Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Kesäkuu ajeltu.
981 km
142,1 kWh
0,0 l bensaa
Ei vikoja. Pienellä kulutuksella meni. Kilometrejä kohtuu vähän työmatkapyöräilyn ansiosta.
Verolaput puhuu myös karua kieltään toista vastaan.
Ampera 105,48€ vs 623,78€ NG 9-5.
981 km
142,1 kWh
0,0 l bensaa
Ei vikoja. Pienellä kulutuksella meni. Kilometrejä kohtuu vähän työmatkapyöräilyn ansiosta.
Verolaput puhuu myös karua kieltään toista vastaan.
Ampera 105,48€ vs 623,78€ NG 9-5.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Tuleeko ng femmaan kuinka paljon kilsoja?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Eihän siihen tule kun noin 15 tkm vuoteen.
Pitää kikkailla välillä pois liikenteestä kun sopiva sauma. Autoa en kuiten ole ajatellu myydä.
Pitää kikkailla välillä pois liikenteestä kun sopiva sauma. Autoa en kuiten ole ajatellu myydä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Rapiat 145 tkm ajettu ja auton tähän astisen elinkaaren polttoaineenkulutus tipahti lukemaan 1,8 l/100km.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Heinäkuu tavaillettu.
991 km
148,9 kWh
0,5 l bensaa
Yksi moottorin huoltokäyttö ja yhden kerran loppui virta kesken matkan. Olin laskenut akun riittävän työmatkalle, mutta yö ulkona ilman piuhaa oli vienyt akusta ratkaisevan määrän energiaa.
Pientä humpausta / vipatusta on tullut ohjaukseen ja auto tuntuu värähtelevän. Tuntuu voimakkaimmin 50-60km/h nopeuksissa. Isommissa vauhdeissa ei tunnu mitään. Jotenkin sen tuntonen kuin sisempi vetonivel olisi tiensä päässä. Vika on vielä paikantamatta, eikä sitä kyllä ole isommin vielä tutkittukkaan.
991 km
148,9 kWh
0,5 l bensaa
Yksi moottorin huoltokäyttö ja yhden kerran loppui virta kesken matkan. Olin laskenut akun riittävän työmatkalle, mutta yö ulkona ilman piuhaa oli vienyt akusta ratkaisevan määrän energiaa.
Pientä humpausta / vipatusta on tullut ohjaukseen ja auto tuntuu värähtelevän. Tuntuu voimakkaimmin 50-60km/h nopeuksissa. Isommissa vauhdeissa ei tunnu mitään. Jotenkin sen tuntonen kuin sisempi vetonivel olisi tiensä päässä. Vika on vielä paikantamatta, eikä sitä kyllä ole isommin vielä tutkittukkaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Nyt on ekoautoilijaa ahistanu pahemman kerran kuluneella viikolla.
Ampera ilmoitti seuraavaa:
"POLTTOAINEHUOLTO
Polttoainetta on käytetty niin vähän, että se alkaa vanhentua.
Polttoaine on poltettava käyttämällä moottoria. Lisää uutta polttoainetta kun polttoaineen taso on enintään puolessa.
Polttoaineen huoltotoimintoa voi lykätä enintään 24 tuntia. Lisätietoja on käyttöoppaassa.
Käynnistetäänkö polttoaineen huoltotoiminto nyt?"
Siihen loppui siis bensan pihistely. 16,5 kk ja 16730 km ehti ajella pienellä kulutuksella = 13,5 litraa.
Bensaa oli tankissa vielä vähän yli puolivälin 5.10.2019 tapahtuneen täyteen tankkauksen jäljiltä. Luulin pääseväni lokakuuhun ennen tätä "pelättyä" huoltotilaa.
Moottori tuntui pörähtävän käyntiin heti kun ajonopeus meni yli 50. Siinä se sitten haaskasi kallista menovettä ja akusta ei kulunut oikeastaan mitään kun auto lataili sitä samalla.
Hermo petti siinä vaiheessa kun bensaa oli mennyt jo 4,6 litraa.
Kun polttoainemittarikin näytti jo vajaata puolta tankkia, niin kurvasin huoltamolle ja liruttelin 6 litraa tuoretta bensaa tankkiin.
Kas kummaa se näytti auttavan ja moottorin päristely loppui toistaiseksi siihen. Toiveissa olisi päästä näin nyt talven pakkasille jolloin sitä bensan poltosta olisi ihan hyötyäkin lämmityksen muodossa
Satasen vauhdissa motarilla näytti kuluttavan muuten 5,6 l/100km.
Näin sitä vain sekin ihme piti kokea, että tankkasin lisää bensaa sen takia että auto kuluttaisi mahdollisimman vähän bensaa.
Ampera ilmoitti seuraavaa:
"POLTTOAINEHUOLTO
Polttoainetta on käytetty niin vähän, että se alkaa vanhentua.
Polttoaine on poltettava käyttämällä moottoria. Lisää uutta polttoainetta kun polttoaineen taso on enintään puolessa.
Polttoaineen huoltotoimintoa voi lykätä enintään 24 tuntia. Lisätietoja on käyttöoppaassa.
Käynnistetäänkö polttoaineen huoltotoiminto nyt?"
Siihen loppui siis bensan pihistely. 16,5 kk ja 16730 km ehti ajella pienellä kulutuksella = 13,5 litraa.
Bensaa oli tankissa vielä vähän yli puolivälin 5.10.2019 tapahtuneen täyteen tankkauksen jäljiltä. Luulin pääseväni lokakuuhun ennen tätä "pelättyä" huoltotilaa.
Moottori tuntui pörähtävän käyntiin heti kun ajonopeus meni yli 50. Siinä se sitten haaskasi kallista menovettä ja akusta ei kulunut oikeastaan mitään kun auto lataili sitä samalla.
Hermo petti siinä vaiheessa kun bensaa oli mennyt jo 4,6 litraa.
Kun polttoainemittarikin näytti jo vajaata puolta tankkia, niin kurvasin huoltamolle ja liruttelin 6 litraa tuoretta bensaa tankkiin.
Kas kummaa se näytti auttavan ja moottorin päristely loppui toistaiseksi siihen. Toiveissa olisi päästä näin nyt talven pakkasille jolloin sitä bensan poltosta olisi ihan hyötyäkin lämmityksen muodossa
Satasen vauhdissa motarilla näytti kuluttavan muuten 5,6 l/100km.
Näin sitä vain sekin ihme piti kokea, että tankkasin lisää bensaa sen takia että auto kuluttaisi mahdollisimman vähän bensaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Paljon sulla on ajettu Amperalla? Mitenkähän paljon ajettua tuollasta uskaltas joskus kokeilla ( siis ostaa)...meinaan aika paljon on tarjolla noin 150tkm ajettuja
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
^^Tää on näitä ahdistuksia joita sähkö-, polttomoottori- tai itsevetävällä hybridillä ajava autoilija ei voi ymmärtää. Mutta mä ymmärrän, voimia mikelle
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
146 700 km on meillä nyt mittarissa.
Kohtuu paljon on tarjontaa ja hinnat laskee kun 8v tai 160 tkm lähestyy tai on täynnä. Ihan ymmärrettävää, että korkeajännitepuolen takuun päättyminen nostaa riskikerrointa melkosesti. Täytyy toivoa, että auto palvelee vielä takuun päättymisen jälkeenkin luotettavasti, sillä vika voi tulla melko kalliiksi ja aika lailla merkkiliikkeen armoilla ollaan korjausten suhteen.
Pieniä merkkejähän on jo siitä, että jonkunlaista korjaustoimintaa viriää akkujenkin suhteen sitä mukaa kun kalustomäärä lisääntyy.
Anturi- ja eristeviat vaikuttaisivat olevan ne yleisimmät ongelmakohdat. Ärsyttää kun omatoimisesti ei juurikaan mitään pysty tekemään noille vioille.
Reilu vuosi vielä mielenrauhaa jäljellä ja meillä näyttäisi tällä tahdilla menevän sopivasti synkassa aika ja kilometrit. Molempien osalta ollaan aika lailla samoihin aikoihin maalissa.
Mutta on se niin totta, että tuo sähköisen voimalinjan taloudellisuus, mukavuus ja vaivattomuus koukuttaa todella pahasti. No verottaja korjanneen asian kohtuu nooeasti taloudellisuuden osalta kuntoon.
Tuollainen mitätön turha bensankulutuskin alkaa ärsyttämään kun tietää että tosiasiassa sitä ei olisi tarvittu ja oma ecoajotilasto kokee pahan kolhun.
Kohtuu paljon on tarjontaa ja hinnat laskee kun 8v tai 160 tkm lähestyy tai on täynnä. Ihan ymmärrettävää, että korkeajännitepuolen takuun päättyminen nostaa riskikerrointa melkosesti. Täytyy toivoa, että auto palvelee vielä takuun päättymisen jälkeenkin luotettavasti, sillä vika voi tulla melko kalliiksi ja aika lailla merkkiliikkeen armoilla ollaan korjausten suhteen.
Pieniä merkkejähän on jo siitä, että jonkunlaista korjaustoimintaa viriää akkujenkin suhteen sitä mukaa kun kalustomäärä lisääntyy.
Anturi- ja eristeviat vaikuttaisivat olevan ne yleisimmät ongelmakohdat. Ärsyttää kun omatoimisesti ei juurikaan mitään pysty tekemään noille vioille.
Reilu vuosi vielä mielenrauhaa jäljellä ja meillä näyttäisi tällä tahdilla menevän sopivasti synkassa aika ja kilometrit. Molempien osalta ollaan aika lailla samoihin aikoihin maalissa.
Mutta on se niin totta, että tuo sähköisen voimalinjan taloudellisuus, mukavuus ja vaivattomuus koukuttaa todella pahasti. No verottaja korjanneen asian kohtuu nooeasti taloudellisuuden osalta kuntoon.
Tuollainen mitätön turha bensankulutuskin alkaa ärsyttämään kun tietää että tosiasiassa sitä ei olisi tarvittu ja oma ecoajotilasto kokee pahan kolhun.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Ekoautoilun kauhujen elokuu on takana.
1013 km
138,6 kWh
4,6 l bensaa
Perus kuukausi ilman toimintahäiriöitä.
Vanhenevaa bensaa en saanut letkutettua tankista, joten tuli nyt tuo pakkopoltto sitten nostamaan kuukauden bensakulut taivaisiin - jopa talvikuukausiin verrattuna.
1013 km
138,6 kWh
4,6 l bensaa
Perus kuukausi ilman toimintahäiriöitä.
Vanhenevaa bensaa en saanut letkutettua tankista, joten tuli nyt tuo pakkopoltto sitten nostamaan kuukauden bensakulut taivaisiin - jopa talvikuukausiin verrattuna.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Entä, jos sen tankkaa vajaaksi? Varmaan normi kaupunkiajossa ei ole pakko täyttä tankkia pitää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Vajaallahan se kannattas ajaa jos haluaa bensaa säästää. Viime syksynä tosiaan tankkasin talven varalle täyteen ja siitähän tämä johtuu.
Nyt vähän reilu puolisen tankkia ja katotaan mihin asti päästään. Lirutellaan tarvittaessa lisää litra pari kerrallaan.
Nyt vähän reilu puolisen tankkia ja katotaan mihin asti päästään. Lirutellaan tarvittaessa lisää litra pari kerrallaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Syyskuu taivallettu ja sehän olikin sitten tämän vuoden viimeinen täysi kuukausi kesärenkailla.
1123 km
186,1 kWh
0,8 l bensaa
Kerran loppui sähkö kesken matkan ja bensaa paloi. Toki syyskuulle olisi muutenkin tullut yksi moottorin huoltokäyttö joten ihan hukkaan ei mennyt koko määrä.
Vikoja ei ollut, joten pelkkää ajelua taas.
1123 km
186,1 kWh
0,8 l bensaa
Kerran loppui sähkö kesken matkan ja bensaa paloi. Toki syyskuulle olisi muutenkin tullut yksi moottorin huoltokäyttö joten ihan hukkaan ei mennyt koko määrä.
Vikoja ei ollut, joten pelkkää ajelua taas.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Ehkä minä olen vain tottunut siihen että keskimäärin 18 vuotta vanhassa Saab-laivueessa saa jatkuvasti tutkia ja korjailla ongelmia mutta Amperalla ajo on melkoista hermolepoa. Sen jälkeen kun se on ajollaan todistanut luotettavuutensa.
9000 km tullut nyt kolmessa kesäkuukaudessa keskikulutuksella 2,2L/100km sisältäen kaikki matkat mökille, mummolaan ja markkinoille. Arkiajossa pelkkä akku riittää ja paras sähköajomatka oli 76km kaupunkiseudun pyöritystä.
Öljyjen ja suodattimien rutiinihuoltojen lisäksi ajanvietettä on tarjonnut pienessä nopeudessa ja kiihdytyksessä esiintyvä woblaus. Kunnon rengastus, uudet alatukivarret ja vaihteiston momenttituen kirraus vähensi ilmiön lähes pois mutta vielä on uusi kuskin vetari odottamassa testiä.
JP_Vette tarjosi adjektiivia tylsä mutta itse käyttäisin sanoja vaivaton, rauhoittava ja nautiskeltava
9000 km tullut nyt kolmessa kesäkuukaudessa keskikulutuksella 2,2L/100km sisältäen kaikki matkat mökille, mummolaan ja markkinoille. Arkiajossa pelkkä akku riittää ja paras sähköajomatka oli 76km kaupunkiseudun pyöritystä.
Öljyjen ja suodattimien rutiinihuoltojen lisäksi ajanvietettä on tarjonnut pienessä nopeudessa ja kiihdytyksessä esiintyvä woblaus. Kunnon rengastus, uudet alatukivarret ja vaihteiston momenttituen kirraus vähensi ilmiön lähes pois mutta vielä on uusi kuskin vetari odottamassa testiä.
JP_Vette tarjosi adjektiivia tylsä mutta itse käyttäisin sanoja vaivaton, rauhoittava ja nautiskeltava
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla
Nyt kun töpseliautot alkaa olla valtavirtaa eikä mitään eksotiikkaa, niin jossain autolehdessä todettiin Amperan olleen edellä aikaansa. Ja ei sitä kai paremmin voi sanoa, kun aika harvalla nyt julkaistavalla lataushybridillä pääsee tuollaisia 70-80 km matkoja sähköllä. Ja ei noita töpseliversioita edes vielä viime vuonna kauhean paljon ollut tarjolla tuossa Amperan kokoluokassa, eli jos se olisi vielä myynnissä niin aika yksikseen olisi tähän vuoteen asti saanut dominoida C-segmentin töpselimarkkinaa. Vielä kun auto on aika hyvännäköinen ainakin mun silmään, niin ihan hyvin voisi olla vaikka mallivuoden 2021 kalustoa.
Kallishan toi oli aikanaan, mikä eksoottisuuden lisäksi selittää sitä ettei menekkiä kauheasti ollut. Että en tiedä pystyisikö tänäpäivänä hintakilpailussa mukana kun noita kilpailujoita on nyt tuohon 30 t€ pintaan tullut markkinoille.
Kallishan toi oli aikanaan, mikä eksoottisuuden lisäksi selittää sitä ettei menekkiä kauheasti ollut. Että en tiedä pystyisikö tänäpäivänä hintakilpailussa mukana kun noita kilpailujoita on nyt tuohon 30 t€ pintaan tullut markkinoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K