Turbon vaihto 93 2001
Re: Turbon vaihto 93 2001
Aletaan juurikin pääsemään asian ytimeen, eli EN halua että paska rysähtää käsiin väärin toteutetun tehon noston takia.
Eli siksipä jankkaankkin vielä että jos siis
1 Vaihdan TD04HL-15T garretin tilalle
2 Vaihdan isomman jäähdyttimen (Do88) TAI EN VAIHDA
3 vaihdan tai en vaihda suuttimia
4 vaihdan nyt tai myöhemmin viggenin kytkimen(on suunnitelmissa)
Niin SAANKO nyt auton jossa on tehoa n 250hv (ihan sama onko bensa vai etanoli,softa on)?
Ja JOS saan niin KESTÄÄKÖ se TÄLLÄ teholla ilman että siinä on jotain olennaista mitä pitäs vielä TEHDÄ
Alusta on ok, uretaanipuslat on, jarrut normaalit
Pointti todellakin on siinä että jos 300hv ym vaatii uusia isompia jarruja YM YM ja tulee nähdyksi katsastuksessa niin sitä ei TODELLAKAAN lähetä havittelemaan.
VOin myös kertoa, että eräskin Saab "asiantuntija" joita meillä riittämiin pisaa, totesi kerran hänen kanssaan luurissa keskusteltuani että nämä viritykset on yleinen ongelma, joka aiheuttaa kaikenlaista reistailua kuten bypass venttiilin poksahtelua ym ja että hän ei ymmärrä touhua lainkaan. JOten voisko olla että porukka LUULEE näiden toimivan, vaikka ne tosiasiaas eivät toimi?? että monenlaiset "saab viat" johtuukin näistä tehon noistoista???
En halua soittaa kenellekään suutani, mutta mulla oli mm episodi jossa kaasuläppäkoelo oli paskana, sitten tuli Briteistä uusi joka oli HETI PASKANA ja tämänvuoksi vikaa etittiin ehkä 5kk Joen tälläsiä en kaipaa enää yhtään lisää minkään rakentelun takia.
Eli siksipä jankkaankkin vielä että jos siis
1 Vaihdan TD04HL-15T garretin tilalle
2 Vaihdan isomman jäähdyttimen (Do88) TAI EN VAIHDA
3 vaihdan tai en vaihda suuttimia
4 vaihdan nyt tai myöhemmin viggenin kytkimen(on suunnitelmissa)
Niin SAANKO nyt auton jossa on tehoa n 250hv (ihan sama onko bensa vai etanoli,softa on)?
Ja JOS saan niin KESTÄÄKÖ se TÄLLÄ teholla ilman että siinä on jotain olennaista mitä pitäs vielä TEHDÄ
Alusta on ok, uretaanipuslat on, jarrut normaalit
Pointti todellakin on siinä että jos 300hv ym vaatii uusia isompia jarruja YM YM ja tulee nähdyksi katsastuksessa niin sitä ei TODELLAKAAN lähetä havittelemaan.
VOin myös kertoa, että eräskin Saab "asiantuntija" joita meillä riittämiin pisaa, totesi kerran hänen kanssaan luurissa keskusteltuani että nämä viritykset on yleinen ongelma, joka aiheuttaa kaikenlaista reistailua kuten bypass venttiilin poksahtelua ym ja että hän ei ymmärrä touhua lainkaan. JOten voisko olla että porukka LUULEE näiden toimivan, vaikka ne tosiasiaas eivät toimi?? että monenlaiset "saab viat" johtuukin näistä tehon noistoista???
En halua soittaa kenellekään suutani, mutta mulla oli mm episodi jossa kaasuläppäkoelo oli paskana, sitten tuli Briteistä uusi joka oli HETI PASKANA ja tämänvuoksi vikaa etittiin ehkä 5kk Joen tälläsiä en kaipaa enää yhtään lisää minkään rakentelun takia.
Re: Turbon vaihto 93 2001
Mikäli siellä on alakerran laakerit vähänkään kulahtaneet , ne ottavat siipeensä lisääntyneestä paineesta siellä männän päällä. Kannattaa siis ottaa alakertaa öljypohjan kautta auki ihan vaan jo sen takia että varmistetaan sihdin olevan puhdas / kone saa öljyä tarpeeksi. Samalla voi ottaa ne laakeripukit auki ja tiputella sinne uudet laakeriliuskat niin sekin on sit pois päiväjärjestyksestä. Joka ikinen kumiletku koneen ympäriltä vaihtoon ehdottomasti. Ilmamäärämittarin on pakko olla 100% kunnossa = uusi kun lähdetään tehoa nostamaan. Mikäli se on vähänkään pielessä, tulee mäntäpistiäinen kyllään. Noi kun tsekkaa aluksi niin pitäisi selvitä muuamalla satasella näin alkuun
Raaka fakta on se, että 20v vanha Saab hajoaa ilman viritystäkin.
Re: Turbon vaihto 93 2001
Voi silleenkin tehdä, että vaihtaa sen Mitsun ja pyytää softaajaa laittamaan ecuun Aeron vakio bensasoftan. Ei mitään etanoliadaptaatio sekoiluita tai muuta turhaa. Ei mitata ulos suuttimia, kun bensalla ne ei ole "tapissaan". Sit vaan ajaa näkymättömiin sillä Saabilla onnellisena.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbon vaihto 93 2001
Koneen kestoon toki vaikuttaa eniten se miten ja kuinka paljon sitä polkee. On eri asia jos ajaa virisaabilla pääasiassa rauhallista työmatka-ajoa kuin että käy kokeilemassa voimantuntua radalla. Ja näiden väliin mahtuu monen muunkinlaista ajokäytöstä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbon vaihto 93 2001
Ok. Etanoli pitäs kyllä olla ehdottomasti edelleen käytössä. Eli onko mahdollista että autossa ois nyt vaan td04 hl-15 t, kaalit n 250 ja edelleen etanoli/ bensa softa?? Että molemmat siis käy?
Re: Turbon vaihto 93 2001
Tuo tarkoittaa 2,0 Aeron E85 stage 1 softaa. Eli vakio osilla kaikki mitä irtoaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbon vaihto 93 2001
Terve kaikille. Jatketaan vielä keskustelua hetki.
Eli nyt vielä periaatteessa kiinnostaa tietää muutama asia virittelystä(kaikki siis löytyy netistä mutta mulla alkaa olla aika ja kärsivällisyys loppu näiden autoprojektien kansssa toistaiseksi) Kiinostaa kuitenkin periaatteessa tietää olisko tällänen mitenkään realistista jos kaikki tekis itse ja ostelis osia vähitellen
Eli jos siis 9-3 2001 haluaisi saada 300hv teholle niin ilmeisesti pitäisi vaihtaa ainakin seuraavat
Td0lhl-19T- meneekö paikalleen tähän autoon vai pitääkö modata sitä ja tätä?
Tietysti omat öljy ja jäähdytysputket turbolle ,mutta ilmeisesti myös uusi väljempi imuputki(kobra)?
Mahdollisesti uudet väljemmät pakosarjat? mistä ja mihin hintaan?
Putkena on jo tuo 3# downpipe siis 2 lambdalla ja jossa katti. Entä muu putkisto?
Isompi välijäähdytin
Isommat suuttimet tietenkin
Uudet männät ja männänrenkaat?
Venttiilin nostimien jouset/kumit (oon hyvin perillä)
Kiertokangen laakerit?
JA sitä jan tätä
Isommat jarrut? Siis meneekö koko pyöränripustus uusiksi? Ja isommat satulat?
Nokka-akselit?
Entä lopulta katsastuksessa, meneekö tällänen läpi ns.normaalina muutoskatsastuksena jos päästömittaus menee läpi?
Eli nyt vielä periaatteessa kiinnostaa tietää muutama asia virittelystä(kaikki siis löytyy netistä mutta mulla alkaa olla aika ja kärsivällisyys loppu näiden autoprojektien kansssa toistaiseksi) Kiinostaa kuitenkin periaatteessa tietää olisko tällänen mitenkään realistista jos kaikki tekis itse ja ostelis osia vähitellen
Eli jos siis 9-3 2001 haluaisi saada 300hv teholle niin ilmeisesti pitäisi vaihtaa ainakin seuraavat
Td0lhl-19T- meneekö paikalleen tähän autoon vai pitääkö modata sitä ja tätä?
Tietysti omat öljy ja jäähdytysputket turbolle ,mutta ilmeisesti myös uusi väljempi imuputki(kobra)?
Mahdollisesti uudet väljemmät pakosarjat? mistä ja mihin hintaan?
Putkena on jo tuo 3# downpipe siis 2 lambdalla ja jossa katti. Entä muu putkisto?
Isompi välijäähdytin
Isommat suuttimet tietenkin
Uudet männät ja männänrenkaat?
Venttiilin nostimien jouset/kumit (oon hyvin perillä)
Kiertokangen laakerit?
JA sitä jan tätä
Isommat jarrut? Siis meneekö koko pyöränripustus uusiksi? Ja isommat satulat?
Nokka-akselit?
Entä lopulta katsastuksessa, meneekö tällänen läpi ns.normaalina muutoskatsastuksena jos päästömittaus menee läpi?
Re: Turbon vaihto 93 2001
300 hv et saa OG-kolkkiin muutoskatsastuksella, menee yli muutoskstsastuksen tehorajan, joka on 20 % yli mallisarjan tehokkaimman mallin tehot.
Mutta aina voi hankkia dynolapun alemmille tehoille, jotka jää rajan alle, esim säätämällä softalla tehot kohdilleen. Tosin pientä ongelmaa voi tulla sitten vielä auton päästönormien täyttämisen kanssa, eli välttämättä ei pelkkä katsastuksen päästömittaus riitä.
Vink-vink 99 % viritetyistä Saabeista on muutoskstsastamattomia
Mutta aina voi hankkia dynolapun alemmille tehoille, jotka jää rajan alle, esim säätämällä softalla tehot kohdilleen. Tosin pientä ongelmaa voi tulla sitten vielä auton päästönormien täyttämisen kanssa, eli välttämättä ei pelkkä katsastuksen päästömittaus riitä.
Vink-vink 99 % viritetyistä Saabeista on muutoskstsastamattomia
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbon vaihto 93 2001
Laitetaan verrokkina sulle muinainen t5 koneinen ng900 -94 penkitettynä 297hv/495Nm bensalla 1,65bar ahtopaineella. Oli ostaessa jollain 230-240hv bulkkisoftalla ja garretin t25 ahtimella. Ahtimen hajottua lähti homma lapasesta
Mitsu 19t turbona ja joutui tuolloin 15v sitten vähän sovittelemaan, onko jo bolt on versio en tiedä.
3"dp, 3" racekatti, ja 3" putkisto kahdella läpivirtausvaimentajalla, oli tosin kyllä vain yhdellä lambdalla kun t5
Isompi crosflow cooleri
Isommat 650cc suuttimet
3bar map
Walbro 255 pa-pumppu
Viggenin kytkinpaketti
Konin säädettävä alustasarja
Räätälöity softa maptunilta joka täälläpäin aloitti tuolloin toiminnan
Kone venakumien vaihtoa lukuunottamatta vakio ja avaamaton, vakionokilla, pakosarja vakio, ahtoputki vakio.
Jarrut vakiot ja levyt uusittu
Alustasta ja vakaajista puslia uusittu, vakio osaa
Uusittu varmuudeksi sytytyskasetti, lambda, bypass ja alipaineletkut ennen penkkiä, vanha vaihdelaatikko hajosi testissä ennenkuin max väännnön sai rajattua softaan tuolle 495Nm
Clamppia olisi kaivannut, veteli rajusti ja apurungosta korkkasi 2 pulttia. Vei noin vuoden korjaiilla kaikenlaisia hajonneita paikkoja mm vetarinholkit, erilaisia vuotoja ja tuskailla kaikenlaisten pikkuongelmien takia. Sitten oli viimein tikissä ja varma käyttöautonakin toista vuotta itsellä ja useamman vuoden seuraavallakin joka piti yhteyttä niin kauan kuin tuon omisti..
Ei mitenkään muutoskatsastettu
Mitsu 19t turbona ja joutui tuolloin 15v sitten vähän sovittelemaan, onko jo bolt on versio en tiedä.
3"dp, 3" racekatti, ja 3" putkisto kahdella läpivirtausvaimentajalla, oli tosin kyllä vain yhdellä lambdalla kun t5
Isompi crosflow cooleri
Isommat 650cc suuttimet
3bar map
Walbro 255 pa-pumppu
Viggenin kytkinpaketti
Konin säädettävä alustasarja
Räätälöity softa maptunilta joka täälläpäin aloitti tuolloin toiminnan
Kone venakumien vaihtoa lukuunottamatta vakio ja avaamaton, vakionokilla, pakosarja vakio, ahtoputki vakio.
Jarrut vakiot ja levyt uusittu
Alustasta ja vakaajista puslia uusittu, vakio osaa
Uusittu varmuudeksi sytytyskasetti, lambda, bypass ja alipaineletkut ennen penkkiä, vanha vaihdelaatikko hajosi testissä ennenkuin max väännnön sai rajattua softaan tuolle 495Nm
Clamppia olisi kaivannut, veteli rajusti ja apurungosta korkkasi 2 pulttia. Vei noin vuoden korjaiilla kaikenlaisia hajonneita paikkoja mm vetarinholkit, erilaisia vuotoja ja tuskailla kaikenlaisten pikkuongelmien takia. Sitten oli viimein tikissä ja varma käyttöautonakin toista vuotta itsellä ja useamman vuoden seuraavallakin joka piti yhteyttä niin kauan kuin tuon omisti..
Ei mitenkään muutoskatsastettu
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Turbon vaihto 93 2001
Jep. Vaikuttaa siltä että on joko tosi hubaa noilla tehoilla tai sitten koko vehje kaatuu käsiin
Mitenkähän jos järkevästi ajattelee tulevaisuuteen nokkaansa pidemmälle niin tässä voi olla ongelma että tällaisten autojen verotus nousee ilmasto ym huuhaa syistä niin korkealle että niillä ajaminen käy käytännössä mahdottomaksi? Sitten paska on käsissä eikä siitä pääse enää eroon...
Mitenkähän jos järkevästi ajattelee tulevaisuuteen nokkaansa pidemmälle niin tässä voi olla ongelma että tällaisten autojen verotus nousee ilmasto ym huuhaa syistä niin korkealle että niillä ajaminen käy käytännössä mahdottomaksi? Sitten paska on käsissä eikä siitä pääse enää eroon...
Re: Turbon vaihto 93 2001
Tuossa kulutus normaaliajossa esim maantiellä putosi, kenkää antaessa tietenkin soppa kelpasi entustä enemmin.
Nykyään ympäristöä huomioivana on etanoli josta 15v sitten ei ollut normiautoihin kuten t5 softia.
Nykyään ympäristöä huomioivana on etanoli josta 15v sitten ei ollut normiautoihin kuten t5 softia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Turbon vaihto 93 2001
Kupari:
Ilmeisesti siis vakiojarrut kuitenkin riittää, eli oliko toi siis hyväksytty katsastuksessa?
Mulla on siis nyt toi Ferritan 3" downpipe, siis ensimmäinen putki pakosarjan jälkeen , mutta kun noita on niin monta vaihtoehtoa että en meinaa pysyä perässä näissä. Eli siis mulla on käsittääkseni koko putkisto ns urheilumallia, selviäis ku ois muistanu panna kaiken ylös autoa ostaessa mutta siis keskivaimennin on ja sitten isompi vaimennin takana. Koitin just katsoa Maptunin sivuilta, mutta toi mun kokonaisuus ei vastaa mitään kuvassa olevaa.
Mutta siis tässä kokoonpanossa pitäs ilmeisesti olla riittävä läpivirtauskapasiteetti 300hv saakka, jos käytän oikeaa termia?
Ja alkuperäinen pakosarja kävis..
Suuttimet on hetkessä vaihdettu
Riittääkö normi 9-3 2001 turbon imuputki (se litistetty versio) TD04hl-19T kanssa. Riittääkö nyt vielä kerran edes 15T kanssa?
Alusta on jo konin sarjalla madallettu ja takana jo konin iskarit. Ja uretaanipuslat joka paikassa.
MUTTA jos homman tekis rehellisesti ja 300hv ei mee muutoskatsastuksella läpi niin miten se nyt sitten menee läpi lailisesti ja paljonko maksaisi vai meneekö läpi lainkaan virallisesti 300hvnä?
Ilmeisesti siis vakiojarrut kuitenkin riittää, eli oliko toi siis hyväksytty katsastuksessa?
Mulla on siis nyt toi Ferritan 3" downpipe, siis ensimmäinen putki pakosarjan jälkeen , mutta kun noita on niin monta vaihtoehtoa että en meinaa pysyä perässä näissä. Eli siis mulla on käsittääkseni koko putkisto ns urheilumallia, selviäis ku ois muistanu panna kaiken ylös autoa ostaessa mutta siis keskivaimennin on ja sitten isompi vaimennin takana. Koitin just katsoa Maptunin sivuilta, mutta toi mun kokonaisuus ei vastaa mitään kuvassa olevaa.
Mutta siis tässä kokoonpanossa pitäs ilmeisesti olla riittävä läpivirtauskapasiteetti 300hv saakka, jos käytän oikeaa termia?
Ja alkuperäinen pakosarja kävis..
Suuttimet on hetkessä vaihdettu
Riittääkö normi 9-3 2001 turbon imuputki (se litistetty versio) TD04hl-19T kanssa. Riittääkö nyt vielä kerran edes 15T kanssa?
Alusta on jo konin sarjalla madallettu ja takana jo konin iskarit. Ja uretaanipuslat joka paikassa.
MUTTA jos homman tekis rehellisesti ja 300hv ei mee muutoskatsastuksella läpi niin miten se nyt sitten menee läpi lailisesti ja paljonko maksaisi vai meneekö läpi lainkaan virallisesti 300hvnä?
Re: Turbon vaihto 93 2001
ÄH
Listasta unohtui:
Viggenin kytkin
Miten vakio manuaalivaihteisto mahtais kestää?
Riittäiskö siis normaalit nokka-akselit?
Mäntien vaihto?
Joko kiertokanget laakeriliuskineen pitäisi vaihtaa uusiin?
Tälläsestä hommasta taitaa tulla loputon suo
Kaikki letkut on jo Do88 silikoniset
Ja tietty isompi välijäähdytin Do88...
Listasta unohtui:
Viggenin kytkin
Miten vakio manuaalivaihteisto mahtais kestää?
Riittäiskö siis normaalit nokka-akselit?
Mäntien vaihto?
Joko kiertokanget laakeriliuskineen pitäisi vaihtaa uusiin?
Tälläsestä hommasta taitaa tulla loputon suo
Kaikki letkut on jo Do88 silikoniset
Ja tietty isompi välijäähdytin Do88...
Re: Turbon vaihto 93 2001
300 hv OG-kolkkiin vaatii poikkeusluvan Traficomilta. Perustelut pitää olla hyvät, ja siihen ei riitä että haluaa 300 hv Saabin. On noita jollain ilveellä myönnetty harrastevehkeisiin, V8-Sierraa yms. on saatu luvitettua, mutta aina on omistajat olleet salamyhkäisiä siitä millä perustein se lupa irtosi.
Mulla ei riitä Saappikokemus ottaa kantaa noihin osatarpeisiin, mutta 300 hv Saabin turbopadasta on ihan tehtävissä oleva juttu, sen istuttaminen laillisesti kilvitettyyn liikennekäytössä olevaan autoon on paljon vaikeampaa.
Mulla ei riitä Saappikokemus ottaa kantaa noihin osatarpeisiin, mutta 300 hv Saabin turbopadasta on ihan tehtävissä oleva juttu, sen istuttaminen laillisesti kilvitettyyn liikennekäytössä olevaan autoon on paljon vaikeampaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbon vaihto 93 2001
Sulla tuo auto t7 moottorilla joka on erilainen kestolta ja osiltaan kuin tuo mun 15v sitten ollut verrokin vm -94 t5 pannu. Noissa t7 tuppaa vakionakin joutua tekemää korjauksia mm männänrenkaat, huohotin korjailua, öljysihti putsausta jne joita t5 ei tarvinnut.
Koneen rakennusosista voi joku t7 perehtynyt kertoa, itsellä ei kokemusta kuin t5.
Nykyisessä budjettirakennetulla bensasoftatulla (1.35bar) t5 2.3T tonnari on 15t aeron ahdin, forgen kello, isompi cooleri, 3" dp + 3"racekat ja loppupää bsr 2,5" kahdella läpivirtausvaimentajalla ja muuten kone osiltaan mm suuttimet ja map on vakiot. Tehoa penkissä 35hv ja vääntöä 60Nm vähemmän kuin ng900 mutta itsellenikin tuli yllätys kun kentällä yhtä nopea varttimaililla sekä loppunopeudessa kuin tuo penkkitehokkaampi ng900 oli.
Pointti mulla näissä horinoissa on että mitä isompi viritysaste sitä enemmän palaa rahaa, vaatii aikaa ja koettelee hermoja.
Kytkin jos on nyt jo huono niin viggenin on todella kestävä ja hyvä sekä edullinen vaikka pikkupiristeiseenkin tilalle. Omaan S40 2.0T 160hv kytkimen hajottua laitoin t4 version isomman suoraan kun hinta osilla on sama, tonnarissa kestänyt vakiokin kun on jo isoin versio.
Tuohon pirkkaan on t4:n 14t ahdin kyllä tallissa odottamassa, isomman bolt on 19t hylkäsin kun otin selvää mitä muutoksia ja vahvennuksia mm kone vaatisi tuonne 260- 300hv tasolle.
Jarrujen parannus on aina asiaa, isoimmat saatavilla olevat vakiojarrut on omissakin.
Mitään omia viritettyä en ole koskaan muutoskatsastanut bmw 2002 lukuunottamatta joka jälkiturbotettiin vaparista muutosluvalla 1987.. Ei ole konttorilla edes huomauttaneet tai kyselleet alkuperäisistä turbovehkeistä mitään vaikka isomman coolerin tai ahtimen näkisivätkin...
Koneen rakennusosista voi joku t7 perehtynyt kertoa, itsellä ei kokemusta kuin t5.
Nykyisessä budjettirakennetulla bensasoftatulla (1.35bar) t5 2.3T tonnari on 15t aeron ahdin, forgen kello, isompi cooleri, 3" dp + 3"racekat ja loppupää bsr 2,5" kahdella läpivirtausvaimentajalla ja muuten kone osiltaan mm suuttimet ja map on vakiot. Tehoa penkissä 35hv ja vääntöä 60Nm vähemmän kuin ng900 mutta itsellenikin tuli yllätys kun kentällä yhtä nopea varttimaililla sekä loppunopeudessa kuin tuo penkkitehokkaampi ng900 oli.
Pointti mulla näissä horinoissa on että mitä isompi viritysaste sitä enemmän palaa rahaa, vaatii aikaa ja koettelee hermoja.
Kytkin jos on nyt jo huono niin viggenin on todella kestävä ja hyvä sekä edullinen vaikka pikkupiristeiseenkin tilalle. Omaan S40 2.0T 160hv kytkimen hajottua laitoin t4 version isomman suoraan kun hinta osilla on sama, tonnarissa kestänyt vakiokin kun on jo isoin versio.
Tuohon pirkkaan on t4:n 14t ahdin kyllä tallissa odottamassa, isomman bolt on 19t hylkäsin kun otin selvää mitä muutoksia ja vahvennuksia mm kone vaatisi tuonne 260- 300hv tasolle.
Jarrujen parannus on aina asiaa, isoimmat saatavilla olevat vakiojarrut on omissakin.
Mitään omia viritettyä en ole koskaan muutoskatsastanut bmw 2002 lukuunottamatta joka jälkiturbotettiin vaparista muutosluvalla 1987.. Ei ole konttorilla edes huomauttaneet tai kyselleet alkuperäisistä turbovehkeistä mitään vaikka isomman coolerin tai ahtimen näkisivätkin...
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01