TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Maksumuurin takana, mutta TM on purkanut yli 600 tkm ajetun Femman moottorin. Itsellänikään ei lukuoikeutta ole.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/16b-2 ... myohemmin/
Edit: Näemmä olivat myös paalanneet.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/16b-2 ... myohemmin/
Edit: Näemmä olivat myös paalanneet.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Vitosella saa näemmä tavata kuukauden
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Lukaisin läpi kun itsellä pitkittynyt tuo vitosen kuukausi vuoden mittaiseksi
Auton omistaja on varmaan foorumilla joten historiasta varmaan löytyisi parempaakin tietoa kuin lehtijutusta.
Hyvässä kunnossa oli, vähän liiankin hyvässä tuon ikäiseksi tekniikan puolesta. Esim. ketju oli alkuperäinen eikä Garretin vaihdostakaan ollut mainintaa
Suorituskykytestit jäi tekemättä viallisen sytkäkassun takia, eivät lähteneet korjailemaan purkukuntoista autoa. Harmi sinänsä. Toisaalta auto oli muutettu etanolille joten senkään puolesta tulos ei ehkä olisi vertailukelpoinen.
Moottorista totesuvat seuraavaa:
Ja tässä ehkä itselle yllättävin vanhaa saabia koskeva mittaustulos:
Ei se että valoteho on tippunut, mutta se että ero on noin dramaattinen. Xenon-polttimot olivat ilmeisesti uudenkarheat, eli valo jää umpion sisään. Ehkä niitä umpioitakin on syytä välillä vaihtaa. Omassa ainakin näyttivät aika paljon pahemmalta kuin tuossa yksilössä kuvan perusteella. Silti en huomannut valotehossa parannusta, vaikka siirryin halogeeni-saabista ledi-volkkariin.
Auton omistaja on varmaan foorumilla joten historiasta varmaan löytyisi parempaakin tietoa kuin lehtijutusta.
Hyvässä kunnossa oli, vähän liiankin hyvässä tuon ikäiseksi tekniikan puolesta. Esim. ketju oli alkuperäinen eikä Garretin vaihdostakaan ollut mainintaa
Suorituskykytestit jäi tekemättä viallisen sytkäkassun takia, eivät lähteneet korjailemaan purkukuntoista autoa. Harmi sinänsä. Toisaalta auto oli muutettu etanolille joten senkään puolesta tulos ei ehkä olisi vertailukelpoinen.
Moottorista totesuvat seuraavaa:
Turbosta:Kulunut muttei loppu
Ajetun kilometrimäärän jälkeen moottorin olisi voinut kuvitella olevan täysin loppuun kulunut aivan joka paikasta. Sen havainnoiminenhan oli oikeastaan koko purkamisen lähtökohta.
Yllättäen asia ei ollut näin, vaikka kulumista kyllä oli havaittavissa. Jakopää näytti hyväkuntoiselta, eikä se ollut kuluttanut kotelonsa sisäpuolelle uria, jotka pahimmassa tapauksessa voisivat puhkaista reiän öljykanavaan. Ohjainlaahaimissa ei näkynyt kulumisjälkiä.
Voisi kuvitella, että näillä kilometreillä jakoketju, ohjainlaahaimet ja ehkä rattaatkin olisi kaikki vaihdettu jo useampaankin kertaan, mutta edellisen omistajan kertoman mukaan ketju on alkuperäinen. Tietoa voi pitää jonkinasteisena yllätyksenä.
Venttiilikoneistossa oli muutamassa paininkupissa merkkejä, etteivät kupit ole pyörineet ohjaimissaan vaan nokka on päässyt kuluttamaan paininkuppia yhdestä kohdasta. Itse nokat eivät kuitenkaan olleet kuluneita.
Venttiilit sen sijaan olivat melko heikossa kunnossa. Tiivistyspinnat olivat hakkautuneet, ja niissä oli niin paljon karstaa, etteivät pinnat enää kovin hyvin tiivistäneet. Sylinterikansi olisi siis kaivannut täydellistä remonttia.
Poraus veisi pykälän pois
Sylinteriryhmän puolelle siirryttäessä kuluneita osia löytyi lisää. Männänrenkaat eivät jumittaneet lainkaan vaan liikkuvat urissaan mainosti. Tässäkin lienee alkoholilla osuutta asiaan. Etanoli on liuottanut karstan pois ennen kuin se on päässyt tuottamaan ongelmaa.
Sylinterit olivat matkan varrella päässeet jonkin verran kulumaan: männän ja sylinterin välinen välys oli kasvanut muutaman sadasosamillin, ja sen seurauksena sylintereiden yläpäässä oli männänrenkaiden kuluttama pykälä.
Tässä koottuna merkittävimmät huollotSaabin turboahdin oli käytännössä vaihtokunnossa. Laakereiden säteisvälys oli kasvanut yli sallitun, ja kun esimerkiksi kompressorin siivestä painoi sivusuunnassa, siipi otti kiinni kompressoripesään.
Vuosien saatossa imuilman joukossa on ollut sen verran pölyä, että kompressorisiiven johtoreuna oli päässyt pyöristymään melkoisesti. Myös aksiaalivälys oli kasvanut jonkin verran. Kun tähän lisätään jumiutunut hukkaportin vivusto, olisi ainoa oikea toimenpide ollut turboahtimen vaihtaminen.
Ja tässä ehkä itselle yllättävin vanhaa saabia koskeva mittaustulos:
Ei se että valoteho on tippunut, mutta se että ero on noin dramaattinen. Xenon-polttimot olivat ilmeisesti uudenkarheat, eli valo jää umpion sisään. Ehkä niitä umpioitakin on syytä välillä vaihtaa. Omassa ainakin näyttivät aika paljon pahemmalta kuin tuossa yksilössä kuvan perusteella. Silti en huomannut valotehossa parannusta, vaikka siirryin halogeeni-saabista ledi-volkkariin.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Öljysihdissä oli vain muutama pieni karstan palanen. Öljyt oli vaihdettu noin 12 tkm välein. Eniten ihmetytti hyvässä kunnossa oleva alkuperäinen nokkaketju!
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Lienee kaikille selvää, ettei nokkaketju ole alkuperäinen tehtaan jäljiltä oleva. Autossa on varmasti myös kolmas GT17 menossa. Pilvilinnoissa on turha elää vaikka omistaja väittäisi mitä tahansa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Ihailtavaa negatiivisuutta pakarilta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Hyvin on kestänyt.
Vaikea uskoa, että Garrett on alkuperäinen tai olisi vaihdettu ainoastaan kertaalleen.
Jakopäällä uskon ajettavan riittävillä öljynvaihdoilla helposti puoli miljoonaa. Omassa MY05 Aerossa oli yli 370tkm mittarissa, kun sen möin eikä ketju rallattanut.
Vaikea uskoa, että Garrett on alkuperäinen tai olisi vaihdettu ainoastaan kertaalleen.
Jakopäällä uskon ajettavan riittävillä öljynvaihdoilla helposti puoli miljoonaa. Omassa MY05 Aerossa oli yli 370tkm mittarissa, kun sen möin eikä ketju rallattanut.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
.
Johdatus juttuun
Johdatus juttuun
Jakoketju on alkuperäinen ja ihan hyvässä kunnossa. Ketju ei myöskään ole missään vaiheessa päässyt niin löysälle, että se olisi kuluttanut jälkiä jakopään koppaan.
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Realismia nalle hyvä. Toki uskoohan monet kaikenmaailman satuolentoihinkin että sinällään en ihmettelisi, vaikka joku haluaisi uskoa että T7:lla olisi ajettu 636tkm tehtaan alkuperäisellä jakopäällä ja GT17:lla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
ymmärrän
mun ex femma läks purkuun 430tkm ajettuna..
orggis jakopää ja turbo vaihdettuna ku kesähelteellä rupes savuttamaan tyhjäkäynnillä heh
moottori taitaa olla tällä hetkellä aerossa
mun ex femma läks purkuun 430tkm ajettuna..
orggis jakopää ja turbo vaihdettuna ku kesähelteellä rupes savuttamaan tyhjäkäynnillä heh
moottori taitaa olla tällä hetkellä aerossa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Monitulkintainen teksti tuossa artikkelissa mutta mielestäni siinä ei sanota että ahdin olisi alkuperäinen. Vaikka pääpaino on itse moottorissa ja sen aukaisussa niin harmin lista sinänsä ettei huoltohistoriaa ole sen kummemmin avattu tuohon juttuun. Voisi kuvitella että siitä on dokumenttia jonkin verran.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Mulla on tuossa ajossa vm. -99 femma ja mittarissa 564 tkm. Jakopää alkuperäinen (jos ei ole vaihdettu alla 100 tkm ajettuna jo), turbo vaihdettu kerran ja bensapumppu kerran.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Kyllä myös OG-ysivitosen jakopää voi kestää yli 600 tkm. Yhdellä kestää ja toisella ei. Käyttö ja huolto ratkaisevat. Tasaista repimätöntä matka-ajoa ja tiheät öljynvaihdot niin mikä ettei. Perheessä on ajettu Saabeilla vuodesta 1970 eikä koskaan ole vielä yhtäään jakopäätä korjattu, yksi pikku-Garrett on porsinut. Nyt tehdään yksi kone uusiksi 345 tkm ajetusta autosta (9000) kun koko auto rakennetaan uusiksi. Hyvässä kunnossa oli jakopää tuossakin, kuten koko kone muutoinkin. Tuttavallani on jo lähes 500 tkm ajettu OG 9-5,jossa on alkuperäinen garrett ja autossa on myös alkuperäinen jakopää joka ei äännä - pakkohan tuota ei tietenkään ole kenenkään uskoa jos ei halua. Toisilla laitteet kestävät, toisilla ei. Toisaalta ei kai se nyt kovin hankalaa Saabinkaan konetta rikki ole saada. Jos nyt vaikka sen 30 tkm ajaa öljyillä ja muutenkin laiminlyö huollot ja polkee autoa kylmällä koneella niin varmasti menee rikki kohtuu vähillä kilometreillä. Nehän on niitä kunkin omia valintoja.
Matti
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7564
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Omaan og kolkkiin on vaihdettu jo kaksi kertaa turbo. Ensimmäinen n.100tkm ja toinen n.176tkm. molemmat olivat garretteja, nyt viimeksi laitettiin mitsu.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n
Joo turbosta ei kyllä sanota että olisi alkuperäinen. Tuskin onkaanmarvi kirjoitti: ↑Ke Syys 02, 2020 18:58Monitulkintainen teksti tuossa artikkelissa mutta mielestäni siinä ei sanota että ahdin olisi alkuperäinen. Vaikka pääpaino on itse moottorissa ja sen aukaisussa niin harmin lista sinänsä ettei huoltohistoriaa ole sen kummemmin avattu tuohon juttuun. Voisi kuvitella että siitä on dokumenttia jonkin verran.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16