdä!

Tässä näkyy Solexin kaasarin yläosan muoto. Tässä tuollainen Weber-sovitin johonkin muuhun autoon?

Kuva
Kuva

Näin tämä aihe hiljalleen etenee kohti toteutustaan! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Free techniks myy ovaalia adapteria solex sopiva

http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Täällä palataan jälleen perusasian ääreen. Sain tänään verhoilijalta topaasinkeltaisen kuljettajan istuimen. Se on paikallaan ja nyt sisätilat alkaa olla kohta kunnossa. Olen kyllä nyt näkemääni tyytyväinen, sillä likainen sisustus tuli yllättävän puhtaaksi! :D

Kuva

Minulle ilmeni tässä loppusuoralla erikoinen ongelma? Etuoven alareunan tiivisteisiin kuuluvat oven etu-ja takareunassa sellaiset kolmiokumit. Nuo olivat alunperin oikeaa kumia ja nyt nämä uudistuotanto ”kumit” näyttävät kumilta? Mitä tuo aine oikeasti on, sitä en tiedä? Mutta sen tiedän, että olen nyt yrittänyt kolmella eri kontaktiliimalla liimata niitä paikalleen onnistumatta? Ne korkkaavat aina irti ja tuon ”kumin” pinta on irtoamisen jälkeen kuin uusi? Toisinsanoen se hylkii liimaa??? Yritin sitten karhentaa pintaa ja liimata taas? Lopputulos edellä kerrotun kaltainen. 8O Ei auta kuin laittaa taas ”uutta matoa” koukkuun, en vaan ole keksinyt, mitä liimaa yritän?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kumille ja pehmeille muoveille tarkoitettu pikaliima, esmerkiks Locktite 406. Sillä muistaakseni itsekin ko. palikat liimasin paikalleen.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos Mikko, kyllä Locktite 406 toimi! Nyt ovat kulmapalat kiinni. Samalla säädin molemmat ovet ja ne toimivat kun voi 96:ssa toimia! :D

Työlista lyhenee kaiken aikaa. Nyt odottaa suurimpana hommana tuo pissapojan säiliön haku Vuokatista. Sen asennuksen jälkeen on vielä konepellin etureunan kumityynyt (6 kpl) ja kojelaudan kiinnityksen laittaminen loppuun sekä sen päihin tulevien muovien kiinnittäminen. Niin, siinähän vielä souvi on, kun työkalupussiin saa etsittyä oikeat työkalut. Sitten onkin jäljellä enää uuden tuulilasin hankinta Jaakko-tuotteelta ja sen asennuttaminen.

Sitten tämä tammikuun 7. Päivänä alkanut projekti alkaa olla päätepisteessä. Pienen koeajon jälkeen odottaa museotarkastus ja museorekisteröinti . Sen jälkeen tämä joutaakin johonkin tallin nurkkaan talvehtimaan! :lol: Hauskaa ja mukavaa tämä on ollut! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

nalleolut kirjoitti:
Ti Heinä 28, 2020 11:26
Onnistunut lopputulos jos löytyy ni täälläkin tarve moiselle jos innostun säilyttämään alkuperäisen ilmeen konehuoneessa
Kirjoittaja nalleolut » To Heinä 30, 2020 09:19

Free techniks myy ovaalia adapteria solex sopiva

http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html

oliko tuo vastaus itsellesi? :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

mestari kirjoitti:
La Heinä 18, 2020 14:19
Viimeiset b pilari verhousosat maksoi Mk aikaan saab scanialla 500mk ja jäi ostamatta luonnollisesti
Minä varmaan ostin sitten toiseks viimeset, kun maksoin 85 markkaa kipale vuonna 1998 :mrgreen: Oli sekin kyllä aika paljon siihen aikaan.
...osui kuitti kouraan arkistojen kätköistä kun etsin yhtä toista paperia.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Laitoin topaasinkeltaisen aamulla liikenteeseen, että pääsin koeajolle! Hyvin tuntuu toimivan ja otimpa kuvan tuossa Kajaanin Ämmäkosken äärellä! Sitten vaan loppuviimeistelyä tälle projektille! :D

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tuo pyöräpaketti sopii mielestäni erinomaisesti. Lievästi sporttinen mutta ei liikaa kuten herrasmiehen autoon sopii.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Hienoa työtä! :D

Seuraavaa projektia sitten hankkimaan. :D
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos vaan kannustuksesta! Toivon, että kun olen aika monipuolisesti kuvaillut ja kertonut tämän 96:sen purku ja kasausprojektista, niin näistä olisi jollekin jotain apua ja oppia! Monet vanhat Saabin taitajat tietävät kyllä tämän ”Mekanon” sielunelämän. Olen huomannut, että myös monia nuoria nämä vanhat Saabit kiinnostavat, heille tällainen menneen ajan tekniikka saattaa olla aika mystistä?

Olen nyt ajellut tänään tällä autolla moneen otteeseen ja heti huomaa kuinka kauan seisonut auto alkaa vertyä! Todella kiva ajella tällä ja palautella vanhoja muistoja vuosikymmenten takaa! :D Ensi vuonna minulle tulee täyteen 50 vuotta Saabin parissa! Tyrolin vihreällä 96:lla homma alkoi ja viimeiseksi uudeksi Saabiksi jäi sitten tuo ”pikkumusta” NG95. Mutta kyllä minulle riittää nyt nämä neljä vanhaa mekaanista Saabia!

Joku tuossa kyseli uudesta projektista? Sehän on ollut käynnissä jo monta vuotta, mutta on ollut ns. Huilimassa! :lol: Jos tätä intoa ja terveyttä riittää, niin seuraavana mennään vielä vanhempaan kalustoon!

Kuva
Kuva

Tämä nykyprojekti on edelleen kesken. Laitoin tuossa illansuussa kojelaudan kiinni. Moni harrastaja tietää, miten homma pelaa. Mutta kerrataanpa asia! Kojelauta on kiinni kahdella mutteripultilla molemmista päistä. Oikean reunan kiinnitys on helppo, kun irrottaa viidellä peltiruuvilla kiinnitetyn pahvisen hanskakotelon ja työ tilaa on! Vasen puoli on pienikätiselle helpompi Kuin tällaiset ”lapiot” omaavalle! Vaihdoin kiinnitykseen rosteri pultit ja kojelauta pysyy hyvin paikallaan, eikä natise tai helise! Sitten vaan kahdella peltiruuvilla päätyyn suojamuovit kiinni! Omani olen laittanut johonkin piiloon, hyvään talteen, toivottavasti löydän? :D

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin