Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Eihän vaan rosteripultit ole ruostuvamman raudan on kanssa tekemisissä? Vaihda äkkiä takas tavalisiin jos on, eivät tykkää yhteiselosta vaikka säilytysolosuhteet onkin ulkotilaa paremmat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
eikös niihin kuuluisi ristipää versiot?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tietysti kuuluu! Mutta, kun ne sattuivat tässä ruuvien, muttereiden ja alauslevyjen sekä muiden ”helyjen” paljoudessa ja sekamelskassa katoamaan! Kun en eilen huonompia kuin rosterisia 6 mm:siä varastoistasi löytänyt, niinpä piti niitä innoissaan näin loppusuoralla laittaa! Siksi tänään olen tutkinut noita sässynöitäni ja kaksi oikeaa keltapassivoitua ristipää ruuvia löytyi! Täytyy huomenna jatkaa etsintää, jos sattuis vielä löytymään nuo kaksi kadonnutta ”lammasta”! Sitten vaihdan nuo oikeat ruuvit paikalleen, niin ei kokonaisuus kärsi!!!!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Oli se hienoa, että löysin nuo alkuperäiset ruuvit! Siis löysin kaksi ja nehän olivatkin tietysti tuumamittaisia ruuveja, siis 6,3 mm ja tuumakierteellä! Niitä kahta kadoksissa olevaa en ole löytänyt ja tilalle paikallinen Kainuun Pultti tarjosi 6 mm millikierteisiä. No päällepäin näkyvä kanta on saman näköinen kuin alkuparainen, siis kelpaa minulle! Nyt on kojelauta kiinni oikealla tavalla.
Samoin pissapoika nyt paikoillaan ja uudet letkut koko järjestelmässä. Vaikuttaa siltä, että tämä projekti on nyt tekniikan osalta päätöksessä.
Jäljelle jää työkalusetin kasaaminen tuonne tunkin ja sen varren sekä sinisessä kotelossa -76 vuoden malliin varoituskolmion viereen. Sitten pesu ja vahaus ja museotarkastukseen! Olipa tämäkin taas omanlainen kokemuksensa omille käsille ja työn tulos on nyt miltei valmis! Kiitos kaikille kannustajille ja seuraajille!
Samoin pissapoika nyt paikoillaan ja uudet letkut koko järjestelmässä. Vaikuttaa siltä, että tämä projekti on nyt tekniikan osalta päätöksessä.
Jäljelle jää työkalusetin kasaaminen tuonne tunkin ja sen varren sekä sinisessä kotelossa -76 vuoden malliin varoituskolmion viereen. Sitten pesu ja vahaus ja museotarkastukseen! Olipa tämäkin taas omanlainen kokemuksensa omille käsille ja työn tulos on nyt miltei valmis! Kiitos kaikille kannustajille ja seuraajille!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Mulle jäi nyt epäselväksi, että miten se kaasarin ja ilmanputsarin sovittaminen onnistui?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tupla-Weberin asennusprojekti on käynnissä ja 3D-prototyyppi on jo Samilla työn alla! Perästä kuuluu, kun asian kanssa edetään. Nyt jo tiedän, että lopputulos tulee olemaan hieno!
Topaasinkeltainen oli eilen museotarkastajan esikatselmuksessa ja kyllä tästä ihan hyvä tulee! Muutamaa asiaa vielä vähän siistitään ja tuulilasi vaihdetaan, sen jälkeen tilaan virallisen katsastuksen! Lamppujen pesimien moottori pitää herätellä henkiin, jarrutehostimen koppaa pitää vähän maalata ja maskin konepellin reunassa olevaa alaripaa pitää vielä korjata? Näillä mennään!
Topaasinkeltainen oli eilen museotarkastajan esikatselmuksessa ja kyllä tästä ihan hyvä tulee! Muutamaa asiaa vielä vähän siistitään ja tuulilasi vaihdetaan, sen jälkeen tilaan virallisen katsastuksen! Lamppujen pesimien moottori pitää herätellä henkiin, jarrutehostimen koppaa pitää vähän maalata ja maskin konepellin reunassa olevaa alaripaa pitää vielä korjata? Näillä mennään!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Malttia malttia. :)
Harrastehommilla ei pidä olla kiire, joten hissukseen tätä olen mittaillut ja mallikoinut.
Malli alkaa saamaan lopullisen muotonsa ja ensimmäiset testitulosteetkin jo soviteltu weberiin ja ilmanputsariin. Vielä on pari mittaa varmistettava, että voi ajaa täysikokoisen testikappaleen.
-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Ke Elo 05, 2020 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Onhan se myönnettävä, että kyllä jarrutehostin on nyt siistimpi, kun sen maalasi uudelleen! En vain ilman pakotusta oikein halunnut käydä tuohon teippausurakkaan! No, tuli nyt sitten tehtyä!
Tuon konepellin maskin alarivan tekeminen onkin sitten vähän paskempi juttu!? Sen kyllä voi tehdä, mutta koko värkki on sellainen, että kun kerran laitat konepellin kiinni, niin se on sitten taas siinä! Käsittämön keksintö, sanoisin minä. Tässähän jupisen, mutta silti kohta sekin on sitten teen?
Tuon konepellin maskin alarivan tekeminen onkin sitten vähän paskempi juttu!? Sen kyllä voi tehdä, mutta koko värkki on sellainen, että kun kerran laitat konepellin kiinni, niin se on sitten taas siinä! Käsittämön keksintö, sanoisin minä. Tässähän jupisen, mutta silti kohta sekin on sitten teen?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24000
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Tänään kans katselin omaani ja poikkihan se on taidan korjata samalla tavalla ku maskin rivan eli musta kutistesukka päälle ja lämpöä . Ei erota metrin päästä et korjattu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Niinpä niin, museotarkastaja saattaa kattoa lähempää! Minulla tuo korjaus on vielä mietintämyssyssä ja ei ole vielä edes varaosamateriaalia?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Jotain täytyy aina näprätä, niin tänään vahasin ekan kerran tämän topaasinkeltaisen! Käytin sen jälkeen auton tuolla vakiokuvauspaikalla Paltaniemen museotien laidassa. Nyt kun projekti on loppusuoralla, niin on mukava välillä fiilistellä. Hyvin sinne vihreyden keskelle tämä aika alkuperäiseltä näyttävä keltainenkin tuntui sopivan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nyt on Yönsininen palannut Kainuuseen 4 vuoden leima mukana! Minulta unohtui MR Saabini katsastus kesäkuun loppuun mennessä. Huono selitys, mutta kesäkuu meni tuon topaasinkeltaisen kanssa askarteluun! Mutta tänään sitten tuo myöhästynyt katsastus tehtiin kotimatkalla Karstulassa ja leima sieltä tuli? Tosin sain kyllä tehdä töitä tuon leiman eteen! Pitkän seisoittamisen jälkeen minulla oli aika urakka herätellä auton valot toimimaan. Tuli taas kerran todettua, että kyllä näitä vanhoja autoja pitäisi hieman enemmän ulkoiluttaa. Onneksi jarrut heräsivät oikein hyvin tuon tauon jälkeen. Kävin aamulla rykäsemässä vanhan Jyskälän Muittarin erikoiskokeen läpi ja kyllä siellä sai jarrut helpolla herätettyä? Eikä Saabi mennyt katolleen, niinkuin aikoinaan samalla pätkällä Alénin Volvo! Kyllä 96:nen on hauska auto!
Kävin tämän yönsinisen hakureissun aika katsomassa myös entistä MR Saabiani! Minähän oli laittanut siihen Weber DGV kaasuttimen. Silloin tein siihen oman ”Köyhäilyn” adapterista, että sain auton oman ilmanputsarin sen päälle. Silloin jouduin tekemään muutoksen konepellin kääntörautaan. Se toimi oikein hyvin, mutta eihän se tietysti kaunis ratkaisu ollut, mutta toimiva kylläkin.
Nyt on suunnitelmissa rakentaa uusi adapteri jottei tuohon konepellin kääntörautaan tarvitsisi puuttua! Suunnitelma on edennyt ja uskon, että saamme syntymään hyvän tuloksen tällä 3D-suunnitelmalla.
Kävin tämän yönsinisen hakureissun aika katsomassa myös entistä MR Saabiani! Minähän oli laittanut siihen Weber DGV kaasuttimen. Silloin tein siihen oman ”Köyhäilyn” adapterista, että sain auton oman ilmanputsarin sen päälle. Silloin jouduin tekemään muutoksen konepellin kääntörautaan. Se toimi oikein hyvin, mutta eihän se tietysti kaunis ratkaisu ollut, mutta toimiva kylläkin.
Nyt on suunnitelmissa rakentaa uusi adapteri jottei tuohon konepellin kääntörautaan tarvitsisi puuttua! Suunnitelma on edennyt ja uskon, että saamme syntymään hyvän tuloksen tällä 3D-suunnitelmalla.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Parin päivän retki Keski-Suomeen oli sangen tuloksekas! Sain nimittäin hankittua takaisin ikivanhan entisen 96:teni Saab-nahkaratin. Hankin tuon ratin aikoinaan 1975 punaiseen 96:seeni. Se on ollut monessa autossani ja kymmenen vuotta sitten se meni myymäni MR-Saabin mukana uuteen kotiin. Mutta eilen se palasi takaisin minulle!
Nyt olis kyllä valinnan paikka? Laitanko topaasinkeltaiseen tuollaisen ”vanhan” nahkaisen lisävarusteen? Vai laittaako ”tehostetun ohjauksen”, sillä tuo mahonkipuinen -60 luvun ratti on halkaisijaltaan sen verran suuri, että sillä jopa 96:sen ohjaus tehostuu!!!
Nyt olis kyllä valinnan paikka? Laitanko topaasinkeltaiseen tuollaisen ”vanhan” nahkaisen lisävarusteen? Vai laittaako ”tehostetun ohjauksen”, sillä tuo mahonkipuinen -60 luvun ratti on halkaisijaltaan sen verran suuri, että sillä jopa 96:sen ohjaus tehostuu!!!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ratin valinta on tehty! Ratti, minkä olen ”kahteen” kertaan ostanut, on nyt paikallaa!
Tämän projektin loppu häämöttää ja pitihän sitä sitten se eka tapaturmakin sattua ennen projektin päätöstä! Vaihdoin eilen näiden 96:ten renkaita autosta toiseen ja sain vasemman puolen renkaat melkein laitettua, kun oikeassa kädessä ”paukahti” äkisti jalan liukastumisen takia! Harmillisen kipeä juttu! Tänään sitten kumikorjaamon pojat hoitivat homman loppuun.
Nyt ovat oikeat renkaat ja vanteet autoissa paikallaan. Olen kyllä tyytyväinen tulokseen! Nyt sitten pitää ruveta nautiskelemaan näillä syksyn kruisailuista!
Tämän projektin loppu häämöttää ja pitihän sitä sitten se eka tapaturmakin sattua ennen projektin päätöstä! Vaihdoin eilen näiden 96:ten renkaita autosta toiseen ja sain vasemman puolen renkaat melkein laitettua, kun oikeassa kädessä ”paukahti” äkisti jalan liukastumisen takia! Harmillisen kipeä juttu! Tänään sitten kumikorjaamon pojat hoitivat homman loppuun.
Nyt ovat oikeat renkaat ja vanteet autoissa paikallaan. Olen kyllä tyytyväinen tulokseen! Nyt sitten pitää ruveta nautiskelemaan näillä syksyn kruisailuista!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Pitkään tuota yhteiskuvaa katsoessa täytyy vain todeta, että kyllä näissä 96:ssa on vaan kerrassaan omintakeinen muotoilu.
Aikalaiset varmaan muistaa, että pidettiinkö näitä yleisesti 60-70-luvulla "normaaleina" muotoilun suhteen, poikkeuksellisena, vai jopa modernina siihen aikaan?
Aikalaiset varmaan muistaa, että pidettiinkö näitä yleisesti 60-70-luvulla "normaaleina" muotoilun suhteen, poikkeuksellisena, vai jopa modernina siihen aikaan?